Jeg skal delta i en finsk dokumentar

Om få dager får jeg besøk av et finsk tv team. Det er jo et stort kompliment at jeg har blitt kontaktet av finsk tv. Jeg er skikkelig stolt over at jeg skal delta i denne dokumentaren som nå skal lages.

Det var før sommeren at jeg det kom opp et finsk nummer på telefonen min. Jeg tenkte at det var en av disse svindler telefonene, så jeg tok den ikke. Men ikke så lenge etter, så tikket det inn en beskjed på svareren min, og den var fra en finsk journalist fra YLE. Hun forklarte kort hvorfor hun ville ha tak i meg, og ønsket at jeg ringte tilbake. Jeg gjorde selvsagt det, for jeg var veldig nysgjerrig på hva dette var.

Den finske journalisten kunne på engelsk fortelle meg at de skulle lage en dokumentar om hvordan store kropper blir avbildet, og fremstilt. Hun refererte spesielt til den finske kunstneren Iiu Susiraja som bla hadde utstilling her i Kristiansand i 2020. Ei utstilling som skapte stor oppmerksomhet, og da mest av det negative slaget. Jeg var en av de som reagerte sterkt på denne utstillingen. Susiraja er samtidskunstner, og er selv en stor kvinne. I utstillingen hennes ” Dry Joy ” der bruker hun seg selv, og sin store kropp i bildene som blir vist. Etter å ha sett denne utstillingen, så ble jeg opprørt, provosert og lei meg. Er det sånn overvektige skal fremstilles for å få andre til å se at også ” avvikende” kropper er vakre kropper? Er dette måten å ta oppgjør med skjønnhetsmalen på? Viser man fingeren på en en måte som gjør at samfunnet vil se mer positivt på store kropper?

Jeg mente da, og mener fortsatt nei. Kunstneren oppnådde helt klart en debatt rundt temaet, og debatt trenger vi. Vi trenger en debatt rundt skjønnhetsmalen. Vi trenger en debatt som forteller at alle kropper er vakre kropper. Vi trenger en debatt som gir alle lov til å være glad i den kroppen de har, til å være stolt av seg selv. Men skal vi få til det, blir det da en riktig vei å gå når man viser seg selv på den måten den finske kunstneren gjorde? De færreste som ser bildene er kunstinteresserte. De fleste ser bildene, og gjør seg opp en mening om hva de ser der og da. De bruker ikke masse tid på å analysere budskapet i bildene. De ser den finske kunstneren eksponere seg selv med kosteskaft under hengebrystene, med magen sin servert på et brett, med en laks mellom beina og med baconskiver hengende nedover ansiktet. Noen mente det var humoristisk. Jeg har kanskje en rar sans for humor, for jeg så ikke noe morsomt i dette i det hele tatt. Hvorfor skal vi vise de store kroppene våre på en ydmykende måte? På bildene så følte jeg også at hun fremstilte livet som overvektig på en trist og deprimerende måte. Det ser på alle bildene ut som om hun nettopp har våknet, ikke smilte hun, så livet så ganske så trist ut. Er det sånn vi har det, og er det sånn vi vil at andre skal tenke om oss? Hvorfor kan vi ikke fremstille store kropper på en vakker måte? Store kropper kan også være vakre.

Det er dette jeg skal snakke om i dokumentaren som nå skal lages. Journalistene hadde lest blogginnlegget mitt om utstillingen, og de hadde sett et intervju NRK lagde med meg etter at jeg hadde sett utstillingen. Jeg har absolutt mine klare tanker og meninger om dette, og jeg er stolt over at jeg kan være en stemme, og et ansikt. Som overvektig så har man opplevd tøffe tak i blant, og selv om stigmatiseringen alltid vil være der, så har vi likevel en jobb å gjøre for å få være den vi er med den kroppen vi har. Hadde man vist en stor kropp på en vakker måte, så hadde det vært en større mulighet for at det hadde slått positivt ut enn motsatt.

Om få dager, så kommer filmteamet fra Finland til Kristiansand. YLE er det samme som NRK er her i Norge, og ennå er jeg usikker på om dette kun skal sendes i Finland, eller om det skal sendes også i Norge, men alt det får jeg informasjon om når de kommer. Jeg vet at også andre nordiske influencere/ samfunnsdebattanter skal delta. De skal filme i ulike settinger, høyst sannsynlig så skal de også filme på treningssenteret.

Nå skal jeg bruke dagene frem til de kommer til å  forberede meg. Jeg har fått en del stikkord om hva de ønsker å snakke med meg om, så da er det greit å tenke litt over hva jeg skal svare. Jeg brenner for kroppspositivitisme. Det handler ikke om å glorifisere overvekt. Det handler om å få være den man er i den kroppen man har. Så enkelt, men likevel så vanskelig for mange å godta. Kroppen min forteller ingen om hvem jeg er. Man kjenner meg ikke fordi om man ser at jeg er en stor kvinne. Ingen skal sette merkelapper på meg fordi de ser at jeg har en stor kropp. Dette engasjerer meg veldig. I likhet med at jeg ønsker at vi som har litt ekstra skal  ose av mer selvtillit, og vise verden hvor flotte vi faktisk er. Jeg håper jeg får dette, og mye mer frem når tv teamet er her, og skal lage dokumentaren. Det er et utrolig viktig tema.

Jeg gleder meg masse til å treffe tv teamet, og til å delta i dokumentaren. Jeg er stolt over at mine meninger også har blitt lagt merke til i andre land. Jeg håper mine meninger kan bety noe for de som kommer til å se dokumentaren. Jeg gleder meg masse, er veldig spent, men gruer meg ikke 🙂

12 kommentarer
    1. Fantastisk. Hadde du vært slank, ville vi ikke hatt deg som jobber for oss som har noen kg her og der. Dette viser det jeg tror at ofte får vi oppgaver det er meningen vi skal utføre. Så selv om det er mange tunge tak i livet vårt, kan vi bruke det til noe ❤️

      1. Tusen takk! Du har nok rett i at vi ofte får oppgaver som det er meningen at vi skal utføre, og dette er nok en oppgave jeg har fått. For meg er det viktig å være en stemme, og et ansikt for en sak som er så viktig for meg <3

    2. Håper resultatet blir slik at dine meninger kommer fram, og at det kan være med å vise at overvektige mennesker ikke skal skamme seg over kroppen sin. At andre fremmede mennesker kan ta seg den friheten å kommentere hvordan man ser ut og vemmes over hvor feit man er….. 🥺 Overvekten min var nok også med på å bestemme over valg i yrkeslivet og valg av utdanning da selvtilliten var 0. Nå har jeg gått ned i vekt og også blitt eldre og opplever ikke dette lenger, men kroppen husker.. Håper programmet også vises på TV i Norge.
      Go for it girl!💪

      1. Takk, Dagny! Ja, jeg håper jeg skal få frem meningene mine tydelig og godt. Journalisten snakker heldigvis svensk og norsk, og det at jeg kan snakke på norsk, det betyr mye. Kroppen vår, den vil alltid huske, hodet også. Stigmatiseringen vil man aldri få en slutt på, men man må heller aldri slutte å si hva man mener, aldri slutte å kjempe for en viktig sak. Så flink du har vært som har gått ned i vekt. Mye endrer seg når man lykkes med det. Håper jeg og en dag lykkes skikkelig 🙂 Jeg sjekke med journalistene når de kommer om det blir sendt i Norge.

    3. Lykke til dette blir spennende😊 ikke for å være negativ men samme hvor mye det snakkes om overvekt, så synes de fleste det er «ekkelt» dessverre. Er selv litt for overvektig og har innfunnet meg med det. Har det bra med meg selv, jobb, familiie og venner😊 vi bestemmer selv sånn stort sett hvordan livet vårt blir.😊

      1. Tusen takk, Karianne! Jeg gleder meg til mandagen. Dette blir så spennende! Jeg er kanskje ikke enig i at de fleste synes overvekt er ekkelt, men det er helt klart noen som gjør det, og de sier ofte meningene sine veldig høyt. Det er viktig å snakke om dette. Vi kommer aldri til å få slutt på stigmatiseringen, men kan vi få gjort noe med holdningene, så er det så mye mer enn ingenting. Jeg er enig i at vi har et valg hele veien, men når enkelte stadig får negative kommentarer om kroppen sin, så vil det påvirke de fleste dessverre….

    4. Wow Heidi!!!
      Så flott å følge deg på din vei!
      For et pågangsmot, energi og positiv tenkemåte du har 🙂
      En inspirasjon til mange uansett hvilke utfordring og livssituasjon de er i!
      Husker så veldig godt første gang jeg hørte deg synge «1988 har forlatt oss…»… wow alle som var der fikk en opplevelse…det ble rett og slett veldig stille… for dette var så uvventet og ubeskrivelig flott!!!….. og det er DU… hva du gjør er ofte så uvventet og så veldig flott!!!
      Du er en inspirasjon til alle!!! Uansett hvilken livssituasjon man er i…. Om man er liten eller stor !

      1. Tusen, tusen takk for flotte ord, Lise! Nå ble jeg både rørt og stolt. Takk for at du følger meg på veien min, og for at du heier på meg. Det betyr så masse. Om jeg kan inspirere, så har jeg oppnådd masse. Jeg husker godt 1988, sangen jeg fikk synge under russerevyen i 1989. Jeg hadde alltid hatt en drøm om å synge, og da fikk jeg muligheten. Jeg trumfet det nok gjennom siden jeg var revysjef hehe, og jeg tror kanskje ikke så mange trodde på at jeg skulle mestre det å synge. Det var en fantastisk opplevelse, og jeg tror mange ble overrasket. akkurat som du ble 🙂 Det minnet tar jeg med meg. Det samme gjør jeg med russetiden, em tid hvor jeg bla fikk muligheten til å bli så mye bedre kjent med deg. Igjen, tusen takk for alle fine ord – de skal jeg også ta med meg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg