Har helsevesenet respekt for overvektige?

Svaret der er nei. Absolutt ikke. Så skal man selvsagt ikke ta alle under en kamp, men jeg våger å påstå at det er langt flere i helsevesenet som ikke respekterer overvektige enn motsatt. Mange overvektige vegrer seg for å dra til lege, eller sykehus med et problem fordi man vet at uansett hva problemet er, så er det overvekten som får skylda. Har man vondt i et tå, så vær sikker på at legen finner vekten som årsak. Er det et sted man bør føle seg sett og ivaretatt som overvektig, så er det i helsevesenet, men dessverre, sånn er det ikke, og jeg tror det er en lang vei å gå for å komme dit.

Jeg har opplevd mye diskriminering i helsevesenet, og jeg har gruet meg mye til å gå til spesialister, og det gjelder uansett hva jeg er der for. Leger som omtrent har henvist meg til slankeoperasjon selv om problemet jeg var der for ikke handlet om vekt. Jeg har grått i strie strømmer over dårlig behandling, jeg har vært fly forbanna og jeg har klaget en lege ved sykehuset i Arendal inn til sykehusledelsen pga dårlig behandling. Går man noen år tilbake i tid, så hadde jeg ikke våget å åpne munnen. Det handler vel om denne respekten mange av oss har for leger…vi glemmer ofte at leger også skal ha respekt for oss pasienter.

På nettsiden til NRK Sørlandet så kunne man denne uken lese at tillitsvalgt for fastlegene i Arendal, Martin Runde uttale at det er synd dersom overvektige føler seg uthengt av leger pga vekten. Runde kjenner seg ikke igjen i kritikken leger og helsevesen får på dette området, men selv om han ikke kjenner seg igjen i dette, så tviler jeg sterkt på at dette er nytt for han. Dette har han garantert hørt mange ganger før. Som tillitsvalgt for leger, så burde Runde se at dette kanskje er noe han burde ta tak i….Runde tror overvektige føler det støtende om vekten blir tatt opp. Klart det er et sårt tema, veldig sårt, men jeg tror ikke de fleste overvektige føler det støtende i en samtale om vekt. Det som er støtende, det er når alle utfordringer vi kommer til legen med blir relatert til vekten vår. Vi vet vi er tjukke, men hvorfor skal leger alltid skylde på vekta – uansett? Vi kan faktisk ha andre plager. Og det handler om å prate med oss på en ordentlig og saklig måte.

Leger og norsk helsevesen stigmatiserer overvektige, og det må tas tak i. Jeg vil føle meg respektert og ivaretatt i helsevesenet. Ikke grue meg til hvordan opplevelsen vil bli denne gangen. Det er som Carina Karlsen uttalte i et intervju : ” Man kommer til legen med øreinfeksjon, og kommer ut med henvisning til slankeoperasjon.” Så galt er det faktisk. Jeg hørte nylig også om ei ung jente som hadde tråkket over, og fikk høre av legen om hva som var årsaken til overtråkket, det var vekten. Hun kom gråtende ut fra legekontoret med kostholdsplan.

Overvekt er ikke alltid lett å snakke om, og det er sikkert mange fastleger som vegrer seg for å snakke om temaet med pasientene sine. For de fleste av oss overvektige, så er det sårt, det er vondt, og det er så innmari personlig. Det er vondt å snakke om noe man ikke mestrer, og som man ikke helt vet hvordan man skal gripe tak i. Det er vondt å føle seg som verdens største taper. Den som aldri mestrer, aldri klarer målene.  Løsningen er så enkel oppe i hodet, men den er så innmari vanskelig å sette ut i livet. Dessuten tror jeg mange leger har problemer med å snakke om emnet på en ordentlig måte. Jeg tror det er lett for legene og snakke om dette på en hard, og brutal måte istedenfor å trø litt varsomt.

I artikkelen til NRK Sørlandet, så kan vi også lese at leder i Norsk forening for allmennmedisin, Marte Kvittum Tangen utfordrer pasientene til å si hva de ønsker seg fra legene. De ønsker å lytte til gode innspill om hvordan overvektige ønsker å bli møtt, og hva som bør endres. Hva om Norsk forening for allmennmedisin selv tok initiativ til å møte oss pasienter for å lytte til våre erfaringer med helsevesenet, og hva som bør endres? Visst de virkelig ønsker å endre legers holdning, så bør ballen ligge hos dem.

Hvordan er det å være overvektige i Norge i dag? Opplever vi mye stigmatisering og diskriminering? Hvor trykker skoen, og hva bør endres? Dette er viktige fokus som nå må settes, og her i Kristiansand er jeg stolt over at kommunen nå skal være med å sette dette fokuset. Vi er to privatpersoner som brenner for dette, og som har tatt samtalen med kommunen. Nå skal det settes viktig fokus, og det skal jeg komme tilbake til på bloggen neste helg. Her skal også leder for fastlegene både i byer, og landsdelen bli invitert til å delta, så får vi se om det er viktig nok til at de stiller.

Leder for fastlegen i Arendal tar et viktig poeng også sine uttalelser, nemlig at legene nå er blitt fratatt et viktig verktøy i kampen mot fedme, nemlig medisinene som kan hjelpe med vektnedgang. At det bør være et stort fokus på aktivitet, det er også et veldig viktig poeng. Mer fokus på dette enn BMI.

Jeg er veldig uenig i at det finnes gode tilbud hos frisklivsentralen for oss overvektige. Joda, det finnes tilbud, men hvorfor er det ikke egne tilbud til oss overvektige slik at vi kan trene og være aktive sammen? Hjertesyke, lungesyke, revmatikere med flere er pasientgrupper som har egne tilbud, men den gruppen som man er mest bekymret for, nemlig oss overvektige, vi har ikke et lignende tilbud. Det at frisklivsentralen bare plasserer oss sammen med andre pasientgrupper, det er det tilbudet vi har i dag. Vi trenger egne grupper som andre pasienter har. Det vi trenger er egne aktivitetsgrupper samt at vi trenger hjelp til å rydde i hodene våre. I dag må vi vente i evigheter for å få en time hos en psykolog, eller betale i dyre dommer for en privat psykolog. Om Helse Norge ønsker endringer, dersom de ønsker at vi skal bli lettere, så får de sannelig hjelpe oss på lik linje med andre.

Jeg føler ting er i ferd med å skje fra oss overvektiges side. Jeg føler vi  er lei av å bli diskriminert og stigmatisert, og det er nok på tide at vi hever stemmene våre enda høyere….

5 kommentarer
    1. Usikker på hvem som arrangerer, men her er det treningsgrupper for overvektig ungdom. I det minste var det det for noen år siden. Vet at sønnen til en venninne av meg var med der, og at de hadde eget lag i stafetten på Ringeriksmaraton.
      Ellers er jeg enig med deg i at man som tykk ofte opplever at legene er mer opptatt av vekta enn av hva pasienten kommer til legen for.
      Jeg har ikke selv opplevd det, men jeg er kjent for å være ekstrem talefør – i tillegg kjenner mange i helsevesenet meg godt. Men jeg har hørt nok av eksempler fra andre.
      En overvektig kvinne som gikk til legen med en vond fot etter et overtråkk kom ut igjen med kostholdsplan til mannen sin. Legen kjente ikke mannen. hadde aldri sett han, men antok at han var overvektig siden kona var det.

    2. Som ansatt i hjemmesykepleie er min erfaring at leger henger seg på enkleste løsning, uansett hva som feiler deg. Er du overvektig, må du slanke deg, så er alle dine problemer borte. Røyker du, da er dette også årsaken til at du har betennelse i ei tå. Leddgikt? Ja da er det også derfor du får hjerteflimmer.
      Det er om å gjøre å undersøke pasientene minst mulig, å håpe at en del av di bare gir opp å finner seg i å ha vont, så legen får litt mindre å gjøre.

      1. Det var så godt å lese det du skriver som ansatt i helsevesenet, og at du også ser mye av det jeg og mange andre opplever. Jeg føler noen gang det du skriver, at leger ofte skal gjøre det enklest mulig og ikke undersøker så grundig som de burde….

    3. for noen år tilbake ble jeg lagt inn på overvåking etter et besøk hos legen. Blodtrykk på 247 over117… Fikk utskriften fra innleggelsen, overlegen hadde beskrevet meg som litt overvektig…( Bmi en sa fedme.) Jeg måtte spørre om det var vekten min som var skyld i det høye blodtrykket, og svaret var har du lyst til å gå ned I vekt, og klarer du gå litt ned i vekt er det greit, men blodtrykket ditt kommer pga en nyrefeil. og vektnedgang ville derfor ikke bedre blodtrykket. snakkes med to overleger, og begge var utrolig vennlige. sykepleieren som skulle fjerne kanalen hadde tydelig ikke lyst til å ta på meg , så hun nesten reiv ut nåla., har fremdeles arrvev…

      1. Heldigvis opplever man ikke bare negative ting i helsevesenet, og det er godt at leger kan si at ting ikke skyldes overvekt når det er sannheten. Jeg har heldigvis også møtt på et par fantastiske leger på sykehuset, og jeg har en fin fastlege også, men dessverre er det også mye negativt man som overvektig opplever både fra leger og sykepleiere….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg