Går ikke tjukke folk på tur?

Det å komme seg ut i skog og mark, det er balsam for sjelen. På disse turene kan jeg senke skuldrene, og bare lukke verden ute. Jeg har flere ganger blogget om behovet for gode turklær for oss som bruker store størrelser. Det er så viktig at også vi som er en størrelse for store kan få turklær som vi føler oss vel i. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært nødt til å gå på tur i klær som absolutt ikke er beregnet som turklær. Jeg har hatt på meg vanlige hverdagsantrekk fordi jeg ikke har hatt skikkelige turklær. Tidligere følte jeg vel at jeg var mer på bytur enn på skogstur fordi jeg ikke hadde riktige klær. Når man ikke har riktige klær, så blir heller ikke turopplevelsen slik den bør være.

Overalt prates det om at vi tjukke må komme oss mer ut. Bli mer aktive. Jeg er veldig enig i at det er viktig. Det er veldig viktig. Samtidig så tror jeg at det er mange av oss som bærer ekstra vekt som er aktive i hverdagen. Jeg tror mange er ute på både små og store turer.

Det er nok flere enn meg som har kjent på følelsen av å bli henvist til herreavdelingen når man har spurt etter tur, eller treningsklær, eller at betjeningen har målt deg fra topp til tå for så å kommentere at butikken ikke har klær til sånne som oss. Sånne som oss? Hvor sårende er det ikke å få slike kommentarer når man i tillegg har mannet seg opp i flere dager for å våge og gå inn i en butikk for og etterspør tur eller treningsklær? Som om overvektige er en egen del av samfunnet. Mange av dere som følger bloggen min forteller nettopp om slike opplevelser. Myndighetene ønsker at vi skal være mer aktive. Vi skal komme oss mer ut på tur. Skal vi få den gode turopplevelsen, og skal vi ha som mål å komme oss ut mer en en gang, så er gode klær et must.

Heldigvis har mye skjedd når det gjelder turklær i større størrelser. Det var det jeg trodde helt til jeg leste kritikken fra to av deltakerne i 71 grader nord, Norges tøffeste kjendis for noen dager siden. Både Fetisha Williams og Trine Lise Olsen gikk hardt ut mot Helly Hansen som sponser programmet med turklær. Begge uttalte at turen var en reise i ydmykelse fordi Helly Hansen ikke hadde turklær i deres størrelser. Tjukke mennesker går tydeligvis ikke på tur uttalte Williams til Nettavisen. Helly Hansen måtte spesialtilpasse klær til henne, noe som også resulterte i at Williams måtte ferdes i stillongs under deler av ekspedisjonen. Hun la ikke skjul på at hun følte kroppsstørrelsen hennes ikke var egnet for klær fra klesmerket, og påpekte at Helly Hansen ikke har et bredt nok utvalg av størrelser.

Også Trine Lise Olsen måtte få spesialsydde klær. Til Nettavisen sa Olsen at det ikke var turklær som passer kvinnelige former som hofter, rumper og mage, og at hun følte det var ydmykende at klærne fra Helly Hansen ikke passet. Hun gikk feks tre dager uten ordentlig turbukse, og var derfor nødt til å traske rundt i skog og fjell i stillongs. Olsen mener det er feil at standard turklær ikke passer alle kvinnelige former som mage, hofter og rumpe. Hun sier det så viktig og riktig:   ” Vi har også lyst til å gå på tur, og vi har også lyst til å føle oss vel når vi går på tur.”

Jeg har vært i kontakt med mange turklær produsenter gjennom årene, og heldigvis er det noen som har sett behovet, og som har produsert både tur og treningsklær i store størrelser. Jeg blir oppriktig glad når jeg ser at det skjer ting, for jeg vet at det betyr så mye for så mange. Men for en del produsenter, så er det fortsatt en lang vei å gå. Vi som trenger å ha plass til formene våre, vi har også lyst til å være kledd for gode turer i all slags vær, og vi har også lyst til å ha freshe og fine turplagg. For det at turklærne er freshe, det betyr også mye. Det er tankevekkende når Helly Hansen, som er et av verdens ledende merker innen turklær, ikke kan tilby klærne sine også for de av oss med former. Og verken Williams eller Olsen er veldig store kvinner. Jeg er utrolig glad for at disse to kjendiskvinnene er med på å sette dette viktige fokuset.

Heldigvis er ikke alt svart som jeg skrev tidligere i bloggen. Vi har produsenter som har turklær i store størrelser, og vi kan ikke lengre bruke den unnskyldningen for ikke å komme ut på tur. Men jeg håper Helly Hansen tar til seg kritikken fra de to kjendisene, og ser behovet. At Helly Hansen med sitt store marked ikke kan klare å ha klær til kvinner som Williams og Olsen, det er en stor skam. Det er faktisk ikke sånn at tjukke mennesker ikke er på tur. Uansett lengde på turen vi går, så er gode turklær en selvfølge. Gode turklær er med på å gi den gode turopplevelsen.

 

4 kommentarer
    1. Har endelig kjøpt meg gode turklær 🚶🏻‍♀️🏃🏻‍♀️
      Twentyfour har flotte jakker og bukser 👏🏻👏🏻
      God høst tur til alle flotte mennesker der ute 🍂🍁🍃
      Det er helg og her skinner solen 🍄🍂🍁🤩

    2. Hei.
      Jeg savner gode t-skjorter med laaange armer. Kan jo kjøpe herre t-skjorter, men da jeg bare er 152 cm høy, blir de fort kjoler. Tenk om de kunne få trenings t-skjorter med halv lange armer? Da hadde grevinnene mine og jeg blitt fornøyd.
      Jeg sliter også med turbukser pga høyden min. Blir helt feil i fasongen når jeg må klippe av en halv meter.
      Men helt topp at det er kommet turtøy i store størrelser.
      Hilsen Bente

      1. Hei! Takk for innspill! T-skjorter med lange armer, det skal jeg love at jeg skal være på jakt etter. Ikke lett dessverre, men jeg har øynene oppe, og tar det stadig med produsentene 🙂 Jeg er som deg, ønsker lange armer så man kan skjule det man ønsker å skjule 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg