Endringsreisen min i media

Denne uken har min endringshistorie blitt fortalt i en rekke av landets aviser. Bakgrunnen for dette er ny forskning fra Norges Idrettshøyskole, forskning som viser at litt fysisk aktivitet gir stor effekt.

Foto: Kjartan Bjelland, Fædrelandsvennen

 

Det var sånn jeg begynte min endringsreise, med aktivitet. Fra å ha en kondis som en hvalross, så var det de små, korte turene jeg startet med. To ganger i uken. Jeg pustet og peste, og tenkte vel i mitt stille sinn at jeg sikkert ikke holdt ut lenge. Det holdt i uker, så måneder, det ble 1 år, og nå er det snart 6 år siden jeg tok min første tur sammen med en liten gågruppe i håp om å klare å gjøre noen endringer. Jeg holdt ut, og jeg vet at dette nå er en del av hverdagen min, og at uten trening, så er det noe viktig som mangler.

At man med høy BMI risikerer å dø tidligere, det er vel noe vi alle er klar over, men studien fra Idrettshøyskolen, den viser at det er lite aktivitet som skal til for å endre på dette. Man kan forlenge livet betydelig ved å være fysisk aktiv. Det skal så lite til. Dette bør være den beste motivasjonen vi kan få. Fysisk aktivitet forbedrer sukker- og fettmengde i blodet hos personer med høy BMI.

Helsedirektoratets anbefaling for voksne er at man bør være fysisk aktiv i minimum 150 minutter med moderat intensitet, eller 75 minutter med høy intensitet pr.uke. Velger man moderat intensitet, så snakker vi om 2,5 time i uken. 2,5 time for et lengre liv, og et bedre liv. Det er en investering verdt å tenke på dersom du er i gruppen ” ikke aktiv.” Jeg er sikker på at vi alle kan investere 2,5 t når gevinsten i den andre enden er en gevinst verdt å jobbe for.

Det ble ingen slankeoperasjon på meg for de årene tilbake. Jeg hadde høy vekt, høyt blodtrykk og jeg lå på grensen til diabetes 2. Alt lå til rette for operasjon, og i mitt hode, så ville kampen mot kiloene bli en helt annen kamp etter operasjonen. Jeg ble redd. Jeg fikk kalde føtter. Jeg klarte ikke usikkerheten på hvordan livet ville bli etterpå, og komplikasjonene som kunne oppstå. Vendepunktet mitt ble ønsket om å prøve å klare å endre på egenhånd en siste gang. Vendepunktet ble de to små gåturene i uken, og samtalene med en kognetiv terapeut. Terapeuten hjalp med å samle tankene. Hun hjalp meg til å sortere tankene. Ut med de gamle, og de tingene jeg ikke kunne gjøre noe med. Inn med nye tanker for å klare å se meg selv på en ny måte. Slutte å snakke meg selv ned, og se hvor sterk jeg faktisk var. Bryte onde sirkler, og tankemønstre. Hun lærte meg å ta kontroll. Til å konsentrere meg om de tingene jeg kunne endre på, og ikke bruke energien min på det jeg ikke kunne gjøre noe med.

For meg var fysisk aktivitet viktig på veien mot et lettere og bedre liv. Det endret livet mitt totalt. Fra de to små turene i uken til at jeg i dag trener 5-6 ganger i uken. Fra å føle at fysisk aktivitet var et ork som jeg slet meg gjennom, så er det i dag blitt en stor og viktig del av hverdagen. Jeg tar en treningsfri dag, eller to i uken, og de dagene, da føler jeg at noe veldig viktig mangler. Det er aldri vanskelig å komme ut av senga og være på trening rundt kl.07. Selv ikke når kulden biter skikkelig, og temperaturen har vært nede på minus 12 grader.

Foto: Kjartan Bjelland, Fædrelandsvennen

 

Jeg har gått utenfor komfortsonen min mange ganger i løpet av disse årene. Nå sist da jeg fikk Øystein som PT. For en investering det har vært. For en fremgang jeg har hatt. Dette merkes på kroppen på mange måter.

Foto: Kjartan Bjelland, Fædrelandsvennen

 

50 kg har jeg mistet på disse årene. Ikke noe wow resultat med tanke på hvor lang tid jeg har brukt. Jeg er ganske sikker på at disse 50 kiloene er blitt mer, men jeg har ikke veid meg på veldig lenge. Likevel er jeg rimelig sikker på at 50 er blitt mer, og ikke mindre. Jeg kjenner ben jeg ikke har ant at jeg har hatt. Magen, den henger ikke ned på lårene som den gjorde før, jeg kjenner muskler, jeg ser en flatere mage – og alt begynte med frykten for en slankeoperasjon, og en liten gåtur to ganger i uken.

En stund etter at jeg gikk i gang med gåturene, tok jeg også litt tak i kostholdet. I starten gjorde jeg kun små mikrogrep, men etter hvert litt større grep:

  • Søtsakene er forbeholdt helgen.
  • Jeg spiser mindre porsjoner enn før.
  • Før drakk jeg store mengder Pepsi Max, nå drikker jeg, tro det eller ei mest vann med litt smak i. Ca 3 liter Pepsi Max til dagen, det er blitt til 2-3 glass. Jeg tror det nesten ikke selv.
  • Jeg  spiser nok sunnere enn før, og tenker mer

For meg har det vært viktig å ta disse grepene når jeg selv har følt meg klar for det, og det gjelder alle grep jeg har tatt, og alle dørstokkmil jeg har krysset. Det er en selv som må være klar. Det hjelper ikke at andre er klar for deg.

Jeg tenker også at det er viktig å kjempe en kamp av gangen. Å skulle jobbe med både kost, trening og hodet på en gang, det går ikke. Jeg valgte aktivitet fordi jeg tenkte at det ville være lettere å oppleve mestring. Når man kjenner på det å mestre gjennom aktivitet, så blir man også motivert etter hvert til å ta nye grep.

Tenk deg hvor lite som skal til for å leve et lengre liv. Det er helsen som motiverer meg fremover. Det er prinsene mine som jeg vil være her lenge for.

Jeg har ikke mål om å bli normalvektig, men jeg skal bli lettere enn i dag

Det er ikke sånn at alle med stor kropp har dårlig helse. Årene med trening har gitt meg fine blodverdier og en mye bedre helse, både fysisk og psykisk. Det har endret livet mitt.

Foto: Kjartan Bjelland, Fædrelandsvennen

 

Visst du har abonnement på Fædrelandsvennen, så kan du lese saken her: https://www.fvn.no/aktuelt/sprek/i/QmjxJV/heidi-50-var-50-kg-tyngre-slik-kan-du-minske-farene-ved-overvekt-i

Saken kan også leses på nett hos de avisene som er tilknyttet Schibstedt

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg