Endelig et gjennombruddet i behandlingen av overvektige?

Jeg har skrevet mye om overvekt på bloggen min. Ganske naturlig når jeg selv har slitt med overvekt i alle år. Jeg er en av mange som drømmer om denne magiske pillen som aldri vil bli oppfunnet. Jeg er en av mange som har gjort mye for å endre, og jeg er en av de som så altfor mange mener er lat og viljeløs. En av de som bare må ta seg sammen. En av de som bare må spise mindre og trene mer. Jeg er en av de som sa nei til slankeoperasjon, men som stadig lurer på om det faktisk er det drastiske skrittet jeg må ta når ingenting fungerer. Jeg er en av de som venter på gjennombruddet i fedmebehandlingen.

Det er en kamp hver eneste dag. Hodet mitt tenker på kropp og vekt hver eneste dag. Til tider altfor mye. Det er jo ikke akkurat bra å fokusere så mye negativt for et hode. Men det er nå sånn det er selv om jeg hver dag også prøver å skyve styggen på ryggen langt under skoene mine. Jeg har noen øyeblikk hvor jeg lykkes, og  klarer å fokusere på helt andre ting. Positive ting.

Denne uken kunne man lese en veldig interessant artikkel på nettsiden til TV2. Jeg sluker alt som blir skrevet om fedmebehandling. Jeg sluker det ikke rått, men jeg leser alt, nøye. Og så tar jeg det videre med fastlegen min. ” Dette regnes som en revolusjon ” – dette var overskriften på artikkelen. Er det rart man stopper opp, og leser hvert ord nøye? Gjennombrudd? Hva er dette? Har man funnet denne magiske pillen endelig?

Revolusjonen det er snakk om, det er ikke en magisk pille selvsagt, men det er en ny medisin som har vist seg å ha veldig gode resultater. Medisinen omtales som et gjennombrudd i behandlingen av fedme. Medisinen det er snakk om, det er slankemedisinen Wegovy. 

Wegovy er også en sprøyte i likhet med andre sprøyter som mange overvektige har prøvd. Noen bruker Ozempic, andre Saxenda. Så er effekten ulik fra person til person. Mange har effekt med Ozempic, og andre opplever det samme med Saxenda. Det er selvsagt også mange som ikke opplever den store effekten av disse. Selv hadde jeg god effekt i starten av bruken av Saxenda, men effekten ga seg etter hvert. Dette er det mange som opplever. Ozempic har det også blitt skrevet mye om i forhold til diabetesmedisinen har blitt revet ut av hyllene både i Norge, og andre deler av verden, fordi den også blir brukt til behandling av overvektige. Diabetikere har da opplevd å stå uten den viktige medisinen sin. Ozempic er ikke godkjent som fedmemedisin Norge, men siden leger har fri forskrivningsrett, kan den skrives ut «off label». Studier har vist at Ozempic kan ha en vektreduserende effekt på rundt fem prosent.

Så til den nye medisinen, Wegovy. I motsetning til Ozempic, er Wegovy godkjent til bruk for behandling av overvekt. Virkestoffet i både Wegovy og Ozempic heter semaglutid. Det er ikke virkestoffet i seg selv som bidrar til til vektreduksjon, men effekten dette har på kroppens sult og metthetsregulering som gjør det lettere å gjennomføre en livsstilsendring og dermed vektreduksjon.

Inntil nylig, så har Wegovy kun vært tilgjengelig i USA, men mandag denne uken ble slankemedisinen tilgjengelig også i Danmark, som første land utenfor USA. Det europeiske legemiddelverket (EMA) godkjente Wegovy i januar i år. Men på grunn av enorm etterspørsel i USA, har det ført til kraftig mangelvare på produktet. Tor Egil Frostelid som er pressekontakt for Novo Nordisk Norge, produsenten bak medisinen sier til TV2 at de jobber for tiden med å gjøre Wegovy tilgjengelig også i Norge, men at de for øyeblikket ikke kan gå ut med en eksakt dato for når dette vil skje. Han sier videre at Wegovy etter planen vil gjøres tilgjengelig i flere markeder så snart de kan garantere sikre leveranser som tilfredsstiller pasientenes behov i de markedene det blir tilgjengelig.

Samira Lekhal som er overlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst uttaler at også hun er svært optimistisk til bruken av Wegovy, som tas som en sprøyte, en gang i uken. Hun sier at Wegovy er det med best dokumentert effekt i flere store forskningsstudier. Studier viser at omtrent en tredjedel av de som har brukt Wegovy har opplevd en vektreduksjon på 20 prosent eller mer. Dette regnes som en revolusjon for fedmebehandling sier Lekhal til TV2.

Jeg har full respekt for de som er skeptiske til bruken av disse sprøytene i fedmebehandlingen, men jeg forventer også det motsatte. At de som er skeptiske også har respekt for at bla jeg tenker annerledes. Ofte er det de som ikke aner hva kampen mot overvekt faktisk er som uttaler seg negativt om denne type behandling. Man får høre det vanlige som jeg er så drittlei av: Det er bare å ta deg sammen. Spise mindre, og trene mer. Det er da man har så lyst til å ta disse menneskene med inn i mitt liv, og gå i min kropp noen dager. Da hadde kanskje pipa fått en annen lyd. Joda, jeg kan sikkert spise noe mindre, men når det kommer til trening, så bør de fleste bedrevitere lukke munnen med gaffateip. Jeg er mer aktiv enn mange, og trener veldig bra. Jeg er ikke den som sitter på sofaen og stapper i meg alt jeg kan komme over av kalorier. Og det er det de færreste av oss som gjør. Det er bare et innbilt bilde av mennesker som ikke aner.

All overvekt har en årsak. Ferdig snakket. Hvert menneske har en historie. Det er en grunn til hver ekstra kilo på de aller fleste overvektige, og før du kjenner historien, så lukker du munnen.

Jeg skal med verdens beste samvittighet prøve Wegovy, og jeg skal nok en gang håpe. Håpe på denne vil hjelpe meg i kampen mot overvekten. Jeg er ikke dum og tror sprøyten er full av magi. Jeg må gjøre mitt. Men dersom den kan være med å hjelpe meg ned i vekt, så vil det bety all verden for meg. Det vil bla bety at en tanke om et drastisk inngrep kan forsvinne ut av hodet, og det betyr at de negative tankene rundt egen kropp og vekt kan slippe litt taket…Å forsøke Wegovy er mitt valg. Respekt det.

Ha en nydelig 4.søndag i advent, og del gjerne.

 

4 kommentarer
    1. Den var bra. Kommer nok til å låne kommentaren om å lukke munnen med gaffateip når jeg får kommentarer om mine sprøyter 😁 Er så enig om at de som har de fleste meningene om andres vekt kunne prøve å bo i min kropp et par dager.
      Jeg har vel samme erfaringene som deg når det gjelder Saxenda, men jeg bruker det fortsatt fordi jeg klarer å holde vekta uten at den går opp igjen. Bare det er utrolig for meg i motsetning til tidligere vektnedganger.
      Men jeg kommer nok til å prøve den nye når den blir tilgjengelig. Har fortsatt 40-50 kg for mye å drasse på.

      1. Sent svar. Beklager. Mye som har skjedd.
        Jeg er så imponert over det vekttapet du har hatt, Astri! Så mye kan jeg bare drømme om 🙁 Nå er Wegovy på markedet i Norge, men kun på hvit resept, og sprøyta er dyr. Jeg kommer nok til å vente for å se om der er noen som kan komme til å kunne få refusjon. Jeg har merket litt positivt på vekta den siste tiden. Har byttet sprøyte, og merker at matlysten og godislysten er noe mindre…men det er en haug av kilo som skal bort 🙁

    2. Jeg vil heller ha en PT, istedenfor slankemedisin på blå resept , men jeg kommer nok til å prøve den nye medisinen når den kommer. 😊

      Hver gang jeg har vært hos legen, uavhengig av grunn, har de nevnt at vekten min bør reduseres. (Unødvendig å nevne at jeg har prøvd mye for å redusere vekten, men det er å holde på vekten, som er den største utfordringen. )

      Sent i 2017 med en BMI på rundt 47, høyt kolesterol og høyt blodtrykk, og diabetes 2, henviste min nåværende fastlege meg til slankeoperasjon, fikk time på sykehuset for å se om jeg var en aktuell kandidat og det var jeg.

      Litt endring på kostholdet virket for meg. Jeg reduserte vekten min såpass mye, mens jeg ventet på slanke operasjonen, at jeg ikke lengre var kandidat for å få dette dekket av det offentlige. Da var både blodtrykket og kolesterol nivået normalt og vekten hadde gått fra Sykelig overvekt grad 3 til overvektig PP BMI skalaen.

      I tillegg til endret kosthold, var jeg med Frisklivssentralen og trente ute i all slags vær 2 x i uken. Frisklivssentralen gjør en fantastisk jobb, men dessverre er dette lavterskel tilbudet tidsbegrenset, så en står plutselig alene med trening og kosthold. Videre fokusere ikke Frisklivssentralen på vekt.

      Det å gå inn på treningssenter alene har aldri tiltalt meg noe særlig, det kan ha litt med både høyden og vekten min å gjøre, spesielt med alle de spennende apparatene de har der.

      Jeg trives bedre å trene i grupper, da kommer konkurranseinstinktet frem, selv om jeg vet at den eneste en konkurrer mot er seg selv.

      Jeg meldte meg inn på treningssenter og hadde PT timer, men det er en kostbar «hobby» over tid, spesielt når en føler en må ha en PT for å ikke «bare» være støttemedlem, men ser en samfunnsøkonomisk på det, får en god oppfølging fra PT for det medisinen koster.

      Jeg var inne til første av flere operasjon for å fjerne overflødig hud, noe som resulterte i at nye gode vaner ble nedprioritert og vekten økte.

      Jeg var på ny nesten kandidat for slankeoperasjon. Jeg ble henvist til sykehuset, og sykehuset ga meg resept på Mysimba Vekten gikk noe ned, men jeg hadde så store bivirkninger at den måtte jeg slutte med.

      Fastlegen prøvde en annen Saxenda, der også vekten gikk noe ned, men ikke helt ønsket effekt også her bivirkninger. Videre fikk jeg beskjed at jeg nok måtte ha slankemedisin resten av livet for å holde på vekten. Sykehuset mener jeg bør prøve Wegovy når den kommer på markedet.

      I disse dager er det mer og mer fokus på fedmeepidemi og jeg følger med på temaet med stor interesse, spesielt når de kommer inn på slankemedisin som nå er «det store» for å redusere og holde på vekten. Akkurat slik det var for noen år siden med slankeoperasjon.

      Selv mener jeg at de sv osd som er godkjent for slankemedisin på blå resept, kan få velge å få en PT på blå resept. bivirkningene av en PT er betydelig bedre for både fysisk og psykisk helse.

      Jeg syntes jeg hørte at det var 250 000 utdannede PTer i Norge. Jeg er sikker på at noen av de kunne være interessert i samarbeid med Helfo.

      En PT følger deg opp på en helt annen måte enn medisin. (Mange overvektige, får resept på slankemedisin som gjelder 1 år, og må bare klare seg selv, og så komme tilbake og får ny resept. )

      Jeg er heldig som har en fastlege som ser viktigheten av forebyggende helse, han følger meg opp hver måned, men ikke alle har det slik.

      For tiden er jeg også så heldig å ha en dyktig PT, som ser og tilrettelegger treningen i forhold til dagsformen min. Noe som hjelper meg mye mer enn noen medisin. Skulle gjerne hatt denne PTen videre på blå resept. 😉

      1. Jeg fikk svart sent her…men jeg er 100% enig med deg i at man burde fått tilbud om PT på blå resept. Men da ville jeg hatt en PT alene, ikke i gruppe. Jeg yter mye bedre om jeg får trene alene med PT enn i en gruppe. Jeg har hatt PT timer i en periode, og det er en investering jeg aldri har angret på. Det ga gode resultater, og jeg liker å ha en som pusher meg. Det å ha en som følger deg opp, det betyr så mye.

        Jeg er nok mer glad i å trene alene enn i gruppe. Jeg trives med å trene alene, og jeg føler jeg klarer å trene godt. Jeg har kun en å konkurrere mot, og det er meg selv. For meg er det å gå på treningssenter blitt en viktig del av hverdagen, og jeg trives godt på det treningssenteret som jeg går på. Der er jeg en del av alle de andre. Ingen stygge blikk, eller kommentarer. Heller det motsatte. Å trene på frisklivsentralen, det er ikke noe for meg så lenge det ennå ikke er egne grupper for oss som er overvektige. Det er mange med egne grupper, men ikke for de som kanskje trenger det aller mest.

        Hadde jeg fått valget om PT eller slankemedisinen, så hadde jeg nok valgt PT. Samtidig så er jeg glad for at det finnes medikamenter på markedet nå som kan hjelpe veldig mange. Jeg har nå byttet fra Saxenda, og er spent på virkningen. Bivirkninger, det er det lite av. Jeg kan nok merke at lysten på mat ikke er så stor, men det er vel sånn sett positivt. Jeg kan ha en skuff full av godis, men det frister ikke å dytte inn. Så det ser jeg på som veldig positivt, og noen ganger irriterende hehe.

        Wegovy er jo nå kommet, men kun på hvit resept. Jeg kommer ikke til å betale denne selv ennå. Det koster mye. Det var snakk om at man kunne søke individuelt med en BMI på over 40, men det var visst heller ikke mulig ennå. Så jeg venter for å se.

        Vi to prøvde å få til noe for overvektige i Kristiansand. Helsesektoren i kommunen ville vel ikke se på det en gang. De hadde ikke kapasitet, og for meg så sier det veldig mye….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg