Dette hadde jeg aldri trodd!

Jeg fikk et nytt familiemedlem i 2023, eller jeg tror heller vi sier at jeg fikk en ny bekjent. En “sak ” som jeg i maaange år hadde et sterkt hatforhold til , men som jeg da skulle prøve å bli mer glad i. At dette skulle bli en god venn, den så jeg vel ikke helt, men men vi har faktisk blitt ganske gode venner på dette året, både på oppturene og nedturene.

Det er et år siden nå at jeg fikk dette nye familiemedlemmet mitt, en sølvfarget badevekt. En helt enkel og grei badevekt. Før vekta kom i hus, så var det nok to år siden jeg hadde vært på ei vekt sist. Fastlegen har hatt et ønske om at jeg fikk kjøpt meg ei vekt, noe jeg sånn sett gjorde for rundt 2 år siden, men den forsvant nesten like fort ut som den kom inn. Når VG for et år siden skulle skal skrive en reportasje om min Ozempic reise, så ville de veldig gjerne at jeg også fulgte med på vekten. Så da var det bare å krype til korset, om det kan kalles kryping da. Det satt langt inne å kjøpe meg vekt. Veldig langt inne. Men vekta ble kjøpt, og på Power, så kunne den butikkansatte fortelle meg at om jeg ikke var fornøyd med vekta, så måtte jeg bare komme tilbake med den. Han lo godt når jeg spurte om det betydde at jeg kunne levere den tilbake dersom jeg ikke var fornøyd med tallene som vekta viste.

Vekta har vært i bruk en gang i uken. Det var planen min, men det er ikke alltid ting går etter planen. Jeg veide meg hver onsdag, så ble det hver torsdag. Igjen, det var planen. Eller jeg veier meg hver torsdag, som er etter planen, men den vekta kommer sannelig frem andre dager også, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg gjør det. Den ene delen av hodet sier at jeg skal på vekta hver torsdag, og den andre delen av hodet sier at jeg bare må ta den frem akkurat når jeg føler for det. Det blir liksom jubel og nederlag om hverandre, og det er ikke godt for meg. Jubel den ene dagen, og nederlag den andre. Jeg bør nok prøve nok en gang å bli noe mer konsekvent på å holde meg til denne dagen i uken. Det er jo bare fryd og gammen de ukene hvor vekta viser nedgang hver gang jeg er på vekta, men noe kjipere når det er omvendt. Jeg vet jeg ikke skal ta den frem andre dager, men det gir jo jeg søren i om jeg føler for å ta den frem en annen dag. Man føler seg så todelt.

Fysioterapeuten min har anbefalt meg å kjøpe ei vekt som også viser bla muskelmasse, BMI, kroppsfett, væske osv, så etter å ha tenkt ei stund, så ble det at jeg kjøpte ei Withings vekt. Denne skulle vise målinger over kroppssammensetninger. Vekten skulle holde øye med åtte målinger over kroppssammensetningen som kroppsfett, vannprosent og muskelmasse. Den skulle også ha kontroll på visceral fettindeks samt en rekke målinger for hjertehelse. Perfekt for meg, for jeg har jo stor interesse av å se hvordan kroppens sammensetninger endrer seg under reisen jeg er på. Vekten ble bestilt, og hentet på Power noen dager senere. Jeg hadde spurt masse før jeg kjøpte den, så jeg følte meg trygg på at dette var vekta jeg skulle ha. Man kunne og laste ned en app slik at man fikk alle data inn der.

Tror du vekta var som jeg hadde blitt fortalt? Nope. Ikke i det hele tatt. Det viste seg at vekta kun viste meg høyden, vekten og bmi. Høyden endrer seg sjeldent, så da står vi igjen med vekten og bmi. Ja, og så været da, og temperaturen. Og jeg må ikke glemme luftfuktigheten. Alt dette er jo kjempe interessant når man skal ned i vekt….etter mange runder med Power hvor jeg ba de sjekke dette grundig, så viste det seg at jeg må ha et abonnement for å få frem noen av verdiene jeg ønsker. Så får å vite væsken i kroppen, og muskelmassen, så skal man betale rundt 150 kr mnd. Det skjer ikke. Vekten kostet nok om man ikke skal ha månedlig abonnement i tillegg. Så vekten er kun bodysmart mot betaling. Jeg hadde jo lyst til å kaste hele vekta vegg i mellom, men jeg hentet meg inn og kom til å tenke på at man har 60 dagers returrett, så istedenfor at den møtte veggen min, så skal vekta få komme hjem til Power igjen.

Så hva gjør jeg nå da? Jeg har googlet og googlet, og det blir nok til at jeg legger til 1000 kr og kjøper en Tanita vekt. Tanita vektene vet jeg viser det jeg ønsker uten at man må ha noe abonnement. Tanita vektene blir ofte brukt hos ulike som jobber med vektnedgang og livsstilsendring. Det dumme er at for å få vekten til en tålig akseptabel pris, så må jeg få den fra Danmark, eller gjennom en norsk side, men sendt fra Danmark. Og her snakker vi ikke om gratis frakt. Det koster 200 kr å få vekten fra Danmark og hit. Det blir en dyr vekt, men jeg har virkelig lyst til å følge med på hvordan hele kroppen har det som feks muskelmassen. Øker den som den bør med såpass mye trening? Endrer væskeinnholdet mitt seg noe? Hvor mye fett har jeg, og klarer jeg å jobbe dette nedover? Jeg synes disse tingene både er interessante og viktige. Jeg kan ikke kun ha fokus på tallene på vekten. Da kan hodet mitt fort bli stresset. Til uken er det ut å levere Withings vekten på Power, og jeg våger ikke å bestille meg ny vekt før jeg ser at returen går gjennom. Men jeg håper de står ved de fine ordene de reklamerer med.

Det at jeg har blitt fortrolig med badevekta, det er ganske utrolig. Det hadde jeg aldri i mitt liv trodd. Jeg har hatet vekta så intenst hele livet mitt etter at skolelegen i 4.klasse i streng stemme sa til meg høyt og tydelig at jeg var altfor tjukk, og at jeg veide altfor mye. Tenk hva noe slikt gjør med en 4.klassing…

Det gjøres undersøkelser på det meste, og det har også blitt foretatt undersøkelser på hvilke dager man bør veie seg på, og det er ikke mandager som sikkert mange tror. Helt utrolig at det skal bety noe hvilken dag man veier seg på, men det skal visst ha en betydning sier undersøkelser. Flere faktorer skal kunne påvirke vekten, og derfor er det altså ikke uten betydning når du går på vekten. Undersøkelser sier :

1. Vei deg en gang i uken, eller eventuelt én gang annenhver uke, så får du et mer realistisk bilde av om vekten er på vei i riktig retning.

2. Vekten kan svinge med opptil hele 2,5 kilo om dagen. Så derfor bør du veie deg på samme tidspunkt hver uke, om morgenen, etter at du har vært på toalettet for å få et mest mulig riktig bilde. Og vei deg alltid på onsdager. En finsk studie viser at vekten svinger minst midt i uken. Så hvorfor jeg byttet fra onsdag til torsdag er jo ikke i tråd med den finske studien, men jeg er fortrolig med torsdag jeg 🙂

Nyt søndagen der du er. Vi blogges i morgen!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg