31 kg ned, og der står jeg

Jeg blir frustrert, sur og lei. Snart et år har gått siden jeg startet på Ozempic, og reisen har vært fantastisk til nå. 31 kg ned, og min mor håper jeg er fornøyd med det. Jeg er utrolig fornøyd, men jeg ønsker ikke at det skal stoppe der.

31 kg har jeg nå tatt av meg siden september. Helt utrolige tall, og jeg må av og til klype meg litt i armen for å forstå at jeg faktisk opplever dette. En vektnedgang jeg har håpet på så lenge, og ikke minst jobbet for så lenge. Om  jeg er fornøyd? Jeg er storfornøyd! Men det ligger et lite men der…og det er fordi vekta ikke har gått ned de siste ukene. Vekta har gått opp en uke. Neste uke har jeg gått ned dette pluss litt til. Så er det opp igjen, og ned igjen. Sånn har det vært 4-5 uker nå. Er det rart jeg blir frustrert? Denne uken gikk jeg endelig ned igjen. 0,7 kg ned.

Jeg har en liten følelse av at Ozempic har nådd max virkning. Aner ikke om det er sånn det er, men jeg føler at jeg nok blir noe senere mett nå enn for få uker siden. Samtidig så varierer det veldig. Det er ikke lett å spise like lite som jeg gjorde når jeg ble stappmett veldig kjapt. I hodet så er det enkelt, men ikke i praksis. Heldigvis så føler jeg absolutt at jeg har kontroll, og jeg spiser ennå lite i forhold til hva jeg gjorde før, men i hodet mitt så føler jeg at noe har skjedd med virkningen. Kanskje er det bare sånn i perioder. Jeg aner ikke fordi jeg aldri har tatt medisinen før, og jeg ikke har mer erfaring enn disse månedene. Er dette bare det berømte platå? Er det kroppen som nå kjemper en vill kamp for at jeg ikke skal gå ned mer? Hvordan oppleve dere andre dette som går på Ozempic eller Wegovy?

Joda, jeg vet at jeg skal være veldig fornøyd, og jeg er absolutt det. Men jeg har flere kilo som bør av, og som jeg ønsker å få av, så da blir jeg litt utålmodig. Litt oppgitt fordi jeg fortsatt jobber like hardt for å komme ytterligere ned. Jeg vet også at det er mulig å gå ytterligere ned i vekt, og da blir det til at jeg analyserer fra A til Å når vekta først går opp, så tilbake der den var, opp igjen, ned igjen, og så for å stå helt stille.

Jeg vet at det er mye som kan påvirke vekten. Jeg trener mye. Jeg får mer muskler. Jeg er på trening 5- 6 ganger i uken. Den siste tiden med smertefulle hæler, så har jeg måtte endre noe på treningen. Jeg trener fortsatt styrke og sykler, men går ikke på tredemølle og går ikke turer i løypa. Men aktiviteten bør absolutt ikke være en årsak til at vekta er en berg og dalbane. Så er det maten da. Jeg spiser fortsatt lite sammenlignet med før. Jeg unner meg ikke ofte noe usunt. Jeg koser med med litt druer, og en proteinbar nå og da om jeg skal kose meg. Popcorn om søndagene. Noe flak med chips i ny og ne. Måltidene er ikke store, og jeg trodde heller ikke at maten var særlig ” feil”, men kanskje må jeg gå enda mer ned på porsjonene, og se enda mer på det jeg spiser. Jeg ligger som regel alltid i kaloriunderskudd så langt som jeg klarer å regne ut. Noen dager kan jeg ligge på vedlikehold. Ødemet påvirker, og beina har vært rare i det siste. Aner ikke hvorfor, men jeg føler mye rart i beina for tiden. vanskelig å beskrive hva, men jeg kjenner ødemet, og i tillegg til smertene under hælene, så føler jeg at noen tær, og den ene foten dovner bort en del. Litt ekkelt. Lymfebeina mine krangler når de vil. Jeg har jo kraftig lymfødem i beina, og beina kan være et frustrerende punkt i blant, men jeg er jo vant til det. En lang periode var de så gode, og jeg følte at jeg kunne danse på en sky hver dag, men så begynner de å krangle igjen.

Men, jeg har fått en helt ny hverdag. Livet mitt har endret seg totalt etter vektnedgangen, og det å kjenne på slike endringer, det gjør at jeg helt klart ønsker å gå ned mer. Det handler ikke om utseende, men det handler om helsen, og det å være fornøyd med den kroppen man bærer. Å gå ned i vekt betyr mye for meg, og det handler ikke om at jeg streber etter å bli slank, og attraktiv som sikkert noen tror. For meg handler det først og fremst om helsen min. Det å få stabilisert blodsukkeret. Det å få en friskere kropp, og en kropp som fungerer mye bedre. Det er jo ingen tvil om at det er tungt å bære ekstra kilo. Det og kunne være aktiv sammen med guttene mine, det er veldig viktig for meg. Jeg har ikke lyst til å være den mommo’en som ikke orker, eller klarer. Jeg har lyst til å være mer aktiv, trene mer, gå fine turer – rett og slett gjøre ting uten å kjenne på at ting føles så tungt. Så helse har vært nr. 1 for meg når jeg startet denne reisen. Så kommer selvfølelsen, og selvbildet på en god nr.2. Jeg har ikke vært komfortabel med mine ekstra kilo. Jeg har ikke vært glad i kroppen min. Jeg har akseptert at jeg er stor, og det handler ikke om at jeg skammer meg, men jeg har lyst til å komme på en plass hvor jeg føler meg mer vel og hvor jeg kan se på meg selv i speilet og smile enda mer.

Mye har endret seg på dette året om man ser bort i fra tallene på vekten. Jeg smiler til meg selv i speilet. Kroppen har fått mindre fokus. De negative tankene jeg konstant hadde før vektnedgangen, de er nesten borte. Jeg hadde trodd at negative tanker om en stor og stygg kropp ville forfølge meg resten av livet, og det å kjenne at disse tankene nesten er borte, det er helt ubeskrivelig deilig! Det første jeg tenkte på da jeg våknet var den store, stygge kroppen min. Og de samme tankene fulgte meg når jeg skulle sove. Etter å ha mistet 31 kg, så føler jeg meg som en ” ny ” Heidi. Samme Heidi innvendig, og det er viktig. Men min mentale helse, den er blitt så mye bedre, og det er så godt å kjenne på. Det er så mange negative tanker som har blitt ryddet bort, og nye, gode tanker har fått plass. Jeg begynner å bli fornøyd liksom.

Kroppen vil mer, orker mer og fungerer så mye bedre. Inni meg bobler det til tider av glede. En helt ny hverdag som jeg nyter til det fulle. Må bare vekt og kropp jobbe på lag med meg også fremover, og så må jeg finne ut om det bare er sånn at vekta står litt stille nå, eller om det er en årsak som jeg kan gjøre noe med.

Denne helgen er prinsene her, og straks skal vi en tur i Dyreparken. I dag blir det å få med oss litt dyrepresentasjoner, og besøke en del dyr.

Kos deg der du er. Vi blogges i morgen.

5 kommentarer

    1. Har gått ned 28 kilo m sprøyte og da var d slutt. Går nu på knekkebrøddiett og sliter med å gå mere ned, må vel være fornøyd m det jeg har gått ned for det har jeg overhodet ikke gjort uten sprøyten.👍 vær fornøyd og vi på nok tenke kcal hele tiden🙂

      1. Uff, jeg håper ikke at det er slutt på et punkt. Jeg håper at kroppen bare stritter mer i mot, og at det er disse berømte platåene. Jeg er veldig fornøyd med minus 31 kg, men skulle gjerne hatt av noe mer…men som du skriver, det er viktig å kjenne på følelsen av å være fornøyd 🙂 Nyt søndagen!

    2. Eg tror, uansett på hvilken måten man velger å ta av noen kilo på så stopper det opp på et tidspunkt. Selv tok eg av 17 kg i fjor, på nyåret begynte eg å legge på meg selv om eg spiste det samme og var akkurat like sunn som i fjor…La på meg ca 5 kg sakte men sikkert i løpet av vinteren og deler av sommeren. Leste meg litt opp og fant ut at dette var helt vanlig. Ble rådet til å telle kcal og prøve å ligge ca 4-500 kcal i underskudd. Det har eg nå gjort siden 18/7 og det eg la på meg i vår er nå borte og ønsket er å komme ned på neste steg hvor det første tallet på vekta skal være 7 🙂 Nå tenker eg KUN delmål, dvs 5 kg om gangen 🙂 Det går sakte men sikker.

      Du har jo vært superflink og det er spennende å følge deg. Du har jo en ekstra utfordring med det du sliter med, men likevel får du det til. Vær megastolt, du ser forøvrig smashing ut! 😀
      Klem Vibbedille 🙂

      1. Ja, kroppen motarbeider så godt den kan, og til mer man tar av, jo mer motarbeides man av kroppen sin. Vekten beveget seg litt denne uken, så jeg får ta med alt det positive jeg kan. Delmål er fornuftig, så det er vel sånn jeg og bør tenke. Ellers må jeg bare si takk til deg fordi du alltid er så oppmuntrende. Det er så flott at det finnes mennesker som deg som heier andre frem, og som gir både flotte komplimenter og gode råd. Ord betyr så mye mer enn man kanskje skulle tro. Ha en nydelig uke! Stor klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg