Neste stopp : Sykehuset

Dagen har kommet : ” Du har fått time til undersøkelse ved Radiologisk avdeling, nukleærmedisinsk seksjon ” . Dagen er i dag, og jeg kjenner at jeg gruer meg. Jeg gruer meg ikke bare litt, men jeg gruer meg ganske mye. Jeg aner ikke hva som venter meg annet enn hva jeg har blitt fortalt av andre som har tatt undersøkelsen. Jeg er nok litt pyse når det kommer til sykehus. Tankene går som regel alltid tilbake til sykdomstiden min tilbake i 2002, og alle kontrollene de påfølgende årene. Sykehus bringer frem vonde minner, og de gir liksom aldri slipp nesten uansett hva jeg skal dit å gjøre. Dessuten er jeg ikke glad i smerte. Ikke at så mange liker smerte, men jeg er nok litt redd for alt som kan være vondt. Kanskje er det smerteterskelen som er lav, eller kanskje ligger der noe i underbevisstheten som gjør at jeg er redd for smerte.

I dag skal jeg ta LYMFOSCINTIGRAFI. Vanskelig ord dette, og når jeg googler det, så kommer det ikke opp noen beskrivelse av undersøkelsen. Det jeg vet er at de i dag skal inn med et radioaktivt stoff i beina mine for å se på lymfesystemet. De skal se hvor åpne lymfebanene er, eller for min del, så blir det vel å se hvor fort væsken møter motstand, og hvor fort lymfevæsken hoper seg opp. Jeg vet at jeg skal få to stikk med væske i huden mellom tærne, og at dette skal være veldig smertefullt. Heldigvis varer visst smerten kun i 30-60 sekunder, så det er bare å bite tennene sammen. Maskinen kan så måle hvor mye lymfevæske der er. På en skjerm kan man da følge med på hvordan væsken som er sprøytet inn beveger seg oppover i lymfebanene. Hos en frisk person uten lymfeødem, så vil væsken bevege seg fint oppover i lymfebanene. For oss som har lymfeødem, så er det store spørsmålet hvor ille det er, og hvor fort væsken møter motstand. Jeg frykter at væsken ikke kommer langt. Mye av mitt lymfeødem sitter i leggene.

Denne undersøkelsen har eksistert lenge, men det er kun i den siste tiden at lymfepasienter er blitt henvist for å ta den. Jeg ante ingenting om denne type undersøkelse før jeg leste om den på Facebook siden til lymfeforeningen. Dette burde vært en undersøkelse man fikk ta ganske tidlig i et sykdomsforløp. Jeg vil tro at det er av betydning både for en pasient, og ikke minst for den som gir lymfedrenasje å vite hvor ødemet sitter. Jeg vet at der er personer med lymfeødem som har fått avslag på å ta den fordi sykehuset ikke har ansett den som viktig.

Lymfoscintigrafi er en av to undersøkelser jeg skal ha for å undersøke hvor ille tingenes tilstand faktisk er i beina mine. Det er overlege Sandberg i Porsgrunn som har henvist meg til begge. Endelig blir jeg tatt på alvor, og endelig er det en lege som gjør det han kan for at vi skal få tegnet et bilde av hvordan det står til med beina mine. Jeg har ingen forhåpninger, men jeg vil gjerne ha noen svar. Jeg vil vite hvordan det står til på innsiden av beina mine. Jeg vil vite hvor mye lymfeødem jeg har, og jeg vil vite hvor mye som er fett. Overlege Sandberg mente da jeg var hos han at store deler av venesystemet mitt er ødelagt, og at det er mye av grunnen til beina mine er så store. I tillegg er han ikke i tvil om at jeg har lymfeødem. Til og med jeg skjønner at dette er en svært dårlig kombinasjon for at beina skal kunne fungere som de bør.

I dag tar jeg den første undersøkelsen. I dag er det lymfesystemet. I oktober skal jeg til Nøtterøy for å undersøke venesystemet mitt. Dette er en spesiell ultraundersøkelse hvor de skal se på grundig, og nøye på venesystemet mitt. Her vil han også at de skal se om jeg kan ha hatt blodpropper. Sandberg var veldig overrasket over at de ikke hadde sjekket dette før.

Det blir spennende tider. Jeg er spent på hva undersøkelsene gir av svar. Sandberg virket veldig sikker på at venesystemet er ganske ødelagt, men nå skal vi få svar på hvor ødelagt det er, og hvordan tilstanden på lymfesystemet er. Vi var enige begge to i at jeg ikke skal miste håpet. Noe mindre vil legger, og lår kunne bli, og det noe, det er motivasjon nok for meg til å fortsette å trene, og gjøre gode ting for kroppen. Jeg er ganske overrasket over at jeg ikke tenker tanken på å gi opp trening, og hele livsstilsendringen når jeg nå vet at jeg nok må leve med store legger, og lår resten av livet.  Jeg kjenner at det gjør meg så utrolig stolt! Da er jeg sannelig kommet langt mentalt.

Jeg vet jo at den tiden jeg har trent, så har leggene gått ned i størrelse, så jeg vet at der er muligheter til at noe positivt kan skje, men de store endringene i størrelse, det var Sandberg veldig i tvil om. Likevel var han veldig klar på at vektreduksjon ikke vil være annet enn veldig positivt. Helsegevinsten er jo utvilsomt stor, og jo mindre vekt man har, jo bedre ha jo også beina det. Vi ble enige om å fortsette på den veien jeg er på nå, og så må jeg bare ta tiden til hjelp, og se hva jeg kan klare å oppnå. Fettvev vil jo forsvinne, og akkurat nå håper jeg at leggene er fulle av fettvev slik at jeg faktisk kan gå ned ganske mye i volum.

Jeg er klar for en ny dag. Først med lymfedrenasje, så lymfoscintigrafi. Smerten må jeg jo bare tåle. Det er bare ” å manne ” seg opp. Det som er kortvarig, det skal jeg klare. Kjenner at spenningen også ligger der. Spent på hva undersøkelsen sier. Motivasjonen skal uansett ingen klare å ta fra meg. Noe kan, og SKAL bli mindre, og det er dette som jeg nå skal fokusere på. Noe er motivasjon god nok, og store bein skal ikke stoppe meg for å leve ett fantastisk godt liv. Hvorfor skal jeg sørge, og være lei meg? Beina er som de er, og jeg er utrolig heldig som hver morgen kan stå opp av sengen, frisk og rask og ta fatt på en ny dag med nye gleder.

 

 

Husk at jeg denne uken gir bort en flott boblejakke til en av dere som leser bloggen min. Boblejakken gis i samarbeid med Alexis Mote. Boblejakkene er akkurat slik jeg liker de : Fint design, flotte farger, god passform, og med god lengde. Boblejakkene fra Ciso går ett godt stykke ned forbi rompen, og det synes jeg betyr masse når man skal ha ei god boblejakke. Jakkene finnes i fire ulike farger : Burgunder ( ny farge nå i høst ), sort, marine og grått. Jakkene starter på  str. 42/44, og opp til størrelse 56. Boblejakken er vattert med avtagbar hette, og er i 100% polyester. Du kan se boblejakken her : http://www.alexismote.no/p/yttertoy/boblejakker/ciso-boblejakke-burgunder  Bli med i trekningen ved å legge igjen en kommentar på bloggen, ikke på Facebook siden. Husk navn, og husk epostadressen din. Lørdag trekkes en heldig vinner.

37 kommentarer
    1. Lykke til i dag og håper du forteller hvordan det gikk. Du er jo et foregangsmenneske som viser at det nytter. Ønsker deg en flott mandag.🌻🌻🌻🌻😊

    2. Hei Heidi. Lykke til på undersøkelsen i dag! Håper det ikke gjør altfor vondt…Jeg skal ha en hofteoperasjon om ei uke, og gruer meg til det. Har vært gjennom det ei gang før. Men, etter operasjonen får jeg god tid og gleder meg til å lese bloggen din! Hilde 😊

    3. God morgen.. ja for det er en god morgen.. selv om du gruer deg masse ,ikke bare litt. 1 minutt går så fort.. å så får du svar.. dette blir spennende og jeg gleder meg til å høre om det.. aldri hørt om det før så lurer på om det kan være noe for meg som har primært … hm.. i hvert fall masse lykke til i dag:) å ja .. vil gjerne være med på trekningen av denne flotte jakken da.. nydelig var den.. flott å ha på seg på når gradestokken kryper ned mot null om morgenen.

    4. Hei Heidi masse løkke til i dag og tenker på deg ❤️ Gode klemmer og styrke sendes!
      Om jeg vinner hadde jeg ønsket meg sort i 50

    5. Ønsker dæ all Lykke til i dag😊😊❤ og skulle æ være så heldig å vinne ønsker æ svart og str 42/44

    6. Lykke til med undersøkelsen i dag, håper det blir bedre enn du tror. Det er som du skriver, bare man har et svar og vet hva man ha å forholde seg til er det utrolig hvor mye vi mennesker klarer å takle. LYKKE TIL😊👍

    7. Masse lykke til med alt, Heidi!
      Skulle det bli meg som vant jakka, ønsker jeg meg en i burgunder i str 46.

    8. Lykke Lykke til idag.😊
      Om jeg er heldig å vinne den flotte jakken må det bli den blå fargen.

    9. Lykke til 🤗Har hatt cintigrafi tre ganger, to på skjelettet og en gang på en gang på en kjertel.
      Skulle jeg være heldig å vinne, ønsker jeg jakke i str. 50/52

    10. Hei Heidi!
      Så flott at du skal få denne undersøkelsen – masse lykke til! Fortell oss gjerne hvordan det går og hvor mye svar de klarer å gi deg.
      Jeg har også lymfødem i begge ben med en venøs komponent ved siden av. Vil bare fortelle at jeg har mistet mange cm på leggene etter at jeg kom igang med behandling og har også hatt intensiv behandling. Fortsatt er bena store, men strømpemålene har gått drastisk nedover 👍🏼 Ikke gi opp håpet – jo mere lymfeveske de finner, jo bedre er mulighetene for reduksjon. Det er jo den du skal ha bort, ikke sant?
      Fortsett å stå på som du gjør, så vil du få resultater 😊👍🏼
      Lykke til!
      Hilsen Arnhild

    11. Lykke til idag 💞 Vi må vel bare godta våre føtter, men flott en kan få vite og stille spørsmål .

    12. Riktig lykke til med dagens undersøkelse🌸
      Den jakka så knallfin ut, ønsker meg sort og str 42 om jeg skulle være så heldig💕

    13. Kjære Heidi!
      Masse lykke til med undersøkelsen i dag, og med påfølgende for venesystemet seinere i høst! Nå er du endelig i gang med dybdeundersøkelse, og dette kan gi deg svar på mye du har lurt på. Jeg ønsker deg det aller beste, og håper mest av alt at de finner en situasjon som kan bedres ved den riktige behandlingen.
      Er spent på å høre nytt etter undersøkelsen i dag!!
      Klem til deg fra meg

    14. Masse lykke til. Håper de kan gi deg svar nå og at de kan finne en behandling som fungerer. Venter spent og høre hvordan dette gikk.

    15. Hei Heidi
      Ønsker dæ lykke til med undersøkelsen i dag,spennende å få vite hvor en står hen, og veien videre med tanke på behandling. 😀
      Har sjøl ikke hatt denne undersøkelsen, men fått diagnosen av Dr. Slagsvold i Oslo.Er for tiden på Meråker kurbad for intensiv behandling, et tilbud vi absolutt trenger.😀
      Ønsker dæ en fortsatt fin dag !
      Mvh Ragna

    16. Det er utrolig kjekt å lese bloggen din. Jeg selv har akkurat fått bekreftet diagnosen Lipødem, og er helt fortvilet over at det ikke er hjelp å få. Har vært til ultralyd og målt fett i lår og legger, og trenger fire ganger i uka, men leggene blir ikke mindre. Er veldig interessert i å høre hva du har gjort, eller gjør framover. Lykke til i dag på sykehuset!

    17. Masse lykke til på undersøkelsen din. Håper du får litt flere svar på om hvordan tingenes tilstand egentlig er. Jeg ønsker meg jakken i sort str. 42/44 .

    18. Har med interesse lest om lymfeundersøkelsen din. Har uhelbredelig lymfekreft- og tidligere- diverse- tette årer. Mistenker cellegift og immunterapi – grunnen til at vekta har skutt i været.
      Ønsker meg den mørke jakka i 48 -50 ! DRITFIN er den !

    19. Hei Heidi.
      Ønsker deg masse lykke til med nålestikk og mere til. Følger med, og leser. Digger alt du skriver. 😊
      Vinner jeg ønsker jeg jakken i grå str 46.
      Lykke til! 🌺

    20. Lykke til i dag😃 Håper du får noen positive svar. Denne undersøkelsen blir det gjort på lymfepasienter eller er det ang lipbødem også? Venter spent på å høre hvordan det har gått 😃

    21. Hildegunn Hegna: Hei Hildegunn! Beklager sent svar! Undersøkelsen blir gjort på lymfepasienter, og muligens på lipødem pasienter også. Den undersøkelsen jeg tok her på sykehuset er for å se hvordan flyten er. Hvor fort stopper det opp, hvor blokkerer væsken….Må innrømme at jeg er spent på hva den sier.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg