Smågodtkrigen – stakkars oss tjukke

Påsken banker snart på døren. Mange har nok startet påskeferien allerede. Noen er skal ha fjellpåske, andre har dratt til sydligere strøk, og mange skal som oss ha bypåske. Skulle det bli en helt fantastisk påske sånn værmessig, så er det klart at jeg godt kunne hatt fjellpåske på en hytte, men samtidig, så er der så mange muligheter her hjemme også. Jeg krysser fingrene for flott påskevær sånn at det kan bli en aktiv påske med fine turer, utelunsjer, fisketurer, og mange skritt på skritt telleren min.

De siste årene har det største fokuset rundt påsken vært på billig smågodt. Kjedene har kriget om hvem som er billigst, og vi forbrukere har løpt rundt og fylt opp både poser, og egg. Kos hører med til påsken, og da også litt kalorier. Klart vi skal fylle eggene med billig godteri om vi ønsker det uten at fagfolk skal skrike stakkars de tjukke. Akkurat som om andre må ta vare på oss, og passe på at vi ikke faller i smågodtfella. Tenk på oss tjukke. Vi tjukke uten vilje, vi tjukke som ikke klarer å gå forbi godtehylla uten å hamstre kalorier for resten av året. Vi tjukke som for all del ikke må ha godteri, og som ikke ser alarmklokkene ringe høyt når vi stopper ved godtehyllene.

Egentlig skulle vi tjukke ikke hatt lov til å handle godteri. Vi skulle ha blitt stoppet ved kassene fordi vi ikke kan passe på oss selv. Egentlig skulle det vært begrensinger på godteri for folk flest i sympati for oss tjukke. Når vi tjukke helst ikke skal ha kalorier, så burde vel ikke folk flest heller ha kalorier. Det skulle vært alarmer, og store, røde skilt på alt godteri. Alarmer, og store advarsler som forteller oss hvor tjukke vi vil bli om vi faktisk kjøper disse kaloriene. Vi tjukke er jo egentlig dumme mennesker som tillater oss selv og bli tjukke, så hvorfor ikke umyndiggjør oss når det kommer til kalorier.

Jeg ser rødt jeg når billig smågodt, og billig sjokolade diskuteres opp, og ned, frem og tilbake. Jeg blir så lei av å høre på alle som skriker fordi faren for å bli tjukk er så nær fordi butikkene selger billige kalorier før påske. Herregud! Det er lov å tenke selv! Vårt liv er vårt ansvar! Visst jeg ikke kan gå forbi hyllene med billig smågodt, eller billig Kvikklunsj, så er vel det mitt problem, og ikke alle andres? Visst jeg velger å fylle handlekurven min med billig smågodt, melkesjokolade, toppris, og fylte påskeegg, så er det mitt valg, et valg jeg må ta ansvar for! Det er min skyld om jeg velger å innta flere tusen kalorier i påsken. Det er mitt ansvar om jeg legger på meg. For all del, jeg gir tommel opp til Kiwi som også solgte billig, og sunt godteri, og at dette stod ved kassene. Jeg kjøpte både frukt, og gulerøtter i begre, men jeg kjøpte også kalorier når jeg handlet inn til påske i går. Jeg kjøpte sikkert masse kalorier, men det var valget jeg tok, og så må jeg ta eventuelle konsekvenser av dette valget.

Slutt å tro at vi tjukke er ansvarsløse, dumme mennesker som alltid tar de dårlige valgene, og som ikke kan tenke selv. Joda, vi fristes, og joda, vi bør ikke spise så mye av disse usunne tingene, men det bør vel ingen. Jeg tror ikke vi tjukke blir dratt mer til godtehyllene enn andre. Jeg tror mange har dette søtsuget. Forskjellen er vel at det ikke synes så godt på andre som på oss overvektige. Det er faktisk flere av oss overvektige som ikke overspiser godterier enn det er som overspiser. Igjen så er det sånn at mange setter likhetstegn mellom usunne matvarer, og overvekt. Jeg sier ikke at usunne matvaner ikke er en årsak hos mange, men jeg tror endel hadde blitt overrasket dersom de så hva jeg spiste i løpet av en uke. Jeg tror ikke dere ville ha nikket på hodet, og sagt at dere skjønte hvorfor jeg er tjukk. Jeg har et sunt, godt kosthold som så mange andre overvektige. Klart jeg spiser usunne ting, men jeg dytter ikke i meg kalorier i store mengder hele uken. Ingen slanke personer får stygge blikk om de fyller handlekurven med usunne saker, men vi overvektige får både blikk, og blir pratet om dersom der ligger fy varer i kurven vår. Det er ikke rart vi blir tjukke liksom. Vi skal ikke ha lov til å kose oss, vi skal fylle kurvene våre med gulerøtter, og salat.

Påsken er like rundt hjørnet, og jeg skal kose meg med påskegodt. Jeg tror ikke påskeharen kommer med egg til meg, men man skal ha lov å kose seg i påsken. Man kan kose seg uten å overspise. Man kan ta en Kvikklunsj, man trenger ikke spise fire. Det handler om å begrense seg. Klarer man ikke å begrense seg, så handler det ikke bare om billig påskegodt. Da er det hel andre ting man må ta tak i. Kjøper man over evne, og mye mer enn man har godt av, så er det ens eget valg, og andre skal ikke ” lide ” av et dårlig valg som tas. Jeg er stor tilhenger av ” Mitt liv – mitt ansvar ” – valgene som jeg tar er mine, og ingen andre kan klandres. Jeg kan gi butikkene skylden fordi jeg inntar flere kalorier enn jeg bør, men det hjelper ingenting. Det er kun en dårlig unnskyldning for å føle meg litt bedre med meg selv.

Påskegodt blir det ,men det skal bli mer enn påskegodter, og god mat. Jeg håper det blir en aktiv påske med mange fine, og gode turer. Jeg vil grille pølser på engangsgrill, og spise en Kvikklunsj uten at fagfolk skal rette pekefingeren til meg. Det viktig at man kjenner på det å kose seg, og at man ikke sitter med den dårlige samvittigheten når påskeharen har avlevert påskegodtet. Det å kose seg er en viktig del av livet, og man lever bare en gang! Man må ikke tømme godteskålen, og man må ikke spise hele tiden, det handler om å begrense seg, men man skal sitte med verdens beste samvittighet når påskegodtet kommer på bordet, og man forsyner seg både en, og flere ganger 🙂 Jeg skal absolutt kose meg med både påskegodt, og gode middager. Påskeharen kommer nok ikke på besøk til meg denne påsken. Jeg sendte han en sms med streng beskjed, og regner med at han sjekker tlf like ofte som meg. Noen andre i huset er kanskje redde for at han ikke kommer innom i det hele tatt, men vi får nå se da. Påskeharen pleier å ha full kontroll. Selv om påskeharen dropper meg i år, så er deilig sjokolade kjøpt inn,  og ligger godt i kjøleskapet….men jeg velger å kombinere kos, og aktivitet denne påsken, og synes det er en fortreffelig kombinasjon! Kos deg – kjøp billig smågodt – det er påske!

 

2 kommentarer
    1. Fantastisk skrevet Heidi. 😀. Ønsker deg og dine en super sørlandspåske med påskekos av alle slag. 😀!!!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg