Juhu – jeg skal på Norwegian Fashion Week!!

Jeg gleder meg stort! Neste uke skal jeg for første gang på Norwegian Fashion Week. Norwegian Fashion Week er mekkaen for alle moteinteresserte. Det er her innkjøp gjøres, og inspirasjon hentes. Det er her man ser hva som skjer på motefronten fremover. Det er her man får se hvordan neste høst, og vinter skal være på motefronten. Mens vi som forbrukere ennå ikke har avsluttet denne vinteren, og fortsatt kler oss i høst, og vinterkolleksjonen, så må innkjøpere tenke 1 år frem i tid. Mens vi forbrukere gleder oss over at våren snart fylles opp til randen i klesbutikkene, så skal leverandører, butikker, og moteinteresserte tenke høst, og vinter 2017/2018.

Jeg har aldri vært på motemessen, men har alltid lest, og hørt masse om disse messene. Jeg har alltid vært veldig interessert i å følge med på hva som skjer på motefronten, og for min del, så er det jo stormote som har vært av interesse. Alltid spennende å se hva som skjer på motefronten generellt, men det er jo mest spennende å se hva jeg selv skal kle meg i når nye kolleksjoner kommer i butikkene. Jeg leser aldri moteblader fra perm til perm, så interessert er jeg ikke i alt som skjer, men stormoten, den interesserer meg veldig, og jeg brenner veldig for at de som leverer stormote til butikkene også skal bruke store modeller. At en str. 38, eller 40 skal vise hva vi formfulle kvinner skal bruke, det provoserer meg veldig. Få riktig klær på riktig modell ! Jeg håper ennå at produsenter som lager klær som går opp i både 54, 56, og 58, at de nå snart bruker modeller i disse størrelsene. Jeg vet ikke om de er redd salget vil falle om de viser klær på formfulle modeller, men for oss som skal kjøpe klærne, så vil vi gjerne kunne identifisere oss med de som viser klærne. Vi vil se hvordan klærne kan se ut på oss, og det er vanskelig på en slank modell. Noe skjer, spesielt i USA, og det gleder virkelig hjertet mitt. Jeg følger så utrolig mange flotte modeller på Instagram. Formfulle, store kvinner som stolt viser hvem de er. De stråler der de viser moten som er beregnet for oss. Det er sånn det skal være. Klær bør vises på flere enn en modell, så lenge klærne finnes i ulike størrelser. Norge er dessuten full av flotte store, formfulle kvinner, så bruk dem!

Neste mandag drar vi østover. Det er neste mandag Norwegian Fashion Week starter. For første gang skal den være på Norwegian Fashion Center som ligger på Fornebu. 178 utstillere, og den største salgsarenaen for mote-Norge, med over 600 merker under samme tak. Her finner man alt innen mote, alt fra innerst til ytterst, og man finner det lille ekstra av tilbehør. Det blir spennende for en førstegangsbesøkende å se hva dette er. Jeg skal se, blogge, og ta bilder. Helst skulle jeg vært innkjøper for eget bruk med en meget tykk lommebok, og bare handlet. Tenk for en lykke hehe. Jeg gleder meg til å ta dere som leser med på messa når jeg er tilbake sånn at dere også kan se hvordan vi skal kle oss neste høst/vinter. Jeg gleder meg til å dele alle inntrykk med dere. Jeg kjenner jeg er veldig spent, jeg gleder meg, og håper det blir som jeg tror. Jeg er blitt anbefalt gode sko, for det blir nok mange skritt. Jeg tror også mange kataloger fulle av flotte høst/vinter klær blir med meg tilbake til Kristiansand. For min del blir det stormoteleverandørene som skal besøkes, og så kan jeg nok heller ikke går forbi de som skal vise det lille ekstra av tilbehør 🙂

Som blogger, så er jeg heldig som i år skal få komme på moteuken. En slik messe arrangeres to ganger i året, og Norwegian Fashion Week er Norges største innkjøpsarena. Butikkene er klare for innkjøp, og alle jeg kjenner som driver med stormote skal til Fornebu på messe neste uke. De har ett tett program. Mange leverandører skal besøkes, klær skal kjøpes inn, og mye penger blir brukt. Jeg skal bare trekke alle inntrykkene med meg inn i bloggen min, ta fine bilder, og kose meg masse. Jeg gleder meg til å se neste høst/vinters farger, og design. Jeg håper det blir mye sprekt, jeg håper der kommer litt farger i tillegg til de mørke fargene som man alltid har høst/vinter. For meg betyr farger mye sammen med en passform som er tilpasset en stor kropp. Der er mange nå blitt utrolig flinke. Det er sjeldent at man bare tar et telt, og syr det sammen til noe bare for at vi skal ha klær. Noen har fortsatt en vei å gå, men de fleste er blitt veldig gode på passform. Gode lengder er og viktig for meg, og mange av dere andre som bruker store størrelser. Ofte glemmer enkelte produsenter at vi som er store, og formfulle trenger andre lengder. Vi ønsker for eksempel ikke de korte armene. Vi ønsker en armlengde som skjuler en del av overarmene våre. Helst vil vi at korte armer skal gå halvveis ned på armen, og ikke slutte nesten før den har begynt. Vi ønsker også lengder på overdeler. Vi liker best overdeler som dekker godt over rompa. Så vil vi ikke ha telt, og vi vil ikke ha pølseskinn, men en god passform. Vi kan gjerne vise formene våre, men på en pen måte 🙂 Jeg skulle ønske meg mer fotside skjørt, og kjoler med gode lengder. Jeg skulle gjerne hatt ett mye større utvalg av godt tur, og treningstøy. Jeg har mange ønsker, så kanskje jeg får kommet med noen innspill neste uke 🙂 Jeg gleder meg masse!!

 

10 kommentarer
    1. Sååå spennende!!! Håper du kan rapportere om fine farger, gode modeller og virkelige nyheter. God tur :))

    2. Dette blir sikkert spennende. Hvilke hotell skal du bo på ???
      Reiser du på oppdrag for noen? Lykke til. Det blir sikkert en kjempefin opplevelse

    3. Jeg: Dette blir spennende, og jeg gleder meg masse!!
      Jeg drar inn dit på oppdrag for meg selv, eller for bloggen 🙂 Har blitt invitert av en stormoteleverandør som skal være der inne, så jeg får nok masse flotte klær å se på 🙂
      Jeg skal bo på privat – det er mye koseligere enn hotell 🙂

    4. Hanne R. Østenrød: Ja, dette blir spennende, Hanne!! Gleder meg veldig 🙂 Aldri vært på motemessen før. Jeg håper jeg kan rapportere om masse fine farger, gode modeller og stilige design selv om det er neste høst/vinter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg