Trening, dietter, og badevekter.

Holder målene du satte deg før nyttår? Var målene du satte deg såpass realistiske at du føler at du mestrer de, eller var målene såpass høye at du måtte gi opp nesten før du hadde startet? Januar er jo den måneden i året hvor vi alltid starter det nye livet, og målene vi setter oss skal holde hele året. Det er nå ukebladene sikkert selger mest, for hele Norge skal slankes i januar. Det er i januar alle diettene blir servert, diettene som skal gi oss den slanke kroppen, og det gode livet. Vi lærer aldri. Vi går på limpinnen hver eneste gang, og det holder nesten aldri. Vi begynner på suppedietter. En uke på suppe, en uke med vanlig mat, og så er det på an med suppe igjen. Hvor lenge orker man å spise den samme suppa selv om det ” kun ” er annenhver uke, og hvorfor i all verden går man på en slik diett når man vet at man kan oppnå mer varige resultater ved å tenke på for eksempel mengder, og hva man spiser. Er det ikke mye bedre at man lever som vanlig, men tenker litt på hva som kommer inn, og hva man gjør i løpet av en dag for å forbrenne? Noen har startet med shaker, og proteinbarer som måltidene man skal ha i løpet av en dag. Eller forresten, man kan spise middag hver dag, men så skal man shake resten av dagen. Tror man virkelig dette vil holde? Man kan jo ikke leve på shaker resten av livet? Hvorfor tenker vi ikke at vi etter hvert skal leve et vanlig liv med vanlig mat? Joda, man får sikkert en kickstart. Man går jo selvfølgelig ned i vekt om man nesten ikke spiser. Man trenger ikke være matematiker for å skjønne det, men hva er vitsen når man ikke klarer å oppnå det samme når man begynner det vanlige livet igjen med den vanlige maten? Det er jo da vekta går oppover…igjen…Hva er annerledes denne gangen enn alle gangene før? Man lever en gang, og mat er en del av livet. Man skal leve ett godt liv, og man kan spise godt, og leve godt uten at man må putte i seg kilovis med kalorier hver dag. Tenk hvor mye penger man kaster ut på pulver, supper, og proteinbarer. Hvorfor ikke heller investere de samme pengene hos en coach, eller en teraput som kan hjelpe deg med å rydde i tankene dine? Som kan få deg til å akseptere, og få deg til å se alle feilene man gjør, og hvilke valg man bør ta. Eller bruk en sum penger på en PT som kan hjelpe deg godt i gang med treningen, og gi deg en god start som vil vise at det er mulig å oppnå mye uten å sulte deg.

Det er mye man kan gjøre for å forbrenne kalorier, og mange lurer på hva som er den beste treningen. I treningsgruppen for overvektige, så trener vi tabata en time i uken, og vi trener puls intervall en time i uken. Tabata er intervalltrening, og jeg ble innmari glad da jeg forleden dag kunne lese at en undersøkelse fra University of Wisconsin-La Crosse viste at den type trening vi driver med hver mandag, at det er en type trening som gjør at man kan forbrenne opp til dobbelt så mange kalorier som ved løping. Testpersonene hadde sirkeltreningøvelser i 20 minutter med egen kroppsvekt. Testpersonene skulle blant annet gjøre øvelser som burpees, armhevinger, utfall og knebøy i 20 sekunder av gangen. Deretter skulle de ta ti sekunders pause. Hver øvelse ble gjort i intervaller på fire til fem minutter, før testpersonene måtte gå videre til en ny øvelse. Det er akkurat slik vi trener hver eneste mandag, og jeg liker tabata treningen veldig godt. Etter 20 minutters beinhard trening viste det seg at deltakerne gjennomsnittlig hadde forbrent cirka 15 kilokalorier i minuttet. Det er nesten dobbelt så mange kalorier som du forbrenner når du løper. Forskerne bak undersøkelsen mener det særlig er den harde innsatsen som er avgjørende når du vil kvitte deg med ekstra kalorier. De som forbrant mest, var de som hadde størst innsats, og var mest utmattet. Ingen tvil om at det å gi alt lønner seg 🙂 Bli med på en tabatatime da vel. En variert, tung, men veldig god treningstime.

Badevekt, det tror jeg nesten aldri vi har hatt, og jeg tror nesten ikke jeg har vært på vekten siden jeg var gravid. Vel, det er ikke helt riktig. Jeg har veid meg noen ganger etter det sånn at jeg har hele tiden hatt en liten peiling på hva jeg har veid. Jeg husker jeg veide meg året før jeg begynte på kurs på sykehuset i forbindelse med planene om slankeoperasjon. Jeg husker jeg fikk sjokk, og jeg husker jeg gråt lenge etterpå. Det verste var vel kanskje at jeg hadde vært større enn jeg var da, så jeg tenkte masse på hvor vekta faktisk hadde vært. Året etter, på kurset på sykehuset var jeg 10 kg lettere, men likevel altfor tung. Likevel har ikke vekten hatt en plass her hjemme. Jeg ville ikke veie meg hver mandag, eller stadig oppleve at vekta geipet til meg mer enn den jublet sammen med meg. Jeg hadde liksom nok nedturer, og negative tanker om jeg ikke skulle stadig se tallene på vekta. Jeg har vurdert å anskaffe meg vekt, men så holder jeg meg til målbåndet, og jeg kjenner det på klærne. Man kjenner kroppen sin såpass godt at man merker fort hvilken vei det går. Det gjøres undersøkelser på det meste, også hvilke dager man bør veie seg på, og det er ikke mandager 🙂  Det er visst ikke uvesentlig hvilken dag du veier deg på. Alle kjenner igjen den skuffende følelsen av å ha spist sunt og gitt full gass på trening gjennom en lang periode, uten at det gir utslag på badevekten. Kanskje er det fordi du veier deg på feil dag? Helt utrolig at det skal bety noe hvilken dag man veier seg på, men det skal visst ha en betydning sier undersøkelser. Flere faktorer skal kunne påvirke vekten, og derfor er det altså ikke uten betydning når du går på vekten. Om du har vekt hjemme, og bruker den flittig, så kan jo dette være noe å tenke på :

1. Vei deg en gang i uken, eller eventuelt én gang annenhver uke ? så får du et mer realistisk bilde av om vekten er på vei i riktig retning. Sjekker du vekten for ofte, risikerer du å se et tall på skjermen som ikke stemmer.

2. Vekten kan svinge med opptil hele 2,5 kilo ? om dagen! Så derfor bør du veie deg på samme tidspunkt hver uke ? om morgenen, etter at du har vært på do ? for å få et mest mulig riktig bilde. Og vei deg alltid på onsdager. En finsk studie viser at vekten svinger minst midt i uken. Så onsdag er dagen for å veie seg altså 🙂

3. Spar deg selv for skuffelser, og legg inn en buffer rundt idealvekten din. Da gjør du livet lettere for deg selv.

4. Noter tallet på badevekten, men ikke legg så mye mer i det. Kjenn heller etter hvordan klærne sitter og om du i det hele tatt føler deg vel med kroppen din. Er du fornøyd, kan det vise seg at drømmetallet i virkeligheten ligger et helt annet sted enn du først trodde.


 

Jeg for min del kommer nok til å fortsette å holde meg til målebåndet. Vi to er blitt gode venner selv når målebåndet roper varsku. Dessuten som jeg skrev tidligere, så kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg merker på kroppen når den endrer seg, og med et skap fullt av klær, så merker man fort når klærne skulle begynne å småkrangle. Jeg merker også veldig godt at kroppen kjennes så mye bedre de dagene jeg har trent godt, og hatt god aktivitet. Etter ei treningsøkt, så kan jeg jo føle meg en haug av kilo lettere, og de dagene jeg ikke har fått trent som jeg bør, så kan flodhestfølelsen komme. Vi er rare vi mennesker, og hodet spiller puss med oss stadig vekk. Jeg tror det å investere pengene man bruker til all hersens dietter på timer hos coach, eller teraput, det er den aller beste investeringen man kan gjøre i seg selv, og for seg selv. God søndag!

Følg meg gjerne på Instagram : heidirosander

 

3 kommentarer
    1. Jeg har ikke gitt opp. Har heller ikke gått veldig høyt ut, men jobber jevnt og trutt. Jeg skal øke trening og spise sunt framover også

    2. Hei!
      Kloke ord om vekten og motiverer noe enorm gjør du! du ha jo vært helt utrolig flink.
      Jeg starten den 11 august med en vekt på 105,5 kg. nå i dag er jeg på 96,1 ca.
      Men tar meg selv alt for mange ganger i å veie meg for ofte. Gjerne annen vær dag.
      Men tar vær mandag som hoved veiing. Nå på mandag viste vekten 96,1 kg, og så var jeg så dum og veide meg i går onsdag og da viste den 96,9 kg. Hvilke tall skal jeg forholde meg til? Ny veiing blir mandag 02.10.17 og da later jeg som at jeg aldri har vært på vekta onsdag 🙂
      Takk for svar!

    3. Kjell Løvstad: Hei Kjell! Du har jo vært utrolig flink da! Er det ikke en helt utrolig herlig følelse å se at tallene på vekta går nedover? Selv er jeg livredd for vekta 🙁 Jeg har ikke vært på vekta på evigheter selv om jeg vet jeg burde for å få en skikkelig motivasjonsboost. Jeg vet jeg har gått ned mye, men er likevel så redd for at vekta skal fortelle meg noe annet – helt dum tanke.

      Faste veiedager er jo det beste, og på kurs på sykehuset, så sa de vel også at du burde kanskje la det gå 14 dager mellom hver gang man gikk på vekta, kanskje også en mnd om man ønsket det. Man blir veldig opphengt av tallene som vekta viser, kanskje for mye. Forhold deg til tallet som står på vekta på den dagen du skal veie deg, ikke alle andre dager 🙂

      Selv bruker jeg målebåndet mye. Vi to er gode venner, så her ser jeg at cm forsvinner 🙂

      Masse lykke til fremover – følg gjerne bloggen min 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg