Så smalt det igjen!

Noen ganger lurer jeg på om jeg må til behandling for avhengighet. Nå har jo jeg flere avhengigheter, noen av de litt ” verre ” enn andre, og det kan virke som om de kommer i perioder, og akkurat nå er noen av avhengighetene på topp. Nå skal man ikke fleipe for mye med avhengighet, i alle fall ikke når man har kontroll over det som sikkert noen vil si er en slags avhengighet. I tillegg så koser jeg meg med min avhengighet, den går ikke ut over verken det fysiske, eller det psykiske, og den går heller ikke ut over verken familie, eller lommeboka. Ingen lider, og da er det vel ålreit da med en avhengighet, eller flere?

SONY DSC

Dere følger bloggen min vet om min store avhengighet til Pepsi Max, men Pepsi Max er jo egentlig ikke den eneste avhengigheten jeg har. Jeg elsker også å shoppe, og da er det jo klær som er så fantastisk moro å handle. Jeg elsker alt av tilbehør også som smykker, klokker, skjerf, og vesker, men klær er nok en noe større lidenskap. Jeg har alltid vært glad i klær, i alle fall fra jeg var 14-15 år, og så har det vel egentlig bare avtatt etter det. Selv når jeg var 40-50 kg tyngre enn jeg er i dag, så elsket jeg klær, og jeg fant som regel mye fint selv om jeg måtte opp i både størrelse 58, og noen ganger 60. Selv om jeg måtte opp i så store størrelser, og utvalget var noe mindre, så trålet jeg butikker, og ikke minst nettbutikker, og fant alltid noe. Det var mer jobb å finne noe da enn nå, men jeg har vel alltid fått mye fine tilbakemeldinger på at jeg har kledd meg fint opp igjennom. Det har alltid vært viktig for meg å kle meg fint. Ikke for å skjule kiloene, eller ta fokuset bort, men for meg har det alltid vært viktig å vise at også store kvinner kan kle seg flott, og være stilige. Der finnes så mye på markedet i alle størrelser, og i alle prisklasser, så de fleste vil kunne finne en del som gjør at de kan skinne der de går. Jeg blir så innmari lei meg når jeg ser store kvinner, og også menn som ikke bryr seg om hvordan de ser ut, og gjemmer seg bort i store telt av noen klær. De trer liksom bare på seg noe fordi de ikke føler det er verdt å pynte seg, eller kle seg pent fordi de er store. Ofte er det mange kvinner som går i tights som viser alt, og som sitter som pølseskinn, eller store joggebukser, hettegensere er jo også en gjenganger. Hvorfor føler vi oss ikke vakre nok til å skinne? Hvorfor skal vi bare slenge på oss noe fordi vi er store? Ofte blir man faktisk også mer lagt merke til når man prøver å gjemme seg bort i telt, eller pølseskinn som ofte går i fargen sort. Mange overvektige som jeg snakker med sier at de ikke gidder å kle seg fint fordi de føler seg det helt motsatte, så da vil de heller la følelsene rundt seg selv gjenspeile seg i klærne…

Jeg blir så lei meg jeg. Det er så leit at vi skal være så stygge mot oss selv. Selvsagt fortjener vi å føle oss både fine, og vakre fordi det er nettopp det vi er! Jeg vil også garantere deg at du vil føle deg så mye mer vel om du bytter ut teltet, eller pølseskinnet med noen du føler deg enda mer vel i, og enda mer fin i. Den gode velværefølelsen, den er gull verdt! Klær skal ikke bare være noe vi er nødt til å ha på oss. Klær skal være noe vi føler oss flotte i, og som gir oss den gode velvære følelsen. Dersom man sliter med følelsen av at klær er stress, og at man aldri finner noe man føler seg vel i, så skjønner jeg at klær ikke gir den store gleden, men sliter man med å finne noe man kler, så er der masse hjelp å få i butikkene, spesielt om man oppsøker spesialbutikkene på stormote.

Når det kommer til min store klesavhengighet, så er jeg akkurat nå inne i en jakkemani. Jeg er så glad i jakker! Jakker i alle farger, og fasonger. Jeg er jo aller mest glad i de jakkene som skiller seg litt ut, og som har flotte farger. Jeg har mange jakker, noen vil nok si at det er i overkant mange jakker i skapene mine. Jeg har ikke våget å telle ytterjakkene, men det er nok mer enn kanskje gjennomsnittet har i skapene..flere enn 10 – mindre enn 50…. her hjemme smiler bare min bedre halvdel når jeg kommer hjem med en ny jakke – jeg har jo så få fra før av. Der er sååå mye fine jakker! De skriker, og hyler mot meg, og jeg er svak, veldig svak. Jeg gir meg ofte uten kamp selv om jeg vet at der nesten ikke er en cm ledig plass i skapene mine. Garderobeskapet i gangen her hjemme tyder nesten på at jeg bor alene. Min bedre halvdel har vel det som er normalt for en mann uten den store interessen for klær, og bruker den lille plassen det tar å henge opp de jakkene…resten av plassen tar kona, og vår skyvedørsgarderobe er ikke akkurat liten…

Jeg har gått på en ny jakkesmell. Verdens beste smell sånn sett. Du ser deg selv i plaggene, og istedenfor å ta en hard, og intens kamp, så lar du deg friste, du taper kampen uten kamp.  Noen kamper er liksom ikke verd å ta 🙂 På Nais i Lyngdal har de mye lekkert! Den butikken jeg er blitt utrolig glad i. Der hang forleden den lekreste kåpen. Kåpen ropte så høyt på meg at jeg tror alle i Lyngdal nærmest hørte det. Jeg hadde sett kåpen i en reklame på forhånd, og var spent på hvordan den var i virkeligheten. Kåpen skuffet ikke. Jeg tror jeg prøvde den 100 ganger, det er sånn jeg alltid gjør. Jeg kan sjeldent ta en klesavgjørelse med en gang. Kåpen er fra norske Boheme, og er ei nydelig kåpe i en nydelig lilla farge. Kåpen har mye ull i seg, den skiller seg ut, og er ikke en kåpe man ser overalt – akkurat det siste liker jeg. Vanligvis er kanskje ikke kåper med ull det første jeg faller for, men denne, denne var lekker, og i en farge jeg bare elsker. Du ser på bildene hvordan den ser ut. Er den ikke fin? Den er veldig meg, og så nydelig lilla!! Boheme er veldig god på passform, og de er flinke på det som skiller seg litt ut. Flotte Barbro på Nais kom også løpende med ett matchende skjerf til kåpen, så det skal jeg bruke for å gjøre kåpen enda finere.  Akkurat denne kåpen koster litt, men dette er kvalitet, og den spesielle kåpen som jeg gjerne ønsker meg. Kåpen fra Boheme ble med meg hjem, og jeg er svært fornøyd med kjøpet 🙂 Jeg kunne nok ha stått litt annerledes på dette bildet, og kanskje rettet meg opp litt  hehe

SONY DSC

Nå er det virkelig tid for jakkeskift i garderobene våre. Bort med vår, og sommerjakker, og inn med høst, og vinterjakkene. Jeg er godt skodd for vinteren nå, men jeg tror ingen er overrasket om der plutselig dukker opp noe mer. Jeg tenker jeg fremover på bloggen vil sette litt fokus på varmt tøy, og se litt på hva som er av yttertøy, og ikke minst noe varmt under på de kaldeste dagene. Vi er jo spådd en sprengkald vinter!

3 kommentarer
    1. Å kor æ kjenner mæ igjen, men for mæ er det strikkejakker. 😁 Nettopp kjøpt en sort en, for da kan æ bruke spreke farga under… 😀👍Syns som du at selv om vi er stor, så føler en sæ bedre om en klær sæ i fine klær for oss. Skulle bare ønske de var lettere å finne, er ikke sånne butikka i Finnmark som æ vet om 😐

    2. Nydelig kåpe Heidi – den kan jeg forstå ropte på deg helt fra Lyngdal 🙂 Ja, Nais har mye fint .
      Fantastisk å ha en økonomi som tillater en slik kles-avhengighet 🙂
      For som du skriver ” I tillegg så koser jeg meg med min avhengighet, den går ikke ut over verken det fysiske, eller det psykiske, og den går heller ikke ut over verken familie, eller lommeboka”.
      Jeg tør ikke tenke på hvor mange eller hvilke avhengigheter jeg hadde hatt om økonomien hadde vært bedre. 🙂
      Lykke til med høst/vinterjakkene 🙂 min som er snart 10 år får gleden av å varme meg i år også!
      Du skriver helt fantastisk Heidi!

    3. Eli: Tusen takk for den flotte tilbakemeldingen, Eli!! Sånt varmer! Koser meg med å skrive, og ser vel at jeg kan noe jeg ikke helt trodde jeg kunne hehe.

      Når det gjelder shopping, så handler jeg kanskje ikke så mye som jeg gir uttrykk for…er liksom ikke hele tiden 🙂 Går veldig i perioder for min del, men har en stor jakkemani, og da ytterjakker. Jeg må også si at økonomien ikke tillater å shoppe vilt, og at jeg er innmari god til å handle på salg 🙂 I tillegg er jeg jo blogger 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg