På riktig spor

Jeg var skikkelig stolt forrige uke. Forrige uke fikk nemlig ” hele ” Norge lese om treningsgruppen vår i VG. Det var nok en del av bloggens lesere som kjøpte papirutgaven forrige mandag i håp om å lese artikkelen i papirutgaven, men ” dessverre “, så var det kun de som abonnerer på VG+ på nett som fikk lese om oss. Kanskje kommer artikkelen om oss også i papirutgaven, men foreløpig, så var det abonnenter som kunne lese om denne fantastiske treningsgruppen vår. Endelig så også riksmedier hvor unik denne treningsgruppen er, og hvor viktig ett slikt treningstilbud kan være for overvektige. Leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo, Jøran Hjelmesæth, berømmet tiltaket vårt her i Kristiansand, men det er alltid en men hos slike eksperter. Hjelmesæth mente at trening av denne typen ikke passet for alle, og at da gågrupper kunne være ett mer aktuelt tiltak for disse. Om 20 % ikke liker tanken på den type trening vi holder på med, så er det 80 % igjen, og hvor er alle disse tenker jeg? Kanskje er ikke denne type trening i utgangspunktet noe for alle overvektige, men så kommer ett annet viktig perspektiv inn her, nemlig samholdet. Gleden og motivasjonen i å drive aktivitet sammen med andre i samme situasjon. Dette er en utrolig viktig del av å mestre en livsstilsendring.


Foto : Børre Eskedahl, VG
 

Forrige uke delte vi vår historie med VG+ sine lesere. Flotte Helene som for 5-6 år siden holdt på å dø av fedme. Vekten hadde bikket godt over 200 kg, og Helene klarte omtrent ikke å puste eller bevege seg uten hjelp. Til slutt innså hun at hun måtte ta tak i sin egen situasjon, og fortalte i VG+ at treningen sammen med andre overvektige er et livsviktig fellesskap som er avgjørende i kampen for en bedre livsstil. Helene har nå slanket bort vekten til et voksent menneske. Vekten er fortsatt høy, men det er ikke så viktig fordi hun har fått mye bedre helse enn før. Hun kan bevege seg fritt, og er blitt sjef, både fysisk og mentalt, i sitt eget liv igjen. Dette er så utrolig viktig!!! Drit i hva vekten viser! Det viktigste er å ha det godt, og være sjef over seg selv!  i VG+ fortalte Siri om sin stoffskiftesykdom, en stoffskiftesykdom som gjør det vanskelig å holde vekten nede. Siri som elsker å svømme i sjøen til langt utpå høsten, og som trives med å bevege seg. Etter hvert som hun ble eldre, snek seg kiloene på, og hun var i ferd med å miste motet. Så fikk jeg overtalt henne til å bli med på treningen her, og det har vært redningen for Siri. Så er det min historie. Jeg som har alltid har slitt med vekten. I perioder har det plaget meg så mye at det har surret i hodet konstant. Djevelen på skulderen som har fortalt meg hvor tykk jeg har vært, har innimellom gitt en solid knekk på selvtilliten min. Livet mitt med alle kiloene, livet med lymfeødem, og lipødem. Jeg som på mitt største vurderte slankeoperasjon som siste utvei. Dette er bare tre av historiene til oss som trener på gruppen for overvektige. Vi har alle en historie, og for hver, og en av oss, så er det en grunn til at vi bærer alle disse ekstra kiloene. Jeg har aldri ønsket noen slankeoperasjon, og skal jeg klare å endre livsstil må jeg finne en måte å leve på som holder over tid. For meg er det treningsgruppen. På treningen vet jeg at jeg er ventet ? og savnet om jeg ikke kommer. Treningen har gitt resultater og en ny livsglede det nesten var for mye å håpe på. Siri, Helene, og meg, vi er på rett vei, men bare tiden vil vise om det er begynnelsen på en varig livsstilsendring. Jeg føler meg trygg på at jeg er på rett spor, og har merket enorm mental og fysisk endring etter at vi begynte å trene jevnlig sammen.

VG ba meg om å skrive ned mine råd til en livsstilsendring, og de har jeg tenkt å dele med bloggens lesere i dag. For meg har disse punktene vært langt mer viktig enn dietter, og tøffe regimer som er fortere over enn de har startet. Håper også du kan ha stor glede av det som har hjulpet meg så godt på vei til et liv jeg endelig føler er så deilig å leve 🙂

 

Heidis råd til livsstilsendring

1. Rydd i hodet. Ta tak i det mentale og søk profesjonell hjelp.

2. Man må ville, ikke bare ønske.

3. Sett deg realistiske mål. Du kan ikke gjøre alle endringene på en gang.

4. Vær tålmodig. Det tar tid å bygge opp igjen en ødelagt kropp.

5. Lag en plan du kan leve godt med resten av livet.

6. Prioriter deg selv, og gjør endringene fordi du selv ønsker og fortjener det.

7. Små endringer kan gi store resultater.

8. Glem slankekurer, dietter og jaget etter den perfekte kroppen ? du har bare ett liv.

9. Husk hvor viktig hverdagsaktiviteten er.

10. Godta at en varig endring er livslang.


Foto : Børre Eskedahl, VG
 

Treningssentre har ofte vært skumle, og jeg har sjeldent følt at jeg har passet inn. Det har vært blikk, og kommentarer istedenfor  at enkelte heller hadde vært med på å heie meg frem. Istedenfor å snakke bak ryggen min, og le, så burde det stått respekt av at jeg faktisk ønsket å gjøre noe med det. At jeg trengte trening, og mer fysisk aktivitet, det er det jo ingen som hadde trengt å tre nedover ørene mine ved stygge kommentarer, eller hånlige smil – jeg var fullstendig klar over at jeg trengte å komme i form, ellers hadde jeg vel ikke vært der! Jeg har hatt denne vonde klumpen i magen mange ganger når jeg har prøvd meg på ulike treningssentre, og mange ganger har jeg hatt lyst til å snu når jeg var på vei mot inngangsdøren. Vonde kommentarer har gjort at tårene mange ganger har presset på, og sånn vet jeg at mange har opplevd det å gå på treningssentre. Mange har skrekk for å gå inn døren på et treningssenter. Det vrenger seg innvendig fordi man har hatt  vonde opplevelser. Så prøver man andre treningsmåter, men går på trynet gang etter gang. En ting vet jeg iallefall : hadde det vært et treningstilbud beregnet på oss overvektige, så hadde jeg garantert benyttet meg av det. Jeg har opp igjennom årene alltid lurt på hvorfor det ikke har vært egne, tilrettelagte treningstilbud for oss som trenger å gå ned i vekt. Der finnes jo så mange tilbud til andre grupper. Man har kanskje kunnet gå et kurs, eller fått ett kortere treningstilbud, men hva hjelper det å gi oss en mnd, eller 6? Det kan hjelpe oss i en start, men så står vi alene, og utfordringene kommer for alvor. Hvorfor er det ingen som har tenkt langsiktig? Å gå ned i vekt er ett langstidsprosjekt, og her snakker vi år.  Det er i hverdagen vi trenger hjelpen, og det er i hverdagen kampen er hver eneste dag.

I dag har jeg en ny ” Gi Bort ” på bloggen min! I dag har du muligheten til å vinne en flott, fargerik lommebok, eller ett flott fargerikt skjerf fra spanske Desigual. Begge er  gitt av MYE FINT som ligger i Grimstad. Lommeboken har en verdi på 499 kr, det samme har skjerfet. Mye Fint er en butikk med både klær, tilbehør, og interiør. Navnet på butikken sier mye om innholdet man finner der, nemlig Mye Fint 🙂 Butikken selger også noe klær for oss som bruker store størrelser. Lommebok, og skjerf er som nevnt av merket Desigual. Dette er et verdenskjent merke, og det er farger som kjennetegner dette merket. Visst du vil vinne lommebok, eller skjerf, så legg igjen en kommentar på bloggen. Du kan lese mer om Mye Fint her : https://www.facebook.com/MyeFint321/?fref=ts  Skriv om du ønsker lommebok, eller skjerf, så er det kanskje du som er en av de to heldige 🙂 Nyt mandagen, og nyt sommeren!! 

http://blogsoft.no/index.bd?fa=article.new
 

17 kommentarer
    1. Gode og riktige råd du kommer med her. Det er viktig å leve underveis. Å kjøre “kadaverdisiplin” er det ingen som orker i lengden ! Grip dagen i dag 🙂
      Nydelige blåfarger !!

    2. Dere er gørr goe☀️Skulle absolutt ønske det var en sånn treningssenter for oss store☀️Dørstokk mila hadde bært lettere å komme over .. Trur jeg med likesinnede☀️Å ang gaven så var lommebok kul, så krysser fingrene foe en sånn en😜Ha en fin dag

    3. Trening er bra for alle, og det bør være tilbud for alle. Om du klarer litt eller mye, bør ikke ha noe å si. En gjør så godt en kan… 😊 Syns dere er tøffe, stå på ! 😀👍
      Pengboka mi er ganske sliten, så det hadde vært supert med en ny i friske farger ! 😀

    4. Hei Heidi,
      Leser bloggen din ofte og du har mye godt å si. Imponerende det du har fått til så langt. Stå på videre!

    5. Denne treningen høres super ut, går det an å melde seg på?😊… Skulle jeg vinne, vil jeg ha skjerfet . Nydelige farger🌸

    6. Er så glad for å være en del av gruppa. Den har utvilsomt endret meg på så mange måter :). Etter mer enn to år i treningsgruppa kan jeg bare si at jeg er avhengig og jeg gleder meg til hver økt 🙂

    7. Er så glad for å være en del av gruppa. Den har utvilsomt endret meg på så mange måter :). Etter mer enn to år i treningsgruppa kan jeg bare si at jeg er avhengig og jeg gleder meg til hver økt 🙂 Fine giveavays denne gangen også.

    8. Denne gi-borten vil jeg gjerne være med på, og da er det kun skjerfet som frister. 🙂 Jeg var en av dem som kjøpte VG i håp om å lese om dere, men ble skuffet over å oppdage at det bare var på nett for abonnenter. Ja, ja, skitt la gå. Stå på!

    9. Kristin Husdahl: Takk! Vi er en helt fantastisk gjeng som trener sammen, og er man litt umotivert når man kommer til timene, så blir man fort motivert når man treffer så flotte mennesker 🙂

    10. Rødhette: Veldig dumt at det kun var VG+ den dagen 🙁 Jeg hadde fått beskjed om det motsatte, så vi var litt skuffet, men likevel veldig stolte over at de ville vie oss mye plass på nettet 🙂
      Du er selvsagt med i trekningen 🙂

    11. Gunhild: Man blir avhengig, og man gleder seg til å gå på trening 🙂 Hvem skulle vel ha trodd at man skulle glede seg til å trene 🙂
      Vi er veldig glad for at du er i gruppa vår!!
      Og så er du selvsagt med i trekningen av de flotte, fargerike produktene fra Desigual.

    12. Margareth Jakobsen: Treningsgruppen er virkelig super! Bor du i Kristiansand, så må du absolutt bli med!! Ta kontakt med meg, så får du all info 🙂
      Du er selvsagt med i trekningen av produktene 🙂

    13. Ragna Karlsen: Håper virkelig at et slikt tilbud som vi har for overvektige, at det også kan komme andre steder i landet. Ett slikt tilbud betyr MYE!

      Du er selvsagt med i trekningen av lommeboken 🙂

    14. Sylvi larsen: Helt enig med deg, Sylvi. Ett slikt treningstilbud burde ha vært mange steder rundt forbi i landet. Det er mye lettere å komme i gang med trening når man er sammen med andre som er i samme situasjon. VI får krysse fingrene for at noe skjer 🙂
      Du er absolutt med i trekningen av lommeboken 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg