Mitt varme dilemma

Jeg skal til Syden. Slik startet jeg ett av mine blogginnlegg i høst. Det er jo så man kjenner magen vrenger seg bare ved tanken. Ikke misforstå meg, jeg liker meg utrolig godt i Syden, og i varme strøk, men for meg er det ett par STORE utfordringer som kommer med på kjøpet når jeg skal ut å reise, og spesielt til varmere strøk. Den største utfordringen er nok at jeg har flyskrekk, og det med store bokstaver. Jeg husker Mette Marit led av det samme, og jeg er sikker på at jeg tilhører den kategorien som hun var i. Jeg skriver var, for jeg tror Mette Marit på en, eller annen måte har fått kontroll over flyskrekken, i alle fall virker den ikke like ille som den var. Jeg har gått på flyskrekk kurs, og hadde den beste teraputen, og jeg er nok blitt mye bedre, men likevel tror jeg at jeg er ett av disse litt umulige tilfellene som aldri vil helt bli kvitt skrekken for å være der oppe i lufta..jeg kjenner jeg blir litt uvel av tanken. I tillegg til flyskrekken, så kommer dette med vekten min, og en stor kropp.

Syden, ja. Hørte du ett lite hurra i det fjerne ? Jeg kjenner litt på klumpen i magen når jeg tenker på at jeg skal til varmen. Det er da jeg skulle ønske at jeg var den type person som ikke brydde seg om folk så på meg. Som ikke brydde seg om de ekstra kiloene, og bare kastet klærne slik man skal når man er i varmen. Jeg skulle ønske jeg kunne kle på meg badedrakt med stolthet, og bare kose meg i vannet… men der er ikke jeg. Tenk deg en god, og varm sommerdag, og så kan man liksom ikke kle seg helt slik temperaturen tilsier… ikke går jeg i shorts, ikke går jeg i annet enn lange skjørt, jeg har en sommerkjole, og ellers er det overdeler med 3/4 arm, og sommerbukser… med lange bein….Når min søster var overvektig, så brydde hun seg katta om andre, jeg beundret henne for det, men den holdningen har tydeligvis ikke gått i arv 🙁 Ser man litt bort fra flyskrekken, så vil jeg reise… jeg vil gjerne bort litt, og når jeg saumfarte nettet etter steder, og hoteller, så ser jeg til min store lykke at enkelte leiligheter har privat basseng! En sånn leilighet vil jeg ha! Jeg elsker å bade, men er ikke like glad i å vise meg i badedrakt på stranda, men med privat basseng, så trenger jeg jo ikke å bry meg om andre enn meg selv! Privat basseng må jo være fantastisk for de av oss som elsker å bade, men gjerne kan være litt alene – helt fantastisk spør du meg! Dette må jo være løsningen på alle overvektiges problemer i forhold til det å bade, eller å vise seg i badedrakt foran en haug solhungrige turister ! Aller helst vil jeg ha heldekkende badedrakt. De med såkalt skjørt, de dekker jo egentlig svært lite. Jeg vil ha disse lange badedraktene som dekker det meste av de vakre beina mine, men jeg hadde vel fått enda flere blikk om jeg hadde valgt ett såpass uvanlig plagg å bade i…Jeg mener fortsatt at eget basseng må være toppen av lykke i Syden, men så var det prisen da….når jeg ser på prisen, så ser jeg jo at vi kan få både tur, og godt med lommepenger for det kun oppholdet i leiligheten med privat basseng  🙁   Der må jo være en hake….Ofte tar det også veldig lang tid for meg å bestille en tur, det skjer ikke i det høyeste tempoet. Jeg bruker lang tid… først må jeg finne et hotell som har over snittet god standard. Jeg skal innrømme at jeg er kresen, og jeg kikker etter både her, og der på rommene for å se at det er rent, og pent når jeg kommer til et hotell. Min mor kan ikke skjønne hvor jeg har fått denne kresenheten i fra. Da kan jeg fortelle henne at nettopp det er hennes skyld, hennes, og pappas. Alle ferieturene Norge rundt på kryss, og tvers var fantastiske turer, og fantastiske minner, men mine foreldre var aldri så nøye på hvor vi overnattet, så mange av campinghyttene føler jeg enda hadde en del gjester som ikke skulle ha vært der, og kanskje var de ikke alle sammen så rene som de burde ha vært…..dette har nok brent seg fast, og av den grunn, så er nok jeg blitt mer kresen enn de noen gang har vært 🙂

Det er flere grunner til at det ofte kan ta litt lengre tid enn normalt for meg å få bestilt en tur. En ting er å finne ett flott hotell, men det er bare en av årsakene. Når jeg i tillegg er livredd for å fly, og jeg er overvektig, så tar det tid å få bestilt en tur. Begge disse tingene er utfordrende. Flyskrekken min skal jeg skrive mer om i ett senere innlegg, og selv om jeg har blitt mindre redd de siste årene, så er det å fly ikke noe jeg gjør med glede. Jeg har som nevnt hatt den beste flyskrekkteraputen til å prøve å få meg til og forstå hvordan alt det tekniske fungerer, og han har prøvd å få meg til å skjønne hvorfor jeg er redd. Han har gjort en god jobb, men ennå så bruker jeg masse energi på å fortelle meg selv at min siste dag er kommet hver gang jeg går om bord i et fly. Det er nesten så jeg tar farvel hver gang….en kan jo smile litt, men det er utrolig vondt å være så redd. Jeg hører etter på hver eneste lyd, og tror noe er galt…hver bevegelse flyet tar gjør meg redd… Likevel så flyr jeg. Jeg må det for å komme meg noen steder. Jeg har sett det meste av Norge, og nabolandene, og skal jeg se litt bredere, og videre, så må jeg opp i et fly. Det er noen forferdelige timer, men jeg har kommet ned like hel hver gang, også den gangen piloten ikke ville lande på Kjevik, flyet hadde en helt sinnsyk turbulens, det tordnet, og det lynte, og flyet avbrøt likegodt landingen, og tok turen til Sandefjord. Aldri har vel en buss vært bedre å sitte på veien mellom Sandefjord, og Kristiansand enn da 🙂 Jeg skriker ikke om bord i flyet, jeg tørner ikke gal, men jeg har det vondt, skikkelig vondt, og jeg skal vel være så ærlig å si at jeg har grått noen tårer der oppe i lufta.

Tilbake til Syden….nå blir det tur på oss 🙂 Flybillettene er bestilt, og i september setter vi kursen for Spania. Vi har vært så utrolig heldige å få leie et hus som ligger i nærheten av Torrevieja, og det takket være flotte Hilde 🙂 Hilde leste blogginnlegget mitt i høst, og hun syntes det var ille at jeg ikke skulle få bade, og kose meg i vannet når jeg var i varmere strøk, så hun snakket med broren sin som har hus i Spania, med basseng, og dermed var en uke i september i boks 🙂 Gjett om jeg gleder meg! Takk, Hilde for at du tenkte på meg! Det setter jeg umåtelig stor pris på. Endelig skal jeg få badet når jeg i varmen, og det uten og måtte tenke på både blikk, og kommentarer. Jeg gleder meg til å føle på denne følelsen av og ikke ta hensyn andre, og ikke bry meg om hva andre måtte tenke, og mene – jeg skal bade, og jeg skal bade masse!! Takk for at det finnes slike flotte mennesker som Hilde som faktisk tenkte på meg, og ønsket at jeg skulle få oppleve Syden slik de fleste opplever det. Det er en god følelse å kjenne på. Kanskje må jeg også se meg om etter en ny badedrakt. Min er fra Kappahl, og er sikker 100 år gammel. Jeg ser at noe hold i cup’ene kanskje heller ikke hadde vært så dumt, en bøyle for eksempel hadde gjort susen. Når en badedrakt ikke blir brukt, men helst bare ligger og samler støv, så er det egentlig ikke så nøye hvordan den ser ut 🙂 Min badedrakt er lekker….grønn, og fin…uten bøyler 🙂 Hver sommer, så sier jeg til meg selv: Neste sommer, Heidi…da har du tatt av deg såpass at du faktisk kanskje vil kle ei badedrakt. Neste sommer da får du vist alle hvilken badenymfe du faktisk er….du har bare skjult det i veldig mange år 🙂 Neste sommer har ennå ikke kommet, men jeg gir ikke helt opp håpet om at det blir en neste sommer 🙂 Jeg tror mange overvektige hadde sett på Syden med andre øyne om vi faktisk kunne hatt muligheten til å få leilighet med eget basseng uten at det hadde kostet såpass mye ekstra som det faktisk gjør. Ikke at man skal reklamere dette ut mot overvektige, men jeg tror mange hadde senket skuldrene litt mer når man faktisk kan ligge ved sitt eget basseng for å slikke sol, eller badet i eget basseng uten å ha tusen øyne rettet mot seg – det hadde vært livet det 🙂 Jeg ser for meg at dette må være min Syden lykke 🙂

Flyskrekken min blir helt klart en utfordring når vi drar i september, og neste høst, så skal vi på roadtrip i USA. Jeg føler noe burde skje på dette området. En doktor i psykologi i Oslo driver med hypnose.Han jobber veldig mye med smertepasienter, men han jobber også en del med de av oss som har flyskrekk, og mener at om jeg ga han muligheten, så ville han kunne hjelpe meg. Jeg har prøvd hypnose i forhold til vektproblematikken, men vektproblematikken er så sammensatt at jeg ikke tror hypnosen kan favne alt. Flyskrekk derimot er et problem, og jeg har nok en mye større tro på at hypnosen kan hjelpe meg der. Jeg skal gå litt i tenkeboksen. Kanskje er det hypnosen som kan hjelpe meg å bli kvitt flyskrekken? Jeg har fått sovetabletter før en flytur, men de har bare gjort meg enda mer våken. Jeg har fått beroligende, men så var det dette med riktig dose…den sliter jeg med å finne 🙁 Prosjekt september er i gang – noe hjelp må være på plass når jeg setter meg på flyet til Alicante i september….

I morgen på bloggen, så kommer det en virkelig flott ” Gi Bort .” Da skal en av dere få en flott gave til en verdi av 3300 kr – juhu! Bare å glede seg!!

 

12 kommentarer
    1. Skjønne Heidi❤️ Nok en milepæl på deg! Så utrolig stolt du må være👏🏼 Jeg kjenner godt på sommerfølelsen jeg også, elsker vann og sand, men vekta og kroppen er i veien for gleden. Vi får fortsette å ta et steg av gangen, det gir jo resultater for deg, og gjett om det motiverer meg🤗 Ha en strålende dag, du kommende badenymfe👙

    2. Eva: Fineste Eva <3 Takk for fine, og gode ord! Takk for at du alltid oppmuntrer meg, og motiverer meg - du er unik!
      Jeg kjenner litt på stolthet, og den er god å kjenne på. Det er godt å kjenne på resultater for god jobbing, men samtidig kjenner jeg nå på at jeg må ta meg selv enda mer i nakken...men disse små skrittene, de er så utrolig viktige 🙂 Om jeg kan motivere deg, så er det helt fantastisk! Ønsker deg en nydelig dag 🙂

    3. Kjære Heidi. Tror det er mange som kjenner seg igjen i denne situasjonene. En vil helst gjemme seg under flere lag med klær. Men så tenker jeg: Er det bare oss selv som innbiller oss alle disse blikkene? Selvfølgelig vil det alltid være noen, men kan alle mennesker være så “stygge” at de sender rare/vonde blikk? Jeg er selv stor og syns alltid det å kle av seg er en bøyg, men når jeg ser andre som er større enn meg gå med hevet hodet i badedrakt eller bikini så syns jeg bare det er utrolig flott! Hvorfor må vi da trykke oss selv ned og helst forsvinne? Jeg spør meg selv like mye om dette. Har sett bilder av deg og du stråler på hvert et bilde. Du er Dame med stor D i mine øyne!!!! Finn deg en rosa badedrakt og strål over alle i Syden!!!!! Det skal jeg også prøve på. God tur!!!!

    4. Så gøy at du skal til syden:-)god tur og kos deg masse! Husk at du er ikke den eneste med noen kg for mye. Gå med de klærne du vil

    5. Du är en väldigt vacker kvinna Heidi😊 på dina bilder som du lägger ut på dej strålar d godhet å livsglädje om dej❤ d med å klä av sej på stranden e en mardröm när e stor..men har en vän som e väldigt smal å hon vägrar å ta av sej på sommaren.. å hon skulle önska att hon hade en lika mjuk å god kropp som oss stora😁😁
      Kan ge dej ett gott råd före din syden tur.. åk å köp en fin bikini som sitter fint å håller brösten på plats.. den kommer å kosta lite men d e värt varenda krona😀😀😀
      Så ska du få se att d kommer å kännas lättare å roligare å ta av sej😚😚
      Å tusen tack för en fin fin blogg❤❤

    6. Kjære deg ! Så flott at du skal et sted du kan få bade ! Er glad på dine vegne ! Ellers er jeg enig med de over som skriver at det er lurt å investere i fint, velsittende badetøy ! Du som er så glad i farger og som kler dem så godt hadde sett nydelig ut i en rosa badedrakt. Om noen snur seg etter deg så er jeg sikker på at det er forde du ser helt strålende ut ! 🙂
      Jeg er heller ikke glad i å fly, men har flydd mye i min tidligere jobb. Har flydd til USA også, og det gikk fint. Synes nesten småturene med fly er mest ubehagelig. Da flyr de ikke så høyt og de er mer “humpete”.

    7. Nannah: Kjære Nannah! Jeg er så glad for at du følger bloggen min, og veldig glad for innspill, og tips! Jeg gleder meg masse til en uke i Spania hvor jeg kan nyte eget basseng. Gleder meg ikke til flyturen, men det blir veldig bra når vi bare kommer dit. Jeg skal bade masse 🙂 Jeg skal absolutt investere i fint, velsittende badetøy med godt hold…den gamle har ikke hold i det hele tatt 🙂 Rosa ønsker jeg meg veldig, så det skal jeg jakte etter….vet ikke om jeg klarer å tenke at om noen snur seg, så er det fordi jeg ser strålende ut, men jeg lover deg å prøve 🙂

      Jeg har flydd en del selv om jeg absolutt ikke liker det…lengste jeg har flydd pr.nå er New York, og det gikk veldig fint, men nervene er i høyspenn, og jeg føler meg redd, og uvel..men skal man komme noen vei, så må man jo bare. Neste år er det roadtrip i USA, så da må jeg på enda lengre flygning….

    8. Maria eliasson: Kjære Maria! Jeg ble helt rørt jeg over den fine kommentaren fra deg – tusen takk for fine, og vakre ord <3 De betyr masse for meg, det skal du vite <3

      Takk for råd når det kommer til badetøy. Jeg må absolutt gå til innkjøp av badetøy/badedrakt som sitter fint, og som har godt hold. Trenger absolutt badetøy som holder brystene godt på plass. Her investerer jeg gjerne en del kroner, og håper jeg finner en rosa en 🙂

      Jeg ser at også de som er veldig tynne sliter med samme tanker, og følelser som meg som er i motsatt ende av vektskalaen - myke, det er vi i alle fall 🙂

      Tusen takk for at du følger bloggen min, og takk for innspill, kommentarer, og tips <3

    9. Anne Lise Webenstad: Kjære Anne Lise.
      Takk for tilbakemeldingen, og tusen takk for fine ord! Mange føler det nok nøyaktig slik jeg gjør, og jeg tror nok at mye sitter i hodet vårt. Det er nok en del av blikkene som vi innbiller oss. Klart mange også er reelle, men en må prøve og heve seg over det. Ikke lett, men jeg jobber med det 🙂
      Jeg skal nå jakte etter en rosa badedrakt med skikkelig hold, og så skal jeg bade masse når jeg kommer til Spania 🙂 Kanskje klarer jeg å stråle litt også 🙂

    10. Så flott at du har fått til en Syden-reise som du virkelig kan nyte! 😀 Det unner jeg deg!
      Når det kommer til badetøy i plus-size synes jeg det har begynt å komme mye bra (i nettbutikker vel og merke). Dessuten har jo badedrakter kommet på moten igjen også, i motsettning til for noen år siden da det nesten var umulig å oppdrive en fordi det kun var bikinier som var populært. Ellos har også mye flott nå 🙂

    11. minyogareise: Takk! Jeg gleder meg masse til vi skal til Spania i september 🙂 Gleder meg ikke til flyturen, men satser på å få noe hvor jeg kan sove meg gjennom turen.
      Jeg skal absolutt lete etter noe flott badetøy nå. Ikke bikini akkurat, men en flott, og fargerik badedrakt med godt hold 🙂 Jeg er veldig enig med deg i at der er kommet mye fint i badetøy også i store størrelser nå, og det er jaggu på tide 🙂 Håper å finne meg ei rosa ei med godt hold 🙂

      Ønsker deg en nydelig lørdag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg