En utrolig spennende dag!!

I dag kjenner jeg veldig på at dette kommer til å bli en utrolig spennende dag! Såpass spennende at jeg fort glemmer alle kaloriene som kom seg trygt inn i kroppen på nasjonaldagen. Vel, nasjonaldagen ble ikke DEN store kaloribomben, men noe mer enn en vanlig tirsdag ble det så absolutt, men det er godt å kjenne på at det er lov å kose seg på en sånn dag uten at den dårlige samvittigheten river, og sliter i meg dagen derpå. Jeg skal vel ærlig innrømme at haken, eller dobbelthaken kjennes dobbelt så dobbel ut i dag, og det er nok pga softisen, et stykke pavlova, og et stykke bløtkake…ok da, 1 1/2 stykke bløtkake ble det vel, og det er denne mengden som skal til for at jeg skal føle dobbelthaken dobbel så dobbel som den pleier å være. Jeg hater dobbelthake! Uansett hva jeg gjør, uansett hvor mye jeg trener, og går ned i vekt, så skjer det lite, eller ingenting med den forbaska haka! Haken får bli et tema en annen dag på bloggen, for jeg tror ikke den kommer til å plage meg nevneverdig utover dagen i dag nettopp fordi dette er en superspennende dag!!

SONY DSC

Jeg har skrevet mye om trening, og treningsgruppen vår for overvektige. Jeg har skrevet om hvor unikt tilbudet er, og jeg har skrevet om frustrasjonen over at ikke enda flere overvektige får øynene opp for det flotte tilbudet som finnes for de her i Kristiansand. Jeg vet at det tar lang tid for mange overvektige før de klarer å ta steget , men at det tar såå lang tid, det hadde jeg aldri i min villeste fantasi trodd. Man blir frustrert når overvektige skriker over manglende tilbud, og når det finnes, så kommer alle unnskyldningene som vi overvektige har sort belte i – når tilbudet er der, da skal vi sannelig ikke benytte oss av det. Skal liksom myten om overvektige være sann? At vi ikke gidder? Jeg jobber mye med å få tilbudet kjent her i Kristiansand. Jeg tror de fleste som jobber med overvektige har fått informasjonen om treningsgruppen vår, men jeg tror sannelig ikke mange bruker den. Overvektsklinikken på sykehuset som hver eneste dag jobber med overvektige, både de som skal opereres, og de som skal på livsstilsendringskurs. Leger i byen som alle har overvektige pasienter, men som ikke har hatt noe tilbud og informere pasientene sine om. Helsestasjoner, og Frisklivsentralen – alle har de fått info, men pågangen av overvektige ville ha vært mye større om disse instansene hadde informert om treningstilbudet.

Treningsgruppen for overvektige er ett uhyre viktig tilbud for overvektige i Kristiansand og omegn. Det er så viktig for overvektige landet over og kunne komme sammen med andre overvektige, og kunne føle seg som alle andre i gruppen. Det og kunne senke skuldrene, og bruke energien på å trene istedenfor å tenke på alle blikk, og kanskje kommentarer. Det å få være akkurat som man er, og det å kunne få trene i akkurat det treningstøyet man vil, det er så viktig. Det å trene i det tempoet som en selv mestrer, ta en pause om det er nødvendig uten å få stygge blikk, det å få alternative øvelser om noen er for utfordrende, dette er så viktig for at man skal bli trygg på det å trene, og for at man skal finne treningsgleden. I slike grupper klarer man å kjenne på følelsen av å mestre. Man ser at man kan, og at det nytter. Så har man også det utrolig viktige samholdet, det gode fellesskapet. Smilet, latteren, de gode samtalene. Rådene, tipsene, erfaringene. Her kan vi spøke om egen vekt, om fett, om dissende grevinneheng, og mager som ofte er litt i veien. Man kjenner på gleden over å trene, og være en del av et fellesskap.

I dag blir det en utrolig spennende dag. I dag får vi besøk av en av landets aller største aviser som skal lage en reportasje om treningsgruppen vår, og viktigheten av en slik gruppe. Vi gleder oss, og er veldig spente! Vi er stolte over at en av landets største aviser ser hvilket flott tilbud dette er, og hvor viktig det er for oss overvektige å få trene i egne grupper. Det er fortsatt vanskelig for oss å være en del av mengden på et treningsstudio, og for de fleste overvektige er det for vanskelig å stå alene etter å ha blitt tilbud et livsstilsendringskurs. Det er hverdager det er flest av, og det er i hverdagen vi trenger hjelpen. Kanskje kan reportasjen om treningsgruppen vår være en åpning for andre overvektige som bor andre steder i landet vårt. Kanskje kan helseansvarlige i landet vårt se hvor hjelpen bør settes inn, og ikke minst, så håper jeg mange ser hvor utrolig flott treningsgruppen vår er, og at det kan vekke andre overvektige til å starte og ta grep. Ingenting faller med i fanget på oss – jobben er det vi som må gjøre, ingen andre gjør jobben for oss! Jeg gleder meg så utrolig mye til å fortelle avisens lesere landet over om det unike, og flotte tilbudet vårt, og ikke minst å fortelle hva ett slikt tilbud faktisk betyr for helsen vår.

Til slutt i dag, så kommer ett lite tips om ett par jakker. Jeg får mange henvendelser fra dere som leser bloggen om spesielt tur, og treningsklær, men også en del om undertøy. Jeg lover å være flink til å dele det jeg vet med dere, og  på lørdag fikk jeg en henvendelse fra en leser som lurte på om jeg visste hvor hun kunne få tak i en lett turjakke, typisk en slik jakke man nesten ikke kjenner at man har på seg. Når jeg er ute på treningstur, så har jeg ett godt utvalg av diverse jakker som jeg bruker, alle fra Stormberg, men de fleste er det ingen vits i å legge ut her da de fleste ikke er i salg lengre…men jeg har to jakker som jeg er veldig glad i, og som jeg gjerne kan anbefale. To jakker som begge er i ulike prisklasser hvor jeg nok aller mest bruker den rimeligste. Jakken heter Vistdal, og den går opp i størrelse 5 XL. Den er perfekt å ha på meg når jeg trenger jakke i løypa jeg går, og den er perfekt å ha på meg til, og fra trening. Den rosa jeg har tror jeg ikke lengre er i sortimentet, men den finnes i en brunfarge. Jeg bruker også jakken som heter Holfossen mye ute på tur, og det er en veldig god lettvekstjakke i utrolig god kvalitet. Dette er også en sånn jakke som man ikke kjenner at man har på seg, og den kan brettes inn i den ene lommen. Veldig god i vind, og regn. Som alltid, så gjelder det å være raskt ute når det kommer til store størrelser hos Stormberg 🙂


Vistdal

 

Holfossen

 

Til mandag blir det en ny ” Gi Bort ” på bloggen – gled dere en hel haug!! To lesere skal få hver sin gave, og hovedgaven har en verdi på 3300 kr!! Nyt onsdagen!!

11 kommentarer
    1. så spennende.. har så lyst til å gjøre noe slikt her når jeg får klarsignal til å begynne å trene igjen..skal følge med å se etter dere.. takk for tips om jakker titter litt rundt og kanskje det kommer noen nye før jeg trenger i august hvor jeg skal på opptrening med barn på Beitostølen hss.. ha en flott og spennende dag. krysser fingre for den flotte gjengen din:)

    2. Lykke til i dag. Spre det gode budskap! Skulle ønske det fantes da jeg drev og sleit meg ned i vekt! Jeg kom plutselig til å tenke på at en amerikansk kleskjede med store størrelser har begynt å sende til Norge. Sjekk ut Lane Bryant. Har alltid elsket klærne deres og må innom å titte selv om 99% av klærne nå er for store for meg. De har supergodt undertøy også! Og støvletter… Veldig mye dyrere på nett enn i USA, men i forhold til norske priser/utvalg i norske butikker så er det mer enn verdt det 😊 Ashley Stewart har også mye fint men vet ikke om de sender til Norge…

    3. Jeg har begge di jakkene og di er geniale,det som er så synd med stormberg er di forskjellige størrelsene,den ene kjakken er i xl og den andre 3 xl,har sluttet med å bestille på nettet for di må prøves i butikk,ja di kan byttes i butikk men kjedelig da det er 18 mil til nærmeste butikk.
      Ha en fin dag 😄

    4. Så flott at det blir skrevet om ! Kanskje noen kan snappe opp ideen her hos meg også. Jeg har mast på “mine” to lokale treningssentere, men de viser ingen interesse dessverre 🙁

    5. Så bra! Godt jobbet med å få en landsdekkende avis til å skrive om dere! Men er du sikker på at ikke leger og andre informerer om treningen? Det kan jo være at de informerer, men at de informerte kommer med alle sine unnskyldninger for ikke å følge opp selv. Vi har alle vært der …
      Kjenner du forresten til http://www.sportypluss.no? Jeg følger dem på facebook, men har ikke prøvd dem selv.

    6. Rødhette: Ja, dette blir utrolig spennende!! Om bildene blir like delikate, det tror jeg ikke, men alt for den gode sak…tror jeg i alle fall 🙂 Blir spennende å se det på trykk, og på nett etter hvert.

      Jeg er ikke sikker på at legene ikke informerer…jeg vet at jeg har fått en tilbakemelding fra et legekontor som roste dette opp i skyene. Selvsagt er det mulig at de informerer, men jeg er likevel ganske sikker på at de fleste enten har det liggende i en skuff, eller bare har kastet det…selv om vi har tusen unnskyldninger, så vil jeg tro at en del leger ville prøve å inngå en ” avtale ” med pasientene om å forsøke dette….og jeg ville tro at vi hadde merket en liten økning i antall medlemmer om de hadde informert. Vi vet hvor mange som sliter med overvekt. Jeg er veldig enig med deg i dette med unnskyldninger – vi har alle vært der.
      Må prøve å få leger mer på banen når høstprogrammet starter i august.

      Jeg følger også Sportypluss på Facebook, men jeg har heller ikke prøvd dem ennå. Det er rett, og slett fordi heller ikke de klarer å få tak i gode lengder, og det er jeg avhengig av. Tenker jeg skal prøve å henvende meg litt rundt forbi, og se hva produsenter sier 🙂

    7. Nannah: Det var virkelig stor stas at riksmedia nå tar tak i gruppen vår, og skriver om den! Jeg tror, og håper at saken blir veldig bra…bildene derimot, de ser jeg ikke frem til. Det ble tatt bilder i alle tenkelige treningssituasjoner, så her vises vel det meste av det som vises kan hehe…men vi ble enige om å tenke at dette er for en veldig god sak, og at det er viktig å sette fokus.
      Håper virkelig at noen tenner på ideen i ditt nærområdet også – det er utrolig dårlig gjort at treningssentrene ikke en gang har tatt seg tid til å svare deg 🙁

    8. Siri Merete: Det er utrolig dumt dersom det faktisk skiller så mye i størrelsen på jakkene 🙁 At man skal variere fra XL til 3 XL, det er jo altfor mye forskjell! Håper du har gitt beskjed til Stormberg om dette….når det er sånn, så ser jeg at det ikke er moro å bestille på nettet 🙁

      Ønsker deg en strålende dag!!

    9. Irén Elisabeth Evensen Høiland: Takk, Iren! Ett slikt tilbud skulle ha vært på banen for lenge siden. Håper at mange etter denne reportasjen kan få øynene opp, og se viktigheten av tilbudet! Tusen takk for tips om Lane Bryant! Jeg har vært inne på nettsiden deres – masse flott! Er prisene veldig annerledes i USA ? Vi skal på roadtrip til USA neste høst, så da er det fint med en del tips om butikker/kjeder 🙂 Fant ikke så veldig mye når vi var i New York, men da hadde jeg ikke sjekket så veldig godt på forhånd. Skal sjekke Ashley Stewart også…kanskje de sender til Norge…visst ikke får jeg kanskje bare glede meg 🙂

    10. Gun: Det var en spennende dag i går 🙂 Håper, og tror at det vil bli en bra sak som kan inspirere overvektige til å starte å trene, og også inspirere treningssentre til å starte opp lignende tilbud andre steder i landet 🙂 BIldene derimot, de gruer jeg meg veldig til. Fotografen hang på oss under hele treningen, men vi ble enige om og ikke tenke på hvordan vi ser ut på bildene, men fokusere på den gode saken 🙂

      Ønsker deg en nydelig dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg