Hjelp, det er snart mandag!

Søndagen er godt i gang, og søndag for meg er heldigvis ikke helt som den var da jeg var barn, for som barn, så opplevde jeg ofte søndagene som kjedelige. Søndagene var  nesten like lange, og kjedelige som langfredagene. De voksne skulle gjøre minst mulig når det var søndag . Heldigvis var også søndagene en dag for turer, og opplevelser, men jeg så vel alltid  på søndagene som ukens kjedeligste dag. I voksen alder, så oppdaget jeg fort hvorfor de voksne satte så stor pris på søndagene, og at dagen var viktig for å lade opp alle batterier.

SONY DSC

Søndag i dag, mandag i morgen. Med en ny mandag rett rundt hjørnet, så betyr det også at det er mange som i morgen starter på en ny slankekur i kampen mot kiloene. Kanskje startet du forrige mandag, men gikk på en smell ganske kjapt? Hvor mange av dere har planlagt at dere i morgen skal starte en ny diett, eller at dere i morgen skal spise sunnere, og trene mer? Hvor mange av oss har ikke brukt mange helger på å stappe i oss masse usunn mat fordi vi på mandag skal starte vårt nye, og sunnere liv ? Vi bruker helgen til å stappe i oss fordi vi på mandagen aldri skal røre disse matvarene igjen… Hvor mange mandager har vi egentlig startet ett nytt, og bedre liv? Jeg kan bare prate for meg selv, men jeg er så utrolig glad for at jeg ikke har tall på hvor mange mandager jeg har lagt om til en sunnere livsstil hvor jeg skal spise bare sunn mat, og trene hver dag. Å starte i det små med disse berømte babyskrittene, det er bare tull. Her går vi ut med de høyeste målene, og vet at denne gangen, denne gangen kan det ikke gå galt. Istedenfor å begynne og være litt mer fysisk aktiv, så skal vi være så fysisk aktive som vi aldri før har vært. Planen er klar, målet er klart, motivasjonen er på topp, og når mandagen kommer, så er vi i gang. Ofte er vi flinke i alle fall den første dagen, kanskje også den andre, noen ganger holder den en hel uke, eller en hel måned, men så er dabber motivasjonen av fordi vi høyst sannsynlig har satt oss altfor høye mål. Vi er lei av å være sultne, og vi klarer ikke å trene hver eneste dag. Så er vi tilbake på det dårlige sporet igjen, og klarer ikke helt å komme tilbake på riktig spor før alt igjen har gått i vasken. Istedenfor å justere målene, så er vi tilbake i gamle vaner. Det går faktisk an å justere målene underveis istedenfor å gi helt opp….Vi føler oss mislykket, og mister troen på at vi noen gang skal klare det. Vi går tilbake i dårlige vaner, men vet også at det kommer snart en ny mandag, og da vil det gå så mye bedre enn sist…og i morgen er det mandag….igjen….

Jeg er 45 år, og tør ikke tenke på hvor mange mislykka forsøk jeg har bak meg. Istedenfor og stadig kjenne på følelsen av å være mislykket, så burde jeg kanskje ha tenkt litt over hvorfor jeg ikke lykkes, men de tankene tenkte jeg aldri. Jeg følte meg bare som en komplett idiot som igjen beviste hvor lite stålvilje jeg hadde, og hvor lite selvkontroll jeg hadde. Jeg tenkte aldri på at målene jeg satte meg var urealistiske. Jeg tenkte aldri på å starte med små steg, og ta en ting av gangen. Jeg skulle oppnå alt med en gang…men man kan ikke klare å endre alt samtidig. Med fokus på så mange ting på en gang, så er det ikke rart at man til slutt gir opp. Jeg har lært mye av en helt fantastisk coach, og Kai har gitt meg mange nyttige verktøy som jeg prøver å bruke i endringsprosessen jeg er inne i. En coach, eller andre fagpersoner kan ikke gjøre endringene for deg, men de kan gi deg viktige verktøy som du kan bruke i hverdagen. En ting jeg lærte var å konsentrere meg om en ting av gangen. Hva var det viktigste for meg å jobbe med først? Jeg valgte å starte å jobbe med helsen min, og da bli mer fysisk aktiv. Jeg skjønte at å tro at jeg ville klare å trene hver dag, det var som å tro på julenissen, så jeg måtte nedjustere målene til noe som var realistisk for meg å oppnå. Jeg måtte ha mål som kunne gi meg følelsen av å mestre, følelsen av å få til noe, og lykkes. Nå er trening, og fysisk aktivitet blitt en viktig del av min hverdag. Fra å starte med hverdagsaktiviteten, og små turer, så er treningsnivået mitt nå blitt mye høyere, og det er deilig å føle at man mestrer, og det er en fantastisk god følelse når man faktisk oppdager at kondisjonen, og helsen stadig blir bedre! Eller når man oppdager at man faktisk kan løpe, eller gjøre treningsøvelser som innebærer at man må hoppe. Jeg har verken løpt, eller hoppet på så lenge jeg kan huske 🙂

Målet mitt for 2016 er bla å gjøre noe med kostholdet. Jeg vet at mye vil bli annerledes om jeg også klarer å endre på matvanene, men jeg vet også at for meg, så nytter det ikke å starte en diett, og det nytter ikke å ha ett strengt regime. Spisemønsteret mitt trenger endringer, noe må kuttes, andre ting må legges til – små endringer Heidi, små endringer 🙂 Jeg har nå satt meg som første mål at jeg skal begynne å spise mer knekkebrød istedenfor bare brød, så i morgen er det avgårde til en spesiell baker, og kjøpe knekkebrød – nei, jeg skal ikke bake de selv 🙂  Jeg vet at frokost er viktig, men likevel, så er jeg flink til å droppe den, og spiser ofte frokost når det egentlig kanskje heller er tid for lunsj. Jeg har hørt utallige ganger hvor viktig det er å spise ofte, og ordet mellommåltid er et ord jeg registrerer at eksisterer, men ofte ikke så mye mer enn det. Jeg har i løpet av det siste året lært meg å kjenne på sult-mett følelsen….når skal man spise, og når skal man slutte? Det at man ikke skal spise når man hører tarmene skrike, eller stoppe å spise når man er så mett at man har vanskelig for å bevege seg. Jeg har lært at selv de minste endringer i kostholdet kan gi resultater, og at man også her har mye å vinne ved at man ikke endrer alt med en gang. Når jeg i tillegg er kresen, veldig kresen i matveien, så kan mye bli en utfordring 🙂

Hvordan har starten på 2016 vært til nå for deg? Er du fornøyd med den første uken i det nye året? Har alt gått som du planla? Det er ganske kjipt om man allerede nå, kun en uke ute i det nye året, skal gå rundt å kjenne på at man igjen mislykkes. Selv har jeg egentlig ikke fått startet det nye året helt, ikke sånn treningsmessig, og jeg kjenner vel også på at det nok har vært litt for mye av det usunne som av en, eller annen merkelig grunn har funnet veien inn i munnen min….men jeg er ved godt mot 🙂 I morgen er jeg så klar for å starte på året som jeg så inderlig håper skal bli ett godt år, og at jeg vil kjenne mye på følelsen av å lykkes.Hva er din plan når mandagen kommer ? Om man ikke har fått startet på treningssenteret ennå, så er det utrolig mye trening man kan gjøre hjemme, og man trenger ikke gå til innkjøp av særlig treningsutstyr heller. Jeg skal prøve å få litt eksperthjelp til å sette opp en treningsprogram som du kan gjøre hjemme. Målet til oss alle må vel være å slippe følelsen av å jage etter en ny slankekur hele tiden? Coach Kai så noe fint, og viktig til meg en gang:  Visst du er flink 80 % av tiden, så vet du også at du ikke ødelegger noe om du koser deg de resterende 20 %. Den er fin å ta med seg når en ny uke snart banker på døren 🙂 Nyt søndagen, og lykke til med en ny uke! Jeg er sååå klar for trening i morgen, og gleder meg stort til tabata timen 🙂 Om du sliter med kiloene, så husk at det her i Kristiansand er en egen treningsgruppe for overvektige, og vi vil gjerne ha enda flere med å trene. Kanskje er det på tide å gjøre snakk om til handling? 

NB. Den flotte dama som er på treningsbildet sammen med meg, det er Helene. Hun er ei av de som gjør treningen min til en glede uke etter uke 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg