Så ble det ikke helt som man håpet

Jeg er nok litt skuffet i dag. Jeg kjenner på følelsen, men samtidig, så må jeg bare innse at ikke alt er som man tror, og håper. Av og til kan det kanskje også være lurt å sjekke ut ting to ganger før man hopper i noe med begge beina. Av og til hopper jeg nok i ting litt før jeg burde, men jeg trodde jeg hadde lest nok til at jeg var trygg på at dette var bra, men det var det ikke, i alle fall ikke for meg 🙁 At det er mange som sikkert vil ha stort utbytte av det, det er jeg sikker på, men ikke jeg….i alle fall ikke der jeg trengte at ting skulle fungere optimalt.

På torsdag, så tok jeg dere med på Roll Shaper massasje. Disse store trekulene som masserer kroppen, og at trekulene, og den infrarøde varmen er veldig bra for mange, det tror jeg fortsatt på. Jeg synes massasjen var veldig behagelig, og jeg opplevde det kun behagelig, det var ingenting som gjorde vondt. At kroppen får en skikkelig god massasje, det er jo noe kroppen virkelig har godt av, og fortjener! At en slik hard massasje har god effekt på en dårlig blodsirkulasjon, det tror jeg også på, så at Roll Shaperen har en effekt på mye, det står jeg fortsatt på…men for meg som sliter med skikkelig store ødemer, så har jeg nå fått klar beskjed om at en så hard massasje kan skade mer enn det kan gjøre godt. Jeg håpet virkelig, og jeg trodde…man gjør jo det når det dukker opp behandlingstyper som forteller at de kan hjelpe, og så lenge dette ” kun ” var massasje, og tok for seg hele kroppen, så var jeg optimist. Jeg følte også at huden hadde blitt noe mykere…det kan fortsatt være tilfelle, men på lang sikt, så er en såpass hard massasje ikke noe jeg bør fortsette med. For dere som har en frisk kropp ” all over “, så er det absolutt noe du bør prøve, spesielt om du trenger å få fart på blodsirkulasjonen.

Mine bein er veldig væskefylte, og jeg har store ødemer, og for min del, så kan såpass hard massasje skade vevet enda mer. Dette gjelder egentlig all massasje, også den helt vanlige massasjen. Skal jeg ha massasje på beina hvor ødemet er, så må jeg holde meg til lymfedrenasjen, og så er jeg så heldig at jeg har fått min egen pulsator her hjemme. En slag sovepose som jeg legger beinene inni, og så masserer den meg, og gir meg drenasje. Jeg tenker dere skal få se denne vakre soveposen en dag 🙂 Jeg har ikke lyst på småskader i vevet, noe som igjen kan føre til større væskemengder – jeg har egentlig nok væske som det er. Får man skader i vevet, så kan man få infeksjoner, og det vil jeg i alle fall ikke ha noe mer av enn det jeg har hatt! Varme er ikke bra for ødemer, men veldig bra for blodsirkulasjonen…lymfesystemet, og blodsirkulasjonen er dessuten to forskjellige ting, og trenger ulike behandlinger. Som lymfepasient, så er vevet mitt sårbart, og tåler lite, så derfor valgte jeg å avslutte Roll Shaper massasjen. Jeg tar ingen sjanser på at vevet skal bli mer ødelagt enn det er.

Jeg har lært masse av dette. Jeg er først, og fremst veldig glad for at jeg fikk muligheten, og som jeg nevnte tidligere, så er nok denne type massasje veldig bra for dere som ikke sliter med utfordringer av ulike slag. Jeg tror som nevnt også at en god massasje kan gjøre godt om man vil ha litt fart i blodsirkulasjonen. For meg med lymfeødem, og for alle dere som sliter med det samme, så skal man være klar over at det kan skade vevet. Ingen kan nekte oss å prøve, men man må bare være klar over hva resultatet kan bli. Jeg har lært at jeg skal sjekke slike ting mye grundigere, spesielt når man har utfordringer som kan forverres om det ikke gjøres riktig. Jeg har lært at det er en grunn til at der finnes fagfolk på de forskjellige feltene, og at jeg skal stole på de som skal kunne dette, uansett om de sier motsatt av det jeg vil høre. Fra nå av blir det kun lymfedrenasje, støttestrømper, og pulsatoren min…og de vakre nattstrømpene 🙂

Klart man føler seg litt dum også. Man håper jo så inderlig at det skal finnes flere hjelpemidler som kan gjøre noe med dette lymfesystemet som bare ikke vil fungere som det gjør hos de fleste andre. Ikke at jeg tro på magi, for det gjør jeg ikke…men man vil alltid håpe, tro, og ønske. Nå er det bare å sette sin lit til legene om at det vil skje ting på lymfefronten, og så må man bare håpe at også Norge vil anse medisinsk fettsuging som stuerent etter hvert. Lymfeproblematikken rammer mange hvert eneste år, og mange vet ikke at de har lymfeødem, eller lipødem. Legene kan nesten ingenting om disse tingene. Jeg måtte finne ut av det selv, og det tok mange år. Hadde noen fortalt meg at dette kunne være et resultat av min operasjon tilbake i 2002, så hadde jeg garantert ikke slitt med så store ødemer som i dag. Likevel så må man bare akseptere situasjonen, og leve med det så godt man kan…og når infeksjonene ikke flytter inn i kroppen min, så er vi egentlig ganske gode venner, beina mine, og jeg 🙂

Så ble det ikke som jeg trodde, men etter og ha kjent litt på skuffelsen, og kjent litt på hvor dum jeg har vært som ikke har sjekket i bauger, og kanter, så går det helt fint….infeksjonen som jeg fikk i romjulen er borte, og jeg er sååå klar for trening igjen til mandag. Da er det tabata vi skal trene, og jeg savner treningstimene, jeg savner instruktørene, jeg savner Spring, og jeg savner den flotteste, og fineste treningsgjengen 🙂 I helgen skal jeg mure meg inne, og ikke gjøre annet ute enn noen gode turer med pelsballen. Pelsballen vår elsker å være ute, og det er utrolig fint, for da får også vi mange gode turer. Han er nok ute mer enn hunder flest, men det er også veldig positivt for oss som eiere. Akkurat når det snør som verst, og det blåser, og føyker, så kunne vi kanskje ha håpet at han ikke likte snø, men pelsballen elsker snøen også, og han løper, og leker, og bjeffer på snøen – så her er det ut på tur uansett vær. Til og med regn, og sterk vind elsker han å være ute i…nå som det har vært så kaldt, så får han fleecejakke på seg når vi skal ut. Jeg er ikke for klær på hunder, men når det er kaldt, så er det selvsagt et unntak. Selv med mye pels, så kan han fryse. Vi var ute på tur kl.0630 i dag, så nå er det jaggu snart på tide med en ny tur. I morgen trekker jeg for øvrig en vinner av det flotte armbåndet, og skjerfet fra Diz. En kommentar på bloggen, så er du med i trekningen. Verdien er ca 600 kr. Ha ei nydelig helg!

19 kommentarer
    1. Hei. Ofte går vi løs på nye utfordringer alt for hardt slik jeg leser du har gjort ang massasje. Jeg har gjort det selv. Ikke med massasje, men med treningsprogrammer. Nå har jeg startet med ny frisk og skal gjøre det etter tempo som passer seg for en utrent kropp. Godt nytt år og lykke til med treningsøkter osv. Klem fra May

    2. Det er så utrolig skuffende å stadig oppleve sånt. Man finner noe som skal hjelpe, og så funker det ikke, eller man blir av ulike grunner tvunget til å slutte.
      Jeg synes du er tøff som prøver og som deler både opp- og nedturer med oss som følger deg . Du har et unikt pågangsmot!

    3. Trist at du skal slite så med ødemene dine, Heidi! Jeg har også fått et massasje-apparat tilsvarende ditt hjemme, og det er nydelig å bruke ☺ Ha en riktig god dag i vinterkulda 💖

    4. Trist og lese at du og opplevde dette, men det er slitsomt. Æ e så heldig å ha fått opphold på Meråker kurbad pga ødemet og gleder meg til massasje og trening . Men det skuffende er som du sier få leger kan noe om lymfødem . NAV har også ingen kunnskap om at en hadde rettighet på på tøy og sko . Det er en kamp om å få hjelp . Lykke til meg deg og dere alle

    5. Å så synd å høre at det ikke ble som du håpte. 😕
      Når man er syk, så prøver vi jo det meste, og det vil du nok fortsette med.
      Jeg gjør ihvertfall det, og lærer stadig vekk 😃
      Både hva som virker og hva som ikke virker, så litt lenger kommer
      jeg hver gang 👍🏼
      Lykke til 😃

    6. Gått du fant ut av det nå etter første behandlingen. Jeg synes du er tøff ,gir ikke opp ,prøver og ser på nye ting som kan hjelpe. Herlig med hund,det har jeg også,da må en ut .Da får en aktivisert oss litt. Ha en riktig god helg. 🙂

    7. Det var dumt det ikke hjalp for deg,men ha ei fin helg og noen fine turer med pelsdotten,godt å komme seg en tur ut uansett vær ☃👍

    8. Randi: Alltid dumt når noe man har tro på ikke fungerer, men så må man bare tenke at man har lært noe, og så må man konsentrere seg om det som fungerer 🙂 Ha en fin søndag, Randi 🙂

    9. Rita Boe Jacobsen: Hei Rita! Heldigvis fant jeg relativt raskt ut av at denne type behandling kan være mer skadelig enn bra for meg, og satser på at selv om jeg hadde 4 behandlinger, at det ikke fikk ødelagt noe i vevet mitt…. Man vil jo så gjerne, man håper, og tror, og jeg tror faktisk det også er viktig å se på nye ting…men samtidig er det lurt å sjekke der det sjekkes kan 🙂 Det å ha hund trodde jeg aldri at jeg skulle ha, men så fikk vi Dean, vår lille Pomeranian som blir 7 år i mai – for en glede det er å ha hund! I tillegg gir han oss masse mosjon 🙂 Ha en nydelig søndag i snøværet 🙂

    10. Janne sande: Det er alltid kjedelig når ting man tror kan hjelpe, ikke gjør det 🙁 Jeg burde selvsagt ha sjekket litt mer enn jeg gjorde, men i mitt hode, så trodde jeg at dette kun skulle være godt….det dukker nok opp andre ting også som vil friste å prøve, men så får jeg tenke litt mer fornuftig enn jeg gjorde denne gangen 🙂

      Man lærer heldigvis av feilene man gjør, og det må jo være en god ting 🙂 ? Det å finne ut av hva som fungerer for en, det lærer man jo kun om man prøver seg frem…men tror ikke jeg utsetter vevet for mer fare enn jeg har gjort nå….

      Ha en nydelig søndag i snøværet, Janne!

    11. Nina: Veldig kjedelig når man må innse at det man trodde på kan gjøre mer skade enn godt, men så har jeg lært…
      Så utrolig bra at du har fått opphold på Meråker. Har kun lest om det stedet i Lymfeposten. tenker det skal bli godt med behandling, og trening. Min fysioteraput har luftet Montebello for deg, og det oppholdet de har der hvor man lærer å leve med lymfeødem. Jeg tror tanken må modnes litt, men en ting jeg vet at jeg hadde hatt stort utbytte av, det hadde vært å lære selvbandasjering.
      Leger vet skremmende lite om lymfeødem…jeg måtte finne ut av dette selv. NAV gir absolutt ingen informasjon om rettigheter. Hadde ikke ei anna lymfedame funnet det ut, og delt det på lymfesiden, så hadde ikke jeg visst om støtte til bukser, og sko. jeg fikk avslag utallige ganger på støtte til bukser, men ga meg ikke, og i anket, og i siste runde vant jeg 🙂 Lykke til, Nina, og til alle oss andre også 🙂

    12. Gro R. K.: Ja, lymfeødem er kjipe greier 🙁 Samtidig så har jeg sånn sett akseptert at det er en del av livet mitt. Den største utfordringen er disse infeksjonene som plutselig dukker opp i tide, og utide – det er vanskelig å akseptere… Jeg gleder meg til å begynne å bruke pulsatoren til uken. Har hatt en på lån, en gammel type. Nå har jeg fått min egen, og det er en helt ny modell som har en del andre, og bedre funksjoner. Tror det skal bli veldig bra! Ha en nydelig søndag, fine Gro <3

    13. Janne: Ja, man kjenner ei stund på skuffelsen…jeg håpet virkelig denne gangen, og hadde troen. Det verste er egentlig de som driver disse salongene som ikke har nok kunnskap om det de driver med. De burde ha visst at for meg med ødem, så kan hard massasje som dette ødelegge…jeg burde sånn sett ha tenkt tanken selv, men det burde de også ha tenkt. Har gitt beskjed til de, så jeg satser på at de endrer litt av informasjonen de går ut med.
      Takk ellers for fine ord. Jeg synes det er viktig at jeg også deler nedturene, og ikke bare oppturene – det er en del nedturer og i løpet av et år, men satser på få av de i det nye året 🙂

      Ha en nydelig søndag, Janne!!

    14. bonusknaggen: Hei! Joda, man kjenner jo til dette med å gå hardt, og man kjenner jo til det å føle på at det ikke alltid går som man tenker, og ønsker. Jeg har jo i mange år gjort det i forhold til det å gå ned i vekt inntil jeg knakk koden. Jeg burde nok ha sjekket litt mer enn jeg gjorde, men det er en del av livet dette også, og man lærer jo også litt av det 🙂
      Lykke til med 2016, May – og takk for lykkeønskninger!

    15. Hei..
      Jeg er fysioterapeut og har Roll Shaper på min klinikk. Har god effekt på ødemer og stiller meg derfor litt undrende til at du velger og avslutte..Hvem har fortalt deg at det er skadelig?

    16. Tomas Friberg: Hei.
      Jeg har hatt lymfeødem siden jeg gikk igjennom en større operasjon i 2002, og jeg har etter dette fått store lymfeødemer, spesielt i leggene. Jeg har også lipødem. Noe av det som vi med lymfeødem dessverre er veldig utsatt for er roseninfeksjoner, og sånn sett,så burde jeg nok ha tenkt litt mer igjennom situasjonen min før jeg behandlingen med Roll Shaper, men man ønsker så inderlig at man skal finne noe som fungerer. Massasjen med Roll Shaper var absolutt behagelig, og jeg har stor tro på at den kan hjelpe mange, men ikke for oss med lymfeødem. Jeg luftet denne behandlingen med en del andre lymfedamer før jeg startet, og det var vel egentlig kun jeg som var positiv. Alle de andre jeg snakket med mente at behandlingstypen ville være for hard, og for min del, så har jeg slitt med mye sår, og roseninfeksjoner, og vevet mitt tåler lite. Man har jo sånn sett alltid lært at lymfedrenasje skal være en ganske lett massasje, og at vi med lymfeødem skal unngå det meste av massasjer, og kun få lymfedrenasje. Vi som er så heldige at vi har lymfeteraputer i nærheten skal da gå til disse for å få lymfedrenasje, vi skal bruke kompresjon, vi skal bandasjeres, og en del av oss har veldig god nytte av pulsator.
      Vi med lymfeødem unngår ofte massasje, klassisk, og bindevevsmassasje fordi dette kan lage småskader i vevet som igjen øker mengden lymfevæske lokalt. Ved slike småskader kan man, om man er veldig uheldig, få små infeksjoner. Infeksjoner vet jeg alt om. At man kan forbedre blodsirkulasjonen med Roll Shaper, det tror jeg på, men at lymfesystemet er noe helt annet. Varme for eksempel forbedrer blodsirkulasjonen, men forverrer et lymfeødem. Roll Shaper er vel sånn sett en ordinær massasje/bindevevsmassasje, noe vi med lymfeødem bør unngå. Med en slik hard massasje, så er vi redde for forverring, og i verste fall infeksjoner. Vevet vårt er veldig sårbart, og det tåler mye mindre enn ett friskt vev…for friske mennesker, så er jeg som jeg har skrevet før, veldig sikker på at Roll Shaper kan være veldig effektivt. Man må jo ikke få infeksjon, men faren er tilstede, og det må vi alltid ha i bakhodet. Jeg kunne selvsagt ha fortsatt behandlingen på resten av kroppen, men for meg er det beina som er det store problemet.
      Etter siste behandling med Roll Shaper, så fikk jeg en kraftig rosen infeksjon. Om det var behandlingen, eller noe annet, det vet jeg ikke, men jeg våger ikke å ta noen sjanser, og valgte derfor å takke nei til de resterende 6 behandlingene. Jeg ønsker ikke å utsette mitt lymfeødem for mer fare, det er ødelagt nok som det er.
      Jeg håper bare at dere som tilbyr Roll Shaper har den absolutte, og helt nødvendige kunnskapen om lymfeødem, og behandlingen av dette om dere får inn kunder som sliter med lymfeødemer. Om noen med ødemer har hatt god effekt av denne type behandling, så er jo det utrolig bra! For min del, så er som nevnt vevet mitt såpass sykt at jeg ikke våger å utsette det for en såpass hard massasje, som igjen kan ødelegge enda mer. Er du uenig i det jeg skriver? Er du uenig i at vi med lymfeødem ikke skal ha hard massasje, og at hard massasje kan ødelegge vevet mer, og eventuelt på hvilket grunnlag? Jeg har levd med lymfeødem i snart 14 år, og jeg har lært, og opplevd en del i løpet av disse 14 årene. Ingen kan nekte oss å prøve andre type behandlinger, men vi må bare være klar over at det kan være en risiko……

    17. heidirosander: Jeg må også legge til at om man søker på lymfeødem på nettet, så vil man de fleste steder kunne lese at for oss med lymfeødem, så skal man unngå ordinær massasje fordi dette kan skade vevet, så dette er jo ikke nytt. Jeg regner med at du som fysioteraput også vet dette?
      Lymfedrenasje er den type, spesielle massasje som anbefales til oss, og som utføres av lymfeteraputer som har spesialutdannelse innen dette.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg