Min store avhengighet

Vi har sikkert alle en, eller flere avhengigheter, og når man er stor, så er det sikkert mange som tror at en av mine er mat, men det er det ikke. Jeg er veldig glad i mat, men jeg har aldri vært der at jeg har sittet og proppet i meg, og det i svære mengder. Klart jeg garantert spiser for store måltider, og at jeg spiser mer usunne ting enn jeg sikkert bør, uregelmessige måltider har jeg også, men jeg er ingen overspiser på noen måte, og har heller aldri vært det. Jeg har aldri sittet i sofaen og trøkket i meg en stor pose chips sammen med både sjokolade, og smågodt. Jeg var nok heller der en periode at jeg spiste for mye usunne ting uansett hvilken ukedag det var. Aldri i svære mengder, men i perioder var nok hele uken helg når det kom til usunne ting. Kaker tror jeg nesten aldri jeg har kjøpt, verken for å ta med meg hjem for og kose meg med, eller ute på kafe. Jeg baker sjeldent. Ikke fordi jeg ikke kan bake, men fordi jeg helst vil unngå alle kaloriene. Akkurat bakingen tror jeg nok min bedre halvdel skulle ønske det hadde vært noe mer av 🙂 Jeg tror jeg kan telle på to hender de gangene jeg har kjøpt med meg en sjokolade fra butikken som jeg bare måtte ha. Godteri handler jeg i helgene, men i en periode, så var det godt med reserver igjen etter ei helg som jeg kunne spise litt av også i ukedagene. Så jeg er ingen overspiser med unntak av lørdagskvelden..og jeg lærer sannelig aldri heller…om lørdagen er det som regel biff på menyen med masse deilig tilbehør, og dette er ukens beste måltid, og som regel, så er magen lite fornøyd etter jeg har spist ferdig. Da sliter den alltid, og kjefter, og smeller på meg fordi jeg aldri kan lære….jeg må jo bare le litt for meg selv.. jeg vet veldig godt at det ikke er bra i det hele tatt og bli så mett, man blir jo nesten julematmett, og det er sjeldent behagelig, men jeg lar det skje gang på gang, Da kan jeg egentlig bare ha det så godt der jeg sitter med en mage som er altfor mett… utover lørdagene, så er jeg absolutt ingen overspiser, jeg spiser sunn, og god mat som regel, men jeg ser likevel feilene jeg har gjort opp igjennom som sikkert har vært med på å gjøre meg overvektig.

Avhengigheten min er ikke mat. Jeg røyker heller ikke, og har aldri gjort det. Jeg er også avholds, så jeg drikker aldri alkohol. Noen venninner skjønner ennå ikke hvorfor jeg ikke kan ta meg et glass vin, eller 5 ennå jeg har vært avholds siden for alltid egentlig. Jeg skal ærlig innrømme at jeg en lang periode var medlem i NGU som i dag heter Juvente, og som er en avholdsorganisasjon. Jeg holdt kurs for ungdomsskoleelever i Agder fylkene om rus, og farene med rusmidler, og jeg har aksjonert i bystyret i Kristiansand for å få ølmonopol…dette var riktignok i min ungdom, og selv om jeg i dag nok ikke ser på alkohol på helt samme,strenge måte som jeg gjorde da, så er jeg avholds, og stolt av det. Med en pappa som i alle år jobbet med produksjon av øl på Christiansands Bryggeri, så har det vært mang en god latter opp i gjennom. Jeg har fortsatt samme syn på en del av det jeg frontet i ungdomsårene, men jeg er ingen motstander som ser rødt fordi andre drikker alkohol. Jeg tok et valg de årene tilbake, et valg jeg har stått på, og dessuten skal jeg være ærlig å si at jeg har smakt på en del etter min tid i NGU, men det er ingenting har fristet til gjentakelse for å si det sånn 🙂 Min bedre halvdel synes av og til det kan være kjedelig at vi ikke deler ei flaske vin, men han ser at fordelen er mye større, nemlig at han alltid har sjåfør 🙂

 

Avhengigheten min heter Pepsi Max…. og jeg vet at jeg absolutt ikke er alene om å ha denne avhengigheten 🙂 Jeg liker ikke verken Cola light, eller Cola Zero, og heller lite av annen lettbrus – det må være Pepsi Max 🙂 Smaken av iskald Pepsi Max er jo himmelsk, og jeg sier at jeg har en avhengighet fordi det nok er nettopp det jeg har. En dag uten vet jeg ikke helt hvordan hadde vært.. eller i alle fall, så må jeg vite at jeg har noe i nærheten, og jeg må vite at jeg har mer enn jeg drikker sånn at jeg vet at jeg har nok inne. Jeg må jo bare le når jeg tenker på hamstringen min av Pepsi Max når vi for eksempel er i Sverige, eller Tyskland. Med de prisene som er der, så hamstrer jeg inn, og her snakker vi virkelig om å hamstre 🙂 Jeg har alltid ett godt lager stående sånn at jeg ikke skal kjenne på panikken om jeg plutselig skulle gå tom. Jeg ler, alle her hjemme ler, og sikkert alle andre også, så avhengigheten er stor. Det er veldig forskjellig hvor mye jeg drikker hver dag, men at jeg i alle fall drikker 1,5 liter til dagen, det gjør jeg. Jeg drikker andre ting og i løpet av en dag, så jeg lever ikke kun på brus som drikk. Jeg drikker både melk, vann og juice i løpet av en dag, men jeg ser også at jeg garantert burde ha drukket mye mer vann. Det blir ofte litt vann på starten av dagen, og så har jeg alltid med 0,5 eller 1 liter vann på trening. Her jukser jeg alltid litt, for jeg må alltid ha noen dråper zeroh i vannet på trening – for smakens skyld 🙂 Vann smaker jo ingenting, så da er det godt å gjøre det litt mer fristende. Så i tillegg til å ta grep i kostholdet, så er mer vann også en ting jeg må fokusere på. Ikke mindre Pepsi Max nødvendigvis, men mer vann 🙂

Jeg vet om alle ” farene ” ved å drikke lettbrus, eller jeg vet i alle fall om alt som blir slått opp både titt, og ofte. Det er likevel ingen forskning som sier at lettbrusen verken gir kreft, hjertetrøbbel, eller hjerneskader. Helsemyndighetene har friskemeldt søtningsmidlene i lettbrusen, og det samme har forskerne. Jeg sier ikke at ikke lettbrusen kan ha sine bivirkninger, men pr. nå, så er det ingen forskning som tilsier at aspartam er helseskadelig. At lettbrusen muligens kan gi økt søthunger, og at man sånn sett spiser mer, det kan det jo være noen opplever som en realitet. Jeg føler ikke noe mer på sult i alle fall selv om jeg drikker mye lettbrus, og jeg er ikke mer skapsnoker på jakt etter noe søtt nå enn før jeg begynte å drikke lettbrus. En del mener de opplever nettopp disse tingene, og det kan sikkert være tilfelle, men at det er helseskadelig, det er det ingenting som tilsier pr. i dag. Inntil forskere, og helsemyndigheter kommer frem til eventuelle nye ting, så drikker jeg min daglige dose Pepsi Max med verdens beste samvittighet.Noen hevder at lettbrusen gjør oss tykke, men det er neppe lettbrusen i seg selv som gjør at vi legger på oss, men da ett eventuelt økt søtsug. At lettbrus kan påvirke hjernens belønningssystem på den måten at du hele tiden vil ha mer, det vil jeg heller ikke protestere på, men så lenge helsemyndighetene friskemelder søtningsmidlene, så kommer jeg også til å drikke det. Kanskje snevert tenkt, men den lasten gir jeg ikke opp. 5 liter til dagen kan man visstnok drikke, og la meg bare si det med en gang, jeg ligger langt under den grensen til dagen 🙂 At lettbrus er avhengighetsskapende, det er vel noe jeg heller aldri vil protestere på. Skulle jeg slutte å drikke Pepsi Max, så ser jeg for meg at det hadde blitt ett stort mareritt…..

 

Det vil alltid være en stor diskusjon omkring lettbrus, og alle vil helst ha rett. Det er mange som mener mye, og det spekuleres mye. At noen har opplevd at det å kutte lettbrus har gitt helseeffekt, det vil jeg heller aldri protestere på. Det er helt sikkert mange som gjør det, og sånn vil det alltid være med det meste, ikke bare lettbrus. Man kan oppleve at det er ting man ikke tåler, eller ting som kroppen ikke vil ha. Vi er forskjellige, og opplever mye på ulike måter. En del hevder at lettbrus ødelegger skjelettet, nettopp pga aspartam, som er ett syntetisk fremstilt tilsetningsstoff. Mange hevder at ledd har begynt å verke, at hjernen ” harskner “, at man får problemer med ryggen, og at skjelettet blir sprøere, og tåler mindre. Mye er sikkert sammensatt, og om lettbrusen er eneste årsak i sånne tilfeller, det kan det kanskje være ” farlig ” å mene for mye om, men ofte er veldig mye sammensatt. Jeg tror på de som sier at kroppen fungerer bedre uten lettbrus, men hver kan kun snakke for seg selv, og sin situasjon. Jeg kan pr. i dag ikke se at jeg har utfordringer fordi jeg drikker lettbrus. Som liten fikk jeg kanskje litt brus hver lørdag, og det er i voksen alder jeg har begynt å drikke lettbrus. Stor har jeg alltid vært, skapsnoker har jeg alltid vært , jeg sliter ikke med vondter som ikke jeg vet årsaken til, og jeg kroppen er sterk…. jeg har liten tro på at min vekt hadde rast ned om jeg kuttet lettbrusen. Det og kunne unne seg kald Pepsi Max istedenfor å gå amokk i skapene etter noe å spise, det vil jeg trossalt tro er mye bedre. Pepsi Max’en har reddet meg mange ganger fra jakten på noe å stappe i munnen. Jeg har få laster, og denne ene, den beholder jeg med god samvittighet. Jeg tror på forskerne, og helsemyndigheten som sier at der ikke er noe som tyder på at lettbrusen er farlig å drikke. Også norsk vitenskapskomite for mattrygghet har undersøkt søtningsstoffene i lettbrusen flere ganger, og alle gangene har den vist at lettbrus ikke er skadelig å drikke. Dessuten må det vel være positivt når man er overvektig at man unngår kalorier der man kan? Min store avhengighet skal jeg ikke gjøre noe som helst med – den lasten skal jeg sannelig beholde. Jeg respekterer de som ikke ønsker å drikke lettbrus, og jeg går ikke i strupen på de av den grunn – jeg vil også at alle som synes det er farlig å drikke lettbrus skal lukke igjen glidelåsen, og ikke proppe meg full av alle farene de mener dette har – valget er ene, og alene mitt!

Denne uken gir jeg ut en fantastisk flott boblejakke fra Ciso til en av bloggens lesere – tenk så deilig med en ny boblejakke når dagene nå er blitt kaldere. Boblejakken er gitt av Alexis Mote som ligger både i Oslo, og Moss, og som også har en nettbutikk som du finner her : http://www.alexismote.no/ Boblejakken finnes fra str. S – 3 XL ( som er 54/56 ). Boblejakken kan du se her : http://www.alexismote.no/search_result?search_in_description=1&keywords=1774  For å være med i trekningen av den flotte jakken, så må du legge igjen en kommentar på bloggen – skriv at du ønsker å vinne jakken, eller skriv akkurat det du ønsker 🙂 Du MÅ huske å legge igjen en epostadresse, eller fullt navn. Noen skriver kun fornavnet sitt, og uten epostadresse, eller etternavn, så sliter jeg med å finne deg om du skulle vinne. Så husk at du enten legger igjen epost, eller fullt navn. Mange la igjen en kommentar på mandag, så jeg håper minst like mange gjør det i dag også 🙂 Jeg gleder meg til masse kommentarer 🙂 Ha en nydelig onsdag – solen skinner nydelig her i sør!

22 kommentarer
    1. Den avhengigheten har jeg også dessverre:) Men jeg drikker ikke kaffe, så da trøster jeg med pepsi max da vet du:) Fint skrevet innlegg da:) Ønsker deg en strålende dag videre:)

    2. Ja det har vi jeg er avhengig av sjokolade,men klarer å begrense unntaket til en gang i uken.Ha en fin dag

    3. Bare MÅ ha Cola Zero hver dag og JA helst på boks eller i glassflaske. Hamstrer når vi er i Sverige 🙂

    4. Jeg har det på samme måten med Cola Zero .Pepsi Max er for søt for meg. Jeg måtte bare kutte ut cola drikkinga for magen min ble så utrolig sur. Nå går det mest i 7-up zeero, og det er ikke like godt, og ikke like avhengighetsskapende…. savner cola’n ja.
      Skiter i om lettbrus er sunt eller usunt. Noen laster skal en da få lov å ha !! 🙂

    5. Min avhengighet er Solo med blå kork.Er også diabetiker,men den går bra.Følger deg Lyst på jakke.:)

    6. Har samme greie, men jeg vil helst ha zero men max sklir også godt ned , merker ikke noe mere søttrang, heller det at max er søtt nok så da trenger jeg ikke noe annet , bra skrevet som vanlig 😊

    7. Har det slik med Cola Light. Prøver å drikke det kun i helgene. Men klarer jeg å holde meg unna? Nei ikke helt. 😈
      Gjenstår å se om Bris gjør samme nytta. Hihi 😉 Flott blogg forresten. Liket å følge deg.

    8. Flott skrevet Heidi. Som diabetiker er jeg veldig glad for at det finnes god lettbrus. Det er en god måte å kunne kose seg med noe søtt uten at blodsukkeret stiger. Helt enig med deg om at Pepsi Max er best, men noe jeg savner er Fanta sitron light. Denne har de i Spania og er utrolig god iskald når du er tørst. Kona har sikkert veldig lyst på jakke 😄

    9. Jeg er og en Cola zero fan , jeg drikker heller ikke kaffe , men av og til tea ( er jo gift med en Engelskmann , så da er tea et “must” her i huset 😀 ) Nydelig jakke du gir bort , hadde absolutt ikke sagt nei takk til den :D. Fortsett med de flotte blogg innleggene dine , jeg leser hver gang et nytt blogg innlegg kommer ut.

    10. Godt å lese at det ikke er bare meg som er avhengig av Pepsi Max. 😄 Får litt panikk hvis jeg ikke har et lite lager. Har prøvd å kutte ut, men klarer det bare for noen få dager. Så jeg fortsetter med god samvittighet etter å ha lest at aspartam ikke er farlig. 😄

    11. Lisbeth Frivold: Er det ikke deilig at man ikke er alene om en last 🙂 Jeg er totalt avhengig, og som deg, så må jeg ha et lager slik at jeg kan berolige meg selv med at det alltid er noe tilgjengelig 🙂 Jeg klarer meg ikke uten, og jeg har verdens beste samvittighet når jeg drikker denne lettbrusen 🙂 Hvordan går det med aktiviteten din da, Lisbeth ?
      Du er selvsagt med i trekningen av boblejakken 🙂

    12. Birte Lill Hayes: Takk for at du leser bloggen min, Birte Lill!! Jeg synes det er fint å se at det er flere enn meg som er avhengig av lettbrus 🙂 Jeg drikker ingen varme drikker, så er ganske sær der kan man si hehe… da er det godt å ha Pepsi Max’en for min del 🙂
      Du er selvsagt med i trekningen av jakken som skjer senere i dag 🙂

    13. Helge Stahl: Tusen takk for fin tilbakemelding, Helge! Den setter jeg stor pris på! Veldig moro når det i blant også er menn som legger igjen en kommentar.
      Du hadde nok vært vakker i boblejakken fra Ciso, men jeg tenker kona di hadde blitt enda flottere i den, så hun er herved med i trekningen 🙂

    14. Anita Ottesen: Godt å lese at vi er mange som er avhengig av disse lettbrusene 🙂 Jeg våger ikke å prøve meg på og kun holde meg til helgene. Jeg tror ikke jeg hadde vært til å ha i hus da 🙂 Takk for at du følger bloggen min, Anita – du er med i trekningen av jakken som skjer litt senere i dag.

    15. Anne Grete: Solo med blå kork er også veldig god – men har nå denne svakheten for Pepsi Max jeg da 🙂 Takk for at du leser, og følger bloggen min, Anne Grethe – det setter jeg stor pris på! Jakken trekker jeg en vinner av senere i dag, så på bloggen i morgen forteller jeg hvem det ble 🙂

    16. Nannah: Enig med deg, Nannah – noen laster skal vi sannelig ha, så jeg drikker Pepsi Max’en min med verdens beste samvittighet 🙂 Du er med i trekningen av jakken 🙂

    17. Hilde Mykland: Enig med deg, Hilde… brusen smaker absolutt mest på glassflaske, eller boks… godt å høre at det er flere som hamstrer i Sverige 🙂 Du er også med i trekningen av jakken 🙂

    18. Kari Elise: Flink du er som klarer å holde deg til sjokolade en gang i uken! Jeg er også kommet der at jeg stort sett klarer å vente med søtt, og salt til helgen – noen sprekker skjer absolutt av og til, men er blitt mye flinkere 🙂
      Du er med i trekningen av den flotte jakken 🙂

    19. birdbay: Jeg drikker heller ikke kaffe, og faktisk ingen varme drikker… litt sær der 🙂 Da er det godt å ha Pepsi Max’en min gitt 🙂
      Ha en nydelig søndag – så er du også med i trekningen av den flotte jakken fra Ciso 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg