Tilbake på riktig spor

En ny, deilig mandag, og det er godt å kjenne på at ei litt tøff uke er lagt bak meg. Denne uken kjenner jeg meg klar for litt trening, og jeg tror uken skal bli så mye bedre enn den forrige. Beinet begynner å bli mye bedre, og infeksjonen er ryddet ut av kroppen. Hurra for medisiner som fungerer 🙂 Treningstimene med gruppa vår har tatt sommerferie, så nå står jeg litt sånn på egne bein i sommer. Det kjenner jeg på som en utfordring, og har veldig blandede følelser. Det å ha disse 3 faste holdepunktene, det å vite at vi har disse faste treningstimene, det er for meg uhyre viktig. Disse timene er hellige timer for meg, og det skal veldig mye til for at jeg rokker noe som helst på de. Det er lite som er mer viktig. Disse holdepunktene gjør at jeg vet at jeg får trent, og det er faktisk mye lettere å trene utenom også. Nå i sommer har jeg kun meg selv å lene meg på, og jeg må finne frem denne viljen som jeg vet jeg har, men som av og til prøver å gjemme seg. Når været er fint, det er sommer, og sol, så er det så mye annet som frister… men jeg må være flink, jeg må gjøre meg selv stolt. Planen er å utnytte morraene godt. Morgentimene er mine beste timer, og har jeg fått trent fra morgenen av, så er jeg for det første ferdig med det, og for det andre, så har jeg masse igjen av dagen.

Forrige uke skrev jeg et innlegg om hverdagsaktiviteten, og jeg håper flere av dere fikk opp øynene for hvor viktig det er å bevege seg, og hvor stor gevinst man kan få visst man gir seg selv 20 minutter med litt puls. Ofte har jeg hørt at man skal være aktiv i minst 30 minutter daglig, og ny forskning er ikke i tvil om at jo mer vi legger ned av aktivitet – jo, bedre er det…men 20 minutter er det ny forskning viser vil kunne gi deg en stor gevinst . Her jeg er akkurat nå, så kan jeg være litt tøff i trynet å si at jeg ikke kan fatte hvordan det skal være så vanskelig å være aktiv i 20 minutter daglig…men jeg har vært på en helt annen plass enn jeg er nå, så jeg vet at disse 20 minuttene kan sitte langt inne. Selv om jeg aldri har vært en sofagris, og aldri slitt ut sofaer fordi jeg ikke har giddet å gjøre noe, så kan jeg likevel se at 20 minutter med litt puls kan være mye for en del, eller det kan i alle fall sitte langt inne å gjennomføre de… samtidig så er 20 minutter ingenting. 20 minutter er over før du nesten har fått på deg joggeskoene. Tenk deg 20 minutter av ett helt døgn på 24 timer. Disse 20 minuttene er en investering, og ingen investering er verdt mer enn vår egen helse. 20 minutter vil raskt bli mer, og kanskje trener du sammen med gruppen vår fra august fordi du har vil mer 🙂 Lag en plan over hvordan dine 20 minutter skal gjennomføres hver dag, og hold deg til planen – du vil bli overrasket!

 

Jeg har mye hverdagsaktivitet, og det har jeg alltid hatt. Jeg skal nok ærlig innrømme at jeg nok satt noe mer på rompa før enn nå, men jeg har alltid hatt en aktiv hverdag. For 6 år siden, så fikk vi også ett firbeint familiemedlem som gjør at jeg også er mye ute på tur med han. Vi er ute både på korte, og lengre turer, noe som har betydd mye også for meg. Turene blir ikke treningsturer, for her skal det snuses overalt, og det blir mye stopping… men turene teller på hverdagsaktiviteten 🙂 For å prøve å få litt oversikt over hvor mye jeg går hver dag, så har jeg lastet ned en skritt teller på mobilen min, så får vi se om den fungerer som den skal, og det blir utrolig spennende å se hvor mye man går i løpet av en dag. Jeg lastet bare ned en skritt teller jeg fant på app store, og håper den fungerer, men om noen har ett veldig godt forslag til en skritt teller de selv har prøvd ut, så tar jeg gjerne i mot tips 🙂 App’er er fine ting egentlig. Jeg har også en hvor jeg legger inn det jeg spiser i løpet av en dag samt det jeg trener. Det er veldig ålreit å følge med på inntak av kalorier, og hvor mye man kan forbrenne på ulike treningstimer. Det fine med å legge inn maten man spiser er først, og fremst det at man får litt innblikk i hva ulik mat inneholder av kalorier. Man kan få en aha opplevelse begge veier. Det er ikke moro å legge inn sjokoladen for eksempel – kaloriene løper jo fortere på enn gleden man fikk av å spise det, men kunnskap om hva det jeg spiser synes jeg likevel er viktig. Jeg elsker for eksempel slike potetskiver som man steiker i panna, og spiste de med god samvittighet. Like god samvittighet har jeg ikke lengre… fikk rimelig sjokk når jeg så hva de inneholdt av kalorier. Jeg har ikke sluttet å spise de, men jeg har gått ned på mengden. I tillegg til å legge inn det jeg spiser, så legger jeg inn all trening, og turer, og da kommer jeg faktisk fort på pluss siden. Treningstimene betyr en god forbrenning av kalorier, og da er som regel regnestykket veldig så hyggelig å lese. Jeg er absolutt ingen kalorirytter, og ser jo hvor jeg bør sette inn neste støt, men jeg lærer mye av å registrere maten, og treningen, og det er godt å se at det er færrest av de dagene hvor jeg overskrider min kalorigrense 🙂

 

Jeg tror de som lykkes best med vektnedgangen er de som slutter med dietter, og som ikke er kaloriryttere. Det å veie maten, og telle kalorier betyr bare mer kaos i hodet, og der er det mer enn nok kaos fra før av. Hodet vårt trenger ikke flere utfordringer enn det allerede har. Hodet har jeg skrevet masse om, og man kan egentlig ikke skrive nok om det, og jeg er så sikker på at de som starter endringsprosessen med å sette fokus på det mentale, det er de som best vil lykkes. Løsningen på overvekten vår sitter i hodet. Det er der svarene ligger på hvorfor vi er overvektige, og hvorfor vi tar de dumme valgene som vi ofte gjør. Hvorfor velger vi det dårlige fremfor det gode? Hvorfor føler vi oss så verdiløse, og stygge? Hvorfor skal vekten være avgjørende for hvordan vi lever, og hvordan vi har det? Finner man svar, så vet man nøyaktig hva som skal til for å klare og gå ned i vekt, og man vil lettere klare å bli der. Kost, og trening gir utvilsomt også vektnedgang, men man faller lettere tilbake i gamle spor. Man havner raskere tilbake til den usunne livsstilen, og mange spiser seg fort opp igjen. Med hodet på riktig plass, så ser vi lettere hva vi trenger for å lykkes, og vi vil kjenne så mye mer på følelsen av å lykkes. Vi trenger å kjenne på at vi mestrer 🙂

Denne uken skal bli en god uke. Jeg skal prøve å følge planen min, og gjøre meg selv stolt. Det er så viktig å kunne gjøre seg selv stolt. Man kan kjenne lenge på en sånn god følelse 🙂 Jeg har i løpet av helgen truffet to personer som jeg ikke har truffet på lenge, og når man da får kommentarer på hvor mye mindre jeg er blitt siden sist de så meg – da blir jeg stolt da 🙂 Jeg vokser en del hakk, og smilet går jo nesten  helt rundt, og den gode følelsen det gir meg å høre sånt, den nyter jeg virkelig 🙂 Det gir meg samtidig en veldig motivasjon til å fortsette fordi jeg merker at jobben gir gode resultater. Det viser at jeg kan 🙂 De her hjemme må jo selvsagt høre

meg fortelle noen ganger hva som er blitt sagt, men de skjønner jo at jeg er stolt, og glad, og gleder seg sammen med meg…selv om de sikkert hadde syntes det hadde vært nok å høre meg fortelle det en gang 🙂

 

Denne uken blir det en ny giveaway fra meg til en av dere. Det er så utrolig moro og kunne gi bort en flott gave til en av dere som leser bloggen. Denne uken skal jeg gi bort en flott fleecegenser fra Stormberg i fargen fiery coral. Fleecegenseren heter Vigør, og er en utrolig myk, og god fleecegenser. Den er kjempedeilig å gå med, og kan brukes både om man er ute på trening, eller tur, og den er super til hverdagsbruk også. Fargen er utrolig fin! Den er ikke orange som den kan se ut som på noen bilder, men den er korall, sterk korall. Jeg elsker farger, og elsker denne fargen 🙂 Genseren jeg har på meg på bildet i dag, det er den type genser du kan vinne, og i akkurat den fargen. Genseren på bildet er min, så du som vinner får selvsagt fleecegenseren i akkurat den størrelsen du måtte trenge 🙂 Du skal slippe å få den i størrelsen jeg bruker hehe… så valgfri størrelse så klart 🙂 Sammen med fleecegenseren, så får du også to supre drikkeflasker, også de fra Stormberg. Vil du bli den heldige vinner av den flotte fleecegenseren ( og to drikkeflasker ), så legg igjen en kommentar på bloggen. Det holder å skrive at du har lyst til å vinne genseren, eller du kan egentlig skrive akkurat det du vil 🙂 Jeg trekker ut en heldig vinner til fredag. Du kan lese mer om giveaway produktet fra Stormberg her : http://www.stormberg.com/no/vigor-d-ultrafleecegenser-hoved-4.html#10042120004   Ha en herlig mandag – her venter tannlegen, og jeg gruer meg sååå masse 🙁 jeg hater virkelig å gå til tannlegen, og har tannlegeskrekk. Har kun hatt et hull gjennom årene, men jeg hater alt de bruker inni munnen min, all pirkingen, alle lyder – alt 🙁

30 kommentarer
    1. Jeg har en skritt teller app som heter Pedometer 🙂 Den har funket veldig fint
      Du skriver veldig bra, og jeg føler meg truffet mere enn en gang!
      Heier på deg 🙂

    2. Karianne: Takk for tips, Karianne! Den skal jeg absolutt sjekke ut. Ble litt usikker på den jeg lastet ned hehe, men den ser ut til å telle greit.

      Moro å høre at du liker måten jeg skriver på, og veldig moro at innholdet treffer deg 🙂 Når man kjenner seg igjen, og kan nikke på mye jeg skriver, så har jeg oppnådd mye.

      Takk for at du er i heiagjengen min – du er med i trekningen av fleecegenseren selvsagt 🙂

    3. Jeg har Garmin Vivofit aktivitets armbånd som jeg er kjempe fornøyd med.
      Du kan blant annet følge med på skritt, søvn, kcal. Den setter personlige mål for deg, og gir beskjed i form av en rød strek når du må bevege deg.
      Du laster ned en app der du kan følge med på utviklingen din. Du kan også legge til andre aktiviteter slik at alt blir registrert.
      Selv prøvde jeg skritt teller via mobiltelefonen, samtidig og det var en differanse på nesten 1000 skritt mellom mobil og skritt teller.
      Jeg kunne godt tenke meg å være med på trekningen 🙂
      Lykke til med treningen i sommer.
      God sommer til deg og dine 🙂

    4. Barbie Olaisen: Takk om tipset på aktivitetsbåndet, Barbie! Den hørtes veldig interessant ut. Har pulsbelte som registrerer alt på treningen, men skulle hatt noe til det daglige også.

      Du er selvsagt med i trekningen av fleecegenseren 🙂

      Takk for lykkeønskningene – jeg trenger et i sommer 🙂

      Nyt sommer!!

    5. Det er så fantastisk fornøyelig å lese det du har på hjertet. Så jordnært og positivt. Du får leseren til å se at det trenger ikke være så vanskelig. Hverken å bevege seg litt mere og i tillegg positivitet. Stå på. Og fortsett å skrive.

    6. Flott genser! Den kunne jeg godt tenke meg å vinne! Og siden trenden i dette innlegget er å tipse om aktivitetsbånd, kan jeg også tipse om Fitbit Charge HR. Veldig fornøyd selv. 🙂

    7. Britt hovland: Å, tusen takk, Britt! Det var virkelig fin tilbakemelding å få – nå ble jeg innmari glad 🙂 Jeg håper jeg via bloggen min kan få andre til å se at det er de små skrittene som teller, og at man ikke trenger å klare alt med en gang. Jeg har vært der utallige ganger, og er veldig glad for at jeg nå ser, og gjør ting annerledes. Det er ikke alltid så mye som skal til for å gjøre en stor forskjell 🙂

      Jeg skal absolutt fortsette å blogge! Selv om lesertallene går veldig i bølgedaler i starten, så må man bare være takknemlig når man ser at bloggen stadig vokser, og det går den rette veien. Takk for at du leser, følger, og kommenterer . Håper du fortsetter med det 🙂 Du er jo selvsagt også med i trekningen av den flotte fleecegenseren 🙂

    8. Rødhette: Takk for tips om Fitbit. Når jeg så tipset, så husker jeg at ei jeg trener sammen med bruker den, og hun er veldig fornøyd. Så den skal jeg absolutt sjekke ut 🙂

      Genseren er du med i trekningen av – den er utrolig fin!

    9. Du er virkelig en inspirasjon og en gledekilde for oss som sliter med vekta. Og flott at du deler både oppturer og nedturer. Ønsker deg en strålende St. Hans og håper det gikk bra hos tannlegen. 🙂

    10. Hei på deg!
      Endelig en blogg som er verdt å lese, og så er den attpåtil “rosa”😁
      Jeg heier på deg!
      God St.Hans ønskes deg

    11. Veldig god til å skrive du Heidi 👍
      Engasjerende å lese. Stå på.
      Vil gjerne være med på trekningen av genseren 🌞

    12. Skriver bra som vanlig, er sjøl inne i en ganske god periode når det gjelder mat, beveger meg mer i hverdagen også siden jeg pusser opp, holder på å male både her å der 😜 er jo litt gøyere en jeg trodde, er fornøyd med meg selv når jeg ser resultatet 😊

    13. Oppmuntrede lesing, Er nok veldig lik deg på mange måter ser jeg.(“,) Riktig god St.Hans til deg

    14. Torunn Berget: Jeg blir så uendelig glad når jeg får slike tilbakemeldinger som dette, Torunn! Visst jeg kan inspirere, og gi glede, og oppmuntring, så betyr det utrolig mye 🙂 Jeg synes det er viktig å vise at livet ikke bare har oppturer, eller nedturer, men at vi opplever begge deler, og da er det viktig for meg å ta dere med på alle livets sider.

      Hos tannlegen gikk det ikke så bra 🙁 Hadde hull, og hullet var visstnok svært i tillegg. Så nå må jeg tilbake å borre, og er jeg ekstra heldig, så må hun rotfylle 🙁 Ille! Jeg har sånn sett hatt veldig gode tenner. Dette er mitt andre hull på 45 år, men likevel 🙁

      Ha en strålende St.Hans, så er du selvsagt med i trekningen av den flotte fleecegenseren!

    15. Anita Wintherbo: Så ufattelig fint å lese tilbakemeldingen din, Anita! Ble så glad 🙂 🙂 Jeg merker at stadig flere leser bloggen min, og setter stor pris på det jeg skriver om. Det er en ” kamp ” om leserne da landet er fullt av bloggere, og det er ikke lett å kjempe med de unge her gitt…
      Jeg har bestemt meg for at bloggen skal vokse, så får det heller ta tid…samtidig, så er det viktigste at de som leser den vil lese den igjen, og igjen, og at bloggen er verdt å lese 🙂

      Den er absolutt rosa på sin måte, og når jeg treffer ett teknisk vidunder, så kanskje bloggen får en ansiktsløftning 🙂

      Ha en herlig St.Hans, så er du selvsagt med i trekningen av fleecegenseren 🙂

    16. Hege: Takk, Hege for fine ord 🙂 Veldig glad for at du finner bloggen min verdt å lese, og håper du fortsetter å lese den.

      Du er helt klart med i trekningen av genseren når fredag kommer 🙂

    17. Lena Roland: Takk, Lena 🙂 Utrolig moro å lese at du også er inne i en god periode – det føles veldig godt!

      Kos deg med oppussingen, og så er du med i trekningen av genseren til fredag 🙂

    18. ann katrin olsen: Takk for en fin tilbakemelding, Ann Katrin, og takk for at du leser bloggen min!
      Er veldig ålreit når man kjenner seg igjen i en del av det andre skriver – man kan fort begynne å tenke litt da 🙂

      Du er med i trekningen av den fine fleecegenseren til fredag 🙂

    19. Hei..utrolig inspirerende å lese at det går så bra for deg Heidi ☺ Jeg for min del har 4 kursdager igjen på livstilsendringskurs..så det går rette veien her og..ha en fin St.Hans..☺

    20. Janne Bai: Hei Janne! Livsstilsendringskursene på sykehuset er utrolig bra kurs synes jeg. Jeg hadde veldig utbytte av det jeg lærte der som jeg har tatt med meg videre. Jeg var på operasjonsgruppen, men ombestemte meg underveis…Jeg føler absolutt at ting går riktig vei, så får heller vekten gå senere ned. Det er så mye annet som og viktig å få kontroll på 🙂

      Lykke til på kursets siste dager – hils Line om du har henne noe. Line er så utrolig dyktig, og har lært meg så mye 🙂

      Du er med i trekningen av fleecegenseren 🙂

    21. Hei Heidi !!! Du skriver så knakende bra . Bloggen din er det første jeg leser ,og koser meg virkelig ! Utrolig god hjelp ! Kan jeg spør deg om hvor du trener ? Føler jeg trenger noen spark bak for tiden !!! Venter i spenning på neste innlegg !!! Hilsen Eli .

    22. Eli Aas: Hei Eli! Jeg blir sååå utrolig glad for å få en sånn fantastisk tilbakemelding fra deg!! Det gir en utrolig god følelse når jeg vet at bloggen kan gi noe til de som leser 🙂

      Jeg trener på Spring avdeling Rona. Spring har jo også treningsstudio i Vågsbygd. Trives utrolig godt. Spring har jo over 50 ulike gruppetimer sånn at de fleste kan finne timer de har lyst til å delta på. Dessuten trener man jo som man ønsker i treningsstudioet.

      Visst du vil, så kan du få en ukes gratis trening av meg dersom du har lyst til å prøve? Akkurat nå i sommer, så er det jo ikke så mange gruppetimer som ellers, men der er timer, og man kan trene på egenhånd. Jeg kan gjerne møte deg der også om du ønsker det, eller jeg kan få noen på Spring til å vise deg rundt. Kan gjerne sende deg info om priser, og slikt om du ønsker det 🙂 En burde bare gjøre det, for vi er flinke på unnskyldninger 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg