Hjelp, og sukk … jeg har bestilt klær på nettet….

Det er år, og dag siden jeg sist bestilte klær på postordre. Tilbake en god del i tid, så hendte det at jeg bestilte en del, men jeg var liksom aldri helt fornøyd, men det er såpass lenge siden, og da var ikke utvalget av klær i store størrelser så stort som det er nå. Jeg følte mer at jeg måtte ta til takke med det som var, og fasongene på det man bestilte var aldri helt optimale…før var det nesten sånn at man produserte telt i ulike farger, og mønstre, og så var det bare å tre teltet på seg. Det var lite som passet fasongene våre, og  lengder, og bredder stod aldri helt i stil, og det var lite sprekt, og fancy…

 

Jeg som har vært en størrelse for stor hele livet ble tidlig kjent med å tråkle butikker, og postordre kataloger på jakt etter klær som passet. Da den første stormote butikken kom her i Kristiansand, så husker jeg at jeg måtte dit for å kjøpe konfirmasjonskjolen. Jeg ble veldig fornøyd med kjolen vi fant selv om man godt kan trekke på smilebåndet når man ser det på bilder i dag, men jeg husker veldig godt at den stormoten som kom i de første butikkene nok ikke var beregnet for unge. Det var liksom bare ” kjerringer ” som brukte store størrelser, og utvalget var deretter. Heldigvis er vi ikke der lengre 🙂 Heldigvis er utvalget ikke bare for ” kjerringer ” lengre, og vi som er kvinner, og store, vi har ett enormt utvalg å velge mellom. I tillegg til stormote butikkene som selger klær fra firmaer som kun driver med klær i store størrelser, så har jo også ulike kjeder stormote. Verre vil jeg tro at det er for store menn. Der er nok ikke utvalget like bra, og det er få butikker her i Norge som har satset på å ha klær til menn som må opp i størrelse. Tror flere har prøvd seg, men ikke klart seg. Menn trenger jo også å føle seg velkledde, og kanskje er internett, og utenlandske nettbutikker er blitt løsningen for mange menn.

Jeg liker å føle meg velkledd, og for meg er det veldig viktig. For meg er det også et skille mellom hverdagsklær, og festklær, men jeg liker å kle meg pent uansett hvilken dag det er. Jeg får mange hyggelige tilbakemeldinger på hvordan jeg kler meg, og noen av min mors venner er jo fine når de sier ” jeg har aldri tenkt på deg som stor jeg, Heidi, fordi du kler deg jo så fint ” 🙂 … ikke verst at jeg klarer å ta fokuset bort fra størrelsen :-). Jeg kler meg ikke fint fordi jeg vil skjule størrelsen min. Noen bruker kanskje klær på den måten, men jeg kler meg som jeg gjør fordi jeg rett og slett elsker klær. Jeg elsker store klokker, store ringer, store smykker, jeg liker å sminke meg – jeg liker å føle meg vel fordi det er viktig for meg. Dette er ikke krampetrekninger for alle andre.

 

Tilbake til postordre… som nevnt, så er det lenge siden sist jeg kjøpte klær på postordre. Vi snakker nok mange år, men jeg får hele tiden kataloger fra Ellos, og Cellbes, og hos Ellos er jeg en av deres aller beste kunder 🙂 Ingen andre som har fått slike fine tilbakemeldinger fra Ellos vel 🙂 ? Mye har skjedd innen stormote, veldig mye faktisk, og det er jo kommet så utrolig mye flott! Her er det absolutt noe for en hver smak, og man trenger ikke lengre kle seg som en ” kjerring ” fordi om man må opp i størrelse. Postordre katalogene bugner av flotte klær, sko og tilbehør – klart dette frister… men klok av erfaring, så har jeg ikke helt våget å bestille klær på denne måten igjen…. men når jeg fikk en katalog nå nettopp, så bare måtte jeg. Jeg bestilte, og bestilte. Det ble ulike tunikaer, overdeler, og en flott jakke, jeg bestilte fra både Ellos, og Cellbes, og jeg gledet meg stort til pakkene kom… men for en skuffelse 🙁 Av 10 plagg i den ene pakken, så er det et plagg jeg vurderer å beholde. Alt det andre går rett i retur. Jeg er jo fullstendig klar over at ulike klesmerker kan være forskjellige i størrelsen , så i størrelsen jeg vanligvis bruker, så hender det at jeg må både en størrelse opp, eller en størrelse ned, men her snakker vi forskjell med stor F!  30 % av plaggene var så store at jeg regelrett druknet i de, 30 % var så små at jeg ikke hadde noen mulighet til å få de på meg, 30 % hadde en passform hvor jeg ikke visste om jeg skulle le, eller gråte …. de resterende 10 % vurderer jeg om jeg skal beholde. For en nedtur 🙁 I den andre pakken var det ikke så mye annerledes, men her gikk det mest på passform. Ikke ett av plaggene satt fint på meg. Feil snitt, markeringer steder vi helst ikke skal markere, rare stoffer og litt denne teltfølelsen fra gamledager…. guri, så skuffet jeg ble ….. Ett lite øyeblikk så kom denne mister negativ og hvisket meg i øret at det selvsagt var min kroppsform det er noe galt med , men fornuften koblet fort inn. Man skal være god på stormote for å lage riktige klær i riktige fasonger. Det er ikke bare å ta et plagg i en ordinær størrelse, og så gjøre dette litt større… mange tror det er så enkelt, og da er det ikke rart at klærne blir veldig feil når de kommer på….dessuten er det nå sånn at mye ser så mye finere ut på bildet enn hva man opplever i virkeligheten 🙂

 

I dag blir det sendt to store pakker i retur, og jeg tror det blir ei stund til neste gang jeg bestiller klær på nettet, selv om jeg nok kommer til å bli fristet igjen, og igjen. Samtidig så vet jeg veldig godt at mange finner mye fint som passer perfekt i ulike nettbutikker, så ingen kritikk til dere som ofte benytter dere av å kjøpe klær på nettet, men for meg ble det veldig feil dessverre. Jeg tror jeg kommer til å holde meg til butikkene hvor jeg kan prøve plaggene der og da. Det er ikke like moro å prøve alltid, spesielt når man er midt i mellom to størrelser slik jeg er nå, men for meg fungerer det aller best. Jeg liker også det å komme inn i en stormote butikk hvor personalet har stor kunnskap om klærne de selger, og jeg digger å komme inn i en butikk med store størrelser hvor personalet selv er formfulle, og frodige 🙂 Da føler jeg meg vel, og den følelsen får jeg ikke når jeg skal bli hjulpet av en person som ikke aner hva det vil si å være en størrelse for stor.

 

Det er fredag, og snart helg. Her i sør har vi nydelig sol, så det er kanskje på tide å komme seg ut, og nyte våren. Familiens pelsdott synes matmor har sittet lenge nok nå med fingrene på tastaturet, så jeg tror noen er klar for en ny, god tur. Ha en herlig fredag – fredagen er definitivt ukens aller beste dag!! 

4 kommentarer
    1. Ja her kjenner jeg meg igjen. En størrelse er ikke lengre en størrelse. Jeg har klær jeg bruker i både str. M og XL. Slutt på postordre her i huset. Handler heller i butikk hvor en får service og kan prøve plaggene. Moro å følge deg Heidi. Ser på deg at det går riktig vei. Stå på.
      God solrik helg ☀️

    2. du skriver bra Heidi , å jeg er så enig i postordre bestilling, utrolig fristende men må som regel tilbakesendes 😠 ha en utrolig Solrik å flott helg 🌞☀️😊

    3. Lena Roland: Hei Lena ! Tror de fleste av oss har vært innom nettkjøp av klær. Der er sååå masse fint, men som du sier, det meste blir sendt tilbake. Takk for fin tilbakemelding om skrivingen min – blir utrolig glad når dere liker det jeg skriver 🙂 Nyt helgen, og kos deg masse!!

    4. Hilde Mykland: Hei Hilde! Tror mange kjenner til dette med forvirring rundt størrelser… størrelsen man bruker er ulik fra merke til merke, så det er ikke rart man blir frustrert! Jeg er ganske sikker på at det er slutt på bestilling av klær på nettet nå – ble sååå frustrert av alle disse plaggene som på hver sin måte ikke passet 🙁 Takk for at du følger meg, Hilde – det setter jeg stor pris på! Det går riktig vei, noe som merkes veldig på kondisjonen, og så får heller vekta gå sakte ned, og trøste meg med at den går riktig vei den også 🙂 Ha ei nydelig helg i finværet!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg