Bambus <3

Det begynner og merkes at man går mot kaldere tider. Man ser at gradestokken kryper den gale veien, og det er kaldt når man går ut av døra om morraen. Selv om det merkes på temperaturen at det er høst, så er jo dette en flott tid for å komme seg ut på tur i skog, og mark. Det trenger ikke å være lange turen. Bare det å komme seg ut og nyte høstlufta, og få se alle de flotte høstfargene, det er balsam for sjelen. Jeg håper det blir mange flotte høstdager fremover.

Etter hvert som det blir kaldere, og man likevel ønsker å være ute, så må man kle seg godt. For meg som har vært en størrelse for stor hele livet, så har jeg fryst mye. Jeg har  alltid hatt en ganske god vinterjakke, men jeg hadde aldri ullundertøy min store kropp. Det er ikke mye moro å gå på tur høst, og vinter, og kjenne på at man egentlig bare vil hjem fordi man er så kald.

De siste årene har heldigvis mye endret seg, og produsenter har sett at det er ett økende behov for store størrelser. Også tjukke mennesker skal ut på tur, og vi trenger de samme, gode, og varme plaggene som resten av befolkningen. Derfor har det den siste tiden vært mulig å få tak i for eksempel ullundertøy i store størrelser, eller undertøy i bambus som jeg har fått meg nå. Lette r det ikke alltid, men det finnes.

Ull er ikke som ull var før. Ull trenger ikke å klø lengre, i alle fall ikke all ull. Jeg husker da jeg var liten, jeg hatet ull. Det klødde, og klødde, og den hersens ulla klarte å ødelegge hele turopplevelsen. Så kom en lang periode uten ullundertøy fordi jeg visstnok var for stor, og skulle holde meg inne når det var kaldt. Iallefall virket det som om produsentene mente det. Så kom ullen som ikke klødde, så kom bambus, og så kom endelig alt dette også for oss store.

Stormberg har ullundertøy i store størrelser til både kvinner, og menn. Og Stormberg har min nye favoritt : Bambus i store størrelser. Bambus er bare helt fantastisk å ha på seg! Så mykt, og så deilig mot kroppen. Når man i tillegg faktisk opplever at longsen passer mine store bein, så er det virkelig lykke. Longsen har jeg i 5 XL, og den er god, og romslig. Jeg får den fint over både legger, og lår, og jeg får den høyt opp i livet slik at den også sitter som den skal i skrittet. Den sitter så godt i livet at her slipper man følelsen av at den sklir ned, og jeg, jeg liker å ha bukser, og longs godt opp i livet. Bambus var en helt ny, og veldig positiv opplevelse for meg. Jeg har Stormbergs ullundertøy også, og er veldig fornøyd med det. Det klør ikke. Bambus undertøyet gir likevel en helt annen følelse når du har det på deg. Den viser jo ujevnheter på klær og kropp som dere ser på bildet, men akkurat det gjør jo ingenting 🙂

Rondebu fra Stormberg går opp i 5 XL, og man kan få longs, og trøye i to ulike farger. Det er jo ikke alltid at alle størrelser er tilgjengelig i nettbutikken, men da må dere huske at dere kan sjekke din lokale Stormberg butikk. Jeg har longs i 5 XL, og så har jeg trøyen i 4 XL. Bambus er for de dagene hvor ullundertøy blir for varmt, og det er vel en del som sier at det bambus er en mellomting mellom ull, og superundertøy. For meg som i utgangspunktet er en veldig varm person, så er bambus perfekt. Dette er og et kløfritt alternativ. Varmer, man blir ikke klam, og det holder seg mykt, og godt. Du bare må kjenne bambus på kroppen. Du finner Rondebu i fargen ” Meadow Mauve ”  her : https://www.stormberg.com/no/rondebu-bambuslongs-dame.html#10252340040 og her : https://www.stormberg.com/no/rondebu-bambuslongs-dame.html#10252340040  Ønsker du den andre fargen, så ser du den også på siden 🙂 Lag den en god mandag!

 

Glem strømpebukser som sklir, og strømper som gnager

Glem strømpebukser som sklir ned, og knestrømper som gnager – jeg har funnet de perfekte strømpene!Strømpene sitter som støpt på mine store bein. Det å finne tynne strømper, og strømpebukser som man er fornøyd med, det er ikke lett. Jeg vet at det er mange med meg som sliter med det akkurat det samme, og som stadig kjemper kampen om å finne strømper, og strømpebukser som faktisk sitter. Da er disse strømpene perfekte!

Jeg er ikke glad i nylonstrømper. Ikke fordi det er nylonstrømper, men fordi jeg sliter med å finne noe som sitter perfekt på mine store legger, og lår. Strømpebukser er et mareritt. Jeg trenger strømpebukser som går høyt opp i livet, og som sitter ordentlig i skrittet. Ofte tar lår, og legger så mye plass at det nesten stopper etter at strømpebuksen etter hard jobbing har passert lårene. Jeg har mange ganger gått med strømpebukser som ligger på lårene. Vi kjenner sikkert alle til disse strømpebuksene som bare ikke vil ordentlig opp i livet, og som gjør en spesiell kveld til ett levende mareritt. Så har du strømpebuksene som sklir ned, og ligger under magen. Strømpebuksene man hele tiden prøver å få opp i livet igjen. Kvelden blir plutselig dedikert til strømpebuksen, og ikke det man egentlig hadde planer om. Jeg vet heller ikke hvor mange strømpebukser jeg har raknet fordi jeg skal heise de opp, og så går det galt. Selv strømpebukser i større størrelser enn jeg sånn sett bruker fungerer dårlig. Jeg har kjøpt strømpebukser til 200 kr i flere størrelser større enn jeg bruker. De fungerer ikke de heller. Jeg har ennå til gode å finne den perfekte strømpebuksen. Jeg forventer den ikke 100% perfekt med mine tømmerstokker, men ialle fall ei som sitter sånn tålig.

Jeg liker heller ikke knestrømper i nylon. For meg som har lymfeødem, så fungerer knestrømper dårlig. Ofte bruker jeg nylonstrømper når jeg skal pynte meg, og skal jeg noe spesielt, så skal jeg sannelig ikke ha på meg de hersens kompresjonsstrømpene! Da forlater de beina mine til fordel for tynnere strømper. Knestrømper borer seg inn i huden min, og lager fine groper. I tillegg så strammer de. Sånt er ikke akkurat bra for lymfeødemet. Vi skal helst ha noe som ligger ledig og lett over beina, så strømper uten strikk er det jeg ofte bruker om jeg skal ha på meg ordinære sokker.

De flotte strømpene er fra Ebay . Jeg har kjøpt strømper tidligere som har funket ganske bra, og jeg har kjøpt noen som har vært så små at selv ikke Barbie kunne fått de på seg. Disse jeg nå har kommet over, de kommer fra England, og de kommer fra et firma som driver med undertøy, Dontellas. Jeg tok en sjanse, og bestilte to par. De var ikke sånn Kina billige. De koster ca 130 kr paret. Frakten er veldig billig, den koster kun noen få kroner. På siste bestilling hvor jeg bestilte 3 par, så tror jeg at frakten var på ca 25 kr.

Strømpene er perfekte! For meg som sliter så mye som jeg gjør, så er det en herlig lykkefølelse når man faktisk finner strømper som sitter så perfekt! Nå slipper jeg strømpebukser som ligger på lårene, og jeg slipper knestrømper som gnager seg inn i huden min. Stay Up strømpene sitter som et skudd! Stay Up strømpene skled lett forbi tømmerstokk leggene mine, de skled elegant oppover lårene, og stoppet der de skulle. Jeg slet ikke et sekund. De har så god vidde! Blondekanten er lekker, sexy, og den sitter! Silikonkanten sitter som limt inntil lårene, og de sitter der helt til jeg tar de av. Kvaliteten er også veldig bra. Jeg føler jeg må kaste både strømpebukser, og knestrømper etter en gangs bruk. Disse Stay Up’ene brukte jeg tre ganger før jeg så at der var kommet et hull i de. Da hadde jeg labbet rundt på Snefrids Hus uten sko i trapper, og på gulv.

Det er så befriende å slippe strømpebukser som kun skaper trøbbel. Det er så befriende å slippe knestrømper som gnager. Det er så herlig og ha funnet  perfekte strømpene! At jeg fant strømper i en størrelse som faktisk passer beina mine, det føles så utrolig godt. Det som er en selvfølge for så mange, det er ingen selvfølge for meg. For dere som lurer på om disse gnager i huden min, så gjør de ikke det. Der ofte knestrømper legger seg, og gnager, der legger ikke disse strømpene seg. De ligger lett og ledig på huden. Stay Up strømpene finnes opp til størrelse 5 XL, og jeg bestilte størrelsen som heter 4-5 XL. De finnes i sort, hvitt og rødt. I dag har jeg lagt inn en ny bestilling, og har bestilt meg tre nye par. Når man først finner noe man er så fornøyd med, så må jeg bestille sånn at jeg har noen liggende. Man vet jo aldri når de plutselig forsvinner. Donatellas som firmaet heter, de har og nettbutikk, men jeg mener det ble en del billigere å bestille strømpene via Ebay, mest pga frakten. Kan linke til strømpene i kommentarfeltet på bloggen om noen ønsker den.

Perfekt, og ganske sexy

Jeg viser lår, og hud! Jeg vet ikke akkurat hvor sexy lårene mine er, akkurat det mangler det vel en del på, men strømpene, de er sexy synes jeg. Dessuten sitter de som støpt på mine store bein. Det å finne tynne strømper, og strømpebukser som man er fornøyd med, det er ikke lett. Jeg vet at det er mange med meg som sliter med det akkurat det samme, og som stadig kjemper kampen om å finne strømper, og strømpebukser som faktisk sitter. Da er stay ups perfekt!

Nå er det ikke for å vise frem de lekre lårene mine at dere får se ett historisk bilde på bloggen i dag. Hvem hadde vel trodd at jeg skulle vise litt av lårene mine til dere som følger meg hehe. Jeg som dekker til det som kan dekkes til når det kommer til legger, og lår, men denne lille biten av hud, den tåler både dere, og den tåler jeg. Jeg følte jeg måtte vise hvor godt disse strømpene faktisk sitter, også på mine store bein. En åreknute her, og der skader ingens øyne. Om man ikke akkurat føler seg sexy, så synes jeg strømpene er sexy, de er skikkelig flotte. Vel er jeg kommet langt i prosessen min, men å føle meg sexy, det er vel å ha kommet litt lengre enn jeg er 🙂

Jeg er ikke glad i nylonstrømper. Ikke fordi det er nylonstrømper, men fordi jeg sliter med å finne noe som sitter perfekt på mine store legger, og lår. Strømpebukser er et mareritt. Jeg trenger strømpebukser som går høyt opp i livet, og som sitter ordentlig i skrittet. Ofte tar lår, og legger så mye plass at det nesten stopper etter at strømpebuksen etter hard jobbing har passert lårene. Jeg har mange ganger gått med strømpebukser som ligger på lårene. Vi kjenner sikkert alle til disse strømpebuksene som bare ikke vil ordentlig opp i livet, og som gjør en spesiell kveld til ett levende mareritt. Så har du strømpebuksene som sklir ned, og ligger under magen. Strømpebuksene man hele tiden prøver å få opp i livet igjen. Kvelden blir plutselig dedikert til strømpebuksen, og ikke det man egentlig hadde planer om. Jeg vet heller ikke hvor mange strømpebukser jeg har raknet fordi jeg skal heise de opp, og så går det galt. Selv strømpebukser i større størrelser enn jeg sånn sett bruker fungerer dårlig. Jeg har kjøpt strømpebukser til 200 kr i flere størrelser større enn jeg bruker. De fungerer ikke de heller. Jeg har ennå til gode å finne den perfekte strømpebuksen. Jeg forventer den ikke 100% perfekt med mine tømmerstokker, men ialle fall ei som sitter sånn tålig.

Jeg liker heller ikke knestrømper i nylon. For meg som har lymfeødem, så fungerer knestrømper dårlig. Ofte bruker jeg nylonstrømper når jeg skal pynte meg, og skal jeg noe spesielt, så skal jeg sannelig ikke ha på meg de hersens kompresjonsstrømpene! Da forlater de beina mine til fordel for tynnere strømper. Knestrømper borer seg inn i huden min, og lager fine groper. I tillegg så strammer de. Sånt er ikke akkurat bra for lymfeødemet. Vi skal helst ha noe som ligger ledig og lett over beina, så strømper uten strikk er det jeg ofte bruker om jeg skal ha på meg ordinære sokker.

De flotte strømpene er fra Ebay . Jeg har kjøpt strømper tidligere som har funket ganske bra, og jeg har kjøpt noen som har vært så små at selv ikke Barbie kunne fått de på seg. Disse jeg nå har kommet over, de kommer fra England, og de kommer fra et firma som driver med undertøy, Dontellas. Jeg tok en sjanse, og bestilte to par. De var ikke sånn Kina billige. De koster ca 130 kr paret. Frakten er veldig billig, den koster kun noen få kroner. På siste bestilling hvor jeg bestilte 3 par, så tror jeg at frakten var på ca 25 kr.

 

Strømpene er perfekte! For meg som sliter så mye som jeg gjør, så er det en herlig lykkefølelse når man faktisk finner strømper som sitter så perfekt! Nå slipper jeg strømpebukser som ligger på lårene, og jeg slipper knestrømper som gnager seg inn i huden min. Stay Up strømpene sitter som et skudd! Stay Up strømpene skled lett forbi tømmerstokk leggene mine, de skled elegant oppover lårene, og stoppet der de skulle. Jeg slet ikke et sekund. De har så god vidde! Blondekanten er lekker, sexy, og den sitter! Silikonkanten sitter som limt inntil lårene, og de sitter der helt til jeg tar de av. Kvaliteten er også veldig bra. Jeg føler jeg må kaste både strømpebukser, og knestrømper etter en gangs bruk. Disse Stay Up’ene brukte jeg tre ganger før jeg så at der var kommet et hull i de. Da hadde jeg labbet rundt på Snefrids Hus uten sko i trapper, og på gulv.

Det er så befriende å slippe strømpebukser som kun skaper trøbbel. Det er så befriende å slippe knestrømper som gnager. Det er så herlig og ha funnet  perfekte strømpene! At jeg fant strømper i en størrelse som faktisk passer beina mine, det føles så utrolig godt. Det som er en selvfølge for så mange, det er ingen selvfølge for meg. For dere som lurer på om disse gnager i huden min, så gjør de ikke det. Der ofte knestrømper legger seg, og gnager, der legger ikke disse strømpene seg. De ligger lett og ledig på huden. Stay Up strømpene finnes opp til størrelse 5 XL, og jeg bestilte størrelsen som heter 4-5 XL. De finnes i sort, hvitt og rødt. I dag har jeg lagt inn en ny bestilling, og har bestilt meg tre nye par. Når man først finner noe man er så fornøyd med, så må jeg bestille sånn at jeg har noen liggende. Man vet jo aldri når de plutselig forsvinner. Donatellas som firmaet heter, de har og nettbutikk, men jeg mener det ble en del billigere å bestille strømpene via Ebay, mest pga frakten. Jeg legger ved linken til strømpene på Ebay : http://www.ebay.com/itm/PLUS-SIZE-THIGH-HIGH-HOLD-UPS-stay-up-stockings-22-24-26-28-30-32-34-2X-3X-4X-5X/221437858626?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=520310931786&_trksid=p2060353.m2749.l2649

48/50!!

Det er evigheter siden jeg har passet str. 48 i klesbutikker. Nå er jeg der på klær fra noen produsenter, og jeg klarer ikke å beskrive den fantastiske følelsen det er! I går når jeg var på shopping på Nais i Lyngdal, så fikk jeg en liten aha opplevelse. Der foran speilet så kunne jeg så utrolig godt se hvor mye jeg har klart å ta av meg. Bildene Trond tok av meg, jeg så det så utrolig godt. Det var som om dette plutselig har skjedd, at vekta plutselig har tatt ett godt steg nedover. Ansiktet, haka, overkroppen – alt hadde endret seg, og det trengte jeg virkelig å se på den måten som jeg gjorde i går. For en motivasjon jeg fikk til å fortsette å trene, og jobbe som jeg gjør!

Nais er butikken med stor B. For dere som bor her i sør, så må dere ta turen til Lyngdal dersom dere ennå ikke har vært der. Nais er en stor, flott butikk med ett utrolig godt utvalg av klær fra veldig mange produsenter. Her er også klær for alle lommebøker. Barbro som driver Nais er verdens herligeste menneske med øyet for hva som passer deg. Rolig, behagelig, og kunnskapsrik. Det er sånn jeg liker at selgere er. Nais bugner i disse dager av så utrolig mye flott høstklær, og nå er også jakkene for de kalde vinterdagene kommet. Jeg skal blogge litt om vinterjakker senere.

I går gikk jeg rett inn i en str. 48/50, og tunikaen fra DNY satt som et skudd. Bare det å se 48 tallet, selv om akkurat denne ikke var en ren str. 48, det ga meg en herlig lykkefølelse. Jeg kjenner ennå på gleden, og stolthet. At jeg faktisk kan stå foran et speil å være fornøyd, og ikke måtte snu meg bort fordi jeg blir kvalm av å se meg selv, det er en vanvittig stor seier. Speil for meg har vært et mareritt på lik linje med badevekta. Jeg har alltid unngått speil om jeg ikke har vært helt nødt, for den tjukke flodhesten jeg så når jeg kikket i speilet, den flodhesten var bare stygg, ekkel og feit. Om flodhesten ikke helt er borte, så begynner flodhesten å smile, og være mer fornøyd med det den ser.

I går fikk jeg shoppet litt. Tunikaen fra Ciso i 48/50 ble med meg hjem. Ikke ene, og alene fordi det er en 48/50, men den var så fin, og satt så fint. Pen grå farge med stilig design. Egentlig er det vel en kjole, men jeg bruker den fint til tunika.

Den lilla, tynne jakken fra Q’neel , den falt jeg for! Fra og alltid kjøpe 50/52, så må jeg som oftest ned en størrelse nå – jippi! Den lekre jakken fra Q’neel er en ren str. 50. Jeg kunne ha kjøpt ren 48, men den tok meg bittelitt øverst i ryggen. Jakken er i lekker lilla sammen med sort, den har en fin lengde, og en veldig god passform. Denne kan jeg bruke som en bluse om jeg knepper den, og jeg kan ha en sort, armløs topp under, og gå med jakken åpen.

Den lekre toppen jeg har under jakken fra Q’neel, den er fra DNY. Egentlig er det en kjole, men med mine 178 cm, så kan jeg fint bruke den som tunika. Sjekk det lekre halspartiet! Knallfint! Ett sånt halspartiet gjør så utrolig mye, og tunikaen passet så fint under den nye jakken, og flere andre jakker jeg har her hjemme. Både den grå tunikaen, og denne sorte toppen har gode priser. Den lilla jakken, og overdelen fra MAT er noe dyrere.

MAT har også utrolig mye lekre klær! MAT er en gresk produsent, og de har de spesielle klærne som ikke alle har. Jeg liker klær som kan skille seg litt ut, og som har de spesielle detaljene. Denne toppen fra MAT falt jeg for i tillegg til den tøffeste ” dressjakken ” som jeg skal vise senere.

Barbro på Nais er veldig flink til hele tiden legge ut bilder av nye varer på Facebook. Hun sender også varer om du bor langt unna. Du kan følge Nais på Facebook her  : https://www.facebook.com/naisbutikken/  

 

Helt sjef

Trening! Velkommen en ny dag, og en ny treningsdag – jeg er helt klar jeg. Treningstøyet er på, og joggeskoene er innmari glade for at de skal brukes igjen. Helt nye joggesko. Fantastisk gode. Aldri før har jeg slitt joggesko som de tre siste årene. Aldri har jeg kjøpt så mye joggesko. I går var det treningsfri, så da er det på an igjen i dag. 4 dager i uken trener jeg på Spring, og jeg er innmari flink til å holde meg til planen.

Ingen dietter. Ingen hårete mål. Ingen kaving, og jaging. Puste med magen. Mange ønsker. Mange mål. Kjenne på mestring. Godta nedturer. Godta dårlige valg. Bli sjef i eget hode. Kjenne på glede over små, og store fremskritt. Være målbevisst. Trene flittig. Kanskje klare å ta de små grep rundt kosten. Dette har vært mitt 2017 til nå, og sånn skal det fortsette.

Fy flate, så langt jeg har kommet! Jeg kan sannelig være stolt, men jeg er altfor lite flink til å klappe meg på skuldren, og si til meg selv hvor flink jeg har vært. Før strittet kroppen mye i mot når den ante at det ville komme utfordringer. Kroppen ble ofte fort sliten, og den ble ofte veldig sliten, og når kroppen ikke helt samarbeider, så er det mye man ikke orker å gjøre. Istedenfor å ta utfordringen, og kanskje få kroppen til å samarbeide mer, så var det så mye lettere å ta de enkle løsningene, og det var mye lettere å komme med unnskyldninger, og heller lure seg unna. Alt annet var jo så tungt…. Og der, der er jeg ikke lengre, og hvilken seier er ikke det? Hvorfor er det så vanskelig å rose seg selv, og være stolt da ?

Det er tungt og være overvektig, og mye som andre gjør lett som en lek, det er innmari tungt for oss som bærer en del kilo for mye. Heldigvis har vekten ikke hemmet meg så mye i hverdagen, men jeg vet den gjør det for veldig mange . Jeg har aldri hatt problemer med å knytte skolissene, eller gjøre rent hjemme. Jeg har aldri hatt problemer med å bøye meg, eller vært nødt til å ha en inaktiv hverdag, men jeg vet at mange sliter med nettopp disse tingene. Kroppen min er heldigvis er sterk, og for meg har det alltid vært viktig å være så aktiv som jeg har kunnet, og deltatt i det som skjedde, men å bære så mange kilo for mye har jo vært innmari tungt. Jeg ville likevel ikke være den som ikke ville, eller gadd, og jeg ble ofte provosert av store personer nær meg som bare satt på rumpa, og ikke orket. Jeg har aldri hatt noe til overs for de som alltid unnskyldte seg med vekten, og bare satt og klagde, og var negative. Jeg synes det er spesielt viktig for oss store at vi nettopp viser at vi kan mye selv om vi bærer på mye ekstra vekt.

 Jeg kunne klage jeg også, og det gjorde jeg ofte, spesielt når vi var ute på tur, og jeg visste at det kom bakker, eller tunge partier. Jeg visste det ville bli pusting, og pesing, og mange stopp underveis til toppen. Jeg visste jeg måtte  bruke tid på å hente meg inn når jeg endelig kom på toppen av bakkene… og når jeg ble sliten, så ble jeg også sur, og vanskelig.  Derfor valgte jeg ofte de letteste turene. Det var ikke moro og alltid være sistemann. Det var ikke moro å se mann og datter snegle seg fremover for at jeg skulle klare å holde tritt med dem, og fant de ut at de skulle gå i sitt tempo, så var jeg alltid en evighet bak dem. Klart jeg slet mye, og fortsatt kan slite, men da er det også ekstra godt når man oppdager at jobben man nå gjør gir resultater. Når noen før sa at det ville bli så mye bedre om formen min ble bedre, så ble jeg sur, skikkelig sur. Hvorfor blandet noen seg inn? Egentlig hadde jeg mest lyst til å gråte, for overvekten var ett sårt tema, ett veldig sårt tema.

I dag skal jeg på trening. Uten treningsrutinene, så hadde jeg vært der jeg var før med masse negative tanker som kvernet i hodet hele dagen, og med ei vekt som sikkert kun hadde gått en vei – oppover. Blir det lett å trene i dag? Ikke en plass! Det kommer til å bli blytungt på tredemølla, for i dag er det intervalltrening på mølla, men jeg vet hvor mye jevnlig trening gir meg. Det er et slit å trene, men når jeg ser gevinsten jeg har fått, så er det verdt hver svettedråpe. Samtidig kjenner jeg på litt treningsglede. Og følelsen av å være gjennomsvett og dønn sliten etter trening, det er en deilig følelse!

Trening, og endringer i livet er kun ditt valg. Du er sjefen, du bestemmer. Jeg kan bare fortelle hvor mye treningen har betydd for meg, min helse, min vekt, og mitt liv. Jeg kan også si at det er blytungt, og at man mange ganger har lyst til å snu i døren på treningssenteret, eller hvor mange ganger man ikke har lyst til å gå på trening overhodet, men jeg følger planen min til punkt og prikke. Ingen kan tvinge deg verken til å trene, eller være aktiv. Valget er ditt. Passer det ikke denne uken, men kanskje neste? Eller uken etter der? Eller kanskje ikke da heller….

Herlige Yoek

Jeg husker det var kjærlighet ved første blikk. Jeg falt pladask. Yoek produserer klær helt etter min smak, og er definitivt blitt en av mine store klesfavoritter. Yoek sier kvinne med store bokstaver! Her er det virkelig kvinnelige, og feminine plagg. Her er det eleganse selv i hverdagsplaggene. Her er det farger, her er det flotte print, og design, og her er det en fantastisk passform. Yoek har utvilsomt dyktige designere som vil at plussize kvinner skal føle seg som de flotte kvinnene de er.

Yoek er et design fra Nederland, og det er nå over 30 år siden Johanna Timmer etablerte Yoek med det mål for øyet at alle kvinner, uansett størrelse skulle kunne føle seg vakker, og ikke gjemme seg bort. Hun bestemte seg av den grunn for å produsere kolleksjoner fra str. 38 – 58. I dag selges Yoek over hele verden, og de åpnet sin egen nettbutikk i 2011. Hvert år produseres det 4 kolleksjoner + en Black Label kolleksjon.

Klærne fra Yoek sitter så utrolig fint på min store kropp, og når jeg ser meg i speilet, så ser jeg at det sitter slik jeg ønsker. Yoek produserer klær som lar oss kvinner være kvinner. De er feminine, og de har en eleganse over seg som jeg liker så utrolig godt. Jeg synes vi kvinner skal være kvinner. Vi skal være feminine, og vi skal være flotte. Vi kan godt være elegante, og ha vår egen stil. Nettopp dette er viktig for Yoek. Skal jeg finne noe negativt med Yoek, så må det være prisen. Yoek ligger nok i øverste del av prisskalaen, men at det er kvalitet tvers igjennom, det er det ingen tvil om, og klassiske plagg har man lenge.

På bloggen i dag ser dere to helt nydelig plagg fra høstkolleksjonen til Yoek. Tunikaen i gull, og sort er en av de nydeligste tunikaene jeg noen gang har hatt. Den er så lekker! Den er virkelig et syn for øyet, og i tillegg er den fantastisk å ha på seg. Jeg bestilte XL, noe som ble altfor stort, men jeg har en utrolig flink sydame som har sydd den inn slik at den nå sitter akkurat slik den skal. Så jeg er en L i Yoek sine klær.

Yoek har også veldig mange flotte jakker i kolleksjonen sine. En av høstens jakker ser dere her. Dette er en jakke man har på seg inne, en type dressjakke om man skal prøve å sammenligne, men med rund hals. Igjen må man se på detaljene. Egentlig en klassisk sort jakke, men sjekk de utrolig fine detaljer nederst. Detaljer som gjør så mye, og jakken i str. L sitter som et skudd.

Det er noen stormotebutikker rundt forbi i landet som har Yoek, og noen av de har også litt fra høstens flotte kolleksjon. Dessverre har Yoek nå bestemt seg for å legge ned salget i Norge, i alle fall for en periode, så det betyr at man må bruke nettbutikken deres fremover på de neste kolleksjonene. Nettbutikken er enkel å bruke, og med rask levering til Norge. Nettbutikken finner du her : https://www.yoek.com/

En drømmedag på catwalken

For en drømmedag jeg hadde på catwalken! For en dag, og for en fantastisk opplevelse. At jeg skulle få oppleve dette, og være en del av ett så flott arrangement, det hadde jeg vel aldri trodd. At jeg skulle få lov å gå modell på catwalken og vise fantastiske kjoler, det hadde jeg nok heller ikke trodd. Jeg føler meg så heldig, og så takknemlig, og jeg har hatt en opplevelse for livet. Brude, og motevisningen på Snefrids Hus forrige søndag var en suksess. Lokalet var stappfullt med flotte mennesker som virkelig fikk se både nydelige kjoler, og høstens mote. Hele rammen rundt gjorde visningen til en helt spesiell opplevelse. Visningen er ikke bare en visning, det er så mye mer. Snefrid gjør en visning til en helt spesiell opplevelse for de som er tilstede.

Jeg klarte å snuble, men jeg tror få kunne ha sett det foruten Snefrid som sikkert ett lite øyeblikk lurte på hvordan i all verden dette skulle gå 🙂 I iver og nervøsitet for å ha min debut på catwalken, så klarte jeg å snuble i den første kjolen jeg skulle vise..men det var i det jeg skulle opp trappen før jeg i det hele tatt kom til catwalken. Jeg tror trappen var såpass skjult at få kan ha sett det, og jeg mistet kun balansen ett lite øyeblikk, og hentet meg fort inn igjen. Ikke noe fall, ikke noe panikk. Jeg husker at beina føltes som gele da jeg tok de første skrittene nedover, og mot publikum, men det geleen i beina forsvant overraskende fort, og jeg kjente at dette mestret jeg. Jeg var ikke særlig nervøs. Jeg gikk i den farten jeg skulle, og jeg tror jeg gjorde akkurat slik jeg skulle. Jeg merket at jeg koste meg, og at jeg fikk vist de flotte kjolene i store størrelser på en god måte.

Som en del av visningen ønsket Snefrid at jeg skulle holde ett lite foredrag. Et foredrag om viktigheten av å føle seg flott, om viktigheten av å skinne på den helt spesielle dagen, om kjoler i store størrelser, og litt om min endringsreise. Jeg fikk lov til å snakke om de tingene som jeg brenner for foran 200 mennesker. Jeg har pratet til tusenvis av mennesker gjennom mikrofonen da jeg jobbet i radio, da var det ingen som så meg, kun hørte. Det å stå på en scene og prate til mennesker, det er en ny setting, og gjett om jeg var nervøs! Selv om jeg nok gjerne skulle ha vært noe mindre nervøs, man er jo alltid kritisk til seg selv, så er jeg fornøyd. Jeg fikk masse applaus, noe som virkelig rørte meg, og jeg fikk mange gode ord etter visningen fra personer som hadde vært tilstede. Det virket som om det jeg snakket om gikk rett til hjertet på de som hørte, noen tørket tårer, mange kjente seg igjen uansett hvilken størrelse de var. Det er det jeg virkelig ønsker, å nå inn i hjertene, og kanskje så noen frø, frø som kan bli til en endring av måten vi ser oss selv på.

 

Å få være med på en slik visning ble for meg en drømmedag! Jeg har vært med på ett lignende arrangement en gang før, men aldri på en catwalk, og aldri med en ramme rundt det hele slik Snefrids Hus er. Dette var fantastisk fra begynnelse til slutt. Jeg er så takknemlig for at Snefrid har lyst til å ha meg med, og jeg er så innmari glad for at Snefrid ser behovet for at vi som er store også skal kunne finne drømmekjolen enten om man skal gifte seg, eller om man trenger en flott selskapskjole. Jeg følte meg spesiell, jeg følte meg fin i de nydelige kjolene, og den følelsen, den var fantastisk å kjenne på. Man fikk ett bittelite innblikk i hvordan det kan være for de som driver langt mer med dette enn jeg noe gang kommer til å gjøre 🙂 Man fikk innblikk i hvordan det er å arrangere en slik kveld, hvor mye som skal klaffe, hvor mye arbeid det ligger bak, og hvor mange som trengs for at det skal bli vellykket. Jeg er så imponert over Snefrids profesjonalitet – hun er dyktig til fingerspissene. Den dama kan faget sitt, og for en helt fantastisk person hun er! Har du ikke vært inne på siden til Snefrids Hus, så må du ta turen innom : https://www.facebook.com/bryllupsantrekkogselskapslokale/

Jeg er heldig! Jeg er utrolig heldig som får ta del i så mye spennende. Heldig som kjenner så mange flotte mennesker som heier på meg, som tror på meg,  som motiverer, og inspirerer meg. Jeg er heldig som stadig blir kjent med masse nye mennesker som er med på å berike livet mitt. Livet er så utrolig godt å leve, og i en alder av 47 år, så er jeg på en utrolig god plass. Det føles så innmari godt å kjenne på sånne følelser, istedenfor alle disse vonde følelsene som jeg har brukt altfor mange år av livet mitt til å kjenne på. Det føles så godt at jeg livet tok en helt annen vending tre år tilbake i tid.

Fire kjoler fikk jeg lov til å vise. Tre helt fantastiske selskapskjoler hvor den ene godt kunne ha vært en kjole man kunne ha giftet seg i som voksen brud om man ikke ønsket seg en typisk brudekjole. Jeg fikk også lov til å vise en fantastisk brudekjole som Snefrid selv har designet. En brudekjole kanskje mest beregnet for voksen brud. Det var så fantastisk å få lov til å vise en brudekjole, og sammen med kjolen hadde jeg en helt nydelig blomsterbukett. Å få på seg  slike kjoler, det får en til å føle seg som denne berømte prinsessen som jeg har skrevet mye om tidligere. En nydelig følelse som jeg kjente på hele kvelden. Jeg kjente meg fin, og jeg kjente meg stolt når jeg gikk opp på scenen den kvelden. Stolt over og kunne få vise at drømmekjolen finnes også til oss som er en størrelse for stor, stolt over hvor langt jeg er kommet, stolt over at jeg våger å vise meg frem istedenfor å gjemme meg, stolt over å kjenne så flotte mennesker som Snefrid. I tillegg var jeg utrolig glad for å få lov til å prate om de tingene som jeg brenner for, og jeg kjente at jeg i tiden fremover skal prate mye mer om nettopp de tingene. Jeg kjente en bitteliten gledeståre der bak. For en vei jeg har gått. Tåren var for alle vonde følelser, og tanker som jeg har jobbet bort. Tåren var for at jeg nå våger. Våger å være stolt, våger å stråle, våger å være den jeg er med alt det ekstra jeg har, våger å kjenne på at jeg kan, og at jeg er mer enn bra nok akkurat som jeg er.

 

Jeg har trukket en heldig vinner av den flotte overdelen fra Zhenzi gitt av Råh Fin på Råholt. Den heldige vinneren ble :NINA ROGNESLIEN !! Gratulerer så masse til deg, Nina med en ny, lekker overdel!! Jeg tar kontakt med deg i løpet av dagen. Plutselig dukker det opp en ny giveaway på bloggen 🙂

Jeg gir bort en flott overdel fra Zhenzi

Vi har en flott giveaway på bloggen. En ny, flott gave skal deles ut, og den deles ut i samarbeid med stormotebutikken, Råh Fin som ligger på Råholt. Den ligger 150 m fra Eidsvoll Verk stasjon. 14.september åpnet også Råh Fin butikk i 2.etasje på Romerikssenteret på Kløfta. Butikkene drives av Sissel Haugerud, og Råh Fin er en butikk jeg virkelig ser frem til å besøke etter hvert. Vi trekker en heldig vinner til lørdag, så du har fortsatt mulighet til å være med i trekningen.

Råh Fin som gir den flotte gaven til giveaway’en  fører merker som Comfy Copenhagen, Ajlajk, LauRie, Zhenzi, DNY, MAT, Cassiopeia, Studio, No Secret, One More, og Handberg. Størrelsene starter hovedsakelig på str. 36, og går opp til str. 56. Jeg som en størrelse for stor blir så utrolig glad når jeg er i butikker hvor kundene står i sentrum på en god måte. Jeg liker ikke når de ansatte henger over deg, og dukker opp i prøverommet både titt og ofte med klær du aldri en gang har ønsket å prøve. Slike butikker styrer jeg unna, og jeg er ikke alene. Jeg liker butikker som tar vare på kundene på en skikkelig måte, hvor jeg kan senke skuldrene, og føle på den gode atmosfæren. En butikk hvor jeg ikke føler stress, og jag. Det er nettopp sånn Råh Fin ønsker å være. Butikken har som mål at du alltid skal føle deg velkommen, bli møtt med et smil og ikke minst bli sett, og selvsagt få den hjelpen du ønsker.

Denne ukens giveaway er en flott overdel fra Zhenzi, og Zhenzi kan i høst vise en veldig spennende kolleksjon. Zhenzi er ett av merkene som Råh Fin har i butikkene sine. Jeg liker Zhenzi. De er gode på stormote, og de er veldig gode på pris. Zhenzi er ett av få merker som går opp til str. 58. Den flotte toppen kan bli din om du legger igjen en kommentar på bloggen. Hvem sier vel nei takk til en ny overdel i høstgarderoben? Overdelen er fin i fargen, og med nydelig dekor.

Lørdag trekker vi en heldig vinner av den flotte overdelen, og du kan bli den heldige. Legg igjen en kommentar hvor du også oppgir hvilken størrelse du bruker, og i tillegg MÅ du du skrive inn epostadressen din i kommentarfeltet!! Uten epostadressen, så kan jeg slite med å få tak i deg om du er den heldige vinneren.

Du og jeg

Jeg har fått meg ny bestevenn, og vi er blitt skikkelig bestiser. Det er ikke alltid vi er enige, men stort sett unngår vi de store diskusjonene. Skulle vi begynne å krangle, så er det godt å vite at det er jeg som er sjefen uansett. Jeg har det siste ordet selv om det ikke alltid er det klokeste ordet. Vi er sammen store deler av døgnet, bestevennen min og jeg. Det er sjeldent mye bråk, og det fineste med min nye bestevenn er at vedkommende er den beste til å motiverer meg. Den forteller meg det jeg trenger å høre, den sparker meg bak når jeg er for lite aktiv, og den roser meg når jeg når målene mine.

Venner kan ikke kjøpes for penger heter det, og det er selvsagt helt sant dersom man snakker om menneskevenner, men min nye bestevenn, mitt nye vennskap ble kjøpt for penger. Nærmere bestemt så kostet vennskapet 1000 kr, og det er en av de beste investeringene jeg har gjort på lenge. Bestevennen min må lades i blant, men ellers er det svært lite bråk, og svært lite jobb med denne bestevennen min. På min endringsreise, så er dette en fantastisk venn å ha.

Min nye bestevenn er en FitBit Charge 2, altså en aktivitetsklokke som måler det som er verdt å måle gjennom en dag. Skrittene er det viktigste. Jeg trodde mobiltelefonen min var til å stole på, eller appen jeg lastet ned med skritteller. Jeg skjønte jo etter hvert at appen var noe for snill med meg i løpet av en dag, og viste en del flere skritt enn tilfelle var. Jeg hadde nok ikke gått så mange skritt som appen viste. DET var et nederlag! Fit bit’en er korrekt, og selv om jeg noen ganger føler den er noe urettferdig i forhold til hva jeg selv føler at jeg har gått, så må jeg stole på det klokken viser.

10000 skritt om dagen er jo målet, og jeg må innrømme at jeg har vært veldig flink til å nå dette etter jeg fikk aktivitetsklokken. Stadig må jeg kikke på den for å se hvor mange skritt jeg har gått. Den motiverer meg til å gå mer når den merker at jeg slakker litt av. 250 skritt i timen skal jeg minimum gå, og FitBit’en er flink til å fortelle hvordan jeg ligger an, og hvor mye som gjenstår får å vinne timen som den selv sier. Det kommer stjerner, og salutt når jeg når 10000 skritt, og man får en god følelse. Man er stolt over at man har nådd de berømte 10000 skrittene, og liker at bestevennen min gir meg ros for det.

I tillegg til antall skritt, så viser også klokken pulsen din. Den viser hva du har forbrent, hvor langt du har gått, og det viser hvor mange minutter man har vært i aktivitet. Den har mange funksjoner som jeg ikke bruker, men som sikkert andre finner veldig nyttig. Jeg kan ikke ha for mye tekniske ting å forholde meg til, og jeg må ha det så enkelt som mulig. Det at jeg kan følge med på antall skritt, på puls og på forbrenning er viktige ting for meg. Jeg kjenner på hvor skuffet jeg kan bli fordi jeg tror jeg tror jeg har gått lengre enn det jeg faktisk har, men mest av alt blir jeg overrasket fordi jeg har gått flere skritt enn jeg trodde. Jeg går ikke mye på kjøpesentre lengre, ikke bare for å dra dit i alle fall. Har jeg ærender jeg må gjøre, så vandrer jeg rundt på Sørlandssenteret, inn og ut av butikker, ytterjakken kastes fort fordi jeg alltid blir så varm av å traske rundt slike steder. Jeg gjør det jeg skal, og så vil jeg hjem. Det som er så vanvittig overraskende er jo at hvor mange skritt jeg har gått på senteret når jeg setter meg i bilen, og skal hjem. Det er en del tusen skritt. Så bare antall skritt er jo verdt en tur på kjøpesenteret i blant.

Noen ganger kommer jeg over 15000 skritt, og det er vel over 15000 skritt man må gå om man skal ned i vekt. 15000 skritt er ikke målet i løpet av en dag, det er 10000, men det hender jeg går flere skritt, så da er det en stor bonus. Når jeg gikk til Gaustatoppen for eksempel, da gikk jeg vel rundt 30000 skritt, om ikke mer. Da fikk jeg medaljer så det holdt av FitBit’en når jeg var ferdig med turen 🙂 Hver morgen når jeg tar den på, så kommer det små, hyggelige beskjeder i displayet : ” Ready to roll, you GOT IT, You hey good looking ” – man kan jo smelte av mindre hehe. Aktivitetsklokken kommuniserer også med Iphonen min, så jeg får tekstmeldingene mine også på FitBit’en. Kjekt å lese de der istedenfor at jeg må ta frem telefonen. Slike finesser liker jeg godt. Den kan også analysere søvnen min om natten, men den blir ikke med meg i senga! Søvnanalyse, det trenger jeg egentlig ikke, så når jeg sover, da sover også bestevennen min.

Bestevennen min er så enkel å bruke. Den har en knapp på siden av båndet hvor man kan trykke frem de ulike menyvalgene, og ved hjelp av berørings-skjermen kan du hente frem flere alternativer under de ulike valgene. Eksempelvis kan du trykke frem pulsen, og deretter tappe på skjermen for å se hva hvilepulsen din er. Appen til FitBit’ er genial, og meget enkel og oversiktlig i bruk, og man har god oversikt over aktiviteten . Det går ca en uke mellom hver gang jeg må lade den, så det er også ett stort pluss.

For min trening, og min aktivitet, så har FitBit Charge 2 vært en veldig god investering, og en veldig god bestevenn. Den presser meg til å yte det lille ekstra om jeg nesten har nådd 10000 skritt. Jeg har den på håndleddet hver dag, jeg følger med, og jeg synes også utseende er helt ålreit. Det er ikke diamanter, og bling, men alle blingarmbåndene mine ligger godt her hjemme, nå er det FitBit’en og meg det dreier seg om – Du og jeg FitBit 🙂

Klær som aldri skuffer

På bloggen for noen uker siden, så viste jeg en liten smakebit av Pont Neuf sin flotte høstkolleksjon, og det skal jeg gjøre i dag også. Pont Neuf sin høst inneholder mye flotte farger : Plomme, høstgul, og petrol i tillegg til høstens ordinære farger som sort, grått og blått. Jeg har aldri vært veldig glad i gult før jeg fikk min lekre, gule og flotte regnkåpe fra Stormberg, eller gult er vel fortsatt ikke den fargen jeg velger først, men denne høstgule fra Pont Neuf, den er virkelig flott, og jeg føler meg fin i den. Både plomme, og petrol er også farger jeg liker veldig godt. Lilla er nok den fargen jeg er aller mest glad i, så da blir man ekstra glad når Pont Neuf har lilla i sin høstkolleksjon.

Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen : Har man først blitt kjent med Pont Neuf, så har man funnet en venn for livet . Passformen er så god, og plaggene er så flotte på. Når det er sagt, så må jeg understreke at i kolleksjonene til Pont Neuf, så er der ulike modeller, så de kan sitte forskjellig på, så her må man bli litt bedre kjent med de ulike modellene. Pont Neuf er heller ikke ren stormote, så her kan kvinner i alle størrelser finne sine favoritter. Overdelene jeg velger heter ofte kjole, og kan brukes til nettopp kjole om du er komfortabel med å vise beina. Jeg bruker de til tunika fordi jeg har høyden til det. Noen modeller er nok såpass lange som tunika at de nok burde sys opp litt.

Mange av Pont Neuf sine klær sitter inntil kroppen, og viser våre kvinnelige former. Det er utrolig flott! Jeg har jo alltid sett hvor mye finere det er med klær som sitter inntil kroppen, men jeg har liksom aldri fått det ut i praksis selv. Det er til tider innmari vanskelig å få med seg hodet til å tenke, og se sannheten. Vi tror at store, romslige topper skjuler alle valkene våre, og det gjør de vel også, men de får også kroppen vår til å se så mye større ut. Det tar tid å endre, også når det kommer til å gå med andre klær enn det vi er vant til. Det tok tid for meg å kjenne på at jeg kunne gå med kroppsnære overdeler. Hodet sa store, vide overdeler, speilet, og fornuften sa noe helt annet. Nå har jeg blitt mer komfortabel med litt kroppsnært.

Dette første bildet, det er en overdel jeg virkelig elsker. Dongeri uten å være dongeri. Denne er så utrolig myk og god, og har denne utvaska looken. Denne liker jeg utrolig godt. I tillegg til modellen jeg har på meg, så finnes den i en kortere modell, og den finnes i ei kort, stilig jakke.

På dette bildet har jeg på meg en tunika som heter Jytta. Denne har tunika lengden. En nydelig farge, og helt nydelig å ha på seg.

På dette tredje bildet, så har jeg en veldig enkel tunika. Sort med to små lommer i front som ikke er synlige på bildet, men de små lommene utgjør en veldig fin detalj. Som sagt, så er dette en veldig enkel modell, men denne her, den elsker jeg å gå i! Armene er noe lengre enn på bildet, for her har nok jeg dratt de opp litt. Tunikaen er veldig fin selv om den er enkel. Den er så behagelig å ha på seg. Jeg kan ha en vest over, jeg kan ha ei tøff jakke over, jeg kan bruke et fint skjerf for å pynte den opp, eller den er veldig fin som den er. Modellen heter Salka.

Jeg blir aldri skuffet over Pont Neuf. Der er selvsagt alltid plagg som ikke jeg kler. Plagg som er for korte, passform som ikke er helt meg, bukser som jeg ikke passer, og i en hel kolleksjon, så skal det noe til at alt passer smaken, og kroppen 100%. Det meste derimot er klær for mitt øye, og min kropp. Se hele Pont Neuf sin høstkolleksjon her : http://pontneuf.dk/foraar-2017/ Pont Neuf sin høstkolleksjon består som vanlig av mange flotte tunikaer, og kjoler, og den består også tunikaer som har en kortere lengde. Pont Neuf høsten har også bukser, skjørt og cardigans. Bare å glede dere – Pont Neuf høsten er på plass i butikkene.

Så kan jeg jo likegodt friste dere med en gang,  julekolleksjonen fra Pont Neuf er rett rundt hjørnet. Ikke nok med at den snart er i butikkene, den er også rålekker! Mye rødt, mye i en helt nydelig lilla farge, mye kombinasjoner – og jeg gleder meg en hel haug!!! Jeg gleder meg også til å vise julekolleksjonen her på bloggen veldig snart. Lag dere en god mandag!!

 

Følg meg gjerne på Instagram : heidirosander