Ny slankemedisin aktuell for Norge

Denne uken har vi hørt på nyhetene at salget av slankesprøytene Ozempic og Saxenda tar helt av, og det på tross av at man nå må betale disse selv om man ikke har diabetes. Mange nordmenn opplever at sprøytene hjelper dem i kampen mot overvekten. Hvorfor ikke Ozempic, og Wegovy ikke har kommet på blå resept, det er noe jeg ikke fatter. Når noe kan hjelpe oss overvektige, så bør man kunne få hjelpen på blå resept.

Saxenda, Wegovy og Ozempic er sprøyter som finnes på det norske markedet. Da Wegovy ble tilgjengelig i Norge på nyåret, så omtalte leger og eksperter sprøyten som en revolusjon innen fedmebehandling. Kliniske studier viste nemlig at en tredjedel av de som hadde brukt Wegovy opplevde en vektreduksjon på 20 prosent eller mer.

Den nyeste, Wegovy er altså den sprøyten som til nå har gitt den beste vektreduksjonen. Men nå kan det komme en ny sprøyte på markedet i Norge etter hvert, en sprøyte som kan vise til et enda bedre resultat enn Wegovy. Ekstreme resultater, og den høyeste vektreduksjonen som er sett i en klinisk studie så langt, sier produsenten.

Den nye slankesprøyten som kan være aktuell for det norske markedet heter Mounjaro. Foreløpige studier viser oppsiktsvekkende resultater.Mounjaro brukes allerede til behandling av diabetes, men for én måned siden søkte produsenten, Eli Lilly, om å bruke det til fedmebehandling i USA. De har også søkt til det europeiske legemiddelbyrået , EMA. Legemiddelverket antar at firmaet vil sende en søknad om godkjenning for dette bruksområdet i Norge i løpet av kort tid selv om produsenten selv ikke vil svare på om Norge er på listen over land hvor de ønsker å få autorisert medisinen som fedmebehandling. Produsenten understreker likevel at målet deres er å gjøre medisinene tilgjengelige for så mange mennesker som mulig skriver de i en pressemelding til TV2.

I den nyeste studien rundt Mounjaro, så ble over 600 personer evaluert over to perioder. I første omgang tok pasientene medikamentet i 36 uker. Her ble det i gjennomsnitt oppnådd en vektreduksjon på 21,1 prosent. Deretter ble gruppen delt i to, hvor den ene gruppen fortsatte på medisinen, mens den andre fikk placebo. De som fortsatte på Mounjaro mistet ytterligere 6,7 prosent av vekten etter 52 uker. Placebo-pasientene la på seg i gjennomsnitt 14,8 prosent av vekten i løpet av den samme perioden. Totalt sett mistet pasienter som fortsatte på medisinene i gjennomsnitt 26 prosent av vekten sin etter 88 uker, opplyser selskapet i en pressemelding.

Mounjaro skal ha omtrent de samme bivirkningene som andre diabetesmedisiner : hodepine, kvalme, oppkast, diare, forstoppelse, magesmerte, svakhets- eller tretthetsfølelse.

Lege Sara Reinvik Ulimoen sier til TV2 at hun mener studiene rundt Mounjaro er overbevisende, og at alle studiene har en solid dokumentasjon. Hun regner med at Mounjaro vil komme på norske apoteker i løpet av 2023, og at den da først vil godkjennes som diabetesmedisin. Hun tror at

– Det er en overveiende solid dokumentasjon i alle studiene som er gjort, sier Ulimoen til TV 2.

Hun regner med at Mounjaro vil innta norske apotek i løpet av 2023. Den vil da først godkjennes som diabetesmedisin. Hun tror at mange pasienter og leger vil tenke at dette blir den foretrukne medisinen for overvekt når den kommer til Norge. Ulimoen mener effekten av medisinen er helt på høyde med det man kan oppnå med fedmekirurgi.

Jeg skal følge spent med på lik linje med garantert mange andre. Man kan mene det man vil om disse slanke sprøytene, men husk at hver enkelt bestemmer over eget liv. Om noen vil bruke slankesprøyte, så er det vedkommende sitt valg sammen med fastlegen sin. Ingen andre har noe med hva andre velger å gjøre i kampen mot sin overvekt. Mene noe, det kan man, men å hakke ned på de som velger noe annet enn hva en selv måtte velge, det blir så feil. Jeg føler mange snakker disse sprøytene ned, men for mange så har sprøytene endelig vært det som skulle til for at man har klart å gå ned i vekt. Vet man hva sprøytene inneholder? Vet man hva de gjør med kroppen? Kanskje ikke, men å ta en slankeoperasjon kan neppe være en bedre løsning.

Jeg har fått mye smerter, kvalme og oppkast ved bruk av Ozempic. Men jeg har den siste tiden opplevd det samme i andre situasjoner, så om det er sprøyten, eller om det er andre ting som gjør at jeg har reagert, det er jeg nå usikker på. Så jeg tror jeg skal gjøre et nytt forsøk. Vi prøver alle hele tiden å finne noe som kan hjelpe oss, og det skjer endelig noe på fedmefronten. Jeg håper at også Mounjaro vil bli klar for det norske markedet, og jeg håper at slankesprøytene vil komme på blå resept alle som en.

 

 

8 kommentarer
    1. Ja hver og en må gjøre det som er riktig for dem. Jeg er allerede så sliten i kroppen at de bivirkningene frister meg ikke. Jeg holder meg til min 5 dagers fasteimiterende diett. Men kroppen reagerer med stress på det også, selv om man spiser kun vanlige grønnsaker. Jeg har gått ned 3-4 kg på 5 diettrunde a 5 dager, siden nytt år. Man skal ikke ta de for ofte. Jeg skal ha tre runder til i år og så for vi se hva prøvene viser, om insulin har gått ned. Medisiner kan man slutte med, men operasjon er for livstid og mange har senvirkninger av den også, utmattelse, fibro,, diaré, nedsatt hukommelse og konsentrasjon. Kroppen vår er en finstilt maskin. Alt henger sammen. Etter tre runder med diett, hadde prøvene forverret seg, tom kolesterol og fettstoffer i blodet. Men etter runde 4 der jeg var flink å meditere, ble de forbedret. Indre stress er en ødeleggende faktor for meg.

      1. Indre stress er ødeleggende for så mye. Man tenker kanskje ikke over hvor mye det psykiske påvirker kroppen. Jeg har startet opp igjen med Ozempic. Fastlegen min kan ikke helt skjønne at jeg blir dårlig av en så liten dose, så jeg forsøker igjen. Har gått på den i 4 uker nå, og til nå har jeg ” bank i bordet ” , ikke blitt dårlig. Så kanskje er det noe annet som gjør at jeg får disse smerteturene. Satser på å finne ut av det fremover.

    2. Det er jo flere som faktisk har diabetes som opplever at apotekene er tomme for medisinen, fordi tjukke folk har fått den. Det er ikke riktig i mine øyne.

    3. Det er litt synd at det har blitt en slags drakamp mellom det å ha diabetes og de som får det som fedmehjelp. Ja det er sånn at mange ikke får hentet ut av de som har diabetes men det glemmes at de har andre medisiner som kan brukes. Jeg har selv brukt Oz og jeg hadde effekt av de en stund men så gav det seg. Og jeg håper som deg Heidi at den nye som det snakkes om og også Wegovy kan komme på blå resept, slik at det ikke blir en slags rikmannsmedisin. Jeg tror at man vil se en reduksjon i helsekøen når mange har mindre behov for diverse ting bare de får en god hjelp av medisiner. Men men det er som det er

      1. Jeg håper, og tror at Wegovy vil komme på blå resept. Jeg tenker at det er så mange med så gode erfaringer ved bruk av disse slankesprøytene at man på sikt ser hvor viktig, og bra dette er for veldig mange. Jeg opplevde ved bruk av Saxenda at den var veldig bra i starten, men så stilnet effekten. Ozempic har jeg blitt så dårlig av, men fastlegen min mener at jeg ikke kan bli så dårlig av en så liten dose. Han tenker at det kan være andre ting som utløser det. Så nå jeg jeg en ny runde for å prøve, og se…

    4. Det er så trist at man må betale dyrt av egen lomme. Har slitt med overvekt i hele mitt voksne liv. Og fikk plantar facitt som varte i 2 år. Trykkbølgebehandling, kortisonsprøyter under føttene, ingenting hjalp. Fysioterapi osv. NADA hjelp. Pga av at jeg haltet, forplantet skjevheten seg til smerter i knær, full låsning i bekkenet og vond rygg med utallige kiropraktortimer, manuellterapeut, trening, fysioterapi. Klarte knapt gå. Fikk omsider Saxenda, og jeg gikk ned 10 kg i løpet av 4 mnd. Det berget meg. Jeg klarte omsider å begynne å gå, og alt av plantar facitt og låsninger forsvant. Etter mange måneder uten at jeg gikk ned, gikk jeg over til Wegovy. Gikk da ned nye 10 kg, og jeg klarte å gå på lengre turer da smertene i knærne ble bedre. Så alt i alt har jeg gått ned 20 kilo på 1,5 år. Og hele tiden har jeg betalt medisinen selv. Da jeg startet var min BMI på 38, og hadde hverken diabetes, høyt blodtrykk eller høyt kolesterol. Derfor fikk jeg ikke blå resept. Og etter nye regler får heller ikke de over 40 det på blå resept. Er rett og slett helt sykt!! Og jeg blir rett og slett forbanna at leger skriver ut dette middelet til kjendiser som kun har noen få kiloer de vil bli kvitt. Så mange i dette landet som sliter med fedme.

      1. Jeg er så enig med deg. Det er ikke riktig at man skal betale av egen lomme. Det blir så feil. Når man endelig har kommet på banen med noe som kan hjelpe veldig mange, så skal de selvsagt ta det bort fra blå resept, og man må betale selv. Overvektige blir ikke tatt på alvor. Alt av utfordringer på det fysiske plan vil jo bli bedre med en vektnedgang, og staten vil spare penger i lengden, så ikke til å fatte. Jeg har troa på at både Ozempic og Wegovy vil komme på blå. Jeg håper det tas til fornuft. 20 kg er jo fantastisk! Gjorde du noe i tillegg til å ta sprøytene? Leger som skriver ut disse medisinene til kjendiser som ikke har et gram for mye, de burde fratas retten til å skrive de ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg