Med TV team på besøk

Finnene har reist fra Kristiansand, og jeg sitter igjen med masse flotte opplevelser og minner. Det å få være med i en TV produksjon som det jeg fikk denne uken, det har vært en stor opplevelse og utrolig minnerikt. Jeg har også lært mye om det å produsere tv, jeg har lært masse nytt om Finland, og fått lov å bli litt kjent med et flott tv team på fire personer. En stor opplevelse alt sammen.

Det var før sommeren at jeg det kom opp et finsk nummer på telefonen min. Jeg tenkte at det var en av disse svindler telefonene, så jeg tok den ikke. Men ikke så lenge etter, så tikket det inn en beskjed på svareren min, og den var fra en finsk journalist fra YLE. Hun forklarte kort hvorfor hun ville ha tak i meg, og ønsket at jeg ringte tilbake. Jeg gjorde selvsagt det, for jeg var veldig nysgjerrig på å finne ut mer om dette. Den finske journalisten kunne på engelsk fortelle meg at de skulle lage en dokumentar om hvordan store kropper blir avbildet, og fremstilt i media og i kunsten. De ville snakke om hvordan jeg opplever stigmatiseringen av overvektige. Jeg brenner for emner som dette, og jeg synes det er så viktig at det settes fokus på det, så når jeg fikk spørsmål om jeg ville være med, så sa jeg selvsagt ja til det. Jeg gruer meg til å se meg selv på tv. Jeg liker ikke å se meg selv verken på bilder, eller tv, men det er en så viktig sak at det er av den grunn jeg sa ja til dette. Ikke for å digge meg selv på tv…

Mandag morgen kom de hjem til meg for å filme her. TV teamet fra YLE var på 4 stykker: 2 journalister, en lydmann og en kameramann. Masse utstyr var også med i bilen, og etter en prat, så gikk de i gang med å sette opp kameraer, og lydanlegg, Huset ble omøblerert en del for å få opptakene best mulig. Lyslamper ble satt opp, og mikrofoner ble satt på. Mikrofonene er jo så små i dag at de er lett å skjule. Lydtester, og lystester ble gjennomført. Det er jo spennende i seg selv å se alt av forarbeid som må gjøres før man er klare til opptak. Hver enkelt kjenner sin oppgave til fingerspissene. Jeg har vært med på en NRK produksjon tidligere som heter ” Ikke spør om det “, men det var en litt annen type produksjon.

Eva som var journalisten som intervjuet meg, hun pratet heldigvis finsk/svensk, så det var lett å forstå henne. Det var få ganger vi måtte stoppe pga språkproblemer. Vi snakket om diskriminering av overvektige, hvem som har ansvar, vi snakket om media og kunsten, og vi snakket om hvordan jeg personlig hadde opplevd det å være overvektig. Jeg tror det kan bli en aha opplevelse for mange som står på utsiden, og ikke selv har kjent dette på kroppen når de hører om hvordan det faktisk er å ha en “avvikende” kropp.

Opptaket hjemme hos meg tok ca 3,5 time. Intervjuet tok helt klart det meste av tiden, men så skulle de filme litt ulike scener etterpå. Bare det å filme at jeg gjør klar treningsbagen, det tok bra med tid, og flere opptak måtte gjøres. Etter filming hjemme, så dro vi på trening for å filme litt derfra. Jeg hadde fått med meg PT på Fresh Fitness Rona, Hege Hæstad om hun ville bli med på denne frekvensen, og Hege stilte sporty opp. Jeg hadde blitt forespeilet at vi skulle gjøre en øvelse sammen, men en ble til mange flere, så den delen av dokumentaren, det er vel den jeg kanskje gruer meg til å se. Det ble jo nesten ei treningsøkt, og svetten rant slik den skal gjøre…men jeg kan ikke innbille meg at det kommer til å se bra ut på tv. Men alt for en god sak som jeg alltid sier. Det ble en spennende, lærerik og flott dag sammen med det finske tv teamet. Dagen ble avsluttet med middag i byen før vi sa ha det til hverandre. de skulle på UIA dagen etter å gjøre et intervju, og deretter skulle de videre til Sverige.

Dokumentaren som YLE lager, den blir også sendt på NRK. Høyst sannsynlig vil den også bli sendt i de andre nordiske landene også, men at NRK sender den, det er allerede bestemt. En tv produksjon tar lang tid å lage, så dokumentaren vil bli sendt høsten ’23. Tv teamet skal reise rundt  alle de nordiske landene for å treffe ulike mennesker, så jeg må bare si nok en gang at jeg er så stolt over at jeg får være med som blogger/samfunnsdebattant fra Norge.

Nå er det bare å gruglede seg til høsten ’23….

8 kommentarer
      1. Hei Torhild.
        Det var utrolig spennende å bli spurt om å delta i dokumentaren. Det er så viktig at temaet får fokus. Veldig fint å høre at du gleder deg til å se dokumentaren når den kommer på tv…jeg grugleder meg, men skal jobbe med å glede meg mer enn jeg gruer meg 🙂

    1. Så spennende dette var, så dette skal jeg få med når det kommer. Så enig at det er en viktig sak. Sjøl er jeg om dagen opptatt av alt det som kan sies å havne under “annerledes” og hva det gjør med folk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg