Hvorfor har det blitt sånn egentlig?

Julen nærmer seg med stormskritt. Jeg føler jeg er veldig i rute. Julegavene er kjøpt, kaker er bakt, huset er julepyntet, og julestemningen, den er der den også. Ikke som da man var små, og hadde tusen julenisser i magen, men jeg kjenner litt på stemningen ennå.

Juletradisjoner er verdt å holde på, og jeg prøver å gjøre det. Jeg husker julen hjemme, og har tatt med meg mye av det min mor gjorde inn i mitt eget hjem. Det er så hyggelig når jeg ser at datteren min som voksen setter pris på mange av juletradisjonene. Noen juletradisjoner er nok i ferd med å dø ut om vi ikke snur, og tar de tilbake. En av de er det å skrive julekort.

Det å skrive julekort er en tradisjon som er i ferd med å dø ut, og det er utrolig synd. Hvorfor har det blitt sånn egentlig? Har vi ikke tid? Tar vi oss ikke tid? Det er så innmari koselig å få julekort i posten fra familie, og venner, og jeg må innrømme at det aller koseligste er når man mottar håndskrevne julekort. Det trenger ikke stå så veldig mye, men det at noen har satt seg ned, og skrevet en personlig julehilsen, det synes jeg er veldig, veldig koselig. Det at noen har tatt seg tid, det setter jeg veldig stor pris på. Jeg håper at vi kan ta tilbake tradisjonen med å sende julekort. Det er synd at sms’er, og mail har overtatt mer, og mer. Verken sms, eller mail vil kunne erstatte den koselige, personlige julekorttradisjonen, så jeg håper vi kan endre dette, og gå tilbake til de tradisjonelle julekortene som vi sender i posten. Vi har tiden, og vi vet at de som mottar kortet blir innmari glad.

Jeg blir innmari glad for hvert eneste kort jeg får.  Noen julekort husker man likevel ekstra godt. I fjor fikk jeg ett flott, håndlaget julekort som jeg ikke kjente igjen skriften på. De man får julekort fra år etter år, de kjenner man gjerne igjen skriften til, men dette var ikke en kjent håndskrift. Da jeg åpnet kortet, og leste, så ble jeg så utrolig glad, og jeg kjente at tårene lå der i øyekroken. Det var fra en person jeg egentlig ikke kjenner, men vi har felles utfordringer, og blitt litt kjent på den måten. Jeg husker ennå ordene som stod skrevet i kortet. Fantastiske ord som gjorde meg både glad, stolt og rørt. Slike kort gjør en forskjell for meg. Ordene betydde så mye, og gikk rett til hjertet mitt. Det at noen tenker på deg, og bryr seg om deg, det er en utrolig god følelse. Å føle at man betyr noe for andre, det er en helt fantastisk følelse. Ett helt spesielt julekort, og det fineste kortet jeg har fått. Så personlig, og så fint med masse omtanke fra avsender. Tenk at et julekort kan bety så mye! Kanskje burde vi bli flinkere til å sende slike hilsner selv om man ikke alltid har personen i nær omgangskrets. Det tror jeg ikke alltid vi er like flinke til å tenke på. Noen håndskrevne ord på et kort kan bety mer enn vi aner. Julekort er virkelig en flott juletradisjon.

Jeg skriver julekort ennå, men jeg merker jo at det blir færre for hvert år, og jeg mottar færre for hvert år. Jeg kunne ha skrevet julekort til mange, men “alle ” har liksom sluttet med det, og sender heller en sms med ønske om god jul. Jeg koser meg jeg når jeg kan sette med ned for å skrive julekort, og hvert kort får en liten håndskrevet hilsen. Dette har jeg gjort i alle år, og fra å skrive en stor bunke, så er bunken blitt betydelig mindre. Jeg har lagd flotte julekort i år, og dere kan jo tenke hvem som er på årets julekort. Det er prinsene min, Henry og Alfred Jeg har stolt sendt ut julekort så alle kan få se hvor heldig jeg er som er mommo til disse nydelige og flotte prinsene.

Hver jul henger jeg opp en helt spesiell nisse på hver side av karmen inn til kjøkkenet. Hver nisse har en lang remse hvor jeg kan henge julekort. Da jeg fikk disse julekortnissene for veldig mange år siden, så var de stappfulle av julekort hver eneste jul. Dette har nok endret seg en del i løpet av årene. Det er tydelig at man skriver mye mindre julekort. Julekortnissene mine, de henger på samme plass i år også, og jeg er spent på hvor mange julekort som vil bli hengt opp i år. De blir neppe fylt til randen som de gjorde de første årene, men noen julekort håper jeg jo kommer i postkassen min. Kanskje kommer det også i år julekort som vil røre hjertet mitt på en helt spesiell måte. Kort som betyr noe helt spesielt. Pr. i dag så er det kun et julekort på den ene julekortnissen. Det henger der så flott, men også ensomt. Jeg får jo håpe at julekortet får litt besøk de neste dagene.

Nyt førjulstiden, og lørdagen. I dag kommer eldsteprinsen og skal være hos mommo til i morgen. I morgen skal vi på teateret for å se dukketeateret Baldrian og Musa som jeg er sikker på at mange fra Kristiansand og omegn kjenner til. Jeg var mye på Baldrian og Musa sammen med datteren min da hun var liten. Nå er det barnebarna som skal få gleden av å bli kjent med disse to dukkene, og tas med inn i deres verden. Jeg tror jeg gleder meg like mye som Henry til i morgen.

4 kommentarer
    1. Jeg har alltid lagt mye jobb i julekortene. Brukt mye tid og omsorg på det jeg har skrevet. Mange penger har det kostet, men har fått så mange positive tilbakemeldinger at jeg har gjort det år etter år.
      År 2022 blir det ingen julekort fra meg. Med porto på 19kr har jeg ikke råd til å skrive 40-50 kort som jeg har brukt. Nei, pengene for kort og porto bruker jeg nå heller til å hjelpe kirkens bymisjon osv
      God jul

      1. Ja, jeg glemte å ta det med i blogginnlegget mitt, dette med porto. For jeg er SÅ enig! Man får jo sjokk når man skal kjøpe frimerker. Portoen er helt hinsides dyr, så jeg skjønner at portoen også stopper mange fra å sende julkort. Posten mister masse kunder på de prisene de kjører med. Jeg ønsker deg ei riktig god jul, Berit!!

    2. Mange av mine faste julekort mottakere har falt fra etterhvert. Så fra å sende over 40 kort var det 23 stk i år. Kostet mere enn 250kr å sende dem. Så mange dropper det nok også pga høy porto
      Ønsker deg god jul og håoer enda at vi skal få til et kaffetreff på Sørlandssenteret

      1. Det er jo sånn livet er, og det merker jeg også, at mange mottakere av julekort faller fra, og noen er ikke familie lengre. Jeg er så enig med deg i forhold til porto, for den er hinsides dyr. 19 kr ganger det antall julekort man skriver, det blir mye penger. Og det er nok noe av grunnen ja til at enkelte dropper det. Posten mister mange kunder pga de høye prisene de kjører med.
        Jeg ønsker deg også ei riktig god jul, Brith Helen! Kaffetreff, ja, guri, det er sannelig på tide. Kan vi ikke ta opp tråden igjen rett over nyttår, så får vi til et treff på Sørlandssenteret. Fint om du kanskje sender meg ei melding, så finner vi noe som passer begge. Jeg har en tendens til å glemme mye, men IKKE med vilje…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg