Dette gidder jeg ikke mer!

Akkurat sånn følte jeg det denne uken! Dette gidder jeg ikke!

Denne uken følte jeg nesten for å gi opp. For en kjip beskjed å få!

Det var sikkert flere enn meg som gikk i kjelleren når man denne uken hørte ny forskning fortelle at man egentlig bare kan slutte å trene om man tror det hjelper for å gå ned i vekt. Jeg trodde nesten jeg hørte feil. Jeg vet man sier at kost er kilo, og trening er gram, men likevel, trening må da ha en effekt på vektnedgang? Hvordan har jeg klart å gå ned så mye om det ikke hadde vært for trening?

Skal vi nå slutte å trene? Skal vi nå kun konsentrere oss om streng diett for å miste kilo? Overlegen fra St. Olav som denne uken uttalte seg om dette mente faktisk at det var uetisk av leger og myndigheter å si at man går ned i vekt om man trener.  Hun mener det er feil å hevde at man må trene for å oppnå vektnedgang.

Hovedgrunnen til at trening ikke virker i følge forskning er bla fordi det er vanskelig å øke aktiviteten så mye at du forbrenner nok kalorier til at det faktisk monner for å gå ned i vekt. Dessuten får mange økt appetitt og spiser mer etter trening. I tillegg belønner vi oss selv i form av mat eller noe annet å spise etter trening.

Dette kan ikke være helt svart/hvitt tenker jeg. Og uansett, så vet man jo at aktivitet og trening er bra for helsen vår, så måten denne forskningen ble presentert på, ble litt feil synes jeg. Det var som om alle bare kunne  gi søren i trening, og kun legge om kosten. Ingen kan anbefale noen å slutte å være psykisk aktiv, og det var nok heller ikke meningen. Det bare føltes sånn.

Trening alene er absolutt ikke nok. Det vet jeg, og det vet du, men for min del, så har trening betydd enormt mye. Hva skal ellers være årsaken til at jeg har klart ett så stort vekttap? Jeg har ikke gjort store endringer i kosten. Joda, noen endringer har jeg selvsagt gjort, men ikke så store at de alene utgjør minus 50 kg. Jeg spiser mindre i løpet av en dag, og jeg spiser mindre søtt og salt, men jeg spiser stort sett det samme. Ingen diett. Så visst treningen ikke har betydd noe for min vektnedgang, så kan jeg ikke fatte hva som er årsaken…maten kan det ikke være.

Denne uken hadde jeg lyst til å kaste joggesko i søpla, og si opp treningsabonnementer. Gikk litt i kjelleren, men kom meg fort opp igjen. Jeg må se hva jeg selv har oppnådd, og hva som fungerer for meg. Jeg skal fortsette å trene, og målene mine er de samme. Kanskje ble jeg enda mer motivert til å vise at for meg så er trening viktig, ikke bare for helsen, men også for vekten. At jeg gjør gode ting for helsen, det betyr selvsagt også enormt mye. Helsen er jo sånn sett viktigere enn alt annet, og når man opplever en så stor endring i helsebildet, og en stor vektnedgang som jeg har, så vet man at man har gjort det riktig, uansett om det er resultat av det ene eller det andre.

Jeg kjøper meg nok heller nye joggesko, fortsetter å jobbe for målene jeg har satt meg, og som jeg skrev, kanskje ble jeg enda mer motivert, mer gira på å vise at jeg skal  klare å gå enda mer ned i vekt ved å fortsette akkurat slik jeg har gjort disse årene.

Ikke slutt med trening om du også var en av de som gikk i kjelleren etter å hørt den nye forskningen. Trening er viktig. Tenk på fordelene  visst man ser bort i fra vektnedgangen : I forhold til fysisk og psykisk helse, overskudd, man føler seg bedre og reduserer faren for livsstilssykdommer. Det er veldig mange gode grunner for å holde på med fysisk aktivitet. Jeg tar en tur på trening jeg 🙂

 

 

6 kommentarer
    1. De sier så forskjellig. Jeg tenker man må tenke litt på hva som føles riktig for en selv. Og hvis man trener bør det jo være for at kroppen skal få det bedre på flere måter. Jeg trenger ikke å gå ned så mye, men jammen trenger jeg å få litt mer muskler og rett og slett bare BRUKE kroppen litt. Jeg tror det er SUNT å trene uansett, og jeg tror det hjelper på kiloene også. En kombinasjon, mat og mosjon.

    2. Ingen har sagt at det er usunt å trene. Bare at trening alene kanskje ikke er nok til å få den raske vektnedgangen mange drømmer om.
      Det er jo positivt at man kan gå ned i vekt ved å legge om kostholdet alene, og at man ikke MÅ trene for å gå ned i vekt. Når jeg var på mitt største, hadde jeg ikke energi eller ork til å være fysisk aktiv. Trening var det siste jeg vurderte. Det var vondt å gå opp ei trapp.
      Så la jeg om kosten litt. Lever ikke på streng diett, og kan kose meg med all slags mat – men begynte å ta sunnere valg og ha et bevisst forhold til hva jeg putta i munnen. Jeg gikk raskt ned noen kilo (Det var mange nok å ta av.)
      Så begynte jeg så smått å gå turer, labba av gårde på vonde bein.
      Nå merker jeg at jeg kan gå lengre, og fortere uten å høres ut som en hvalross på land. Vekta er fremdeles på vei ned, sakte men sikkert. Jeg synes det er bra at forskerne har funnet ut at man ikke MÅ trene for å gå ned i vekt – men man har da fremdeles nok av forskning som viser at det er bra for oss å være fysisk aktive.
      Kos deg på trening

    3. En ting er sikkert…en skal ikke tro på all forskning som vi blir foret med.
      Trening har alltid vært bra, men at man må gjøre en innsats på kostholdet, ja det tror jeg nok også er viktig.
      Hold fast på de fantastiske resultatene du har oppnådd og la det være bevis nok på hva som virker for deg.
      For mange år siden, ca 30, skrev noen amerikanske forskere om at de hadde funnet ut at det var sundt å røyke.
      Heldigvis vet vi bedre.
      IKKE all forskning er til der gode er nå min oppfatning.
      Ha en aktiv helg🏋️‍♀️

      1. Helt enig med deg, Margareth. Man skal ikke tro på alt man hører. Det har vi jo lært opp igjennom. Klart trening er bra, og man vet jo også at kostholdet er viktigst. Jeg har oppnådd mye, og det skal jeg holde fast ved. For meg har trening betydd mye, og jeg fortsetter å jobbe videre for å nå målene mine 🙂 Ha en nydelig søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg