Vi er ikke attraktive nok

Det må jo være en grunn til at ikke flere produserer tur, og treningsklær for oss som er en størrelse, eller to for store. Grunnen må jo være at vi rett, og slett ikke er attraktive nok? Det er liksom ikke en innertier det å produsere klær slik at alle kan komme seg ut på tur, eller komme seg på trening. Jeg er veldig sikker på at dersom utvalget av tur, og treningsklær hadde vært større enn det er i dag, så hadde flere kommet seg i aktivitet! Vi store ønsker også å være sporty, vi ønsker også å ha på oss klær som sitter som de skal. Dårlige klær, det ødelegger gleden av både turen, og treningen. I tillegg gjør det absolutt ingenting om vi også kan føle oss freshe, for den følelsen er like god å kjenne på for oss som de som kan kjøpe ordinære størrelser. Det er kanskje enda viktigere for oss å føle på dette .

Foto : Stormberg
 

Er det ett dårlig image for sportsbutikker det å ha klær som også passer oss store? Blir det liksom helt feil at store mennesker kommer og skal ha tur, og treningsklær? Er det sånn holdningene fortsatt er? Burde ikke produsentene lage klær for alle, og burde ikke produsentene være med på å oppmuntre også store mennesker til å være aktive? Er det sånn at vi som er store bare skal tre på oss det vi finner i skapet? Visst vi leter, så finner vi nok noen utslitte, gamle joggebukser, et telt av en t-skjorte, og noen joggesko som vil gjøre både treningen, og turen til ett sant mareritt både fordi de er gamle, slitte, og ikke tilpasset bruken vi ønsker dem til. Jeg lurer på hva slags inntrykk det hadde hatt på en som kan kjøpe hva som helst i en sportsbutikk dersom vedkommende måtte kle på seg noe gammelt man fant i skapet. Jeg tror ikke det hadde fristet med en ny tur, eller en ny treningstime!

Etterspørselen etter tur, og treningsklær er for liten sier både sportsbutikker, og produsenter. Det er altfor få som etterspør store størrelser, og da kan man heller ikke produsere. Dette er bare noe stort tull! Hver fjerde jente i Norge trenger klær fra str, 42 og oppover. Vi blir stadig større også her i Norge, så ikke kom å fortell meg at behovet ikke er der! Ingen vil lage klær til oss fordi det kan være ødeleggende, det er sånn bransjen tenker. Tenk om man skulle få inntrykk av at det er ålreit å være feit! Visst noen har så enkle hoder at de konkluderer sånn, så er det jaggu på tide med en tur til hodedoktoren. Hva kan vel være mer positivt enn at også vi store kan komme oss på tur, og trening? Da er det plutselig også en unnskyldning mindre…det at der finnes svært lite tur, og treningsklær i store størrelser, det er faktisk en unnskyldning jeg kan forstå når det kommer til at det kan holde oss noe tilbake for å komme oss i aktivitet. Å føle oss vel er veldig viktig også for oss som bruker store størrelser i klær. Det at vi kan få klær som er komfortable, som er bevegelige, og som sitter som de skal, det betyr enormt mye! Vi store ønsker også å trene, og vi liker å være ute på tur, og har vi da ikke tur- eller treningsklær som passer godt, begrenser dette lysten til aktivitet. Bukser som sklir ned, som ikke er høye nok, eller store nok, topper som er for korte, og som er for tettsittende, topper med altfor korte armer eller som sklir opp under bevegelse. Energien vår brukes fort opp på helt andre ting enn aktiviteten man egentlig skulle gjennomføre. Denne frustrasjonen kjenner nok mange seg igjen i…Vi store vil ha skikkelig treningsklær! Vi store vil ha gode turbukser, og fleecejakker. Vi store vil ha gode jakker, vi vil ha gode skibukser, og vi vil ha godt, varmt og komfortabelt ulltøy på kalde dager. Vi vil ha de samme klærne som man kan få i ” ordinære ” størrelser.

Etterspørselen er ikke stor nok sier produsentene. Kanskje er vi ikke flinke nok til å si i fra, og banke hardt i bordet. Der bør vi nok bli enda flinkere. Jo, flere som sier i fra, jo, større mulighet er det til å bli hørt. En av de større produsentene på treningsklær kunne stolt fortelle at de hadde trenings t-skjorte opp i 54/56…jeg er en størrelse 50, og burde glatt ha gått inn i en str. 54/56…men du verden så vakker jeg så ut i den 🙂 Det var så vidt jeg fikk den på meg, og når den endelig kom på, så satt den som klistret…armene var nesten på skuldrene, og lengden, den var jo en historie for seg selv. Den rakk i alle fall ikke til magen for å si det sånn 🙂 Skal man produsere treningsklær i store størrelser, så får man gjøre det skikkelig, og ikke skryte på seg noe som overhode ikke stemmer. Når det kommer til etterspørsel, så tror jeg vi virkelig må begynne å si i fra. Jeg vet mange gjør det, håpet er at enda flere gjør det. At markedet ikke er stort nok, det er bare noe vås! Jeg er sikker på at det lille som produseres i store størrelser blir utsolgt. Jeg tror ikke produsentene brenner inne med noe som helst…i såfall må det være de plaggene som tilsynelatende har en merkelapp hvor det står at det skal være en stor størrelse…men hvor Barbie nesten hadde hatt problemer med å få til å passe.


Foto : Stormberg
 

Det føles nedverdigende å spør etter store størrelser i en sportsbutikk. Dere skulle kjent på følelsen dere som produserer tur, og treningsklær. I beste fall, så blir man henvist til ett bittelite hjørne hvor der henger to, tre plagg som Barbie, og Ken har vært modeller for. På mange sportsbutikker, så får man virkelig føle at de dårlige holdningene til overvektige fortsatt er tilstede, og jeg vet om mange som har fått lite fine kommentarer når man spør etter klær i sin størrelse. Mange blir også henvist til herreavdelingen! Vi vil da ikke gå kledd i herreklær bare fordi vi er store, sporty kvinner! Skal vi ta til takke med ” hva som helst ” bare fordi det ødelegger et image at vi feite spør etter gode tur, og treningsklær? Jeg blir så utrolig sint, og provosert! Å få høre at man ikke har klær til ” sånne som oss “, eller at man ikke selger denne type klær i størrelse telt, hva gjør det med lysten til å ta tak, og gjøre gode endringer i livet? Med sånne holdninger fra butikkansatte, så er det kanskje ikke så rart at etterspørselen ikke blir så stor som den burde ha vært? Det skal ikke føles nedverdigende å spørre etter tur, og treningsklær i store størrelser! Det skulle være en selvfølge at det fantes! Jeg er 100% sikker på at hadde det vært gode klær til oss, tilpasset treninger, og turer i alt slags vær, så hadde flere store også være aktive. Jeg får så utrolig mange henvendelser fra dere som leser bloggen min hvor dere skriver hvor vanskelig det er å få tak i denne type klær. Dere skriver om kommentarer, og sårende holdninger, og sånn skal det ikke være! Mange ønsker tips fra meg om hvor de kan få tak i denne type klør, og jeg prøver å gi dere tips når jeg har tips å komme med, men jeg skulle så inderlig ha ønsket at jeg hadde masse tips å komme med…men dessverre…

Jeg lover å følge med, og jeg lover å legge ut på bloggen når jeg har noe positivt å dele med dere. Del gjerne dere også om dere har fått tak i gode tur, og treningsklær. Legg gjerne ved en link også i kommentarfeltet. Jeg har flere ganger gitt tommelen opp til Stormberg som i alle fall har tatt ett viktig grep i forhold til det å produsere tur, og treningsklær til oss store. Jeg håper Stormberg fortsetter med dette, og jeg håper de utvider utvalget, og at de også tar inn mer i store størrelser enn det de har gjort til nå. Jeg er sikker på at de merker etterspørselen. Jeg håper også at Stormberg ser at vi store nok trenger klærne noe annerledes enn de som bruker ordinære størrelser, og da tenker jeg spesielt på lengde. Lengre jakker, lengre fleecejakker, høyere liv på buksene, god armlengde på treningstoppene i tillegg til god lengde…tommelen opp for friske, fine farger som Stormberg er veldig flinke på, dette vil vi gjerne ha mer av. I tillegg til Stormberg, så har jeg ett par trenings t-skjorter fra danske Studio. Disse selges hos stormotebutikker. Fine på lengde, friske i farger, men ikke alltid like gode når det kommer til å være fukttransporterende, og det at de puster. Disse tingene er utrolig viktig når man trener.

At det ikke finnes gode tur, og treningsklær til oss store, det synes jeg faktisk ikke vi skal finne oss i, og det er på tide at vi blir tøffere overfor produsentene. Vi må si ifra, og vi må etterspør. Er det flere av oss som gjør det, så kan det kanskje skje noe slik at vi også kan føle oss vel i aktive situasjoner. Det er mange aktive i store størrelser, og flere vil det bli om noen nå snart tar de grepene som skal til, og sørger for at butikkene fylles med tur, og treningsklær for alle. Alle skal kunne føle seg vel på en sportsbutikk, og man skal ikke være nødt til verken å bli henvist til herreavdelingen, eller bli henvist til et hjørne med to, tre plagg i størrelse Barbie fordi en produsent ikke helt vet hva en stor størrelse er….Det hyles overalt om at vi må bevege oss mer, vi må bli mer aktive, men hvor er klærne? Å mangle godt tøy er ikke bare er en utfordring, men et problem. For hvordan skal vi  kunne røre på skrotten, uten klær? 

 

Jeg lovet en ny ” Gi Bort ” på bloggen i dag, men pga pinsen, så utsetter jeg den noen dager…men fortsatt er det bare å glede seg 🙂

 

9 kommentarer
    1. Så enig med deg Heidi!
      Stormberg er på vei, men de har et stykke igjen synes jeg. Vet ikke hvor mange ganger jeg har kommentert innleggene deres på Facebook. Når de reklamerer med at de har opptil 5xl, så bør modellen også være det! De bør bruke de flotte bildene av deg Heidi. Får aldri direkte svar når jeg stiller de spørsmålet, bare en link direkte til sidene med store størrelser ( som ofte er utsolgt😔) De er på vei, men langt fra ferdig.

    2. Det er håpløst å finne gode turklær til og med i str. 40-44. Virker som om er du over str 38 må du i herreavdelingen. Jeg finner aldri gode løpetights her i Norge i damestørrelser. De er så korte i livet at de viser navlen, og det synes jeg er ukomfortabelt å springe med. Løpejakkene er pintrange, så ender opp med herremodell og dermed litt kjedeligere farger. Også for regntøy blir jeg henvist til herreavdelingen. Det går både på størrelsen til damer og passformen som ikke passer meg i dameavdelingen. Og for meg er det kjedelig med herreklær fordi jeg er 160 cm høy og alt blir for langt i ben og armer. Når jeg tenker på at min størrelse er den mest vanlige for kvinner i dag blir jeg skremt over at butikkene ikke har bedre utvalg til oss! Glad jeg reiser til USA slik at jeg kan kjøpe det jeg har lyst på. Har en knæsj rosa regnjakke derfra nå, og koser meg hver gang jeg tar den på 😁

    3. Det finnes treningsklær i store størrelser hos KappAhl og H&M forresten. Synes dette gjelder andre klær også. Og de klærne som er for oss store,er det lite flatterende snitt og mønster.

    4. Er så enig, utvalget er dårlig i butikkene. Vet at rønish har noen store modeller på nettbutikker men hadde Vært fint å prøve dem først . Har hørt at sportsbutikken i Vennesla har store størrelser pga Evjeklinikken, men har ikke fått skjekket den selv. Synes også det er vanskelig å finne joggesko i størrelse 42 i dem modeller med fine farger. Må lete lenge hver gang. Mange fine har modeller , men vil gjerne ha litt “damefarger”…..

    5. Så enig.. selv om rompa eller frontpartiet er litt større en normalen må vi vel få nyte en tur i sko og mark..Selv sliter jeg veldig med å bruke farge for jeg liker å bli usynlig men da jeg skulle ta steget å kjøpe meg en knallrosa trenigsjakke (for innerst inne elsker jeg som mange andre jenter råsa) så var ekspeditøren helt ukjent med at de hadde svære str på Stormberg.. i en så overasket tone at selv min sindige ektemann reagerte.. nå er jeg litt hardfør så jeg oppsøkte bare en annen butikk( men fikk ikke jakke da.. hadde bare fått en i stor str) men tenk om noen der hadde tenkt at nei da er det ikke håp da.. da får jeg trene i herrestr stor i sort og altfor lange ermer.. treningsglede blir jo litt borte da.. når du ikke får klær som muntrer deg opp og som passer.. Nei vi som forbrukere må gjøre oss mer synlig og mase og mase til de ikke har noe annet valg enn å kunne tilby oss det vi vil ha for selv om jeg er bred så er jeg ikke 210 høy så jeg trenger ikke milevis med ermer.. tusen takk for den gode jobben du gjør i Stormberg for oss.Du er unik.. ha en nydelig dag:)

    6. Gunhild: Røhnisch vet jeg har store størrelser, men ofte er problemet lengden 🙁 Ofte er det så kort, og da føler i alle fall ikke jeg meg vel 🙁 Takk for tips om sportsbutikken på Vennesla – den skal jeg sannelig sjekke ut om har store størrelser.
      Er helt enig med deg i dette med joggesko! Det er noe jeg må ta tak i tror jeg. Mange kvinner bruker fra størrelse 42, og da blir det disse herremodellene som ofte ikke er så spreke i fargene. Jeg vil gjerne også ha de typiske damefargene som for eksempel rosa 🙂

    7. Hege: Jeg har ikke prøvd ut treningsklærne til Kappahl, og HM. Har prøvd de i butikken, men det blir liksom aldri helt riktig for meg. Passformen blir feil, og ofte er det for kort 🙁 Skulle ønske disse kjedene inkludert Lindex kunne ha lagt litt mer av sjelen sin i å produsere klær som er riktig for oss store….

    8. Iren Elisabeth Evensen Høiland: Det er jo helt utrolig at også du sliter med å finne gode tur, og treningsklær! Da er det noe som er riv, ruskende galt! Dette er virkelig skremmende….. Jeg har funnet ganske mye , spesielt turjakker hos Stormberg, men også Stormberg har en lang vei å gå. Det blir ofte feil på passform, og det blir ofte for kort. Regnjakker har jeg heldigvis vært heldig med. Der er utvalget blitt ganske godt. Stormote butikker har en del som er stilig, og fargerikt…Stormberg har/hadde rosa, og lilla, og jeg har kjøpt ei fantastisk rosa ei på Ullared av alle steder 🙂 🙂 Nå nylig oppdaget jeg Blæst, norsk design, og helt utrolig kvalitet! Føles ikke som en regnfrakk når man har den på seg. Min er stilig i rosa med prikker på hetten, flotte detaljer. Jeg elsker den!! Den tror jeg går opp i størrelse 54/56, og de har ulike modeller, og farger. Den koster en del, men for ei regnfrakk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg