Å kjenne på gleden –

Å føle glede er ingen selvfølge. De fleste av oss burde sikkert ha mye å føle glede over, men denne gode følelsen av glede har en tendens til å forsvinne i alt jaget, stresset, og alle negative tanker. Tidligere når jeg slet som verst med forholdet mitt til overvekten, så måtte jeg av og til stoppe opp, og kjenne etter om den gode følelsen av glede var der…noen ganger følte jeg nesten at jeg hadde mistet evnen til å glede meg fordi alt dreide seg om den forbaska kroppen, og den høye vekten. Når tankene man har rundt egen kropp blir så negative som mine den gang var, så ødelegger det evnen til å glede seg over alle de andre tingene. Heldigvis har jeg alltid følt en stor glede over å ha så mange flotte mennesker i livet mitt…min lille familie, og gode venner. Evnen til å føle glede har aldri vært borte, men likevel, så tok all negativ fokus tankene bort fra mye av det andre, gode jeg hadde rundt meg….en var så sliten av å tenke på kropp, og vekt at man kanskje ikke hadde plass til alt det andre, alt det gode….heldigvis har mye endret seg den siste tiden, og det er så utrolig deilig å kjenne mer på glede enn negative tanker!

Hva er glede egentlig? Det er ikke lett å forklare ordet, og glede er så individuelt, og personlig. Det jeg opplever som glede kan være noe helt annet for andre. Det som i alle fall er helt sikkert, det er at glede er noe godt, glede er noe positivt. Man smiler, og kjenner på alle disse gode følelsene inni seg. Glede får en til å føle seg bra, og glede får oss til å føle at livet er innmari fint 🙂 Alt går så mye lettere når man føler seg glad, og man er så mye mer positivt innstilt til det meste. Menneskene rundt oss merker jo også når vi er glade, vi utstråler masse positiv energi….og glede, det smitter 🙂 Det er godt å være rundt glade, positive mennesker, og det er jo gjerne på ett slikt godt sted man ønsker å være mesteparten av tiden…men jeg tror de færreste av oss går rundt og kjenner på gleden størstedelen av døgnet. Jeg tror dessverre at gleden ofte forsvinner i hverdagens stress, og jag. Alt stresset, alt jaget, og all negativ tenking gjør at der ikke er plass til å føle på det gode. Vi ser ikke alle de fine tingene som vi bør stoppe opp, og glede oss over. Vi ser ikke hvor viktig der er å kjenne på det å føle seg glad. Noen ganger klarer vi kanskje heller ikke helt å se at der er ting å glede oss over heller. Det er så mye annet som tar alt fokus, og all energi, og da går man nok heller i kjelleren enn andre veien. For min del, så har det vært tungt å være en størrelse for stor gjennom livet. Kanskje var det ikke det at jeg var en størrelse for stor som var så ille, men det at jeg aldri, før nå, har klart å akseptere den store kroppen. Jeg har aldri likt kroppen min, og vi har aldri spilt på lag. Når man aldri er fornøyd med den man er, og stadig går og snakker seg selv ned, så er det sannelig ikke mye plass igjen til glede! Alle disse dustete, irriterende tankene som er fullstendig sjef over deg, de tapper deg også for all energi, og da er det ikke alltid så lett å smile til verden.

Det vil alltid være dager som er grå, og triste…sånn er livet. Dagene er ulike, humøret skifter, sånn er det for oss alle. Man opplever motgang langs veien, og det er dager hvor en føler at alt bare er dritt….dette er livet. På sånne dager er det viktig å prøve å finne frem til den gode følelsen, sette seg ned, og tenke på hva som gjør oss glade? Det er ulike ting som skaper glede for oss…for meg kan glede være musikk, eller en tur ut i naturen. Glede for meg kan være god egenpleie, eller ett godt blad i go’stolen…jeg blir glad av å le, og kan se en god serie på tv…trening gir meg glede…. uansett hva som gjør oss glade, så er det viktig å sette av tid til de gode tingene i hverdagen. Senke skuldrene, og skyve bort alt du ” skulle ha gjort ” – det er sjeldent noe løper fra en. Jeg kan ikke si at jeg stortrivdes med å være rundt meg selv når jeg tidligere fokuserte så innmari negativt. Nå liker jeg mye bedre å være rundt meg selv fordi jeg har lært å fokusere på en helt annen måte. Det er kun du, og jeg som har ansvar for vårt eget humør. Andre kan prøve å påvirke det, andre kan få oss i dårlig humør, og det er en kunst og ikke bry seg om sure folk, men du verden så deilig det  om man klarer det 🙂 Ingen av oss kan skylde på andre for dårlige dager, og dårlig humør – vårt humør er vårt ansvar. Og når man først vet hvordan følelsen av glede kjennes, så er det så mye lettere å ta frem disse følelsene på dager hvor man virkelig trenger det.

Jeg har tenkt mye negativt om meg selv, og min overvekt. Jeg har hatet kroppen min, og tenkt på hvor stygg jeg er omtrent 24 timer i døgnet. Det var det første jeg tenkte på da jeg våknet om morgenen, og det siste jeg tenkte på da jeg la meg om kvelden…og gjennom dagen kvernet dette hele tiden, bevisst, eller ubevisst. Etter jeg bestemte meg for å på ny begynne en reise for en livsstilsendring, så har mye skjedd også i tankene mine. Det at jeg tok de grepene jeg gjorde, i den rekkefølgen jeg gjorde, det er jeg så innmari glad for. Hadde jeg ikke klart å endre tankemønster, så hadde jeg vært på akkurat samme plassen i dag som før. Jeg skal ikke sitte her og si at jeg bare elsker kroppen min, og hver ekstra kilo, men jeg har lært meg å akseptere meg selv for den jeg er. Jeg har sluttet med alle unnskyldninger, og sluttet å skylde på alle andre. Jeg har funnet svar på hvorfor jeg tar de valgene jeg gjør, og jeg vet mer om hvorfor jeg er overvektig. Jeg ser at overvekten har en årsak, jeg er blitt mer bevisst. Jeg vil garantert krangle med hodet i all evighet, men jeg skal være sjef mesteparten av tiden. Alle disse positive tingene som har skjedd på veien har ført med seg så utrolig mye bra, og en av de beste tingene er at jeg føler så mye mer på glede, og jeg kjenner at evnen til å glede seg over selv de minste tingene, den er tilbake!!! Jeg begynner å bli den personen jeg har lyst til å være 🙂

SONY DSC

I dag skal vi åpne en ny luke i adventskalenderen vår, og jeg skal få lov til å glede to lesere i dag 🙂 Bak luke nummer 17, så ligger der nemlig to gaver. Den ene gaven er et gavekort på Fishspa fra BiMi Fishspa. Fishspa er en nydelig opplevelse dersom du ikke før har prøvd dette. Fishspa er nydelig fotpleie! I fotbadet så svømmer det rundt små Garra Rufa fisker, en doktorfisk, opprinnelig fra Tyrkia. Fiskene har ikke tenner, men suger til seg overflødig, og tykk hud. Om du er veldig kilen, så vil det nok kile litt, men det er kun helt i starten. Jeg er veldig kilen, men dette var en helt nydelig opplevelse 🙂 Føttene blir så myke, og gode etter en slik behandling! Gavekortet på FishSpa er den ene gaven du kan vinne i dag, og det er kanskje på tide å sette deg selv først, og unne deg litt velvære, og egenpleie 🙂 Du kan lese mer om BiMi Fishspa her : https://www.facebook.com/groups/105798216206187/?fref=ts, og du kan lese en artikkel om behandlingen her : http://krs247.no/forbruker/helse-velvaere/her-kan-du-bli-spist-pa-av-fisk-11568/

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Den andre gaven vi skal trekke ut i dag er en flott treningspakke fra Spring Treningssenter! Nå har du muligheten til å trene gratis en måned hos Spring, og det er jo perfekt for alle dere som har tenkt lenge at dere vil begynne å trene! Nå kan du prøve deg en måned, helt gratis for å se om dette er noe for deg 🙂 Du får fullt medlemskap i en måned, og det betyr at du kan trene hvor mye du vil, og hva du vil. Du kan trene apparater i studio, og du kan trene på alt av saltimer. Du vil få ditt eget treningsprogram som du kan benytte deg av i treningsstudioet. Dersom du er overvektig, og har vurdert å bli med å trene sammen med treningsgruppen vår for overvektige, så er jo dette en gyllen mulighet 🙂 Nå kan du trene sammen med oss i en måned, for å se hvordan du trives 🙂 I tillegg til medlemskapet som har en verdi av 649 kr, så får du også to flotte håndklær, du får en praktisk drikkeflaske, og du får en trenings t-skjorte. Du kan lese mer om Spring, og deres tilbud her : http://www.springtrening.no/ og her : https://www.facebook.com/springtreningrona.no/?fref=ts / https://www.facebook.com/Springtrening.no/?fref=ts

SONY DSC

For å vinne en av gavene, så må du som vanlig legge igjen en kommentar på bloggen min 🙂 I dag er det veldig fint om du kommenterer HVILKEN gave du ønsker å vinne – det fordi jeg veldig gjerne vil at den som vinner enten fishspa, eller treningspakken virkelig ønsker gaven. Det er fint og kunne gi treningspakken til en som ønsker å benytte seg av den, og det er fint å kunne gi fishspaet til en som virkelig ønsker å stelle føttene sine hos disse søte fiskene 🙂 Om du ønsker å vinne begge, så skriver du det. Det er fortsatt noen som ikke skriver inn epost adressen sin  i feltet for epost. Dere som kun skriver fornavn, dere vil kanskje oppleve å gå glipp av en premie fordi jeg ikke har noen mulighet for å komme i kontakt med dere. Når dere kun skriver et fornavn, så aner jeg ikke hvem du er, og kan ikke finne deg. Du MÅ huske epostadressen!!!!!

I går var gaven bak luke nummer 16 et gavekort på 1000 kr fra Nice Size i Drøbak. Jeg ba dere legge igjen en begrunnelse for hvorfor nettopp du, eller en annen person skulle vinne gavekortet….og jeg angrer nesten litt på det i dag. Det var helt umulig og skulle velge ut en av dere! Derfor måtte jeg gjøre det slik jeg har gjort det ellers i desember, jeg måtte bare trekke en av dere alle. Visst ikke, så hadde jeg ennå sittet her, og grublet over hvem som skulle få gavekortet….en vinner er trukket, og den heldige vinneren av gavekortet ble : LINDA HAMMER !!!! Gratulerer så masse med gavekortet, Linda! Linda bor på Færøyene, og sliter veldig med å få tak i klær i store størrelser på disse øyene. Dyrt er det også å få sendt pakker til Færøyene, så da er det godt hun i blant er hjemme i moderlandet slik at hun kan få handlet litt 🙂 Gavekortet på Nice Size er gyldig i 1 år, så jeg satser på at du får brukt det på noe skikkelig fint 🙂

De siste dagene frem mot jul, så er det veldig mye fint som skjuler seg bak de siste lukene, veldig mye fint 🙂 Når det gjelder bildet av Finn Schjøll, og meg som er på bloggen i dag, så er Finn Schjøll en fantastisk person som jeg har fått gleden av å treffe via jobben ett par ganger. For en mann, og for et menneske! Han er virkelig ett hjertevarmt menneske med flotte refleksjoner rundt livet. Han ga meg stor glede begge gangene jeg traff han, og disse to samtalene har betydd mye for meg i ettertid. Nyt torsdagen, ta godt vare på deg selv, og i dag dere, så er det kun en uke igjen til julaften 🙂

13 kommentarer
    1. Ønsker meg enten spring eller fishspa .
      Begge deler hadde vært fantastisk midt i en hektisk hverdag med 4 barn og ny jobb

    2. Tenk at jeg vant 😄 Dette er å gi glede , det er helt sikkert. 1000 takk 😄😄
      Jeg vil gjerne være med i dine gledespakker i dag. Jeg har ofte tenkt å skulle prøve den form for fotpleie, men har ikke turt ordentlig. Så den pakken hadde jeg ønsket meg. Takk for ett godt innlegg i dag. Alt du skriver om dine personlige følelser og opplevelser gir meg og oss her hjemme mye. Jeg selv begynner å se på ting litt annerledes. Takk Heidi for at du driver meg og mine til det.😉👍

    3. Takk , takk , og takk for dine gode ord om glede !!! Det var jo nok en innertier som traff ! Trening er bra !!! 😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg