Vil ikke, kan ikke – pisspreik!

I helgen traff jeg på ei jeg gikk en del sammen med for noen år tilbake. Også hun er overvektig, og har slitt med vekta i alle år. Tidligere trente vi litt sammen, men det rant ut i sanden, og ingen av oss oppnådde de store resultatene, men vi gjorde ett tappert forsøk en periode. Jeg har prøvd å sende henne meldinger for å høre om treningsgruppen vår for overvektige kanskje kunne være interessant for henne, og hele tiden fikk jeg til svar … snart er jeg klar… jeg skal bare…jeg må bare. Alle kjenner vi til disse unnskyldningene. Det er helt utrolig hvor mange unnskyldninger som kommer på løpende bånd ut av munnen vår. Jeg har noen ganger lurt på hvordan det er mulig å komme på så mye pisspreik i løpet av så kort tid. Selv synes man jo at unnskyldningene er både veldig gode, og veldig troverdige. Med slike unnskyldninger, så skjønner jo liksom alle at man ikke har tid til å trene, eller være aktiv. I tillegg til sykt dårlige unnskyldninger, så har man vel også en tendens til å sette alle andre foran seg selv, i alle fall var jeg veldig flink til det. Jeg lot meg dra i alle kanter, og jeg trodde vel til tider at uten meg til å ordne, og styre, så raste verden sammen. Jeg var liksom limet som kunne alt, og ordnet alt, og det var lite tid til Heidi, og når alle andre var prioritert, så hadde man ofte ikke så mye krutt igjen. Man så kanskje ikke at trening, og fysisk aktivitet ga nettopp nytt krutt, og ny energi.

 

Når jeg traff min gamle venninne igjen på gata, så lyste det dårlig samvittighet lang vei. Hadde hun ikke gått rett på meg, så hadde hun garantert gått lange omveier for ikke å møte på meg. Før jeg omtrent hadde fått sagt hei, så kom alle unnskyldningene på løpende bånd på hvorfor hun ikke hadde fått startet å trene : mangel på barnevakt, mangel på energi etter jobb, mye syk, barn som hadde vært syke, dårlig tilgang på bil akkurat når treningene var, mye jobb med seg hjem, legging av barn – listen var mye lengre enn dette. Jeg stod bare og lyttet, og lot henne unnskylde seg ferdig. Jeg kjente igjen mange av unnskyldningene. Mange av disse har jeg også servert en haug av ganger, men jeg vet nå at de fleste bare er unnskyldninger fordi man ikke kan komme seg opp av og stolen, og ta tak. Man klarer ikke å sparke seg selv i rompa, man klarer ikke ta seg selv i nakken. Dette har jeg svart belte i, og jeg kunne nesten ha skrevet en hel bok om alt jeg har brukt som unnskyldninger. Likevel følte jeg det ikke riktig at hun skulle stå der, og unnskylde seg til meg. Det var ikke jeg som skulle ha alle unnskyldningene, dette var ting hun sånn sette burde tatt opp med seg selv. Det er ikke meg det går ut over at hun ikke klarer å komme i gang med endringene, men hun selv. Jeg vet hvordan man sliter med samvittigheten når man vil, men ikke får det til. Jeg vet hva det koster når ting ikke går som planlagt, og man mislykkes gang på gang. Samtidig er det ingen andre enn deg selv som kan snu ting. Det er en selv som må ville.

Det var vondt å høre min tidligere venninne unnskylde seg, og det var vondt å føle at hun måtte det overfor meg. Hun hadde kjøpt is da hun møtte meg, og også det følte hun at hun måtte unnskylde… det var så varmt, så jeg måtte bare sa hun. Det er da lov å spise is – hvorfor unnskylde seg? Samtalen ble nok litt enveis, men jeg fikk da sagt at hun var velkommen i treningsgruppen når hun fant ut at hun ønsket å prioritere seg selv litt, og når hun følte at hun var klar for det. Man får det meste til om man virkelig ønsker det…. Hele tiden mens vi snakket, så stod hun å dro i overdelen som sikkert var noe trang. Hun målte meg opp, og ned, og kommenterte lavt at hun så at treningen hadde gitt meg resultater. Det satt langt inne, men jeg hadde på ingen måte forventet at hun skulle ha kommentert det, og jeg så hun slet veldig da hun sa det. Det var sikkert vondt å se andre kanskje er på vei til å oppnå det man selv ønsker. Jeg kjenner meg veldig godt igjen. Det er i perioder ikke så lett å glede seg over andres medgang, i alle fall ikke når man så gjerne skulle ha vært der selv. Det har vært mange tunge stunder når personer rundt meg har oppnådd vektnedgang, eller vært flinke til å ta grep. Man vil glede seg på deres vegne, men det er samtidig litt vondt når man så gjerne skulle oppnådd det samme. Det er ikke pent en plass å være misunnelig, men jeg skal ærlig innrømme at jeg har vært det både en, og flere ganger … men likevel kan jeg vel ikke ha trodd godt nok om meg selv siden jeg ikke brukte det til inspirasjon, og tok grep.

 

Etter at treningsgruppen for overvektige ble startet, så er det flere jeg møter som oser av dårlig samvittighet, og som føler en trang til å unnskylde seg fordi de ikke er med. Dette kommer nesten før man har startet en samtale, og jeg prater ikke om treningsgruppen om ikke de jeg møter spør, og jeg har en del andre ting jeg gjerne prater om 🙂 Jeg har da ingen rett til å la andre få dårlig samvittighet fordi de ikke trener, så da er det synd at en del føler det sånn når vi treffes. Hva hver enkelt gjør i sin hverdag er noe jeg ikke har noe som helst med. Valgene vi møter er våre egne, og hvordan vi velger, er opptil en selv. Jeg har jo helt klart et ønske om at overvektige ser den fantastiske muligheten de har her i Kristiansand til å kunne trene med mennesker i samme situasjon, og som alle har samme målet, men jeg skal ikke tvinge dette på noen, og jeg driver ikke med moralpreken om jeg treffer overvektige som ikke er med i treningsgruppen.

Nå som august snart banker på døren, og hverdagen etter hvert kommer for de fleste, så er det en gyllen mulighet til å sette seg mål. Man må jo ikke vente til ferien er over, men vi er litt sånn vi mennesker at vi gjerne synes visse tider passer bedre til en ny start enn andre, ferieslutt, og skolestart er en av de 🙂 Alle unnskyldningene bør kastes på båten. Det er så mye bedre å si til seg selv hva som egentlig er årsaken til at man ikke klarer å bli mer aktiv. Ingen tror på unnskyldningene våre likevel, så man kan jo starte med sannheten. Om man innser hva som er den egentlige årsaken, så er det så mye lettere å ta grep. Det man vil får man som regel til, og de som er sååå slitne etter jobb at man overhode ikke orker å trene, så kan jeg fortelle at treningen gir deg så mye ny energi at du kommer på jobb dagen etter med batterier som er fulladet 🙂 Barn kan mannen legge når du trener, eller er du alene, så vil garantert familie, eller venner stille opp slik at du kan gjøre noe som er godt for deg selv ett par, tre ganger i uken. Å trene er både tøft, og hardt, spesielt i starten, men man blir fort i bedre form, og merker at man mestrer . Jeg har mange ganger trodd at instruktørene har mistet all fornuft når de kjørre oss så hardt som de gjør. Jeg har mange ganger trodd at de ikke helt ser hvilke begrensninger vi har, og hvor mange ekstra kilo vi bærer på. Jeg har nesten vært sint i blant fordi jeg har trodd at helsen vår nesten har stått på spill, men vi klarer, og vi mestrer, og for hvert lille fremskritt, så gir det den beste følelsen. Jeg kan ikke beskrive hvordan det føltes når jeg faktisk innså at jeg kunne løpe, eller gleden jeg følte når jeg innså at jeg kunne både hoppe, stå i planken og mountain climbe. Jeg hadde aldri våget å tro at jeg skulle gjøre disse tingene, og når jeg forsøker, så mestrer jeg!! Det er så fantastisk å føle på at kroppen tar meg raskere fremover når jeg er ute og går, og når jeg går opp bakker, og trapper uten å puste som en hvalross, og må stoppe for hvert skritt omtrent. Jeg har nok vært flink til å begrense meg selv, og tro jeg ikke kan fordi jeg er stor, men det hjelper godt på når kroppen faktisk forteller meg at den har det mye bedre nå enn hva den hadde før 🙂

 

Selv om vi er store, så tåler vi mye. Vi tåler å bli presset, og vi tåler å bli kjørt hardt 🙂 Selv om det sikkert er stemmer inne i hodene våre som skriker hjelp når det er på det tøffeste, så er det ingen som noen gang har gått ned for telling 🙂 Ingen har mistet pusten, og ingen har fått hjerteinfarkt. Alle har overlevd hver eneste trening. Man må ikke bli tatt i med slikehansker selv om man er stor. Man både tåler, og klarer mer enn hodet vårt innbiller oss. Hodet begrenser oss mye, og det mye mer enn nødvendig. Er det ikke sånn at vi overvektige har en lang liste over ting vi ikke kan gjøre fordi vi er store? Jeg har min liste over ting jeg ikke gjør pga vekten. Noe er selvsagt reellt, man har jo helt klart visse begrensninger som overvektig. Andre ting er begrensinger som hodet vårt selv har laget selv. Litt tilbake  tid da jeg var 40 kg tyngre, så hatet jeg å fly! Vel, jeg hater fortsatt å fly… jeg er livredd for å fly fordi jeg tror min siste dag er kommet hver gang jeg går om bord, og flyet tar av. En annen ting var selen. Da jeg var 40 kg tyngre, så passet ikke denne drittselen, den var for liten. Hvor moro er det da å spørre de cabinansatte om en forlenger? Det var flaut å spørre, og det var flaut at andre passasjerer så at jeg var så stor at jeg måtte ha en forlenger for å passe selen 🙁  I tillegg til flyskrekk, og for små seler, så tenker man også alle disse dumme tankene om hvor mange kilo et fly tåler… jeg er jo tyngre enn de fleste andre om bord… har man tatt sånne ting i betraktning… og hva om det sitter flere tunge mennesker på den ene siden enn den andre…. herregud, så mye teite ting man tillater hodet å tenke! 40 kg lettere, så trenger jeg ikke denne forlengeren, hurra, så nå kan jeg kun ha fokus på å komme meg levende frem til destinasjonen, men en seleforlenger var absolutt en begrensning.

 

Jeg kjører ikke karuseller, jeg hater å gå om bord i båter , jeg hater at båten kanskje legger til en plass hvor det er vanskelig å komme i land, hater strender med mye folk, hater svømmehaller, hater tynne plaststoler, hater å gå over broer hvor plankene har sett sine beste dager, eller som jeg ikke ser er bunnsolide  – listen kunne sikkert vært mye lengre. Tidligere så tenkte jeg også at treningstimer som jeg er med på i dag ikke var mulig å gjennomføre, hjertet kunne jo stoppe! Jeg drømmer om å vandre i fjellet, noe jeg til nå ikke har gjort fordi jeg tror at jeg kanskje ikke hadde orket. Jeg tenker ikke at man selv bestemmer etappene…nå vet jeg at jeg skal vandre i fjellet, og det blir nok ikke så lenge til 🙂 Jeg har aldri opplevd å sitte fast i en karusell, eller at båten jeg er i har sunket pga meg, jeg kommer meg alltid i land, jeg har ikke ødelagt en eneste stol, og broene kommer jeg alltid over uten å ødelegge en eneste planke….så hvorfor begrenser vi oss selv hele tiden? At jeg ikke skal sykle Kristiansand-Hovden, eller løpe maraton… slike ting begrenser seg naturlig  akkurat nå, og jeg skal heller aldri gjøre det, men hva med alt dette andre? Vi kan mer enn vi tror. Vi må bare slutte å begrense oss selv hele tiden. Vi må slutte å tro visst vi ikke vet. Jeg har trent timer jeg aldri trodde at jeg kunne klare – jeg hoppet, jeg klatret, og jeg beviste for meg selv at ting jeg så på som umulig rett og slett var mulig! For en seier! Jeg tror fortsatt jeg venter litt med karuseller, men jeg skal være klar om jeg en gang får barnebarn, men jeg skal absolutt jobbe masse med at vekten ikke skal få begrense meg så mye som den gjør i dag. Istedenfor å si kan ikke, og vil ikke, så skal jeg bli mye flinkere til å si at jeg kan, og jeg vil… men skulle jeg oppleve at en liten, tynn plaststol blir ødelagt om jeg setter meg i den, så er det lov å si at jeg aldri skal sette meg i en sånn stol igjen 🙂

 

Vi må slutte med alle disse utrolig dårlige unnskyldningene – ingen tror på de andre enn oss selv kanskje. Si det heller som det er. Sannheten kan være innmari vond, men det er nok sannheten så må til om vi skal klare å endre. Rydd plass i hodet til de positive tankene, sett fokus på deg selv, lag deg en måltavle, og innse at man kan ikke gjøre mirakler på en, to, tre – innse at du må bruke tid, og ha tålmodighet. Ta skritt for skritt, og gled deg over de små seirene du får underveis, og kom deg fort på riktig spor igjen om du skulle havne litt feil. Ingen skal heller ha dårlig samvittighet, eller unngå meg om vi treffes på gata. Dine valg er det du som bestemmer over, og jeg er innmari glad for å treffe deg uansett hva slags valg du har tatt 🙂 Det er du som betyr noe, ikke om du har valgt bort å trene 🙂

I dag skal jeg endelig begynne å trene litt igjen. Fysiotaraputen ser ut til å ha klart å behandle den vonde achillesen min. Nå har jeg hatt ei hel helg uten smerter, så da starter jeg opp med å spinne i dag, og håper det går bra. Spinning skal være skånsomt, så jeg krysser fingrene. De siste ukene har det vært så som så med trening fordi smertene har vært så intense, så hodet mitt prøver jo til stadighet  å innbille meg at mange kilo har gått på igjen, men jeg satser på å vinne over hodet om jeg bare kommer godt i gang med treningen igjen, for da kommer go’ følelsen fort tilbake. Må nok innrømme at det i disse ukene har havnet litt for mye fy ting inn i munnen, og at det er dette som får hodet mitt til å innbille meg at vekten bare har hoppet til himmels – men det kommer bedre tider 🙂 Jeg har ett  stort håp, og ett stort ønske, og det er at flere vil ha som mål å starte opp i treningsgruppa vår for overvektige. At flere ser at treningsgruppen, og våre lukkede treningstimer er den unike muligheten man kanskje trenger for å endre. Her er vi akkurat som vi er, og vi bruker ingen unnskyldninger fordi vi gleder oss til hver eneste time. Har du spørsmål om treningsgruppen vår på Spring, så svarer jeg gjerne 🙂 Ta kontakt med meg, så forteller jeg gjerne mer – vi vil veldig gjerne ha deg med på laget vårt, og sammen jobbe mot målet om ett lettere liv, og en bedre helse 🙂  Ha en herlig mandag!!

7 kommentarer
    1. Å som jeg kjenner meg igjen. Men, som jeg har sagt til deg før, jeg har ikke flere unnskyldninger igjen. Nå må jeg ta tak.
      I morgen drar jeg med familien til Hovden og skal visstnok gå turer i fjellet!?! Dette er ikke meg i det hele tatt, så gjett om jeg ikke har forsøkt på noen unnskyldninger. Har jo en rygg som har streiket de siste ukene. Forsøkt å reparert med Voltaren, mens min kjære sier stadig vekk ” du vet jo hva som egentlig hjelper – ut å gå, kjære”.
      Ser frem til august (ikke lenge igjen nå) hvor jeg forsøker å starte på ny igjen. Glad for å kunne starte med venninna mi, godt å være to, pushe hverandre.
      Bloggen din er fantastisk, Heidi!

    2. Det fins alltid en unnskyldning , men du skriver så bra og motiverer meg . I kveld skal jeg gå tur med noen kjente og ukjente deilig etterpå turen da . Vil gjerne begynne å trene i august på spring .
      Stå på Heidi du er god

    3. Hei 🙂
      Kjempebra tekst! Kjenner meg igjen i alle unnskyldningene…
      Jeg har kommet til et punkt hvor alt butter,men klarer ikke å begynne. Denne treningsgruppa du snakker om, kunne du sendt meg noe info? Som pris,tid og sted? Det hadde jeg satt veldig pris på 🙂 Uansett; lykke til videre!

    4. Grethe: Det kommer til et punkt hvor man rett, og slett er tom for unnskyldninger, og som jeg skrev i bloggen – jeg hadde svart belte i unnskyldninger 🙂 Nå er de heldigvis ikke en særlig del av hverdagen, og godt er det.

      Høres flott ut med turer i fjellet, og jeg har også gjort litt av dette den siste tiden, men ikke de lange turene. Tror aldri jeg vil bli ei skikkelig fjellgeit som vandrer, og vandrer. Ser ikke helt for meg at det er meg uansett hvor mange kilo jeg hadde mistet 🙂 Men utrolig deilig å kjenne at man fint klarer, og orker…. Håper du får fine dager på Hovden, Grethe!

      Utrolig moro at dere vil starte på Spring fra august!! Det å være flere er alltid en stor fordel. Er man helt alene, så kan det fort skli ut. Gruppen for overvektige har betydd enormt mye for meg. Uten gruppen, og gruppetimene, så hadde ikke jeg vært der jeg er i dag. Man gjør jobben selv, men at man har noen rundt seg, som venter, og pusher, det betyr utrolig masse!

      Tusen takk for flotte ord om bloggen min – jeg blir så rørt, og så utrolig takknemlig over slike fine tilbakemeldinger 🙂

      Vi sees i august på Spring – og som jeg sa til Hilde, så vil jeg gjerne skrive dere inn som medlemmer når dere bestemmer dere for oppstart. Er litt med på laget til Spring for å få nye medlemmer, så da vil jeg gjerne ha æren av å melde dere inn 🙂 Så da må dere ikke melde dere inn før jeg har fått gjøre det 🙂

    5. Mette Røyrås: Takk for oppmuntring, og fine ord, Mette 🙂

      Utrolig moro om du vil starte opp på Spring fra august! Det er så flotte mennesker der, og de har jo ett enormt godt utvalg av timer å velge mellom. Vi i gruppen for overvektige har jo nå begynt å bevege oss inn på noen av de ordinære timene også, spesielt spinningtimene – veldig moro!

      Visst du vurderer å starte opp i august, så kan du få en uke gratis trening av meg om du vil teste ut timene, eller stedet før du bestemmer deg. Dersom du allerede har bestemt deg, så vil jeg gjerne melde deg inn 🙂

    6. Anniken: Hei Anniken!

      Takk for fine ord om bloggen, og blogginnlegget. Tror mange kjenner se godt igjen i dette med unnskyldninger. Selv hadde jeg nok svart belte i å unnskylde meg, og nå er det deilig at det ikke har så mye fokus hos meg lengre 🙂

      Treningsgruppen for overvektige har betydd enormt mye for meg. Jeg har klart jobben selv, men gruppen har motivert meg, og dratt meg fremover. Vi er en utrolig flott gjeng som alle er i samme situasjon, og hvor vi ønsker akkurat det samme. Det er harde treninger, men man trener i sitt tempo, og ut i fra hva en selv klarer. Ingen ser rart på en om man ikke klarer akkurat den øvelsen, eller må ha en pause.

      Treningsgruppen på Spring skal fra 31.august få 4 treningstimer i uken, og timene blir fordelt på treningssenteret på Rona, og senteret i Vågsbygd. Jeg sender deg en mail med info, og så håper jeg du har lyst til å være med når vi starter opp igjen 🙂

    7. Anniken: Kom ikke frem på mailen din. Fikk den bare i retur, så da sender jeg deg info her 🙂

      VI starter opp igjen etter ferien mandag 31.august, og har da 4 gruppetimer i uken. Timene blir fordelt på treningssenteret på Rona, og treningssenteret i Vågsbygd. Man velger selv hvilke timer man ønsker å delta på. Noen velger jo å følge alle, mens andre velger ut noen. Dette styrer man helt selv. Man kan 3 dager før timene melde seg på enten via app, eller på nettsiden til Spring.

      Timeplanen fra høsten blir sånn:

      Mandager 19.30 – 20.25 – Tabata på Rona

      Tirsdager 18.00 – 18.55 – Yoga i Vågsbygd

      Onsdager 19.00 – 19.55 – Puls Intervall i Vågsbygd

      Torsdager 18.00 – 18.55 – Spinning på Rona

      Dersom man ønsker å kun benytte seg av timene til overvektsgruppen, så koster det 299 kr i mnd. Visst man ønsker å kunne benytte seg av treningsstudioet i tillegg til gruppetimene, så koster det 449 kr mnd. En del ønsker å trene litt i studioet i tillegg, og da må man ha fullt medlemsskap. Da kan man trene i studioet, og man kan delta på alt av timer på Spring både på Rona, og i Vågsbygd.
      Dersom man jobber et sted som har bedriftsmedlemsskap, så koster fullt medlemsskap 359 kr mnd. For eksempel så har alle ansatte i kommunen denne prisen, men også en del andre bedrifter.
      I medlemsskapet om man velger fullt, så får man også hver 3.mnd personlig tilrettelegging av treningsprogram.

      Vi er en flott gjeng på ca 25 stk, men det er aldri alle som er på alle timer. På hver time er det plass til ca 20 stk. Noen er veldig aktive, andre noe mindre, men jeg håper på en økt mengde medlemmer til gruppen vår fra august .Vi er egentlig i alle aldre fra midten av 50 årene til den yngste som sikkert er i midten av 20 årene. Vi har to menn med, og håper på flere menn fra august.

      Det er harde treninger. Det blir både høy puls, og masse svette, men gjett om det gir resultater!

      Om du vil, så kan du trene en uke gratis for å sjekke ut tilbudet. Si i fra om du skulle ønske en slik gratis uke, så ordner jeg det. Eller om du har bestemt deg, så si i fra , så viser jeg deg gjerne rundt ?

      Håper å få deg med på laget ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg