Hvorfor bryr du deg egentlig?

Det er mange ulike grunner til at man er som man er, og i forhold til for eksempel overvekt, så er det utrolig mange bedrevitere der ute som alle vet hvorfor man er overvektig, og hvordan man skal gjøre noe med det.  Jeg blir så utrolig frustrert, og jeg blir så utrolig sint når man hører den ene etter den andre fortelle hvordan deler av samfunnet behandler dem fordi de er store. Jeg får meldinger fra lesere av bloggen som forteller om hva de opplever av negative ting pga vekten deres, og man leser stadig historier i media. Seneste i dag står Carina Carlsen frem på God Morgen Norge, og forteller hvordan andre mennesker ser på henne som overvektig. Carina har blitt fortalt at hun ikke har rett til å leve, at hun vil bli en stor kostnad for samfunnet pga den høye vekten, og hun har stadig fått høre hvor stygg hun er. Hva får andre mennesker til å si sånne ting?

 

Det er mange grunner til at man er som man er, og det er INGEN som har noe med hvorfor man sliter med det ene, eller det andre. Man skal ikke være nødt til å gå med en lapp rundt halsen som unnskylder oss. Ingen har noen som helst rett til å vite hva som er årsaken til at jeg er stor! Hvorfor skal man føle at andre har rett til å vite bare for kanskje å slippe unna alle vonde, og sårende kommentarer? Vi har alle våre ting, men på noen vises det bedre enn hos andre. Noen går med sine smerter, og sine problemer innvendig, de vises ikke, men hos andre, så er de innmari synlige, som hos oss overvektige. 

Årsakene til overvekt er mange. Det er jo klart at en av årsakene hos mange er lite aktivitet, og feil kosthold, men årsakene kan være så mange flere enn det, og hos noen er årsakene sammensatte. Noen ønsker faktisk å være stor, de trives med det. Jeg er full av respekt for de kvinner, og menn som er elsker seg selv med de kiloene de har for mye, og som bærer vekta med stolthet. All ære til de som går på stranda i badedrakt med alle de ekstra kiloene de har…Der er ikke jeg, og leter desperat etter plasser jeg kan være for meg selv om sommeren. Her om dagen fikk jeg en fantastisk melding fra ei som med årene hadde fått økt vekt, og blitt ei stor pige som hun selv skrev… noen vil kanskje si jeg er blitt tjukk skrev hun, men jeg er ikke tjukk i hodet. Hvorfor tror noen vi tjukke i hodet, og stokk dumme fordi vi er store? Overvekt kan skyldes sykdom, det kan skyldes bruk av medisiner, og her kommer også gener inn i bildet. Det er så mye andre ikke vet om årsaker til at mange sliter med overvekt, og det er snart på tide at folk lukker munnen, ser seg selv i speilet, og feier for egen dør før man føler behovet for å uttale seg om andre! Har man noen gang tenkt over at sårende blikk, og vonde kommentarer bare gjør ting verre? Vi store har såpass selvinnsikt at vi kjenner vår egen situasjon, og man trenger ingen til å hjelpe og fortelle oss det! Man er som man er, og man er fullstendig klar over det. Hvor er samfunnet på vei når det er allmenn akseptert å snakke nedverdigende, og stygt om overvektige? Hva gjør det med de unge som hører alt dette ? Skal vi fortsette kroppshysteriet, eller skal vi få lov til å være den vi selv ønsker å være? Hva er det som gjør at deler av samfunnet tror at man blir så mye mer lykkelig, og at livet blir en dans på roser bare man er slank nok? Lykke handler ikke om kropp, men hvordan man har det med seg selv. Jeg er stor, og jeg er innmari lykkelig… så la meg, og andre overvektige få være lykkelige, og la oss ta ansvar for sin vår egen kropp, og vår egen helse, ikke bry deg! Jeg er 100% sikker på at jeg er i bedre form, og har bedre verdier enn mange av de som har en langt slankere kropp enn hva jeg har….

 

Jeg har mange ganger følt behovet for å henge en lapp rundt halsen som forteller den største årsaken til min overvekt, men hvorfor skal jeg unnskylde meg? Hvorfor føler jeg at omverdenen på en måte har krav på å vite det? Hvorfor skal jeg slippe unna folks dårlige holdninger til overvektige bare fordi jeg har en grunn? Dessuten er jeg ikke ute etter sympati, eller at noen skal synes synd på meg… men når det kommer sårende blikk, eller kommentarer som gjør skikkelig vondt, så har jeg bare lyst til å hyle ut at alt ikke er min skyld 🙁

Kanskje klarer jeg å så noen tankekors hos en del når det kommer til hvilke holdninger vi har til store mennesker. Kanskje kan vi klare å se mennesket, og ikke bare kroppen. Kanskje kan vi bli flinkere til å se oss selv før man ser andre, eller ta tak i egne problemer før man tar tak i andres. Mange menn liker store kvinner, men dette er tabu hos veldig, veldig mange. Samfunnet aksepterer ikke at en normalvektig mann liker store kvinner, og da er det også veldig få menn som våger å gå mot strømmen….men det er helt ålreit at normalvektige kvinner liker store menn – hvor er logikken?  Lykke er så mye mer enn kroppen man har. Lykken er inni oss, den føles, og kjennes, og vi stråler utvendig når man kjenner dette 🙂 Ha en nydelig mandag – nytt blogginnlegg kommer til torsdag.

4 kommentarer
    1. Her kjenner man seg igjen i hver setning!
      Lurer på hvor mange store som har fått servert – av tynne mennesker – “Det er jo bare å spise litt mindre , skjønner du “!
      Tror nesten min beste var da en øyelege som jeg var hos på grunn av en øyelidelse , som slett ikke hadde noe med vekta å gjøre , kom med denne “festlige” replikken : Har du noen gang vurdert å gå ned i vekt ? Hvor jeg da svarte med så mye ironi jeg klarte å mobilisere- nei du det har jeg faktisk aldri tenkt på !
      Tror du den lille tynne legen tok den ? Å neida, svarte at det er jo bare spørsmål om å tenke på inntaket !
      Dette var så dumt av en som burde vite bedre at jeg egentlig bare har ledd av det.
      Jeg kjenner ingen på 140kg + som ikke har “vurdert” vektreduksjon.
      Stå på Heidi !

    2. Astri: Det er så utrolig mange bedrevitere der ute, og der er så mange som bruker vekten mot oss i så mange situasjoner. Uansett hva man kommer til lege for, så er alt pga vekten. Det sa de alltid om mine tømmerstokker av noen bein også, men der tok de skammelig feil. Tror nok som deg at det er veldig få overvektige som ikke har tenkt på vektreduksjon…og mange må lære seg å lukke munnen før de snakker.

      Ha en nydelig dag, Astri 🙂

    3. For ett nydelig blogg inlegg, har selv en bipolar lidelse som gjør att vekten min svinger opp og ned i 30kilos klassen til sjokk for de mennesker jeg har rundt meg i livet mitt. Det blir så ekstreme motsetninger av sykelig atferd mot overtrening og lite mat eller stille sittende med over konsum av kalorier, har rast ned 20kilo på en mnd og gått opp 10kilo på en mnd. Gått ned 30kilo på 2-3mnd og gått opp 30kilo på 6-12mnd. Dette har vært sjokkerende for venner og familie og også selvfølgelig meg selv som aldri har skjønt hvorfor jeg svinger så mye opp og ned. Nå fikk jeg ikke diagnosen som bipolar før nå for ca 6mnd siden enda jeg har hatt disse problemene siden jeg var 14år gammel. På stemmningstoppene er jeg kjempe glad, full av energi, trenger lite søvn, mister matlyst og er over kreativ og kanskje irriterende glad for andre rundt og da raser kiloene av. Men så blir jeg deprimert, konstant trøtt, trøstespiser, isolerer meg fra omverdenen og blir inaktiv og stillesittende da alt blir grusomt tungt og kilo etter kilo kommer hyppig på. Sånne drastiske vekt endringer har jeg hatt ca 10 talls ganger. Dette er en lidelse som jeg må leve med og som jeg nå får behandling for. Det hadde kanskje vært lettere for andre rundt meg om jeg sto fram med min psykiske lidelse offentlig, men jeg er enig med deg, hvorfor skal jeg være pliktig å opplyse andre om min helse situasjon? Andre mennesker må respektere min rett til ett privatliv og att jeg ikke ønsker å dele allt med alle. Det er jo de kommentarer fra andre venner/familie om hvor flott jeg var når jeg var slank og skal vise meg bilder fra jeg var slank og sier sånn “du har jo klart å slanke deg masse før, det klarer du igjen”. Sitter med en følelse av jasså er jeg så stygg nå da bare fordi jeg er stor? Å dette er jo gjerne de som kommenterer att jeg er for tynn og spiser for lite når jeg først har vært slank. Ikke aner noen av de att jeg har en lidelse. Jeg klarer ikke se på bilder hvor jeg er tynn og stram, liker ikke se meg i speilet, etter jeg fikk diagnosen bipolar så føler jeg att jeg ikke er meg selv på noen av disse bildene verken når jeg er kjempe tynn eller når jeg er stor da jeg føler begge deler er sykelige utgaver av meg selv. Men ett sted der midt i mellom finnes den virkelige meg, men uansett 30kilo opp eller ned, så er størrelsen på hjertet mitt akkurat det samme. Og det er gjerne de som glemmer å ta vare på seg selv fordi de tar vare på alle andre. Jeg vet de kommentarer jeg har fått har nok ikke vært intensjon om å såre eller krenke, men noen ganger kan man kanskje heller bekrefte ett annet menneskes egenverdi ved å la de få vite de er gode nok som de er tynn eller tjukk, derfor elsker jeg å tilbringe tid med tantebarna for de elsker tante like høyt uansett og har aldri tenkt en dag over størrelsen min, de ser kun størrelsen på hjertet mitt slik barn generelt gjør da de ikke bare ser med øynene sine men også med hjertet sitt. Det er sjela som skal være vakker:-)

    4. Jente 28år: Tusen , tusen takk for en flott melding fra deg! Jeg ble så glad for at du satte deg ned for å skrive, og veldig glad for at innlegget mitt var av betydning for deg.

      Du skriver så fint om sjela, og jeg er så utrolig enig! Det er ikke antall kilo for mye, eller for lite som skal bety noe som helst! Jeg er den samme om jeg er som jeg er i dag, eller om jeg blir 30 kg lettere. Jeg er fortsatt Heidi, og det er meg folk skal se, ikke kiloene mine. Jeg er så lei av at folk skal dømme både meg, og andre overvektige utifra størrelsen på kroppen. Kroppen sier ingenting. Folk tror så mye om overvektige, de vet hvorfor vi er store, og de vet hva vi skal gjøre for å gå ned i vekt. Vi er dumme, og late, og gidder ingenting. Hva vet folk egentlig om årsaken til at man er stor? Som du skriver, så har du en lidelse som gjør at vekten svinger, og det er mange som har en sykdom som ligger i grunn, og uansett, så er der alltid en årsak til at ting er som de er. Selv har jeg sykdommene lipødem/lymfeødem, og dette vil jeg alltid ha, og mine bein vil alltid være større enn normalen. Skal jeg skrike det ut til hele verden bare for at folk ikke skal dømme meg? Ingen har noe med det!

      Jeg er veldig glad på dine vegne at du har fått en diagnose, og at du får hjelp. Dette vil nok gi deg mye bedre dager. Jeg har en veldig god bekjent av meg som er bipolar, og som har stått åpent frem om dette i bla media. Han er en fantastisk fyr, og jeg kan absolutt anbefale deg å ta kontakt med han om du skulle trenge en å snakke med 🙂 Han heter Kai Jakobsen, og du finner han på Facebook under navnet ” Sørlandscoachen “. Ønsker deg masse lykke til, og håper virkelig du fortsetter å lese bloggen min 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg