Kan jeg kalle deg feit?

Jeg blir såret om noen skulle kalle meg feit….ikke fordi jeg er hårsår, men fordi det er et ord full av negativitet. Er det lov å kalle noen feit? Hva kan man si, og når kan man si det? Kan man bruke ordet feit, eller hva med ordet tjukk, eller overvektig? Jeg synes debatten er viktig, og jeg synes ordet feit ikke er annet enn negativt ladet. Man skal kalle en spade for en spade, men ordet feit passer ikke inn noen steder, og er kun et ord som sårer uansett i hvilken sammenheng det blir sagt. Dessuten er det stor forskjell på hvem som sier det. Om jeg hadde brukt ordet feit om meg selv, så er det en ting, men ingen andre har rett til å bruke det når de prater til meg. Man velger selv å prate fritt om seg selv, mener det riktig at andre gjør det….??

Ordet feit er et ord som kun har masse negativt i seg, og jeg tror veldig få bruker det ordet som et positivt ord. Når jeg hører folk bruke ordet feit, så vrenger det seg i meg. Ordet er stygt, og utrolig diskriminerende. Ordet brukes når man virkelig skal poengtere hva man synes om overvektige mennesker. Når man kaller noen feit, så er det nærmest underforstått med at man er både lat, og dum, og ordet har så mange fordommer i seg. Jeg tror vi skal bli mye flinkere til å tenke hvor sårende mange ord faktisk kan være. Jeg er veldig enig med professor, Jøran Hjelmesæth som leder senter for sykelig overvekt i Helse Sør Øst når han nå har sett seg lei av på ordbruken mot folk med vektproblemer. Hjelmesæth som møter overvektige mennesker hver eneste dag vet hvor sårende bruken av ordet kan være for de som sliter med et vektproblem. Man vet selv veldig godt at man er overvektig, og ingen trenger å strø mer salt i sårene ved å bruke et ord som bare er med på å gjøre ting verre. Er vi hårsåre, og tåler vi ikke sannheten? Jeg skjønner i utgangspunktet ikke menneskers behov for å snakke om min vekt, eller menneskers behov for å snakke om hvorfor jeg er overvektig. Er det noe de lurer på, så kan de bare spørre meg. Vi er altfor opptatt av andre, og jeg synes oppriktig synd på de som har ett så trasig liv at man er nødt til å snakke andre ned. Disse nett trollene som bare må trakassere andre, eller de man møter på gata som bare må slenge ut noe dritt av den store munnen sin. Hva slags liv har de når det gir dem glede å såre andre? Alle vet jo hvem som har det største problemet, men likevel er det vi som får dritten som blir den tapende parten. Det er ikke lett å heve hodet når noen kaller deg feit, eller forteller deg at det er din egen skyld at du er så feit når du ødelegger livet ditt med cola, og chips.

 

Jeg tar gjerne en prat rundt overvekt, og jeg har for lengst innsett at jeg er overvektig. Jeg tåler å se sannheten, og det tror jeg de fleste overvektige gjør, men problemet er at de som slenger dritten ikke kjenner oss. De vet ikke hvorfor man er overvektig, de kjenner ikke vår historie. De bare tror at de vet, og de tror de sitter på løsningen på alt, inkludert overvekt. Når noen ikke kjenner et menneskes historie, så skal man være høyst forsiktig med å uttale seg. Det gjelder om man er overvektig, eller ikke. Man velger å dikte sin egen historie om hvorfor mennesker er som de er, og da føler man også at man har rett til å si hva man vil. De menneskene som kaller overvektige feite, eller som må slenge dritt, de glemmer også at de selv har en historie, og kanskje er det den de prøver å gjemme. Kanskje må de dekke over sine egne svakheter ved å tråkke andre ned. Mennesker med behov for å slenge dritt, og tråkke andre mennesker ned er mennesker med store problemer, og det er mennesker jeg har null respekt for. Jeg føler meg ikke hårsår når jeg ikke liker at noen kaller overvektige feite. Jeg synes det handler om respekt, og ikke minst folkeskikk. Det er heller ikke i mangel på ord at man bruke ordet feit om overvektige, og jeg synes det er utrolig vanskelig å vite hva folk mener med ordet. Igjen, så er det ille at min, eller andres overvekt skal bry andre, og livet til de som bare må bry seg må være lite spennende når de må bruke tid, og energi på å snakke om hva jeg, eller andre overvektige veier, og hvorfor vi veier det vi gjør.

I motsetning til professor, Jøran Hjelmesæth, så synes jeg det er helt greit å bruke ordet overvektig. Det er jo overvektige vi er, og det ordet har lite negativt i seg synes jeg. Det sier egentlig bare at det er sånn det er.  Jeg bruker alltid ordet overvektig når jeg snakker om meg selv, og mine utfordringer.Jeg har liten tro på at det er mange overvektige som blir såret om noen sier at de er overvektige. Jeg tror grensen går ved ” feit “, og at overvektig er helt greit å bruke. Da kaller man en spade for en spade tenker jeg. Da vi startet treningsgruppen for overvektige på Spring, så var det noen medlemmer som reagerte på at vi brukte ordet overvektig, og dette var da medlemmer som ikke var overvektig selv. De syntes ordet var negativt ladet, men treningsgruppen var veldig enig i at dette ordet ikke var negativt, og at det skulle brukes for å fortelle hvem treningsgruppen var for. Ordet overvektig er ikke på noen måte støtende tenker jeg, men det er min oppfatning, og noen tenker kanskje annerledes….Eller man kan bruke ordet som fastlegen min bruker…han velger et latinske ordet, og sier adipøs 🙂 

 

Fasiten på ordbruk er det ofte Språkrådet som sitter på, og de vil ikke bytte ut verken ordet ” feit ” , eller ” overvektig “, men de ber folk tenke over ordbruken, og situasjonen. Jeg tenker det er viktig å ikke bruke ord som støter, eller sårer noen. Et eneste ord kan såre utrolig mye. Jeg synes ordet feit er et ord man ikke skal bruke, og at vi bør slike ord til livs. Man skal ikke karakterisere folk ved deres lidelser, eller sykdom. Man har fedme, men man er ikke feit. Vi har en sykdom, men vi er ikke en sykdom. Det er mange grunner til at man er som man er, og det er INGEN som har noe med hvorfor man sliter med det ene, eller det andre. Man skal ikke være nødt til å gå med en lapp rundt halsen som unnskylder oss. Ingen har noen som helst rett til å vite hva som er årsaken til at jeg er stor! Hvorfor skal man føle at andre har rett til å vite bare for kanskje å slippe unna alle vonde, og sårende kommentarer? Vi har alle våre ting, men på noen vises det bedre enn hos andre. Noen går med sine smerter, og sine problemer innvendig, de vises ikke, men hos andre, så er de innmari synlige, som hos oss overvektige.Kanskje klarer jeg å så noen tankekors hos en del når det kommer til hvilke holdninger vi har til store mennesker, og hvilke ord vi ikke bruker . Kanskje kan vi klare å se mennesket, og ikke bare kroppen. Kanskje kan vi bli flinkere til å se oss selv før man ser andre, eller ta tak i egne problemer før man tar tak i andres. Kanskje bør noen rett, og slett lære seg noen nye ord….?

Kall meg gjerne overvektig – men kall meg ikke feit!

19 kommentarer
    1. Flott blogg Heidi! Feit er et negativt ladet ord som jeg tenker vi kan la være å bruke. Det finnes andre mer verdige ord vi heller kan bruke.

    2. Ja jeg synes ikke noe om ordet feit må jeg si men ordet overvektig høres så mye finere ut så det bør det kalles.Vi sier vel heller ikke :du er tynn som et skjelett eller som en spiker.Ordet rund takler jeg godt og lubben.:)

    3. Hei. Jeg er selv veldig overvektig. Blir selvsagt litt lei meg når noen kaller meg for feit. Det er noe med at det som er på innsiden av hodet ikke føler seg som feit. En annen ting er at jeg føler ofte en blir sett ned på som overvektig pga at kropps idealet sier at man skal være tynn.Ønsker deg ellers en fin dag:-)

    4. Veldig bra skrevet som vanlig😃 Slik jeg ser det så brukes ordet feit bare i negativ betydning.

    5. Enig med deg. Det er og blir et skjellsord. Du er flink til å sette ord på mange vonde tanker 😀

    6. Ann katrin: Veldig enig med deg, Ann Katrin – ordet feit er og blir et skjellsord.
      Takk fine tilbakemelding på skrivingen min. Jeg synes det er viktig å sette ord på viktige ting, også det som ofte er veldig vondt. Det er godt å kunne sette ord på som mange tenker, men ikke får sagt….

    7. elin: Hei Elin! Takk for at du deler dine tanker. Jeg tror de aller fleste overvektige tenker slik du gjør, og jeg er veldig enig med deg i det du skriver. Ingen skal kalles feit, og ingen skal se ned på oss overvektige. Dagens kroppsideal er vel minst like helsefarlig som å ha en del kilo for mye.
      Ønsker deg en super tirsdag, og jeg håper du fortsetter å følge bloggen min fremover.

      NB: Jeg ser at du ikke har lagt igjen epost adressen din, og da er det vanskelig for meg å nå deg om du skulle bli trukket ut som vinner av fleecegenseren. Visst du vil være med i trekningen, så legg gjerne inn en ny kommentar med epost adressen din, eller send meg en privat melding 🙂

    8. S: Hei! Jeg er veldig enig med deg at ordet feit ikke bør brukes om overvektige. Ordet overvektig er veldig ålreit, og høres mye bedre ut 🙂 Rund, og lubben kan jeg også takle 🙂

    9. Julie: Takk for fine ord om bloggen, Julie! Enig med deg i at vi godt kan droppe å bruke ordet feit… vi har mange andre, og bedre ord vi kan bruke.

      Du er selvsagt med i trekningen av den fine fleecegenseren 🙂

    10. Anne Grete: Veldig enig med deg, Anne Grete! Når jeg hører ordet feit, så er det noe som vrenger seg i meg…. uansett setting.

      Du er med i trekningen av den fine fleecegenseren 🙂

    11. heidirosander: Glemte å skrive at du ikke har lagt igjen epost adressen din… så visst du blir trukket ut som vinner av fleecegenseren, så er det vanskelig å nå deg.
      Om du vil være med i trekningen, så er det fint om du legger igjen en ny kommentar, eller sender en melding via facebook siden 🙂

    12. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om ordet “feit” …Det sårer ikke meg. Ordet som virkelig får meg til krympe meg er termen “sykelig overvekt” …det lyder mye verre i mine ører 🙁

    13. Nannah: Godt ikke alle blir såret av ordet feit… jeg er nok en av de som blir såret. Da liker jeg nok mye bedre ordet overvektig…sykelig overvekt høres heller ikke bra ut… gjett om man føler seg syk med det stempelet….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg