Hvor mye klær har du i skapet?

Hvor mye klær har du i klesskapet ditt? Av og til lurer jeg på hvor mye klær jeg har i mitt skap. Jeg vet jeg har mye, sikkert altfor mye. Men samtidig, hva er for mye klær? Er det en fasit på det?

Fasit og fasit. Det blir forsket på hvor mye klær man i gjennomsnitt har. Da er forskere rundt og teller klær både hos kvinner og menn, og så får man da et gjennomsnitt. Ingen har vært her hos meg ennå. Da måtte de jaffal ha beregnet veldig godt tid. Har jeg mer, eller mindre klær enn den gjennomsnittlige nordmannen i garderoben min? Jeg har jo aldri gjort et forsøk på å telle, men etter å ha lest ny rapport, så kanskje jeg skulle gjøre det neste gang jeg rydder….men at jeg ligger over gjennomsnittet, det gjør jeg garantert.

Nordmenn har i snitt litt over 350 plagg i garderoben sin, 378 for å være helt nøyaktig. Jeg synes jo det høres mye ut, men om det er gjennomsnittet, så tror jeg nok kanskje jeg ligger over gjennomsnittet. Det er forsker Vilde Haugrønning som nå har sett på hvor mye vi nordmenn har i klesskapene våre. Når Haugrønning kommer på besøk, så må alt ut av skapene. I noen garderobestudier teller man bare de «store» plaggene. Haugrønning har også telt sokker, truser, BH og tilbehør som luer, vanter og skjerf. Det eneste som ikke er telt, er sko. Og om man tenker på det man har av slike plagg også, så kommer det fort opp i et høyt tall. Haugrønning sier at de fleste har mellom 200 og 400 plagg i garderoben sin. Det er i alle fall få som har under 200 plagg. Det er også mange som har over 400 plagg, presiserer klesforskeren. De fleste av dem er kvinner. I hennes tall så hadde kvinnene i snitt dobbelt så mye klær som mennene. Kanskje ikke overraskende.

Hvor mye klær er egentlig for mye klær? Følelsen av å ha for mye klær var sterk uansett. Både de som hadde litt over 200 og de som hadde nærmere 500 plagg, sa at de hadde for mye, forteller Haugrønning. Sokker var det plagget der flest ble overrasket over hvor mange de faktisk hadde. Flere av deltakerne fant også igjen klær de hadde glemt eller ikke visste hvor var. Der kjenner jeg meg godt igjen. Jeg finner stadig ” nye ” klær når jeg rydder.

At det er forskjell på hvor mange plagg menn og kvinner har i skapet, er kanskje ikke overraskende. I garderoben til menn så fant Haugrønning klær som er gamle og slitte, men som likevel tas vare på og brukes av og til.De er såpass slitte at hvis de hadde tilhørt kvinnen i husholdningen, så hadde de vært kastet. Det er ikke like akseptert at kvinner går i så utslitte klær. Det er noen forventninger her som styrer hva som føles greit og som har en del å si for hvilke klær man til slutt ender med å ha i garderoben.

Klær er veldig vanskelig for mange, ifølge forskeren, og mener dette har med kropp å gjøre. Vi vet alle at kroppen kan forandre seg, og det er jo sånne ting man merker på klærne. Gjennom studiene, så ser forskeren at mange ønsker å ha et godt og miljøvennlig klesforbruk. Mange vil ikke ha så mye klær, og skulle ønske at dette med klær var litt enklere. Et klart råd fra forskerne er å nettopp bruke litt tid på å handle klær, sånn at man er sikker på at klærne man kjøper, faktisk passer bra. Og å ha god oversikt over de klærne man har, så det er lett å sette sammen antrekk, til hverdag og spesielle anledninger. Veldig gode råd tenker jeg.

Joda, jeg har mye klær. Sikkert godt over gjennomsnittet, men man skal ikke ha dårlig samvittighet for å ha mye klær. For meg er det viktig å føle meg velkledd. Den følelsen betyr masse. Jeg liker å kle meg pent. Jeg liker å pynte meg. For meg er klær en kontrollert lidenskap. Jeg selger også klær, og brenner for å hjelpe formfulle kvinner til å finne sin stil. Til å finne den passformen man kler, og de fargene man kler. Når man finner sin stil, sin passform og farger, så vil dette med klær bli så mye enklere når man skal handle. Da unngår man bomkjøp, og man unngår å ha altfor mye klær som man ikke bruker.m

Jeg har garantert klær jeg ikke bruker, og skal ta meg selv i nakken for å få ryddet slik at jeg får en god oversikt. Oversikt er også et viktig ord her.

Klær er moro. Jeg elsker klær, og den lidenskapen skal ingen ta fra meg, men å få en bedre oversikt, det skal jeg jobbe med.

Jeg har vært på trening i dag morges. Ukens siste treningsøkt tror jeg. Da har jeg gått gjennomført 4 økter denne uken slik målet mitt er. Kroppen fungerer bedre enn på lenge, og det kan jeg garantert takke treningen for.

Nyt lørdagen. Vi blogges i morgen.

7 kommentarer
    1. Oops🤓 kaller meg minimalist (eller altså har stadig nye ambisjoner). Dette ga meg en aha opplevelse. Om jeg orker skal jeg telle. Har forsøkt kapsel garderobe konseptet også. Jeg lykkes sånn delvis. Stadig forandring i kropp og smak. Ja, jeg er som deg, liker å kle meg vel.

      Imponert over det ryddige stativet ditt!

      1. Det hender jeg starter å telle, men gir fort opp. Jeg vet jeg har for mye, men så liker vi å kle oss fint da…og så er det noe man bare MÅ spare på sånn i tilfelle…. Prøver å ha ryddige stativer 🙂 Verre med skuffene i garderobeskapet. Der sliter jeg med ryddighet..

    2. I fjor telte jeg klærne mine (for å skrive om det på bloggen først og fremst), men jeg regnet ikke med undertøy og sokker, votter og luer/ pannebånd, sko, vesker og skjerf/ sjal. Da hadde jeg 157. Og ca. halvparten av det jeg eier er gjenbruk.
      Siden i fjor har jeg sydd noen plagg, arvet noen plagg og kjøpt noen på Fretex. Nå fikk jeg lyst til å gjøre en ny opptelling, og regne med alt det jeg ikke tok med sist også. 😉

      1. Jeg har startet telling noen ganger, men så gir jeg meg etter ei stund, men det hadde absolutt vært spennende og gjort ei opptelling for å se..jeg skal holde på tanken 🙂

    3. Vi bruker vel alle penger på forskjellige ting som vi er avhengige av og som gjør oss glad. 🙂
      Hos meg er det klær, sko og Pepsi max. 🙈
      Jeg er alltid nøye med hva jeg tar på meg – mange sier at jeg er pynta bestandig, men for meg er det bare min stil. Jeg vil gjerne “kamuflere” min kropp så godt jeg kan, og derfor syns jeg det er viktig med klær som passer min form. Farger er jeg veldig glad i og har ikke så mange grenser der. 💞 Jeg vet at mine skap også er langt over gjennomsnittet, men jeg er også veldig flink til å rydde unna og selge/gi bort. Når jeg ikke har brukt klærne på en lang stund så blir de pakket vekk og gitt til gjenbruk. 🥰Da vet jeg at andre får glede av de. 👍Klær gjør meg glad, og det å kunne føle seg vel er viktig!!!!! Lag en god dag!!! ❤️

      1. Helt sant det, Anne Lise. Vi bruker penger på forskjellige ting, og klær for meg, det er en kontrollert lidenskap, og klær gjør meg også veldig glad. Jeg rydder ganske ofte jeg også, så gir jeg bort en del til organisasjoner, og selger andre plagg. Og jeg er så enig : det å føle seg vel, det er så viktig! Ha en nydelig søndag!

    4. Jeg har jo hatt en del oppryddinger i skapet mitt fra tid til annen. Jeg er ganske så stolt av at alle klær jeg har i skapet er gjenbruk, noe som gjør at på det verste hadde jeg mer klær enn jeg noen sinne har hatt. Men så er det noe med at det er mange som har et behov for klær så jeg har donert mye. Nå har jeg ikke så mye lengre. Men jeg bør vel ta en ny opprydding. Og jeg vet ikke antall rett og slett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg