Hva skjedde etter minus 10?

Det har skjedd noe, det er det ingen tvil om. Minus 10 kg. Jeg burde være veldig fornøyd med det tallet. Og jeg er veldig fornøyd, men likevel så kjenner jeg at jeg ikke er helt fornøyd likevel.

For all del, jeg er fornøyd med minus 10 kg på ca 3 mnd. Veldig fornøyd. Jeg har jo aldri før opplevd et så stort vekttap på så kort tid. Egentlig burde jeg juble, jeg vet det. Jeg burde skamme meg litt som likevel ikke er helt fornøyd. Men…det er ikke vekttapet som jeg ikke er fornøyd med. Det er effekten av Saxenda. Her har noe skjedd, og jeg er spent på om det er flere enn meg som opplever det samme. Og det store spørsmålet er om det kun er et platå jeg må over, at kroppen jobber litt i mot meg nå, og at det er derfor jeg ikke føler effekten av sprøyta. Jeg håper ikke effekten er så kortvarig som dette.

En av de gode tingene med Saxenda, det er jo denne veldige metthetsfølelsen man får. Man blir stappmett av mye mindre mat enn tidligere. Det er så deilig å kjenne at man blir så fort mett av så mye mindre mat. Og det er denne metthetsfølelsen som nå ikke helt er der. Jeg blir ikke like fort mett. Samtidig så har jeg jo lært hvor lite jeg bør spise, så jeg prøver å spise likt selv om denne metthetsfølelsen ikke er der akkurat nå. I hodet mitt så var det lettere når jeg virkelig kjente hvor mett jeg ble. Når jeg ble så mett av så mye mindre mat, så mistet jeg også suget etter det usunne. Jeg var så mett at jeg ikke hadde lyst på verken søtt, eller salt. Nå har jeg litt mer utfordringer der selv om jeg er stolt av meg selv med tanke på hvor lite, spesielt søtt jeg har spist etter jeg startet på Saxenda. Det er minimalt. Jeg er også stolt over at jeg kan ha både søtt og salt liggende uten at jeg må spise det. Noen må ha det ut av huset, det må ikke jeg. Der er jeg utrolig flink. Jeg har ikke spist ei bolle, eller ei vaffel på evigheter feks. Så hadde vekten gått gal vei, så var det den daglige maten som hadde vært årsaken, men jeg holder vekta, men går ikke ned.

Jeg har latt vekta samle litt støv de to siste ukene. Jeg har gått ned det jeg må for å fortsette med Saxenda og mere til, og jeg håper jo at det er kroppen som kjemper mot meg når Saxenda nå ikke gir meg samme effekten. For at den skal slutte å virke sånn plutselig, det synes jeg er rart. Men alle som har gått ned i vekt vet at vi kommer til dette platået hvor vekten står helt bom stille. Så jeg må bare fortsette den gode jobben jeg gjør, og håpe at den igjen vil hjelpe meg. Det er ikke til å stikke under en stol, at den effekten Saxenda har hatt, den har betydd enormt mye for meg. Det å føle at det endelig er noe som kan være med å hjelpe meg i kampen mot kiloene, det har gitt meg en utrolig god følelse. Jeg har liksom fått en god venn med meg på veien. Jeg har lært enormt mye disse månedene om maten, og porsjonene jeg har spist. Jeg har lært mye om kalorier i det jeg bruker i maten. Man har jo hatt en viss peiling før også, men jeg har fått enormt mange aha opplevelser som jeg har lært av. Jeg har kuttet en del, og lagt til en del. Så læringen har vært enorm, og den skal jeg selvsagt ta med meg videre. Men, det er lettere å gå veien om man har noe der som gir deg den viktige boosten, og en god hjelp.

Selv om vekta har fått samle litt støv de to siste ukene, så skal jeg ikke kaste den på søpla. Men jeg ble nok litt opphengt i tallene den viste. Den deilige følelsen når den viste ” store ” tall, og nederlaget når den kanskje bare viste 300 gram. Ned var liksom ikke ned på en måte. Når den viste det samme, så var ikke den noen god følelse når man hadde vært så innmari flink. Så nå skal den få samle støv litt, og så fortsetter jeg å måle. For målene, de går ned selv om vekta står stille, og det er kjempe moro! Centimeterene, de forsvinner både her og der, så ingen grunn til å deppe.

Treningen, den fungerer optimalt. Jeg er kanskje blitt litt avhengig av å trene, og det må vel i dette tilfellet bare være positivt. Jeg har som mål å trene 6 dager i uken. Får jeg til 7, så er jeg super stolt, men noen uker blir det også 5, og om jeg ikke er super fornøyd med 5 økter, så er jeg selvsagt veldig fornøyd. Når snøen har falt i store mengder her i sør, da blir det ikke trening på meg. Jeg er litt sånn pysete i forhold til å kjøre når det snør i bøtter og spann, så da vinner snøen over treningen, og den dårlige samvittigheten, den kommer i bøtter og spann akkurat som snøen…Men se bort i fra snø, så har de 6 øktene i uken satt seg i kropp og hode. Det er noe jeg må, og ikke minst, noe jeg vil gjøre. Trening er blitt noe veldig positivt i livet mitt. Det er ikke et ord, eller et tiltak. Jeg elsker å stå opp tidlig og komme meg på trening, og for meg fungerer det optimalt å trene alene. Ta på hodetelefoner, og gjøre klar spillelisten på Spotify, og gå inn i min egen, lille boble, i min egen, lille verden. Og når det ikke snør, eller når jeg ikke er forkjølet, så trenes det 6 økter.

Kampen mot kiloene, det er en evig kamp. Det er vi mange som vet mye om. Men noe av det som er veldig positivt med perioden etter jeg startet på Saxenda, det er at jeg føler meg så mye bedre. Både i kropp og hodet. Ikke minst, så føler jeg meg mye tryggere på eget selvbilde. Jeg kan faktisk kjenne på følelsen av å være fornøyd i blant med speilbildet mitt. Man vil aldri bli fornøyd med kiloene, men det å være mer fornøyd med der man er akkurat nå. Det å kunne begynne å bli mer glad i seg selv, se seg selv i speilet og smile. Ikke at den følelsen er der hver dag, men at jeg kjenner på den nå og da, det er så godt å kjenne på.

Det var forresten en fugl som hvisket meg i øret at det kommer en ny medisin mot fedme i 2022. Jeg vet ikke noe mer om den, men jeg vet at noen leger har snakket med pasientene sine om dette. Jeg er spent på hva det er. Denne skulle virke bedre, og være sterkere enn Saxenda. Visst du bruker Saxenda, hvordan er din opplevelse av den? Det er fint å høre hva andre også opplever. Er det noen om opplever som meg at denne veldige metthetsfølelsen dabber litt av ?

Ellers er jeg glad for at jeg ikke har bodd i den delen av Agder som har blitt snødd ned de siste dagene. Dere som følger bloggen min vet at jeg ikke liker snø. Snø er fint på fjellet, eller på postkort. Vi fikk veldig mys snø forrige helg, så jeg følte vel at jeg ikke gjorde noe annet enn å måke snø. Så om jeg ikke kom meg på trening, så fikk jeg mer enn nok trening når jeg måkte. Når det fortsatte å snø i store mengder i deler av fylket denne uken, så ble det regn her. Så nå, nå er det ikke så mye hvitt igjen her. Hurra for det 🙂

Nyt lørdagen. Nyt førjulsdagene. Kanskje blir det litt baking her i dag. Tenkte å prøve meg på gule bomber, og så skal det lages krumkaker i helgen. Det er nok favoritten min. Mamma lager røren, og jeg steker de. Vi blogges i morgen!

9 kommentarer
    1. Muskler veier jo litt da, så hvis du trener så mye du gjør, så er det kanskje derfor du ikke går ned i vekt. Siden du merker på cm-erne at det blir mindre, men ikke på vekta. Stå på, dette går veien 🙂

      1. Ja, glemte å skrive det i innlegget, men det er klart at noe av grunnen til at jeg ikke går ned, det er all treningen. Har en tendens til å glemme at muskler veier litt. Lymfevæsken er nok også noe av grunnen. Den varierer litt, og veier en del. Må bare minne meg selv på dette med muskler og cm. Takk for at du minnet meg på trening og muskler – jeg skal stå på videre! Ønsker deg en flott lørdag!!

    2. Jeg merker heller ikke så mye effekt av saxendaen lenger. Har gått på den i ca 6 uker. Minus 5 kg. Trener ikke, bare spiser mindre. Maten smaker rart.
      Har heller ikke gått opp til full dose. Bare 1.8. Er litt skeptisk til bivirkninger.
      Hilsen Bente

      1. Minus 5 kg på 6 uker, det er jo veldig bra! Jeg trener jo mye, og man vet jo at muskler veier en del, og med lymfødem, så kan også væskemengden variere, og den væsken, den veier sitt, det vet jeg alt om hehe. Jeg er på full dose, og har vært det siden uke 6. Lite bivirkninger. Magen er jo litt trøblete i blant, men ikke noe som plager meg intenst.

    3. En ting jeg har lært meg til er tålmodighet når det gjelder saxenda…😁 men nå som jeg har vært i syden har nok vekta stått stille, for jeg har hovna veldig opp i føttene…faktisk fra lysken å ned i tærne….men det går seg nok til når jeg kommer hjem.. 😁👍😁

      1. Ja, man må kanskje ha litt tålmodighet, men jeg syntes dette var så plutselig. Fra å kjenne seg mer enn stappmett veldig fort, så forsvant denne metthetsfølelsen liksom. Så har jeg kjent på den innimellom, så veldig rart.

    4. Har brukt Saxenda i snart 3 mnd, de siste 4 ukene mistet mye av effekten, spiser mindre, men lysten på søtt/ mat er tilbake. Totalt 13 kg ned, men har mye å gå på enda. Var jo kjekt når man følte at man hadde god effekt av medisinen, ser mange justere doser, stopper og begynner på igjen… er litt usikker på det der. Tror jeg holder meg til den samme dose på 3 og venter til over nyttår og da tar et krafttak for å se om det løsner igjen. Lykke til,
      Og God jul!

    5. Hei. Har brukt Saxenda i 6 mnd nå. Har akkurat samme opplevelsen som deg. De første to mnd gikk jeg ned 10Kg. Etter dette har vekten stabilisert seg.

      Spiser ca det samme som før, men mindre porsjoner. Stresser ikke med dette, men lurer på hvorfor det har stoppet opp.

      Håper det ordner seg på nyåret.

      1. Hei. Da sitter vi med akkurat samme opplevelse, og samme vektnedgang. Nå er det helt stopp, og jeg føler ikke den samme metthetsfølelsen. Det vil si den kan komme og gå litt, og lysten på å snacke er nok noe mer tilbake. Jeg klarer å holde meg til å spise mindre porsjoner heldigvis, men vekta vil ikke rikke seg. Jeg trener jo mye, og klart det kan ha en årsak. Jeg har også lymfødem, og der varierer volumet litt i perioder. Som deg, så lurer jeg veldig på hvorfor det stopper opp. Man vet at kroppen jobber i mot, men likevel…prøvde å høre med legen som er vikar for fastlegen min, men hun ante ingenting om Saxenda. Jeg får bare fortsette, og krysse fingrene for at det ordner seg for oss begge på nyåret. Lykke til videre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg