Tar du utfordringen – er du klar for enstørrelseforstor30 ?

Hvor mange ganger har du sittet i sofaen, og tenkt at du må få rompa ut av den, og bli mer aktiv? Hvor mange tusen tanker har vi ikke tenkt når vi sitter der godt, og behagelig, og kanskje koser oss med noe ekstra godt? I hodene våre, så legges mye planer, og i hodene våre, så høres alt så enkelt, og lett ut. Vi er ikke et sekund i tvil om at planene våre er gjennomførbare, og vi er heller ikke ett eneste sekund i tvil om at vi vil lykkes… men så er det noe med disse flotte planene da…de blir altfor sjeldent slik vi egentlig ønsker at det skal bli. Sofaen er så altfor god, og så var det alle disse unnskyldningene da som så altfor ofte vinner over viljen til og virkelig gjennomføre. Ikke det at vi ikke har tatt oss selv hardt i nakken utallige ganger, men disse hersens unnskyldningene vinner så altfor ofte. Jeg kunne ha skrevet en ganske tykk bok om alle unnskyldningene jeg har brukt opp igjennom for at jeg ikke kommer meg på trening, eller ut på tur. Jeg fatter egentlig ikke hvor alle unnskyldningene kommer fra – de kommer på løpende bånd, og de kommer ut av munnen nesten før jeg har klart å åpne den. Helt utrolig! Jeg har tidligere referert til ei jeg kjenner som sa det så utrolig fint ” Nå har jeg ingen unnskyldninger igjen – alle er brukt opp ” – hun tegnet abonnement, og startet å trene på Spring 🙂

 

I morgen skriver vi 1.oktober, og jeg har lyst at oktober skal bli måneden hvor vi sammen blir mer aktive. Om vi ikke kan trene sammen, eller gå turer sammen, så kan vi alle ha det samme målet, og bruke måneden til å gjøre det vi har tenkt, og snakket om så lenge. La oktober bli måneden med det røde krysset i taket – la 1.oktober bli starten på en positiv endring 🙂 Jeg snakker ikke de store målene, og jeg snakker ikke om at vi igjen skal tenke så stort at vi faktisk ikke klarer det, men jeg snakker om å starte en positiv utvikling – en positiv endring. Det å starte i det små, det å komme seg ut når man helst vil sitte i sofaen – det å bevise for seg selv at man faktisk kan 🙂 Jeg vil at oktober skal være måneden da du, og jeg gjør noe godt for oss selv, og da tenker jeg på hodet, og kroppen. Jeg har kalt oktoberutfordringen ” enstørrelseforstor30 “, og håper du blir med!

” enstørrelseforstor30″ innebærer at vi alle skal være aktive minst 30 minutter hver dag i oktober. All aktivitet er en god aktivitet, men vi dropper å regne med husarbeidet som en av aktivitetene 🙂 Utover det, så er det du selv som bestemmer hva du velger. Kanskje vil du gå en tur – naturen er jo helt fantastisk nå på denne tiden, kanskje vil du sykle deg en tur, mange synes svømming er en fin aktivitet, gå trapper, gå til butikken istedenfor å kjøre – mulighetene er så utrolig mange! Finn noe du liker å gjøre – du har ingen konkurrenter – den eneste du skal konkurrere mot er deg selv. Folkehelseinstituttet  anbefaler oss å være minst 30 minutter aktive hver dag, og er man det, så vil man oppnå en helseeffekt. Fysisk aktivitet 30 minutter hver dag får oss raskt i bedre form samt at man også forebygger en rekke folkesykdommer som overvekt og fedme, hjerte og kar sykdommer, diabetes type 2 og også en rekke muskel, og ledd plager. Jeg vil tro at mange kjenner på mye av dette allerede, og nå kan vi sammen gjøre noe med det 🙂 Tiden, den har du, så den unnskyldningen holder ikke! 30 minutter hver dag når døgnet har 24 timer – du finner plass til disse 30 minuttene 🙂

 

Er du klar for å bli med på ” enstørrelseforstor30 ” ? Tar du utfordringen? For alle som blir med, og som legger ut bilder av aktivitetene sine, eller gir en liten rapport, så er det en flott gulrot som venter på en av dere 🙂 Egentlig er det jo to gulrøtter hvor den aller største definitivt er mestringsfølelsen, og en kropp som blir mye mer glad, og samarbeidsvillig 🙂 – den gevinsten vil vi alle sammen få. De andre gulroten er en fantastisk flott jakke fra Stormberg. Stormbergs visjon er turglede for alle, og Stormberg sier det så fint ” Små turer er også store .” I ” enstørrelseforstor30 ” så er det nettopp dette vi snakker om…de små turene, de små skrittene som også er så store. Det å komme seg ut å kjenne gleden, kjenne at man kan, og at man både orker, og mestrer – den følelsen er så god å kjenne på! Stormberg gir bort en fantastisk flott Sirdal jakke til en av dere som blir med på utfordringen nå i oktober. Jakken kommer selvsagt i valgfri størrelse – jakken får man helt opp i str. 5 XL, den er i en farge som heter Potent Purple, og jakken har en verdi på 999 kr . Jakken finner du her : http://www.stormberg.com/no/sirdal-jakke-dame.html?nosto=nosto-page-search1#10075750022 . Sirdal jakken fra Stormberg er definitivt en av mine jakkefavoritter 🙂

Ingen kan sjekke at vi er aktive, og ingen kan sjekke at vi fullfører utfordringen om å være aktiv minst 30 minutter hver dag. Her er det kun deg, og din samvittighet – du er sjefen, og styrer dette selv. Kanskje kan dere gå flere sammen om å være med på utfordringen, eller kanskje ønsker du å klare dette på egenhånd. For å være med i trekningen om den flotte Sirdal jakken, så må du fortelle litt om dine aktiviteter. Dette kan du gjøre ved å legge igjen en kommentar på bloggen hvor du forteller hva du har gjort av aktiviteter. Du må ikke gjøre det hver dag – alt dette bestemmer du selv. Du kan også bruke bloggens Facebook side for å fortelle hvordan det går, og hva du har gjort, og der kan du også veldig gjerne laste opp bilder  🙂 Bilder er jo utrolig moro å se 🙂 Ellers kan du gjerne legge ut bilder på Instagram. Da bruker du #enstørrelseforstor30 . Jeg kommer til å bruke Instagram mye under mine 30 aktive dager nå i oktober, og jeg håper du også tar bilder, masse bilder, og legger ut enten på instagram,eller bloggens Facebook side 🙂 Dette kan bli sååå moro om mange blir med! Vi trekker ut en vinner av Sirdal jakken 1.november – så her er det bare å sette i gang med dine daglige 30 minutter fra i morgen 🙂 Hvem blir med?

 

Jeg hadde i dag også tenkt å skrive litt om slankemyter, men gjemmer det til en annen dag 🙂 I dag er det ” enstørrelseforstor30 ” som skal stå i fokus. I morgen starter vi, og jeg gleder meg masse til å være aktiv sammen med deg gjennom hele oktober måned. Oktober skal bli starten på noe veldig bra! Nå har du en unik mulighet til å droppe alt av unnskyldninger, og starte der du har startet så mange ganger før, men forskjellen blir at denne gangen vil du oppleve å mestre fordi du tar de små skrittene. Du skal ikke verken slutte å spise, eller slutte å leve – det er nå du skal kjenne at du lever, og at du kan! Trenger du drahjelp, og har lyst til å være aktiv i en gruppe, så ta kontakt om du bor i Kristiansands området. Treningsgruppen for overvektige trener 4 ganger i uken, og kan være ett godt alternativ for endel av dere som ønsker å være sammen med andre. Sett deg små mål, tenk over hvilke aktiviteter du kan mestre, så starter vi i morgen med blanke ark, og en haug av motivasjon. Den største gulroten er en bedre fysisk form, og en bedre helse – i tillegg kan du vinne denne flotte jakken fra Stormberg fordi du tok utfordringen. Jeg gleder meg til morgendagen, og jeg gleder meg til å følge deg på veien – dette klarer vi!!

18 kommentarer
    1. Jeg er med Heidi. Hatt et lite opphold pga betennelser i bena igjen, men har fått alternativ trening på Spring 🙂

    2. Jeg er med 😀
      Kanskje noen flere som ønsker å være med på tur innimellom?
      Fredag kl 09:00 skal jeg på tur.. Hvem er med ?

    3. Marie: Så bra at du er med!! Veldig moro om du legger ut små rapporter underveis, og veldig moro om du legger ut bilder enten på bloggens facebook side, eller på instagram #enstørrelseforstor30

      Du skriver ikke hvor du bor. Det kan være fint for de som leser om de skulle ha lyst til å være med på en tur at de vet hvor du bor 🙂

    4. Hilde Mykland: Hurra, Hilde – så moro at du blir med!!
      Utrolig trist at du sliter med betennelsene igjen – håper virkelig du blir bedre snart… det ødelegger en del når ting er sånn 🙁 Godt de har gitt deg alternativ trening på Spring 🙂

      Gleder meg til dine rapporter om hvordan dine daglige 30 minutter skrider frem 🙂 Og jeg håper på masse bilder på #enstørrelseforstor30

    5. Barbie Olaisen: Så utrolig bra, Barbie – dette blir moro!!!
      Gleder meg til å høre hvordan det går utover i måneden, og håper på masse bilder enten på bloggens Facebook side, eller på #enstørrelseforstor30

    6. Hvis jeg passerer 10 000 skritt i løpet av dagen uten at jeg har hatt en spesiell aktivitet (bortsett fra å ha vært på jobb) – kan det telle som 30 aktive minutter den dagen? 🙂

    7. JA ! På tide å få ræva i gir (sorry). Har alt begynt på vanntrening hver fredag, og jeg har en Labrador på 6mnd som helt klart vil ut på tur med Mor….beina mine er vonde (lymfebein og revma), pusten er så som så (astma) og jeg orker ikke gå så langt, men litt erMYE bedre enn ingenting ! 🙂

    8. ingrid blømacher: Så bra at du tar utfordringen, og blir med på enstørrelseforstor30, Ingrid 🙂
      Ser frem til å høre hvordan det går med dine 30 minutter daglig i oktober 🙂 Litt ekstra motivasjon hjelper alltid.

    9. Hege Bygmester: Så fantastisk bra at du er med, Hege! Dette blir moro! Om du vil, så må du gjerne bli med i Facebook gruppen vår ” En størrelse for stor 30 “, ellers så kan du jo legge ut en liten rapport her i ny, og ne 🙂

    10. Gikk morgentur i går ca 0930 m dachsen min Mina og ei venninne fra Hengsle langs elva og opp igjen ca 30 min. :)når tåken lettet kom sola. Bor i Hønefoss.

    11. Rødhette: Ser jeg har glemt å svare på denne… beklager så mye 🙁 I utgangspunktet, så hadde jeg vel tenkt at det er 30 minutter utover det man vanligvis gjør, men når man over 10000 skritt om dagen, så må jo det være bra 🙂

    12. Hege Bygmester: Så utrolig moro at du tok utfordringen, Hege! Moro og ha fulgt litt med på aktivitetene dine, og håper du har fått motivasjon til å fortsette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg