Drikker du Pepsi Max med god samvittighet ?

Pepsi Max. Min store avhengighet. Jeg er sikker på at et flertall av leserne også har den samme lidenskapen som meg. Vi er nemlig mange. Veldig mange. Jeg er langt i fra alene om å ha denne avhengigheten. Vi er mange som ” bare må ” ha Pepsi Max, eller annen lettbrus. Mange mener vi er dumme som innbiller oss at lettbrus ikke er farlig å drikke, og artiklene om fare for kreft, fare for diabetes, og ikke minst faren for vektøkning, de har vært mange. Jeg har drukket lettbrusen min med beste samvittighet, og det føltes innmari godt når bla danske forskere tidligere avlivet mytene for en god tid tilbake. Etter det har flere gjort det samme. Lettbrus har vært friskemeldt lenge. Forskere ved Københavns Universitet mente faktisk at det å drikke lettbrus var like greit som å drikke melk. Forskerne mener at man kan drikke lettbrus med verdens beste samvittighet. Det er i følge forskerne ingen helsemessige årsaker til å styre unna.

Forskere har konkludert med at brus med kunstige søtningsstoffer ikke øker risikoen for kreft, eller diabetes. Mange ” onde tunger ” har hevdet at lettbrus gir en betydelig vektøkning, noe jeg har vært veldig skeptisk til. Studien som danske forskere  gjennomførte viste at det heller ikke var noen forskjell i endringen i vekt. Brus med sukker økte både fett og kolesterol i blodet noe vann, melk eller brus med søtningsstoffer ikke gjorde. Jeg har aldri trodd at man går ned i vekt ved å drikke lettbrus, men mer at man ikke legger på seg ved å drikke det. Lettbrusen har jo ikke kalorier.

Så når vi føler oss på trygg grunn, og trodde at diskusjonen var lagt død, så må det jo dukke opp noe, jaffal store overskrifter. Nå er det WHO, altså verdens helseorganisasjon som kommer med pekefingeren. WHO mener at brus uten sukker ikke nødvendigvis er sunnere enn brus med sukker. What! Gjennomgangen til organisasjonen peker på at bruken av kunstig søtning, som i Pepsi Max, ikke reduserer kroppsfett hos hverken barn eller voksne på lang sikt, noe jeg vel aldri heller har trodd. Jeg drikker ikke Pepsi Max for å gå ned i vekt, men mer for å nyte brus uten å legge på meg av det. Men WHO kommer også med mer i sin rapport, nemlig at det kan være uønskede effekter ved langtidsbruk av kunstig søtning, som økt risiko for type 2 diabetes, hjerte- og karsykdommer og dødelighet hos voksne. Hm…det er jo noe man ikke ønsker.

Men når man leser videre, så blir man glad, for Jøran Hjelmesæth, seksjonsoverlege for hormon, overvekt og ernæringsavdelingen ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo, han tar ikke rapporten fra WHO for god fisk. Hjelmesæth mener at WHO går altfor langt i sine advarsler mot kunstig søtning. ” Det er svært dårlig dokumentasjon på bivirkningene de skisserer, som at kunstig søtning kan føre til hjerte- og karsykdommer og diabetes”, sier professoren. Jeg puster mer og mer lettet ut. Hjelmesæth kan sakene sine.

Hjelmesæth mener at oppsummeringen, og dokumentasjonen til WHO om for at kunstig søtning gir like stor vektoppgang som sukker, er svært dårlig. For de som ønsker å gå ned i vekt, så anbefaler han å erstatte sukkerholdig drikke med sukkerfri. Mulige fordeler med dette er mye større enn mulige teoretiske ulemper sier han. I rapporten til WHO fremkommer det lite bevis for både at personer som spiser eller drikker sukkerfrie produkter, går opp eller ned i vekt. Hjelmesæth mener også at det ikke finnes noen sterk dokumentasjon på at kunstig søtning endrer og øker appetitten vår. Hjelmesæth anbefaler ikke inntak av sukkerfrie produkter som en måte å gå ned i vekt på, men heller å bruke disse som en erstatning for sukker, noe jeg tror de fleste av oss gjør. Han sier videre at om han veier opp de usikre funnene til WHO opp mot det han vet fra forskning, og klinisk erfaring med å behandle mennesker med fedme, så vil han helt klart anbefale å lettbrus fremfor sukkerholdig brus. Professoren tror WHO går ut med en advarsel mot sukkerfrie produkter fordi de ønsker å være føre var.

Det er jo spesielt aspartam som har hatt ett veldig fokus. Mange mener aspartam er farlig for kroppen. I 2015 konkluderte EUs organ for mattrygghet, EFSA, at aspartam, som er det søtningsstoffet som oftest blir brukt i lettbrus er helt trygt i normale mengder. Det er gjort en rekke risikovurderinger i EU, og i den siste vurderingen ble det igjen konkludert med at aspartam ikke er helsefarlig i de mengdene vi får i oss. Ser man på all dataen man har og på hvor mye aspartam vi får i oss i Norge, er det ingenting som tyder på at aspartam er farlig.

Vi har nok alle en, eller flere avhengigheter. Jeg røyker ikke, og har aldri gjort det. Jeg er avholds, så jeg drikker aldri alkohol. Avhengigheten min er Pepsi Max, og skulle jeg være tom, da kommer panikken. Jeg må alltid ha godt med Pepsi Max i hus slik at jeg ikke går tom. Sånn er det sikkert mange av dere som har det om det gjelder lettbrus, eller andre ting.

Jeg skal fortsette å drikke Pepsi Max’en min med verdens beste samvittighet jeg.

Jeg ønsker deg en nydelig søndag der du befinner deg. Her skal jeg fortsette å male huset. Jeg er godt i gang, men har mye igjen. Og etter huset skal 40 meter med gjerde vaskes, en garasjeport skal vaskes og males, det samme skal garasjen og søppelbua. Terrassen skal beises, men her får jeg god hjelp. Så arbeidsledig, det blir jeg ikke. Håper bare det fine været fortsetter. Jeg føler selv at jeg er veldig god på interiør inne, men ute på terrassen, der sliter jeg litt, så har du noen gode interiørtips til terrassen, så tar jeg gjerne i mot det. Blomster må jeg og få kjøpt mer av. Har du noen favoritter?

4 kommentarer
    1. Hei jeg er også storforbruker av Pepsi max. Det er stort sett det eneste jeg drikker. Men jeg ønsker jo å slutte, og har prøvd mange ganger, men det er sykt vanskelig. Jeg har diabetes type 1, så for meg er det ikke aktuelt å drikke brus med sukker. Men jeg har jo lest mye om denne brusen, og det som er grunnen til at jeg vil slutte, er at fosforsyra som er i den gjør at kroppen ikke tar opp kalsium slik den skal. Det er også mange som mener (deriblant min lege) at denne brusen ødelegger tarmfloraen. Jeg må si at jeg tror faktisk at disse tingene stemmer. Jeg må klare å slutte, det er bare så sykt vanskelig. Når det gjelder kunstig søtning, så er det vel sukrin som er det verste, da de kobler dette til hjerteproblemer. Men undersøkelser har også vist at folk som bruker kunstig søtningstoffer faktisk spiser mer.

      1. Det er sikkert negative ting med lettbrus som med de fleste andre ting, men de har vel ikke klart å konkludere i forhold til om lettbrus er skadelig. Jeg har egentlig ikke prøvd å slutte, og har vel sånn sett ikke noe ønske om å slutte heller, så inntil videre så drikker jeg Pepsi Max med veldig god samvittighet. Og jeg ser veldig godt at det å slutte nok må være utfordrende når man er en storforbruker, men jeg håper du klarer det så lenge det er det du ønsker. Jeg liker veldig godt vann med noen dråper Zeroh i for å få en god smak på vannet. Anbefales om du ikke har prøvd det 🙂

    2. Hei! Gøy å oppdage bloggen din. Jeg har vært avhengig av Pepsi Max. Men har byttet til Rema 1000 sin (Grans) Cola X. Min erfaring er at den er mindre avhegighets-skapende, og jeg synes egentlig den smaker bedre. Nå kan jeg også bytte ut litt av drikken min med Frus og annet boblevann. Det klarte jeg ikke når jeg drakk Pepsi. Tviler på om det er noe særlig sunnere, men jeg trives med at jeg har mer kontroll.

      1. Hei! Så hyggelig at du oppdaget bloggen min! Håper du vil fortsette å følge den. Jeg har akdri smakt Rema 1000 sin Cola X, men jeg har hørt at mange synes den er god. Er veldig lite på Rema 1000, men om jeg er innom en gang, så skal jeg kjøpe med ei flaske for å smake. Jeg drikker også mye vann, og så har jeg noen dråper Zeroh med sitronsmak i. Smaker nydelig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg