Når de nærmeste svikter

Når de nærmeste svikter. Når enkelte mennesker du har kjent halve livet plutselig dolker deg i ryggen. Man er ikke forberedt. Alle fine ord som plutselig ikke betyr noe. Alle samtaler, all støtte, alle gode ord. Alt er bare løgn og feighet. Mennesker som ikke våger å si ting som det er. Mennesker som ikke våger å stå opp for sannheten. Mennesker som plutselig begynner å snu ryggen til deg, og som forteller en annen sannhet enn den de vet er riktig. Når løgn plutselig blir helt ålreit. Når det å såre, og svikte blir endel av hverdagen deres. Mennesker man har kjent halve livet, mennesker man har støttet, vært glad i, hjulpet, og aldri gjort en vond ting mot, når disse menneskene plutselig viser en annen side, hvordan skal man føle det da? Når man plutselig ikke betyr noe for de, når de ikke våger å stå opp og si sannheten, når de ikke våger å stille krav, hvordan reagerer man da? Mennesker som kjenner sannheten, men som på et knips plutselig feiger ut, og som viser hvor enkelt man faktisk kan dolke andre i ryggen, hvordan reagerer man da?

Den siste tiden har livet vist seg fra sin brutale side. Jeg har kjent på både sorg, redsel, usikkerhet, og ett enormt sinne – alt på en, og samme tid. Samtidig har jeg kjent på lettelse, og den gode følelsen av at man har tatt riktige valg. Jeg har stått midt i en storm, men fy søren så støtt jeg har stått, og fy søren så sterk jeg har vært. Det har vært en berg, og dalbane. Likevel så kjenner jeg at jeg ikke gidder å bruke tid og energi på mennesker som ikke kan være ekte, mennesker som ikke våger å stå opp for meg, mennesker som er feige. Det å stå å se på at noen få mennesker gjør alt de kan for å ødelegge for deg, det er en prøvelse. Fra å ha betydd så mye for disse menneskene, så betyr man plutselig ingenting.  Jeg vet også at det eneste man kjenner er dagen i går, og øyeblikket man er i akkurat nå. Morgendagen kjenner man aldri. Jeg vet også at man i tilfeller som dette aldri ønsker tilbake det som var fordi enkelte  mennesker ikke fortjener å ha meg i livet sitt.

I min endringsreise, og etter egen sykdom så har jeg lært mye, og jeg har endret meg mye. Jeg vet at jeg ser på hver dag helt annerledes nå enn jeg gjorde før, og jeg vet at jeg ikke kaver etter de store tingene lengre for at jeg skal være som alle andre, og være ” vellykket.” Mye er endret i hodet mitt, fokuset er helt annerledes, men den siste tiden har likevel fått meg til å tenke på hva som er det viktigste, og hvilket fokus jeg skal ha fremover. Jeg har også kjent på hvordan livet på et knips kan endre seg. Heldigvis har jeg også sett hvor innmari sterk jeg er. Jeg ser hvor stødig jeg står, og jeg må si at jeg er imponert over hvordan jeg står i stormen.

Jeg har i denne tøffe tiden sett hvem som virkelig står meg nær, og hvem som er vennene mine. Jeg vet at den lille familien min alltid er der. Min fantastiske, lille familie. At de stoler på meg og tror på meg. De kjenner meg, de er ved siden av meg om jeg trenger de. Vennene mine, de flotte, fine vennene mine, de ekte og ærlige. Det er når livet er tøft at man ser hvem som bryr seg. De som stadig sender meg meldinger for å høre hvordan jeg har det, de som ringer, som kommer på besøk, de som kommer når jeg trenger de, de som tar meg med på lunsj, eller som kommer med lunsj fordi de vet at mat ikke alltid står øverst på gjøre listen.

De som jeg trodde var nær meg, de med alle de store, fine ordene, de bruker jeg ikke lengre energi på. De som har sviktet meg på det verste, de som prøvde å få meg til å tro at de alltid var der, og som fikk meg til å tro at jeg betydde noe for de. Det er så fint med store, fine ord. Det er så fint med den flotte fasaden, en fasade enkelte tviholder på. Hadde bare ord betydd noe, hadde man bare vist at man var tøff, at man var ekte. Det er så mye lettere å feige ut, og det er så mye lettere å ta den enkle veien når det stormer som verst. 

Jeg har aldri før opplevd at mennesker nær meg faktisk dolker meg i ryggen, og faktisk svikter meg. Det var tøft å se deres virkelige side etter så mange år, og det tok tid å innse at enkelte ikke vil mitt beste, og går med skylapper for å unngå sannheten. Klart det er tøft å bli sviktet. Nå er jeg heldigvis kommet dit at de er ute av hodet mitt, og ute av tankene mine. Nå synes jeg bare synd på de. Det er synd på slike mennesker som velger feighet og løgn. Slike mennesker bruker jeg ikke lengre verken tid eller energi på.

 Jeg vet at sannheten kommer for en dag. En dag vil enkelte mennesker innse at de har skutt feil bjørn. Jeg gleder meg til den dagen kommer, dagen hvor de innser at all løgnen de forteller vil bite de i rompa, og at feigheten de viser kun er et bevis på hvor svake, og falske de faktisk er.

Ta godt vare på hverandre. Livet kan plutselig snu, og vise seg fra sin brutale side. Vær der for de som trenger deg, vær ekte og oppriktig. Står du selv i stormen, så vit at en dag vil den stilne, og livet vil igjen smile til deg. Ikke bruk tid og energi på mennesker som ikke vil ditt beste, og som bare er opptatt av å redde sitt eget skinn. Vær tro mot deg selv, og innse at tøffe valg er de riktige valgene til slutt. Jeg vet jeg tok det riktige valget, og det er en god følelse når det stormer som verst.

13 kommentarer
    1. Kjære fine å flotte deg. Du som stråler fra innerst til ytterst. Jeg beundrer ditt mot,din vilje og ikke minst din unike evne til å stå opp for å holde fast ved det som er riktig
      Når noen en trodd var sin nære plutselig skrur av en knapp å blir en sviker gjør det fryktelig vondt i hjertet
      Ta vare på deg selv å vit at det er svikteren som har mistet noe verdifullt i livet sitt
      Klem fra meg 😘

    2. Å kjære gode,fantastiske,flotte,kloke,nydelige Heidi❤
      Så vondt å lese hva du går igjennom nå😪
      Jeg vet hva du går igjennom og kan si: JEG vet hvordan du har det😥
      Jeg opplever akkurat slikt i disse dager,de siste månedene.
      Men dette har DESVERRE hendt meg flere ganger i løpet av mitt liv😪
      Jeg kjenner denne smerten så godt😥😪🌸
      Jeg tenker….SÅ GODT VI FINNER UT AV DET,og kan fortsette UTEN DEM💪
      MED din POSITIVITET,styrke og kjærlighet så start ny epoke og ingen av dette søppelet skal du bruke din dyrare energi på🌸Din dyrbare tid/energi skal du dyrke/blomstre/spire med de som gir HJERTET ditt kjærlighet❤
      Du er og blir i mitt ❤ for EVIG og bestandig❤
      Bare tenk: SÅ DEILIG med “FRISK LUFT”
      Bestemor Heidi😍DU FORTJENER BARE GODHET RUNDT DEG❤FORDI DU ER GIDHETEN SELV❤
      Mvh En barndomsvenn som beundrer deg,og som er her bestandig❤

      1. Som dem sier. Møt frykten å dem vil frykte deg. Innerst inne er som telles, og hadde alle mennesker hatt god innsikt, så hadde ikke verden vært som den er. Alle har historier som vil bli husket, å du vil bli husket som du det du selg sto opp får. Inspirerende fortelling❤️

    3. Pia Eriksen furø: Kjære fine Pia – nå fikk du meg til å gråte av dine utrolig fine ord. Tusen takk!! Ordene fra deg varmet masse <3
      Det har vært utrolig stormfullt den siste tiden, og det har vært tøft, og vondt å innse at mennesker man trodde stod deg nær plutselig vender deg ryggen. Samtidig så har det aldri vært aktuelt for meg og ikke stå opp for det som er riktig, så da må man bare stå i stormen.
      Igjen, tusen takk, Pia - vit at ordene fra deg betyr masse!

    4. Føler så utrolig med deg Heidi, har selv vært utsatt for det samme. Stå på, du fortjener kun det beste ❤

    5. Dette var leit å høre , det er samtidig godt å vite hvem man kan stole på , og som det så fint heter ” det man ikke dør av , gjør deg sterkere ” . Du er ei flott dame Heidi , dette blir han/hennes tap , en dag kommer vedkommende til å våkne opp å se at de har mistet en Diamant . Stor klem fra meg <3

    6. Jeg får alltid høre at jeg er for godtroende og stoler for mye på at alle vil meg vel. Jeg har ment at det er det beste å beholde troen på menneskene. Men –
      Så får man seg noen tøffe smell, rett i hjerterota. Midt i det innerste. Som svir så vanvittig at man ikke vet hvordan man skal stable seg på beina igjen. Jeg har blitt atskillig mere kynisk og tror ikke så godt om alle lenger. Det er også litt leit syns jeg, men jeg blir ikke så skrekkelig sviktet/såret lenger. Sånn i det daglige. Likevel er jeg nok stadig naiv og går inn i «vennskap» med åpent sinn
      Jeg kan nok ikke annet 😕🤔
      Kjenner på smerten du har nå- og skuffelsen. Det er ikke du som er dum og naiv. Husk det. Det er de andre som har tapt deg for alltid. Deres tap, som de nok smertelig vil erfare. Og angre sin oppførsel.
      Stå rak i stormen videre du, Heidi. Du velter ikke så lett 👍👍

    7. Velkommen i denne klubben, du er bare et så fantastisk menneske som disse menneskene er misunnelige på, at de dolker i ryggen betyr bare at du er foran dem, og glem aldri at det er de som har tapt mest og en dag vil karma nå dem. Om de prøver å komme tilbake og vil forsøke å lime sammen en knust vakker vase, som du er, så vil de aldri se den her igjen.
      Stå ved ditt valg, velg dem vekk, de er ikke verdt å bruke tid på.
      Da frigjør du tid til de som virkelig har deg i sitt hjerte og det er det rette valgt.
      Kjenner smerten din, men den går over, men det tar tid og gledene kommer tilbake etterhvert.

    8. Jeg sier det med få ord. Det er svikerens tap som mister deg i sitt liv Heidi ♥️ Ikke se deg tilbake. Klem 💕

    9. Jeg føler sånn med deg ! Jeg har selv opplevd å bli sviktet , og det er vel nesten noe man ikke helt kommer over ! Venner som sviker gjør utrolig vondt. Rett og slett….
      men, så kan det kanskje også få oss til å bli litt tøffere selv. Tenke over hvem man vil ha inn i livet sitt, og droppe de som ikke tilfører noe positivt. Det har jeg blitt flinkere til.
      Stor klem !

    10. Det kommer en dag for disse falske “vennene” også. Du av alle tror jeg har styrke til å stå oppreist i stormen selv om det er fryktelig vondt. Klem til deg ❤

    11. Kristine Østerhaug: Tusen takk, Kristine <3 Jeg har stått i stormen fra dag en, og skal stå i den til den stilner, og når den stilner er det meg som vil komme styrket ut av alt dette. Da vil de som sviktet meg se hva de faktisk har gjort, og hva de har tapt. Som du skriver : det kommer en dag for disse falske " vennene " også. Stor klem tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg