Du blir verken feit eller syk

Jeg kunne jo ikke ha fått en bedre nyhet tror jeg. Endelig kan muligens diskusjonen legges død. Min store avhengighet er friskemeldt, og jeg kan ha verdens beste samvittighet.

Jeg innrømmer det glatt. Jeg er totalt avhengig. Avhengigheten er stor, den er veldig stor, men jeg har vært rimelig trygg på at avhengigheten min ikke har vært så farlig, og skadelig som mange vil ha det til. Artiklene har jo lyst mot oss mange ganger : Kreft, diabetes, og vektøkning. Forskere avliver nå mytene.

Avhengigheten jeg snakker om er avhengigheten min til Pepsi Max. Jeg er langt i fra alene om å ha denne avhengigheten. Vi er mange som ” bare må ” ha Pepsi Max, eller annen lettbrus. Mange mener vi er dumme som innbiller oss at lettbrus ikke er farlig å drikke, og artiklene om fare for kreft, fare for diabetes, og ikke minst faren for vektøkning, de har vært mange. Jeg har drukket lettbrusen min med beste samvittighet, men det føles innmari godt når danske forskere nå avliver mytene, og friskemelder lettbrus. Forskere ved Københavns Universitet mener faktisk at det å drikke lettbrus er like greit som å drikke melk. Forskerne mener man kan drikke lettbrus med verdens beste samvittighet. Det er i følge forskerne ingen helsemessige årsaker til å sture unna lettbrus.

Nå vil sikkert lettbrus politiet bemerke at studien kun er gjennomført på 60 personer, men disse 60 er da absolutt et gjennomsnitt, og antallet må jo være bra nok så lenge forskere har gjennomført studien, og publisert den. Forskerne har fulgt 60 overvektige personer over en 6 mnd periode, og deltakerne har enten drukket en liter vann, en liter melk, en liter cola light, eller en liter vanlig cola. Dette har gitt forskerne innblikk i hva som skjer i kroppen når de forskjellige drikkevarene inntas.

Konklusjonen er klar : Det er like greit å drikke et glass melk som det er å drikke et glass lettbrus. Forskerne konkluderer med at brus med kunstige søtningsstoffer ikke øker risikoen for kreft, eller diabetes. Resultatene tyder på at insulinfølsomhet ikke påvirkes av å drikke brus med søtningsstoffer, sammenlignet med det å drikke vann, melk eller brus med sukker. Mange ” onde tunger ” har jo hevdet at lettbrus gir en betydelig vektøkning, noe jeg har vært veldig skeptisk til. Jeg drikker mye lettbrus, og lettbrus er min daglige kos, og selv om jeg drikker store mengder lettbrus, så går jeg likevel ned i vekt. Jeg har jo hatt ett stort vekttap, og er jo definitivt en stordrikker av lettbrus. Studien som danske forskere har gjennomført viser at det heller ikke var noen forskjell i endringen i vekt. Brus med sukker økte både fett og kolesterol i blodet ? noe vann, melk eller brus med søtningsstoffer ikke gjorde. De danske forskerne håper nå at de kan ta livet av alle mytene rundt lettbrus.

Det er jo spesielt aspartam som har hatt ett veldig fokus. Mange mener aspartam er farlig for kroppen. I 2015 konkluderte EUs organ for mattrygghet, EFSA, at aspartam, som er det søtningsstoffet som oftest blir brukt i lettbrus er helt trygt i normale mengder. Det er gjort en rekke risikovurderinger i EU, og i den siste vurderingen ble det igjen konkludert med at aspartam ikke er helsefarlig i de mengdene vi får i oss. Ser man på all dataen man har og på hvor mye aspartam vi får i oss i Norge, er det ingenting som tyder på at aspartam er farlig.

Vi har sikkert alle en, eller flere avhengigheter, og når man er stor, så er det sikkert mange som tror at en av mine er mat, men det er det ikke. Jeg er veldig glad i mat, men jeg har aldri vært der at jeg har sittet og proppet i meg, og det i svære mengder. Klart jeg garantert spiser for store måltider, og at jeg spiser mer usunne ting enn jeg sikkert bør, uregelmessige måltider har jeg også, men jeg er ingen overspiser på noen måte, og har heller aldri vært det. Jeg har aldri sittet i sofaen og trøkket i meg en stor pose chips sammen med både sjokolade, og smågodt. Jeg var nok heller der en periode at jeg spiste for mye usunne ting uansett hvilken ukedag det var. Aldri i svære mengder, men i perioder var nok hele uken helg når det kom til usunne ting. Kaker tror jeg nesten aldri jeg har kjøpt, verken for å ta med meg hjem for og kose meg med, eller ute på kafe. Jeg baker sjeldent. Ikke fordi jeg ikke kan bake, men fordi jeg helst vil unngå alle kaloriene.  Avhengigheten min er ikke mat. Jeg røyker heller ikke, og har aldri gjort det. Jeg er også avholds, så jeg drikker aldri alkohol. Noen venninner skjønner ennå ikke hvorfor jeg ikke kan ta meg et glass vin, eller 5 ennå jeg har vært avholds siden for alltid egentlig. Avhengigheten min er Pepsi Max, og skulle jeg være tom, da kommer panikken.

Jeg liker ikke verken Cola light, eller Cola Zero, og lite av annen lettbrus – det må være Pepsi Max.  Smaken av iskald Pepsi Max er himmelsk. En dag uten vet jeg ikke helt hvordan hadde vært. Jeg må jo bare le når jeg tenker på hamstringen min av Pepsi Max når vi for eksempel er i Sverige, eller Tyskland. Med de prisene som er der, så hamstrer jeg inn, og her snakker vi virkelig om å hamstre. Jeg har alltid ett godt lager stående sånn at jeg ikke skal kjenne på panikken om jeg plutselig skulle gå tom. Jeg ler, alle her hjemme ler, og sikkert alle andre også, så avhengigheten er stor. Det er veldig forskjellig hvor mye jeg drikker hver dag, men at jeg i alle fall drikker 2 liter til dagen, det gjør jeg. Jeg drikker andre ting og i løpet av en dag, så jeg lever ikke kun på brus som drikk. Jeg drikker både melk, og vann i løpet av en dag, men jeg ser også at jeg garantert burde ha drukket mye mer vann. Det blir ofte litt vann på starten av dagen, og så har jeg alltid med 0,75 liter vann på trening. Her jukser jeg alltid litt, for jeg må alltid ha noen dråper zeroh i vannet jeg har med på trening – for smakens skyld. Vann smaker jo ingenting, så da er det godt å gjøre det litt mer fristende. Så i tillegg til å ta grep i kostholdet, så er mer vann også en ting jeg må fokusere på. Ikke mindre Pepsi Max nødvendigvis, men mer vann 🙂

Lettbrusen er friskemeldt. Mytene bør være avlivet. Jeg har få laster, og denne ene, den beholder jeg med god samvittighet, og etter den danske studien, så drikker jeg med enda bedre samvittighet. Jeg tror på forskerne, og på helsemyndigheten som sier at der ikke er noe som tyder på at lettbrusen er farlig å drikke. Også norsk vitenskapskomite for mattrygghet har undersøkt søtningsstoffene i lettbrusen flere ganger, og alle gangene har den vist at lettbrus ikke er skadelig å drikke. Alt handler også om mengder, men det skal mye større mengder til enn fes 2 liter til dagen før noen som helst varsellamper begynner å lyse.Dessuten må det vel være positivt når man er overvektig at man unngår kalorier der man kan? Min store avhengighet skal jeg ikke gjøre noe som helst med – den lasten skal jeg sannelig beholde. Jeg respekterer de som ikke ønsker å drikke lettbrus, men jeg vil også at alle som mener det er farlig å drikke lettbrus skal lukke igjen glidelåsen, og ikke proppe meg full av alle farene de mener dette har – valget er ene, og alene mitt!

 

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. Og jeg kan skrive under på at Pepsi Max ikke slår ut på blodsukkeret – iallefall ikke mitt 😀 Hilsen en med diabetes 2.

    2. Jeg er så enig, og jeg ble også glad og delte denne på min FB side tidligere i uken. Manglet ikke på reaksjoner, på begge sider. De som er for og de som er mot. 😉
      Men som du sier, vi tar alle egne valg. 😀
      Ha en fin lørdag ! 🌺😀

    3. Selv om jeg ikke er hekta på noe, så synes også jeg dette var en fin nyhet! 😉 Jeg har vel vært den som alltid har sverget til god, gammeldags Coca Cola, men jeg drikker ikke en gang brus hver dag og aldri i store mengder. Men de siste årene har jeg altså funnet en lettcola jeg kan ha, og det er den de selger på Rema 1000. Den er faktisk like god som den normale, sukkerholdige colaen. Synes jeg. Og da kan en jo drikke med god samvittighet også til og med.
      Ha en fin dag, Heidi. 🙂

    4. Det æ bra at vi kan drikke lettbrus med go samvittighet. Jeg har drukket lettbrus siden tab kom på markedet men drikker bare zero nå og æ æ au avhengig 👍😁🤣😂

    5. Hipp hurra, ble då glad da leste dette jeg og. Drar fra trheim til Storlien 1 gang i måneden og hamstrer Pepsi max, fast pris der er 44,90,- for 4 packs.🙂

    6. Dette skulle komme nå som jeg endelig hadde klart å slutte med PepsiMax🤣🤣🤣 Hadde vært supert om noen norske forskere , ja gjerne enda flere, kunne bekrefte det danskene har kommet til😁

    7. Marit: Hei Marit! Håper du ble fornøyd med treningsklærne og at de passet 🙂
      Jeg er nok ” dessverre ” hektet på Pepsi Max…jeg må ha hver dag, og jeg må alltid ha ett godt lager hjemme. Hamstrer en del når vi er på østlandet, og tar turen til Sverige 🙂
      Jeg har hørt flere som skryter av lettbrusen som Rema 1000 har, og om den smaker som colaen, og i tillegg er uten sukker, så er jo det helt supert 🙂

      Ønsker deg ei flott helg, Marit!!

    8. Sissan: Jeg ble også kjempe glad!! Nå vi er på Østlandet hos familie, så er vi alltid en tur i Sverige…da hamstrer meg masse 4 pakninger med meg hjem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg