En tåre i øyekroken

I går var jeg på sykehuset i Porsgrunn. Hele tiden har jeg trodd at jeg skulle til Skien, så da var det sannelig godt at jeg i siste øyeblikk faktisk oppdaget at jeg skulle til Porsgrunn, og plastikk kirurgisk avdeling der. Selv om jeg ikke har hatt noen forhåpninger om at noe kan gjøres i forhold til beina mine, så håpet jeg på en del svar. Spesielt posene ved knærne håpet jeg å få et svar på hva er, og jeg håpet legen kunne si noe om hva jeg kan forvente vil skje med beinas størrelse når jeg trener så mye som jeg gjør, og stadig går nedover i vekt. Kanskje kunne jeg få noen svar på hvor ødelagt lymfesystemet er, og er der andre ting her som er med på å ødelegge så veldig? Kanskje kunne legen si noe om der er forskjellige faktorer som gir meg utfordringene, og som gjør at spesielt leggene mine er som tømmerstokker.

Jeg var utrolig spent da jeg gikk opp i 2.etasje til plastikk kirurgisk avdeling ved sykehuset i Porsgrunn. Ett lite lokalsykehus som tydelig bar preg av sommer, og stille tider. Ingen som hastet, og stresset rundt i korridorer, og ganger. Ingen leger, og sykepleiere som løp fra det ene til det andre. Med tanke på en del mindre koselige møter med spesialister som ser vekten før de ser deg, så kjente jeg på at jeg var spent. Jeg hadde fra flere av dere som leser bloggen fått høre at legen var fantastisk, og det samme sa fysioteraputen min, så jeg var trygg på at det stemte.

Lars Johan Sandberg er overlege ved plastikk kirurgisk avdeling i Porsgrunn, og det var han jeg hadde time hos i går. Utdannet i USA med masse arbeidserfaring derfra. Endelig en lege som interesserer seg for lymfeproblematikken. Endelig en lege som kan mye om lymfesystemet, og som ønsker å jobbe med det. Sandberg holder på med et forskningsprosjekt i forhold til kvinner som har hatt brystkreft, og av den grunn har utviklet lymfeødem i arm. Mange har vært hos han for å se om de kan være aktuelle kandidater for prosjektet, men for mange så er lymfesystemet for ødelagt.

For å ta det først : For en fantastisk lege Sandberg er! Alle som på forhånd hadde fortalt meg nettopp det, de hadde helt rett! Foruten overlege Steinsvåg ved kvinneklinikken her i Kristiansand, så har jeg aldri møtt en mer fantastisk lege enn Sandberg. Han møtte meg på en måte som gjorde meg trygg med en gang, så smilende, så engasjert, så dyktig på faget. Han tok seg veldig god tid til å forklare, til å få meg til å forstå, og jeg var aldri et sekund i tvil om at han ville gjøre det kan kunne for å hjelpe meg, og for å gi meg de beste svarene han kunne. Ikke en gang bruke han vekten min som en årsak. Ikke en gang nevnte han vekten min før jeg selv kom inn på det. Det er første gangen jeg har møtt en lege som faktisk sier at overvekt er så mye mer enn dårlig kosthold. Det er første gangen jeg har hørt en lege snakke om alle andre faktorer som skaper overvekt. Sandberg var helt klar på at overvekt også handler om gener, og hormoner. Jeg kjente at jeg hadde lyst til å gi han en klem når han underveis i samtalen var veldig klar på at jeg ikke tilhørte kategorien sterkt overvektig 🙂 Hurra!

Dagen i går ble en dag til ettertanke, og jeg kjente nok litt på skuffelsen etterpå. Jeg kjente vel en liten tåre i øyekroken da jeg gikk derfra, og akkurat den følelsen er det lenge siden jeg har kjent på. Ennå kan jeg kjenne litt på ” sorgen”, men jeg vet også at selv om alle svar nok ikke var som jeg håpet på, så ble jeg enig med legen om å fortsette den gode jobben jeg gjør, for det trenger ikke være slik han antar. Legen har ikke svarene med en 100% riktig fasit som han sa. Nå vil videre undersøkelser gi oss flere svar. Selv om jeg ikke hadde noen som helst forhåpninger om at noe kunne gjøres, så gikk forhåpningene litt på å få svar som kunne gi meg motivasjonen til å fortsette med jobben jeg gjør.

Overlegen var helt klar på hva utfordringene mine er. I tillegg til at jeg uten tvil har lymfeødem, så har jeg også et ødelagt venesystem. Fysioteraputen min har vært inne på det flere ganger, og har hatt helt rett. Fargen på beina, og åreknutene var tydelige indikasjoner på at venesystemet mitt ikke fungerer. Med lymfeødem, og ødelagt venesystem, så gir disse til sammen store utfordringer i forhold til bla størrelse. Selv de minste slagene mot leggene kan gi sår som jeg vil kunne slite med å få til å gro. Roseninfeksjonene jeg har hatt drøssevis av, og det harde vevet mitt er tydelige indikasjoner på at jeg har lymfeødem. Sandberg tenker at jeg også har lipødem, så her er det mange ulike faktorer som spiller inn.

” Sorgen ” jeg kjente på etter konsultasjonen, den gikk på hva jeg kan forvente i forhold til størrelsen på beina. Jeg har jo et håp om at treningen vil gi gode resultater også på beina, men der var Sandberg veldig i tvil. At jeg ville få veldig gode resultater på overkroppen var han ikke i tvil om, lårene ville jeg kanskje og etter hvert få resultater på siden de ikke er så hardt angrepet, men leggene, de var han i tvil om. Er det mye fettvev i leggene, så vil jeg jo merke at leggene vil kunne gå ned, men når venesystemet er så ødelagt som det er, og jeg i tillegg har lymfeødem, så vil det gi væskedannelse, og dermed vil jeg ha ett stort volum. Jeg kjente det stakk i meg da han sa det. Skal jeg aldri få oppleve at leggene mine blir mindre? Skal jeg alltid leve med disse tømmerstokkene?

Jeg vet jo at den tiden jeg har trent, så har leggene gått ned i størrelse, så jeg vet at der er muligheter til at noe positivt kan skje, men de store endringene i størrelse, det var Sandberg veldig i tvil om. Likevel var han veldig klar på at vektreduksjon ikke vil være annet enn veldig positivt. Helsegevinsten er jo utvilsomt stor, og jo mindre vekt man har, jo bedre ha jo også beina det. Vi ble enige om å fortsette på den veien jeg er på nå, og så må jeg bare ta tiden til hjelp, og se hva jeg kan klare å oppnå. Fettvev vil jo forsvinne, og akkurat nå håper jeg at leggene er fulle av fettvev slik at jeg faktisk kan gå ned i volum.

Posene ved knærne hadde jeg håpet han ville si at jeg kunne fettsuge sånn at de ville forsvinne, eller i alle fall bli mindre. Sandberg var helt ærlig på det var noe han ikke ville anbefale. Han mente at posene var relatert til vekten, og at man her nok ville kunne oppleve at posene ville kunne bli mindre etter hvert som vekten blir redusert. Fettsuging mente han ville gjøre ting mye verre for meg. Å foreta fettsuging med et såpass ødelagt vev, det kunne fort by på utfordringer. I tillegg hadde jeg små åreknuter i disse posene, noe som kunne gi store blødninger når de gikk inn og skulle fettsuge. Blødninger av den typen kunne være vanskelige å stoppe. Jeg husker jo at jeg fikk en veldig stor blødning da jeg tok åreknuter i Arendal i høst, og det ønsker jeg ikke å utsette meg selv for igjen.

Sandberg vil nå undersøke meg videre. Jeg skal til en spesiell ultraundersøkelse ved et røntgeninstitutt på Nøtterøy hvor de skal se på venesystemet mitt. Her vil han også at de skal se om jeg kan ha hatt blodpropper. Sandberg var veldig overrasket over at de ikke hadde sjekket dette før. I tillegg skal jeg foreta en undersøkelse hvor jeg får stikk mellom tærne, og får inn  kontrastvæske for å se på lymfebanene mine. De kan da se hvor det eventuelt stopper opp. Denne skal han søke om at jeg får her i Kristiansand. Visst ikke skal jeg tilbake til han i Porsgrunn.

Det blir spennende tider. Jeg er spent på hva undersøkelsene gir av svar. Sandberg virket veldig sikker på at venesystemet er ganske ødelagt, men nå skal vi få svar på hvor ødelagt det er, og hvordan tilstanden på lymfesystemet er. Vi var enige begge to i at jeg ikke skal miste håpet. Noe mindre vil legger, og lår kunne bli, og det noe, det er motivasjon nok for meg til å fortsette. Jeg var også utrolig overrasket over at jeg ikke en gang i går tenkte tanken på å gi opp trening, og hele livsstilsendringen. Ikke en gang kom tanken! Jeg kjente at det gjorde meg så utrolig stolt! Da er jeg sannelig kommet langt mentalt.

De er store, faktisk kjempestore. Jeg kamuflerer de godt, og enkelte tror nok bare jeg overdriver, men den harde fakta er at  de er unormalt store, og jeg kan ikke gjøre en dritt! Det er deprimerende, og det er frustrerende at stort ikke alltid kan bli smått når det er det man ønsker, men jeg må leve med at det er stort, og akseptere at dette er meg. Mye som er stort kan slankes mindre, og da er det tøft og måtte innse at en del av meg må bli som det er. Noe kan kanskje bli mindre, men noe vil forbli der…for alltid. Når jeg mange ganger har skrevet at beina mine er som tømmerstokker, så tror nok mange at jeg setter det på spissen, men jeg gjør ikke det. Beina mine ER som tømmerstokker! I tillegg har leggene mine vært harde som fy, men med god massasje, og drenasje, med bruk av kompresjon, og med god pleie, så er huden blitt mye, mye bedre. Lårene mine har ikke den glatte, pene huden overalt. Huden er litt sånn klumpete. Jeg får lett blåmerker, og ved knærne har jeg altså disse fettansamlingene som jeg skulle gitt mye for å bli kvitt. Det er ikke alltid lett å akseptere , og det er ikke lett og skulle akseptere at man må leve med tømmerstokker som bein, men etter hvert som tiden har gått, så har jeg klart det. Selv om jeg kjente på en sorg etter besøket hos Sandberg i går, så har jeg ikke gitt opp håpet. Noe kan bli mindre, og det er dette som jeg nå skal fokusere på. Noe er motivasjon god nok, og store bein skal ikke stoppe meg for å leve ett fantastisk godt liv. Hvorfor skal jeg sørge, og være lei meg? Beina er som de er. Ferdig sørget! Den lille tåren i øyekroken er tørket bort, og smilet er tilbake.

 

7 kommentarer
    1. Stor klæm til deg og takk for masse informasjon!
      Jeg hadde radioaktiv rtg på riksen i juni. To små stikk mellom tærne på begge beina. Vondt som fy! Og det tar ca tre timer alt i alt med venting og flere rtg og sykling på ergometersykkel.
      Masse lykke til videre <3

    2. Så bra at du kom til en flink og forståelsesfull lege ! Jeg føler med deg …jeg har også ben som tømmerstokker….de går litt opp og ned, og noen ganger er de ikke så aller verst, men akkurat nå er de svære…og vonde 🙁
      Jeg mener du har sagt at du bruker knestømper ? Det har jeg også gjort, og da blir posene ved knærne mine bare verre og verre..så jeg prøver å gå mest mulig med lårstrømper nå, og det hjelper !! Posene blir mindre, mykere og gjør ikke like vondt. Selv om det er et slit å få på strømpene så kan jeg anbefale det på det varmeste.
      Ønsker deg masse lykke til med videre undersøkelser. Du har vært så utrolig flink og dedikert, og du er en stor inspirasjonskilde for oss alle. Flink, flott og vakker…er du ! Heier på deg !! Klem 🙂

    3. Nannah: Hei Nannah! Sandberg er helt fantastisk!! For en lege!! Så engasjert, så forståelsesfull, så villig til å gjøre det han kan for å hjelpe. Og så lei seg når han ikke hadde svarene jeg ønsket…men nå er det videre undersøkelser som vil gi flere svar.
      Mine legger går nok også litt opp, og ned, men for det meste er leggene harde tømmerstokker. Jeg har gått ned en del cm i den perioden hvor jeg begynte å trene, og tenke annerledes, så jeg vet at der er håp, men kanskje ikke så mye som jeg innerst inne håpet på 🙂

      Tusen takk for at du fikk meg på ideen om lårstrømper. Hadde det på det ene beinet da jeg tok åreknuter, og det var jo ikke det mest behagelige. Jeg tror nok heller ikke det hadde vært noe for meg nå om sommeren. Jeg bruker knestrømper nå, og det er ille nok i varmen 🙂 Men jeg ser absolutt den at lårstrømper kan være en god ting for disse posene. At de blir verre med knestrømper. Nå har jeg faktisk merket at den ene posen er blitt mindre, noe også fysioteraputen har bemerket, så kanskje noe skjer på sikt 🙂 Jeg har ikke vondt i disse posee. de er bare veldig, veldig frustrerende, og i veien. Skal høre med fysioteraputen etter sommeren om det kan være en ide å ha ved siden av knestrømper 🙂

      Takk for lykkeønskninger, Nannah, og tusen takk for at alltid fine ord <3 Setter utrolig pris på slike flotte tilbakemeldinger, flotte deg <3

    4. Monica Gullesen Hansen: Au! Nå gruer jeg meg 🙁 Er det skikkelig vondt ? Hørtes litt sånn ut 🙂 Er det flere røntgen man skal ta? Og hvorfor ergometersykkel 🙂 ? Hva viste din undersøkelse?

    5. Dette er spennende å lese. Synd du ikke fikk alle løsningene som du håpte på, men det er bedre å vite enn å lure. Du er heldig som har kommet til denne legen. Er det bare lymfeødem han jobber med eller kan jeg som `bare`har lipødem også få time? Hadde vært utrolig spennende og få litt tips. Jeg har både lipødem, fibromyalgi, ME og astma så trening er en kjempeutfordring. Klarer ikke gå turer lenger da tømmerstokkene mine svikter 🙁

    6. Hildegunn Hegna: Sandberg jobber ikke med lipødem 🙁 Han jobber med lymfesystemet, venesystemet og de tingene. Men der er en lege i Bergen som jobber med lipødem, men det vet du kanskje ? Har man lipødem må man vel pr i dag enten til Slagsvold på Aker, eller til Bergen…

    7. Det var Slagsvoll på Akerjegvar hos når jeg fikkdiagnosen. Har aldri vært hos mer ufordrageliglege. Måten han sa ting på syns jeg ikkepasser seg. Når jeg spurte om behandling eller noe jeg kunne gjøre så var svaret. Det er ingenting du kan gjøre bare vente til du blir feit nok så får du fettsuging, men du må vente en stund med det da du ikke er feit nok enda. Dette var i 2007. I 2013 barbeint mine så store at jeg sleit medå gå. Fant en fantastisk fysioterapeut 1 mil unna som begynte å gi meg lymfedrenasje forlipødem og bassengtrening. Resultatet etter 1.5 år var at på 10 punker på armer og ben så gikk jeg ned 60 cm. Nå har det dessverre stagnert og har mistamotivasjonen litt. Klarer ikke trene pga de andre plagene. Hadde vært greit å få snakka med en annen lege som haddd hatt peiling å kunne gi meg noen tips slik at motivasjonen kommer tilbake. Du er heldig som klarer å trene slik som du gjør .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg