Ikke kall meg feit!

I går så jeg rødt. Jeg ble så provosert at blodtrykket sikkert steg mange hakk. Jeg kjenner ennå at jeg blir både provosert, og sint når jeg tenker på det.  Hva er det i veien med folk? Hvor er respekten for andre mennesker ? Hvorfor er det helt ålreit å snakke nedsettende, og ondskapsfullt om overvektige mennesker? Hvorfor ser mange på overvektige som late, dumme mennesker uten ambisjoner, og viljestyrke? Hvorfor tror så mange at vi overvektige er misunnelig på alle kropper som er innafor ” normalen”, og hvorfor er det ålreit å kalle overvektige mennesker for feite? Si gjerne at jeg er overvektige, for jeg vet hva jeg er, men ikke kall meg feit!

I går var det et blogginnlegg som fikk meg til å se rødt. Under overskriften ” Feite mennesker fortjener aldri å bli hyllet ” langer Paradise Hotel deltaker, Henriette Otervik ut mot feite mennesker. Henriette Otervik er lei av mennesker som forteller at hun er med på å øke kroppspresset, så lei at nå var det rett og slett nok. Det er vi ” feite ” mennesker som får skylden for alle slemme kommentarer Henriette får. Vi som rett og slett er så misunnelige på kroppen hennes, og ikke gidder å gjøre noe selv for å få en finere kropp. Riktignok er ikke Henriette sikker på at alle de slemme kommentarene kommer fra ” feite ” folk, men de kommer i alle fall fra mennesker som er misunnelige, og som ikke selv tar vare på egen kropp. Kjære Henriette : Om du ikke er sikker på at alle kommentarene kommer fra ” feite ” folk, hvorfor er det vi som får skylden da? Og hvorfor er vi ” feite ” en gjeng mennesker som både er misunnelige, og som ikke har vett nok til å ta vare på oss selv? Hva slags grunnlag har du får å si at vi ” feite ” kun ligger på telefonen, og scroller for å kikke på personer vi ønsker at vi ser ut som? Hvorfor tror du vi klikker oss inn på din blogg for å se på din kropp? Jeg er ganske så sikker på en ting jeg, Henriette : de som kommer med det du kaller slemme kommentarer om din fine kropp, det er garantert ikke ” feite ” folk. De finner du nok blant ” dine egne.” Vi sliter nok med eget selvbilde, og vi vet nok om hvor sårende slemme kommentarer er til at det er vi som står bak disse. Hvorfor tror du alle overvektige vil se ut som deg bare fordi vi er ” feite ” i dine øyne?

Henriette Otervik har ett godt råd til alle oss ” feite ” : Vi må endre kostholdet, komme oss på trening, og slutte å klikke oss inn på sider med pene kropper. Hvordan er det mulig at man ennå tror at ” feite ” mennesker kun spiser usunn mat, og ligger på sofaen? Kjære Henriette, det er kanskje på tide at du tar av deg de smale brillene dine, og kanskje lærer litt om andre mennesker, og ulike utfordringer. De  av oss ” feite ” som sliter sofaen, og ikke trener, har du kanskje lurt på HVORFOR vedkommende gjør akkurat det? Tror du kanskje en del ” feite ”  gjør det nettopp pga mennesker som deg som tror de har rett til å mobbe, og snakke nedsettende? Hvorfor har du rett til å kalle oss “feite ?”  Hva slags grunnlag har du til hevde de tingene du gjør? De ” feite ” personen som sitter der hjemme på sofaen med en hel chipspose, og en hel plate med sjokolade, den personen sitter der for en grunn, og den grunnen  har ikke noe med at vedkommende er verken dum, eller lat, men overvekten til vedkommende har en årsak, en årsak man trenger hjelp for å gjøre noe med. I tillegg så gjør personer som deg utfordringene enda større ved å være med på å bruke “feite” mennesker som skyteskive. Du slenger ut masse kvalme du, og en haug av påstander som du ikke har grunnlag for å hevde.

Henriette Otervik kan heller ikke skjønne hvorfor sykelig overvektige skal hylle seg selv ved å legge ut bilder på Instagram. Ikke fordi hun har noe i mot ” feite ” mennesker, men fordi det er galt å hylle fedme. Hun synes også synd på oss fordi det er så farlig å være overvektig. Kjære Henriette, ” feite ” mennesker legger ikke ut bilder av seg selv for å hylle overvekt. Ingen ønsker at andre skal bli like ” feite ” som vi selv er. Det handler ikke om å fremme fedme, eller om at man vil fortelle at det er helt ålreit å være overvektig. Det handler om å vise frem alle kropper i alle fasonger. Det handler om mangfoldet. De store modellene for eksempel, de hyller ikke overvekt når de viser seg frem. De viser at de er fortrolige med egen kropp, og de utstråler at man kan være både vakker, og flott selv om man ikke ser ut som de tynne modellene som preger både catwalker, magasiner, og sosiale medier. Det er plass til alle. De ” feite ” personene som legger ut bilder av seg selv lettkledd, de er ikke med å hylle overvekt, men de er tøffe som fy! De viser at de er stolte over kroppen sin akkurat som den er, og de er gode forbilder for andre jenter i samme situasjon. 

Da amerikanske Tess Holiday fikk en stor modellkontrakt, så ble plutselig diskusjonen snudd fra å handle om det å være modell, til å handle om sykelig overvekt. Plutselig handlet det om at man nå var redd for at sykelig overvekt skulle bli fremmet som noe positivt. Skulle man virkelig rope hurra for sykelig overvekt? Når Barbie sender feil signal til barn, hva slags signaler ville da Tess sende? Det ble fokus på hennes helsetilstand, og at hun garantert snart ville få alvorlige helseproblemer. Nok en gang vises det hvor diskriminerende mennesker er mot overvektige, og andre personer som faller utenfor ” normalen.” Du, Henriette Otervik er med på å gjøre akkurat det samme. Du synes synd på oss ” feite ” fordi vi ikke vet hvor farlig det er å være ” feit”, og du setter likhetstegn mellom det å ha en stor kropp, og det å ha dårlig helse. Du er så langt fra sannheten som du kan komme! Tror du virkelig at en slank, ” perfekt ” kropp er det samme som en sunn kropp? Tror du virkelig at en ” feit ” kropp er det samme som en usunn kropp? I såfall har du mye å lære, men disse tingene lærte du neppe noen ting om inne på Paradise Hotel. En slank kropp kan på innsiden, kjære Henriette være langt dårligere stelt enn en ” feit ” kropp. Jeg er garantert i mye bedre form enn mange som er slanke. Det er innsiden som teller, Henriette, ikke den kroppen som øyet ditt ser.

Henriette Otervik mener verden er forvrengt når mennesker som henne blir slaktet for å ta vare på kroppen sin, og for at de ikke gir totalt faen og ødelegger seg selv både innvendig og utvendig, slik overvektige gjør. Det ligger mye blod, svette og tårer bak en kropp som hennes, og derfor er hun nå lei overvektige mennesker som synes synd på seg selv ved å hakke på de som faktisk tar vare på kroppen sin. Jeg blir tom for ord når jeg leser noe slikt. Hva er galt med mennesker? Hvilken rett har du, kjære Henriette til å angripe oss ” feite ” på denne måten? Hva slags bevis har du for å kunne spre slikt ? Ingen ” feite ” mennesker ønsker at du skal synes synd på oss. Nei, overvekt er ikke bra, og ja, overvekt er helseskadelig. Alle vet at overvekt ikke er sunt. Alle vet hvilke skader det kan medføre. Vi er ikke store fordi vi ønsker å vise verden hvor usunne vi er, eller fordi vi ønsker at alle skal bli som oss. På hvilken måte forteller en ” feit ” person at fedme er bra?  Det er jo ingen tvil om at det er like helsefarlig å veie 36 kg. En undervektig bør heller ikke være noe forbilde. Fokuset på ” feite “personers helse er stor, og bedreviterne tror selvsagt ikke at en overvektig person kan leve ett sunt liv. ” Feite ” mennesker er visst kun vandrende fett med mangel på selvkontroll. Verden er full av frodige, flotte mennesker. Mennesker som har det godt med den kroppen de har, som stråler, og som er lykkelige. Man skal ikke skamme seg ikke over å ha en stor kropp. Man skal fortelle verden at det er helt ålreit å være seg selv også  om man eksisterer i en stor kropp. 

Jeg hyller ikke overvekt, jeg vil ikke at en eneste en skulle ha gått i mine sko gjennom årene. Jeg vet hvor vondt det er med sårende kommentarer, og vonde blikk. Jeg vet hvordan det føles og bli sett ned på fordi jeg er en størrelse, eller flere for stor, men jeg vet også at jeg ikke er misunnelig på deg og din kropp. Du har en pen kropp, og du skal få lov til å gjøre hva du vil med den uten at andre skal slenge dritt. Men vær mot andre slik du ønsker at andre skal være mot deg, og slutt å påstå ting du ikke har dekning for! Kan du lære å godta, og forstå at overvekt ikke bare er ” å ta seg sammen ” ? At vi ” feite ” er mer enn usunn mat, og late dager? At en stor kropp faktisk kan være både sunn, og velfungerende ? Kan du også akseptere at noen ønsker å være formfulle, og frodige, og at ingen har rett til å bestemme hva som er normalt, og ikke normalt? Overvekt har ofte en årsak som ligger mye dypere enn bare usunn mat, og lite aktivitet. Slutt å tro at du har løsningen på våre utfordringer. Hadde det vært så lett som du tror i ditt lille hode, så hadde vi ikke hatt ” feite ” mennesker! Og til slutt, Henriette – kall meg gjerne overvektig – men ikke kall meg feit!

 

13 kommentarer
    1. Fantastisk Heidi 😊. Denne diskusjonen har jeg også hatt med mange folk . Det er rett å slett imponerende å uvitne folk er om overvekt, psyke ,sykdommer. Du har bare ordlagt deg helt fantastisk å håper der er noen der ute som kanskje begynner å forstå litt 😊😊

    2. Eg veit ikkje anna å sei enn ” vesle vitet strekk ikkje til” , eg beklager å vere så ufin i min kommentar , men eg ser det slik at ein person som uttaler seg slik om overvektige mennesker har litt å lære. Håper ho får litt meir kunnskap etterkvart. Enn så lenge bør og skal ho glede seg over sin perfekte kropp. Heldige er ho. 😀

    3. Ikke for å være frekk, men; Hva er forskjelle på “overvektig” og “feit”? Er det bare at man heller vil at folk bruker ordet “overvektig” siden det andre ordet er negativt ladet? Eller føler du at de beskriver ulike ting?
      Jeg tror nok ikke at folk flest tror det er enkelt å slanke seg. Men at det er en enkel oppskrift på slanking. Å slanke seg er KNALLHARDT, men det er jo (i teorien) bare å forbrenne mer enn man spiser.

    4. Runar: Det er en stor forskjell på ordene overvektig og feit. Begge betyr at man har ekstra kilo på kroppen, men feit er et skjellsord, og ingen fortjener å bli kalt stygge ting! Om noen kaller meg feit, så er ikke det akkurat positivt ladet. Da ønsker de å såre meg, de ønsker å fortelle meg noe negativt om kroppen min. Overvektig sier at vi bærer ekstra kilo, ordet er ikke negativt ladet.

      Jeg tror nok fortsatt det er mange mennesker der ute som tror at det er enkelt å slanke seg. Jeg befinner meg i de overvektiges verden, jeg har kjent på uvitende, og sårende kommentarer, jeg har vært i mange diskusjoner, og jeg er like overrasket hver gang over hvor enkelt mange tror det er. Bak en overvekt så ligger det som regel så mye mer enn en usunn livsstil. Heller ikke den enkle oppskriften du henviser til er så enkel som mange tror nettopp fordi årsakene er så mange. Det som fungerer for en, vil kanskje ikke fungere for en annen.
      Jeg har gått ned nesten 50 kg, så jeg vet innmari godt hvor vanskelig det er å gå ned i vekt. Det er ikke kosthold, og trening som er bud nr. 1 når man skal gå ned i vekt. Bud nr. 1 er det mentale. Man må jobbe med hodet, man må jobbe med årsakene, man må snu tankegangen. Det er i hodet overvekten sitter, og klarer man ikke å gjøre noe med hodet, så klarer man som regel heller ikke å gå ned i vekt, i alle fall ikke en vekt som vil vare over tid.

    5. Å hildrande du for vidunderlig lesing 😀
      Heidi, du kan virkelig få sagt det på en direkte, flott, og ærlig måte.
      Selv til ho der Henriette…….ingen nedsettende kommentarer fra deg nei…….Du er god!!!
      JA! det mentale må være på plass først, og hele veien…
      Tusen takk 😀 God søndag.
      ps: var forresten på Nais i går, og shoppet litt:-) Ho har fortsatt mange godbiter på salg 😀
      og Lyngdal er jo en trivelig plass å besøke…over og ut, sol og regn 😉

    6. Jeg må bare si det igjen Heidi, du er fantastisk👍👍og så må jeg si stakkars uvitende folk😰Att ikke vettet strekker lenger er jo trist😢For litt over to år siden var jeg dødssyk og undervektig og det har jeg vært nesten hele mitt liv er snart 50 , men etter en lungetransplantasjon som reddet livet mitt og har forlenget det med noen år, så må jeg ta masse immundempende livsviktige medisiner to ganger daglig , og de gjør att jeg la veldig på meg og er nå for første gang i livet overvektig, jeg lever Sunt også ikke på sjokolade og brus , men jeg lever takket være min donor❤️Så får jeg heller leve som litt overvektig men ikke feit!!

    7. Anonym: Kjære deg – tusen takk for fine ord! Og for en historie du har! Du har så mye å være takknemlig over, og hva betyr det da om man veier noen kg mer. Jeg gleder meg så på dine vegne, og ønsker deg masse lykke til i tiden fremover. Og ha fått livet i gave som du, det er ikke annet enn fantastisk! Tusen takk for at du deler <3

    8. Toril: Kjære Toril – tusen takk for nydelige ord, og en fantastisk tilbakemelding fra deg! Å få slike tilbakemeldinger betyr mer enn du aner.

      Vi er veldig enige i at det mentale må være på plass hele veien. Uten et hode som tenker som det skal, så blir en vektnedgang, og en endring vanskelig.

      Så moro at du var på Nais. Elsker den butikken!! Og Barbro som driver er så utrolig nydelig! Håper du fikk handlet noen go’biter 🙂

      Ha en nydelig onsdag!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg