Livet skulle bli så enkelt

For dere som følger bloggen min, så har dere nok lest om kampen jeg hadde i forhold til om jeg skulle velge slankeoperasjon, eller ikke. Jeg har vel alltid vært av den oppfatning at jeg aldri skulle legge meg under kniven. Man vil alltid klare det selv, men så kommer det perioder hvor alt ser helt håpløst ut, og så begynner tankene å spinne. Man blir lei av og hele tiden føle at man ikke lykkes, og det er ikke alltid like lett og akseptere at man drasser rundt på alle disse ekstra kiloene. Man vil gjerne ut av dette, og så ser man at man allerede har brukt mange år på å gå opp, og ned som en jojo. Alle ønsker vi oss denne lille, fantastiske pillen som man kan ta, og vips, så har man en lettere, og flottere kropp. Tenk så fantastisk det hadde vært om denne pillen ble oppdaget, og så kan man leve i denne drømmen en stund før hverdagen igjen brutalt slår en i bakken. Ingenting i livet er gratis heter det. Akkurat det er vel ikke helt sant, men når det kommer til vektnedgang, så kommer ingenting rakende på en fjøl. Det må jobbes, og det må jobbes beinhardt.

Europa står foran en fedmeepidemi av enorme proporsjoner innen 2030, ifølge prognoser fra Verdens helseorganisasjon (WHO). De tror for eksempel at så mange som tre fjerdedeler av alle norske menn vil være overvektige innen 2030. Også i land hvor befolkningen tradisjonelt har vært slanke, som Sverige, ventes fedmeepidemi å slå til. Britiske helsemyndigheter mener at myndighetene i Europa nå må rette fokus på begrensning når det gjelder markedsføring av usunn mat, og sunn mat må gjøres billigere. Ingen tiltak som gjøres i dag gir gode nok resultater. Da gjelder vel det også resultatene etter fedmeoperasjoner? Forskning tyder på at mange fedmeopererte legger på seg igjen etter noen år, og kanskje når en høyere vekt enn før de ble operert. Hvert år opereres rundt 3000 personer for fedme i Norge. Antallet vokser raskt, og har ellevedoblet seg de siste ti åra. I dag er det omtrent 100 000 nordmenn som har sykelig overvekt. Stort sett er det voksne som får tilbud om operasjon, men det er også gjennomført på barn helt ned i 13 årsalderen . Til sammen 29 barn mellom 15 -18 år er blitt fedmeoperert ved sykehuset i Tønsberg siden 2010. Ordningen om å opererer barn kan bli et permanent tilbud. For noen ungdommer er fedme blitt ett så alvorlig problem i forhold til høyd blodtrykk, og diabetes at operasjon er eneste måten å hjelpe de på, det hevder i alle fall sykehuset i Tønsberg. Eneste måten? Hva med å ta signalene mye før? Hvorfor blir barn overvektige? Hvorfor spiser barn på følelser, og hvordan tenker barna selv? Hva med å finne årsaken til problemet? Man opererer ikke hodet, og dermed vil hovedproblemet likevel være der etter kirurgien. Man må finne årsaken til hvorfor barn er store. Hvorfor ser ikke helsemyndighetene dette?

For ett par måneder siden, så kunne leder ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, Jøran Hjelmesæth fortelle på nyhetene at langtidsbivirkningene etter fedmeoperasjoner nå begynner å komme for alvor. En dansk undersøkelse viser at to av tre fedmeopererte opplever symptomer som gjør at de tar kontakt med helsevesenet i etterkant av inngrepet. Dette ser man også i Norge. Sykdommer grunnet vitaminmangel, magesmerter man ofte ikke finner ut av, kvalme, forstoppelse, gallestein, depresjoner, økt bruk av rusmidler – dette er en del av bivirkningene man nå ser. Helsemyndighetene vet for lite om langtidsbivirkningene, og understreker at en operasjon skal være aller siste utvei. Hvorfor føles det ikke som om legene som opererer ser på en operasjon som siste utvei? Hvorfor føler man at ” alle ” får det?

Jeg ønsker at myndighetene skal redusere antall slankeoperasjoner, og jeg ønsker at det skal settes inn kruttet på behandling som man selv må delta i. Man skal ikke se på en slankeoperasjon som en lettvint utvei, og tro at man kan sitte med hendene i fanget, og tro at vektproblematikken er løst. Operasjon er en starthjelp, men om du jobbet før en operasjon for  å gå ned i vekt, så må du sannelig jobbe etter en operasjon også…for å holde deg nede. Jeg ønsker en behandling av overvektige hvor det mentale får en stor plass. Hodet først, og deretter skal man ta grep og både trening, og kosthold. Jeg ønsker at overvektige skal vise at de ønsker en endring, og jeg ønsker at det skal ta den tiden det trenger. Det er ved å bruke god tid, og få den riktige hjelpen at man kan oppnå en vektreduksjon som varer. Dessuten ønsker jeg at vi skal slutte å jage etter den ” perfekte ” kroppen, og jeg vil vi skal slutte å trekke likhet mellom en slank kropp, og stor lykke.

Blogginnlegget i dag ville jeg skrive fordi jeg har hatt så mange samtaler med bekjente som har gjennomgått en slankeoperasjon, og mange av disse syntes ting er blitt så innmari vanskelig. Det har vært ulike bivirkninger, og man har begynt å merke at vekten går opp igjen. Mange skjønner ikke hvorfor, men da jeg spør om hvordan aktivitetsnivået, og matinntaket er, så er det flere som må innrømme at de stort sett ikke har tatt de nødvendige grepene. Det er da man har misforstått ganske så mye med en operasjon. Man kjemper en like tøff kamp etter operasjonen som før, og man kan etterhvert kjenne panikken komme for at vekten skal gå tilbake der den var, men hvorfor tar man da ikke de grepene man må? Man ønsker ikke å trene, eller bevege seg mer, og man ser ikke at mengden mat ikke kan være som før. “Jeg trodde ting skulle bli så enkelt etterpå” sier de…det ble ingen enkel hverdag selv etter en operasjon. Mange kan etter hvert spise som før, mange kan spise ganske store porsjoner .. er virkelig det målet for mange som legger seg under kniven? Det er en starthjelp i forhold til at man får ett godt utgangspunkt, men kampen. den vil man måtte kjempe hver eneste dag. Jeg blir sykt provosert når jeg ser slankeopererte dytte i seg alt man kan tenke seg, og at de i tillegg er stolt over at de kan det. Jeg sier ikke at man ikke skal kose seg, men har man fått en slik sjanse, så griper man den, og så viser man at dette er noe man virkelig tar på alvor. Man sitter ikke på rompa, og tror at kiloene er borte for alltid, og har det samme mønsteret som man hadde før….Staten har betalt i dyre dommer for at man skal få en slankeoperasjon, det minste man da kan gjøre er å jobbe for å holde vekten nede! Det skulle nesten ha vært et ris bak speilet for de som bare satte seg tilbake, og trodde de skulle forbli evig slanke uten å løfte en finger! Vi som ikke ønsker operasjon får ikke hjelp overhodet uansett hvor høyt vi ønsker det, og uansett hvor stort behovet er. I Norge er det slankeoperasjon, eller ingenting. Det provoserer meg så vanvittig når jeg ser hvor mange det er som ikke løfter en finger for at vekten skal holde seg nede! Hallo! Staten har betalt over 100000 kr kun for operasjonen din sånn at du skulle få en god starthjelp!! Kom deg ut av sofaen, og vær aktiv! Vis at du virkelig ønsker dette! Fedmebølgen er ikke bare et samfunnsansvar, men her har hver, og en av oss ett stort ansvar i forhold til eget liv, og egne valg,  og i forhold til barn, så har vi foreldre ett innmari stort ansvar

Jeg har flere ganger gitt tommelen opp til de som virkelig jobber for å holde seg nede i vekt etter en operasjon. Jeg kjenner flere av dem også, og jeg er full av beundring. De er så utrolig flinke, og de viser at de mente alvor når de lot seg operere. De visste hvilket valg de tok, og de visste at det etterpå måtte jobbes for å forbli nede. Dette er tøffe mennesker som virkelig vil, og som jaggu får det til også. Jeg er ikke mot slankeoperasjoner, men jeg synes staten burde begynne i en helt annen ende, og jeg synes staten skal stille enda strengere krav enn de gjør i dag. Jeg tenker heller ikke noe negativt om de som tar valget om å la seg opererer, men jeg reagerer på hvordan myndighetene tror de løser ett stadig økende problem. Jeg tror det er veldig få som får nei til operasjon ennå man får beskjed om at det ikke er en selvfølge at alle får ja….jeg kjenner en som har fått nei, men som etter en stund likevel fikk ja. Er det sånn at alle som får ja til operasjon ikke kan klare de grepene som må til om hjelpen blir rettet bort fra operasjon, og heller setter fokus på det mentale, på aktivitet, og på kost? Det vil ta tid, men når vi har brukt så lang tid på å bryte ned kroppen, så må vi også godta at det vil ta tid og få kroppen fornøyd igjen. Er det fordi vi overvektige ikke gidder at stadig flere lar seg operere? Er det fordi man jager etter et mål som kanskje ikke er reellt? Man må forplikte seg, og man må ønske det. En operasjon bør være den veien som velges når ett skikkelig livsstilsendringsprogram er forsøkt. Når også barn ned i 13 års alderen blir operert, så burde alarmen ringe hos både den ene, og den andre. All overvekt har en årsak, og finner man årsaken, så knekker man også koden til hvordan man kan få ett lettere, og så mye bedre liv.

 

8 kommentarer
    1. Sant det du skriver ser rundt meg folk som skulle få det så bra bare de fikk slankeoprasjon. Istedenfor sliter de med mat ,vitaminmangel og psykisk . Livet har ikke blitt så enkelt. Godt at din gruppe på Spring er kommet,så faktisk plakaten henger på Bystranda Legesenter. Ønsker deg en fin søndag.

    2. Det som provoserer meg mest er uviljen blant norske ernæringsfysiologer/kosholdseksperter og de fleste norske leger mot å ta til seg ny lærdom. De holder beinhardt på at vi skal spise grovt brød, lite fett, masse frukt, og grønt. De rådene fungerer dårlig. Dvs de fungerer for en slank person som ikke har problemer med insulinet (de aller fleste overvektige har et insulin som ikke fungerer så bra)
      For en som er sterkt overvektig nytter det ikke å telle kalorier. Joda, du går ned i vekt, men du sulter, og du taper ofte masse muskelmasse i stedet for fett. Spis kjøtt, fisk, fett, grønsaker, litt nøtter og bær og du slipper å gå sulten. Du blir friskere og går ned i vekt. Dette gjør at insulinet i kroppen fungerer bedre og kroppen tvinges til å forbrenne fett i steden for sukker. Glukose som kroppen henter fra stivelsesrike matvarer som brød, pasta og frukt er det drivstoffet den foretrekker å bruke. Det er lettvint og kroppen behøver ikke anstrenge seg…og blir det for mye glukose kommer insulinet på banen. Gjør om glukosen til fett og lagrer den (til dårlige tider) For de fleste av oss blir det aldri dårlige tider…ikke om du følger statens ernæringsråd. Men kutter du det meste av stivelsen slik at kroppen blir tvunget til å lage drivstoff av fett…da begynner ting å skje…og det fungerer !
      Dessverre er det ingen lettvint vei. I hvertfall ikke for meg som har en trøblete mage som protesterer på for lite stivelse. De aller fleste blir faste i magen av denne måten å spise på….jeg får diare…etter 7 mnd med diare orket jeg ikke mer.. men mannen min spiste frisk av diabetes 2 på to-tre uker…eksem og kløe forsvant som dugg for solen. Jeg tror vi ble designet i tidenes morgen for å spise denne maten. Og dersom vi klarer det er en sunn, slank og mye friskere kropp resultatet……men det er ikke lett. Det kreves forandringer i måten å spise på, og måten vi tenker om mat…men det er en MYE bedre løsning enn slankeoperasjoner som etter mitt syn kvester en “frisk” kropp. Det finnes mange nettsteder å få hjelp på. http://forum.lavkarbo.no/blog.php er et av de beste 🙂

    3. Så enig med deg i at man må ta den jobben som kommer etter operasjon også. Tror mange er lite forberedt psykisk på akkurat det! Man bør ha som et mål at man aldri skal spise seg overmett og presse i seg mat slik at man utvider magesekken igjen, og følge de råd man har fått med seg etter operasjonen. Selv brukte jeg åtte år før jeg var klar til å ta operasjonen og leste meg opp ang den hele veien, og føler selv at det var viktig for opprettholde det flotte resultatet som jeg fikk etterpå. For meg ble dette den rette avgjørelsen, men så gode dere som greier å gå ned og bli der uten den hjelpen er! Bøyer meg i støvet av respekt for dere! 🙂

    4. Kim Arlene: Hei Kim Arlene! Jeg er veldig enig med deg i at veldig mange nok er lite forberedt psykisk på tiden etter en operasjon, og jobben som faktisk må gjøres. Der må slankeopererte få mye mer hjelp. Jeg tror en del dessverre ikke tar på alvor rådene som blir gitt av helsepersonell i forhold til hvordan man skal, og bør leve i tiden etterpå.
      Utrolig fint å lese at du brukte så god tid. Det tror jeg er gull verdt i ettertid. Utrolig moro å høre at du ble fornøyd 🙂 Jeg skulle gjerne oppnådd de samme resultatene, men for meg, så ble løsningen en annen vei, og det som betyr noe er jo at man er fornøyd med valget man tar. Ingen måter er enkle. Vekten går ned, men klart at jeg fortsatt veier for mye..men jeg er ganske trygg på at jeg valgte riktig for min del, så får det heller ta litt lengre tid. Det beste er jo at jeg kan slappe av, og være fortrolig på en helt annen måte enn før 🙂 Masse lykke til!

    5. Kari Elise: Å, så utrolig bra at lappen vår henger på Bystranda legekontor! Godt noen bruker de…skal bytte de ut nå da timene våre blir noe forandret fra høsten av, så da håper jeg enda flere legekontorer vil henge de opp… Fortsatt god sommer!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg