Jeg svever

Jeg er jo så ” heldig ” at jeg er stor både her og der, og når jeg er stor ” all over “, så betyr også det at jeg har store føtter. Jeg har ingen små dukkeføtter, nei. Mine føtter går i verken str. 39, 40, eller 41. Ikke en gang str. 42 passer føttene mine, og str. 42 er liksom den størrelsen som er største størrelse for damer i en ordinær skobutikk. Mine kvinneføtter må vandre inn i herreavdelingen, men der stritter hele meg i mot. Disse føttene skal da ikke gå i herresko! Jeg er jo kvinne. Jeg elsker å kle meg pent, jeg elsker å pynte meg – herresko passer ikke inn i det bildet. 

Tenk deg følelsen av at man bare må tre på seg noen sko fordi det ikke er noe særlig å velge blant. Følelsen av å gå med sko som absolutt ikke passet til antrekket, eller at man må gå med sko som ikke er like fine som klærne, den følelsen er så utrolig kjip. Før ville jeg jo vise antrekket, men skjule skoene. Sko var lenge en utfordring. En kvinne skulle liksom ikke ha store føtter. Innimellom var jeg heldig, og fant sko som var ålreit. Ikke fine, men helt greie. Da tviholdt man på de, og kjøpte kanskje to par i slengen. Man gikk på de til de var rimelig utslitte, og bare måtte kastes. Joggesko ble veldig guttete. De var alltid typisk mann, og de hadde aldri et snev at feminitet over seg. Store, og klumpete var de også. Nå kan heldigvis også menn har litt farger, så nå finner jeg som regel fine joggesko, og faktisk går både Adidas og Nike nå opp i store størrelser til oss kvinner.

Heldigvis er det noen få butikker som har spesialisert seg på store sko til oss med store føtter. Som regel har jeg handlet sko i Oslo når jeg har vært der, men når vi nå nylig var på en helt fantastisk Norgesferie, så har jeg funnet mitt nye, og store skoparadis! Jeg svever litt ennå, for aldri har jeg sett ett så stort utvalg av sko til mine store føtter. Så mye fint! Jeg kunne ha vært der i timesvis. Aldri har jeg heller funnet så mange sko som faktisk satt godt på beina mine. Sko som var behagelige å gå på. Ingenting som klemte verken her eller der, romslige og gode. Det har i noen tilfeller vært litt sånn at jeg har måtet kjøpe sko som ikke var særlig gode når jeg hadde gått på de en stund, som for eksempel pensko. Jeg har aldri hatt virkelig gode pensko. Som regel har de begynt å klemme etter kort stund, og da begynner ofte marerittet, og ønske om å ta dem av.

Mitt nye skoparadis er Big-Foot på Gjøvik. Jeg har lenge visst om butikken, men så er det ikke så ofte jeg er på de traktene, og da har det ikke blitt til at jeg har kommet meg dit. Jeg har registrert at de har hatt ett godt utvalg av sko, men la oss si det sånn: jeg hadde ikke trodd at utvalget var så stort som det faktisk er. Når vi under ferien skulle ha en overnatting på Lillehammer, så ble reiseruten lagt innom Gjøvik, og et besøk på Big-Foot.

Jeg var virkelig i paradis! Det er nesten så man får tårer i øynene når man oppdager at det faktisk er så mye sko som kan passe mine store føtter. Finsko, hverdagssko, fritidssko, støvletter – jeg kunne få alle typer sko. Er det rart man får litt tårer i øynene når man finner en butikk som faktisk tar store føtter så på alvor slik Big-Foot gjør? Jeg har i tillegg brede føtter, men heller ikke det var noe problem. Den mannlige butikkansatte kom med det ene paret etter det andre. Jeg prøvde og prøvde, og smilet ble bredere og bredere. Det var faktisk sånn at jeg slet med å velge. Tenk det! Slite med å velge hva jeg skal kjøpe. Ett sånt problem har jeg veldig sjeldent.

Det ble 5 par sko med hjem til Kristiansand. Jeg svevde på vei ut av butikken. 5 par flotte sko. Blant skoene var bla et par pensko som ikke klemte ett eneste sted. Pensko som jeg ikke vil kaste vegg imellom etter kun få minutter. Jeg fant pene hverdagssko. Sko som var kvinnelige og feminine. Sko som er fine til klærne mine. Jeg kjenner ennå på lykkefølelsen, og den følelsen kommer jeg til å kjenne på hver gang jeg tar på meg skoene kjøpt på Big-Foot. Her er mine skokjøp :

Big-Foot er en stor butikk med ett utrolig godt utvalg både til kvinner og menn. I tillegg har de for eksempel dansesko, de har bandasjesko, de har flotte vesker, litt klær, og litt tilbehør. Butikken har også en utrolig god service, og det betyr enormt mye. Atmosfæren er god. Man senker skuldrene. Jeg møtte innehaveren av butikken da jeg var der. Han hadde startet butikken på bakgrunn av venner som slet med å finne sko til store føtter. Vedkommende jeg møtte hadde stor kunnskap, han var rolig, sindig og serviceinnstilt. Jeg liker det sånn. Jeg liker ikke når butikkansatte står over deg, og presser på deg det meste. Jeg liker den rolige, gode tonen, og det at man vet at man får all hjelp i verden om man ønsker den. Vedkommende jeg traff hadde en stor ryddejobb etter jeg gikk ut av døren tror jeg, for det ble prøvd mange par med sko 🙂

Jeg har funnet mitt skoparadis. Og selv om butikken ligger langt unna her jeg bor, så skal jeg absolutt tilbake. Det er vel et par timer fra Oslo, så da er det en mulighet å kjøre dit når man er i Oslo. Skal du forbi Gjøvik i sommer, så sørg for at du tar turen innom. Dere som bor i nærheten : jeg håper virkelig dere bruker butikken mye. Du finner Big-Foot på Facebook her : https://www.facebook.com/groups/201130076648001/  Det jobbes også med å få en nettbutikk opp å gå, og det gleder jeg meg stort til. Og jeg, jeg er plutselig tilbake i mitt nye skoparadis.

 

6 kommentarer
    1. Dette var et utrolig bra innlegg. Kjempe nyttig. De neimen ikke gøy å gå med sko som ikke passer til kjoler og skjørt. Da er det lettere å tute bukser og mindre pene sko. Dette skal prøves. Takk for tips

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg