Endelig skjer det noe

Endelig skjer det noe, og gjett om jeg ble glad da jeg leste det!

Jeg har skrevet masse om min kamp mot overvekten. Slankeoperasjonen jeg var innstilt på å ta, men så ble avlyst dagen før jeg skulle på operasjonsbordet fordi jeg ønsket å klare kampen selv. Jeg har skrevet masse om hvor viktig det har vært for meg at jeg fikk mental hjelp for å kunne klare å gå ned i vekt. Det sitter i hodet,det tror jeg alle er enige om nå, og når det sitter i hodet vårt, hvorfor er ikke da psykologhjelp blitt den viktigste delen av behandlingen av overvektige? Hvorfor er det fortsatt mest trening og kosthold det fokuseres på når så mange kunne ha oppnådd så mye mer ved å få satt fokuset på det mentale? Jeg har ikke skjønt logikken i dette. Store ressurser skulle ha blitt satt inn på å finne ut hvorfor man overspiser, hvorfor man er overvektig!

I går ble jeg så utrolig glad når jeg leste på NRK sine sider at det endelig skjer noe. Endelig blir spisekurs, og skalpell byttet ut med mental hjelp. Dessverre er dette foreløpig kun ved et sykehus i Norge, men det er en begynnelse, og så er det å håpe at overvektsklinikkene andre steder i landet kommer etter. Det er St. Olavs hospital i Trondheim som sammen med NTNU og Helse Nord- Trøndelag nå skal samarbeide om ett nytt behandlingstilbud for personer som er overvektige eller har fedme som følge av overspising. Tilbudet skal etter planen åpnes i år.

Dette er virkelig på tide! Jeg kan ikke fatte at dette ikke har skjedd for lenge siden. Når man sliter med overvekt, så blir man møtt av fagfolk som stort sett ber oss om å slanke oss, som om ikke det har blitt prøvd utallige ganger før man ber om hjelp. Overvektige blir ikke tatt på alvor, og vi er en gruppe pasienter som ofte blir møtt på en uverdig måte. Overvekt har en årsak. Det er en grunn til at vi er tjukke. Mat er en fiende for mange. Det er en grunn til at mange overspiser, eller spiser på følelser. Skal overvektige bli behandlet for overvekten, og få den hjelpen vi trenger, og fortjener, så må man få riktig behandling. Så enkelt.

Jeg vil påstå at hos de aller fleste overvektige, så er fedme et psykologisk problem, og da må dette behandles først. Denne pasientgruppen blir feilbehandlet. I dag gis vi tilbud om opphold på rehabiliteringsanstalter, eller man får tilbud om fedmeoperasjon. Man får tilbud om kurs for å lære å spise riktig, og kortvarige kurs med aktivitet, eller man velger å gå drastisk til verks ved å velge fedmeoperasjon. Man velger å ta bort friske organer i kroppen for å kjenne på følelsen av å bli slankere. Hodet vårt er det ingen som gjør noe med. Når overvekten sitter i hodet, så vil ingenting hjelpe før man starter en jobb der. Man trenger ikke være Einstein for å skjønne det.

Det er altså St.Olavs hospital som er først ute med tilbud til overvektige i psykiatrien. I løpet av 2018 vil personer med alvorlig overspisingslidelse fra fedmepoliklinikken kunne henvises til en psykiatrisk behandling i Stjørdal. Ved St.Olav så mener man at fedme i ekspressfart er blitt et samfunnsproblem, og at helsevesenet ikke klarer å følge med i samme hastighet. Jeg skjønner ikke hvorfor. Kanskje åpnes etter hvert flere dører ved andre sykehus rundt om i landet når et sykehus nå starter.

Jeg har mange ganger skrevet at jeg er sikker på at antall fedmeoperasjoner vil gå ned dersom man får hjelp med det mentale. Sykehuset i Trondheim mener det samme. Sykehuset er sikker på at et fedmetilbud i psykiatrien vil forbedre effekten av tradisjonell fedmebehandling, redusere antall fedmeoperasjoner og føre til at flere holder vekten etterpå. På landsbasis opereres om lag 3.000 årlig. Tallene for private er noe uklare.

Det som skjer ved St.Olav er virkelig gledelig. Endelig! For meg ble mental hjelp ” redningen.” Først da jeg fikk svar på hvorfor jeg var overvektig, og hvorfor jeg tok de valgene jeg gjorde, først da begynte vekten å gå ned. Jeg har langt igjen, men det er jeg som er sjefen, ikke hodet mitt.

4 kommentarer
    1. Så enig, med slik hjelp kunne mange fedmeoperasjoner vært unngått. 😀👍 Håper det går rette veien, at flere sykehus innfører denne hjelpen.
      Ønsker deg en fin dag ! 🌞😎

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg