Litt motivasjon på en mandag

Mandag. Mandag er dagen vi elsker, og dagen vi hater. Mandagen er dagen for å starte det nye, sunne livet, og dagen for de urealistiske målene. Mandag er dagen hvor vi skal slutte å spise, og trene til krampa tar oss. Mandag er dagen hvor mirakelkuren endelig er oppfunnet, og dagen hvor vi selvsagt ikke skal gå i den samme fellen som så mange ganger tidligere. Mandag er dagen for de store skrittene, ikke de små. Mandag altså….

Jeg var tre uker uten trening før jeg så smått begynte på trening forrige uke. Jeg var i ferd med å gå skikkelig i kjelleren når jeg etter to kortsionsprøyter var full av optimisme, og så trygg på at ryggen skulle bli smertefri. En bowlingkveld gjorde at jeg fort mistet håpet, og troa. Jeg kjente på smerter et par dager før jeg på lørdag kjente at noe hadde skjedd. Gårsdagen ble også en dag i lykkeland. Ingen smerter. Jeg bøyde meg som jeg ville, bevegde meg som jeg ville. Da skjønte jeg hvor lenge det faktisk hadde vært siden jeg hadde kjent på følelsen av 0 smerter. Jeg krysser fingrene for at det fortsetter.

Med tre uker uten trening, så trenger jeg å finne motivasjon et sted. For meg er treningspauser en stor, mental utfordring som jeg har skrevet før.  Det var da jeg fant en gammel artikkel som jeg har postet på bloggen før, men som jeg synes er motiverende. Jeg tror mange kan trenge å lese dette på en mandag.

Artikkelen leste jeg var fra Aktiv Trening, og omhandlet hvor mye hvert eneste skritt vi tar faktisk kan bety for helsen vår. Jeg visste ikke at de lå så mye helse i hvert eneste skritt. Dette vil jeg dele med dere nå i starten av en helt ny uke. Kanskje kan det inspirere til å bruke beina noe mer, og kanskje kan det få mange til å se at selv om de ikke orker den store gåturen, så ligger det helse også i de små turene. Vi har jo hørt mye om 10000 skritt hver dag, og at Verdens Helseorganisasjon gjerne vil at vi skal være aktive 30 minutter hver dag. Artikkelen jeg leste kunne slå fast at en daglig gåtur på 2 minutter faktisk påvirker forbrenningen vår. 2 minutter! Man vil jo ikke tro at en gåtur på få minutter kan ha noe som helst å si for helsen vår, men der tar vi visst feil. Vi blir sunnere for hvert daglige minutt vi går. Bare hør her :

1 minutts gange – Man kan få et midjemål som er fire cm mindre enn en person som sitter i ro hele dagen.

2 minutters gange – Man aktiverer de genene som er ansvarlige for nedbryting av fett og karbohydrater.

3 minutters gange – Blodtrykket vårt synker

5 minutters gange – Selvfølelsen forbedres med 46 prosent og du blir 54 prosent gladere

5 – 10 minutter rask gange – Kreativiteten og evnen til å løse problemer øker med 60 prosent

30 minutter gange – Symptomer på depresjon reduseres og risikoen for å få en depresjon reduseres med hele 30 prosent.

40 minutter gange – Man reduserer risikoen for koronar hjertesykdom, det vil si sjansen for hjertekrampe (angina) og blodpropp i hjertet.

45 minutter gange – Fettvevet på lår og mage reduseres.

60 minutter gange – Risikoen for å få brystkreft reduseres med 14 prosent.

150 minutter gange i uken – Man går ned i vekt og reduserer BMI-en din og blodtrykket ditt

450 minutter gange i uken – Du lever 4,5 år lenger

Inaktivitet forkorter livet for langt flere enn hva overvekt gjør. Forskerne har funnet ut hvor lite som skal til for å endre på dette. Ved å være fysisk aktiv i 20 minutter hver eneste dag, så reduserer man risikoen for tidlig død med hele 16-30 % uavhengig om man er overvektig, eller ikke ! Tenk da hvor mye de små endringene kan bety for helsen vår! 

Hvor mye er 20 minutter av ett helt døgn? Hvem kan si at man ikke har tid til å bruke 20 minutter av hver dag til noe som gir deg en stor gevinst?  Vi har alle tid til å sette av disse viktige minuttene hver eneste dag. Selv om forskerne fant ut at 20 minutter gjorde en stor forskjell, så anbefaler de selvsagt at man  setter av mer tid enn det, men man må jo starte et sted. Om du føler 20 minutter en mye på en gang, så del det opp i to! Ta 10 minutter på morraen, og 10 minutter på ettermiddag/kveld. Minuttene er unnagjort før du omtrent har begynt, og disse små minuttene vil gi deg gevinst fortere enn du aner. Ta deg en tur med rask gange, gå i trappene opp til 2.etasje, gå til butikken, ta deg en sykkeltur, sving moppen, eller vaskefilla i litt tempo – kjenn at pulsen stiger noen hakk, og du er i gang. Det høres jo nesten for fantastisk ut til å være sant, men nå kan man slå i bordet med en stor undersøkelse som viser at hverdagsaktiviteten er viktig.

På bloggen gir jeg denne uken bort en produktpakke fra Urtemor. En heldig leser får ringblomstsalve, håndkrem, fotkrem og leppepomade. 100 % naturlige produkter – ingen parabener. Har du lyst på produktene fra Urtemor, så legger du igjen en kommentar på bloggen hvor du forteller at du gjerne vil være den heldige. Du kan lese mer om produktene fra Urtemor, og den fantastiske ringblomtsalven på gårsdagens blogg : http://heidirosander.blogg.no/1519542330_min_lille_reddende_engel.html

Til alle lesere, så gir Urtemor ett utrolig godt tilbud ut uken : Dersom du kjøper en stor boks med ringblomstsalve ( 100 ml ) til 120 kr, så får du en liten boks med på kjøpet ( 50 ml ). Frakt på 28 kr kommer i tillegg dersom den må sendes. Du kan legge igjen beskjed i kommentarfeltet på bloggen, så tar Urtemor kontakt med deg, eller du kan gå inn på siden deres på Facebook, og sende en melding der : https://www.facebook.com/BioTeam-Helhetsterapi-127691605882/  Lik gjerne siden også.

10 kommentarer
    1. Hehe … det var en ufattelig god beskrivelse av mandagen! 🙂 Og her starta jeg dagen med en shake. Jaja. De der skrittene og minuttene en skal ha for å få et bedre liv, de har jeg hatt hele livet, men må bare si at det ikke har hjulpet en dritt. For her sitter jeg med høyt blodtrykk og verkende kropp. Hele tiden. Da jeg var på Frisklivssentralen fikk de all den entusiasmen for å gå tur til å havne rett i kjelleren. For det nytta nemlig ikke å gå – en måtte løpe om en skulle bli sprek. Sa de. Og løpe, det har ikke denne kjærringa tenkt å starte med i en alder av 55. Jeg forsøkte, og det gjorde bare alt vondt verre. Så da fortsetter jeg med gåturene jeg da, uten å bli sprekere. Ha en fin dag.

    2. Jeg er utrolig takknemlig for at jeg har Frisklivssentralen til å hjelpe meg ut på tur og trening 2 timer i uken.
      Mulig det er forskjell fra Frisklivssentral til Frisklivssentral, men min erfaring er at de ikke pusher en mer enn en klarer selv. En er bare i konkurranse med seg selv.
      Når vi er ute på tur, løper sprekingene og de som ikke er fullt så sprek spaserer. Samme gjelder styrketrening.
      Frisklivssentralen har fått meg til å tenke alternativt til både aktiviteter og kosthold. Gruer meg til kurset er slutt, men min erfaring er at det ikke er noe problem å ta kontakt med Frisklivssentralen etter endt kurs.
      Jeg lar mandag være mandag og tenker ikke på den som oppstarts dag eller at mandag er noe pes lenger.

    3. Hehe.. mandag er…en av syv dager i uken. Verken mer eller mindre. At jeg ofte kan få følelsen av å behøve « en ny start,» kan stemme. Hver ny dag jeg våkner opp, gir meg den muligheten. Men det er utfordrende når smerter herjer i kroppen. Så akkurat nå er jeg « god nok», akkurat slik jeg er.😊
      Ønsker deg en flott dag!

    4. 😍 jeg går til og fra jobb, tar ca 30 min hver vei. Det blir jo en del gåing iløpet av dagen og etter jobb også men har slutta med teller da det ble stress, tror ikke jeg går mindre pga det. Ha en fin kveld og kos deg på turene dine ute i vinterkulden ❄️👏👏

    5. Jeg burde ut å gå……. Det er godt nå en bare kommer igang…. Burde… Når ikke det er glatt mer….. T. B.

    6. Hei 🙂
      En fin uke til deg 🙂
      Kunne godt tenkt meg å være den heldige vinner av disse produktene 🙂
      Hilsen Evelyn Ødegård

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg