En tåre i øyekroken

I går fikk jeg ” dommen.” I går ringte endelig overlege Johan Sandberg for å gi meg resultatene av undersøkelsene jeg har vært igjennom med beina mine. Egentlig skulle jeg hatt resultatene for en god stund siden, men ting tar tid ved sykehuset her i byen. Resultatet av lymfoscintigrafien som jeg tok 28.august, de kom nettopp på bordet til Sandberg. I går kom telefonen fra sykehuset i Porsgrunn. Jeg var forberedt, men likevel kjente jeg en tåre i øyekroken.

Selv om jeg ikke har hatt noen forhåpninger om at noe kan gjøres i forhold til beina mine, så håpet jeg på en del svar. Spesielt posene ved knærne håpet jeg å få et svar på hva er, og jeg håpet at Sandberg kunne si noe om hva jeg kan forvente vil skje med beinas størrelse når jeg trener så mye som jeg gjør, og stadig går nedover i vekt. Kanskje kunne jeg få noen svar på hvor ødelagt lymfesystemet er, og er der andre ting her som er med på å ødelegge? Kanskje kunne legen si noe om der er forskjellige faktorer som gir meg utfordringene, og som gjør at spesielt leggene mine er som tømmerstokker. I går fikk jeg svarene jeg har ønsket. Om de var helt som jeg innerst inne hadde håpet på, det var de nok ikke, men samtidig slukket Sandberg ingen lys. Der er håp, og selv om håpet er lite, så skal jeg klamre meg til det som er, og gi jernet.

For å ta det først : For en fantastisk lege Sandberg er! Alle som på forhånd hadde fortalt meg nettopp det, de hadde helt rett! Foruten overlege Steinsvåg ved kvinneklinikken her i Kristiansand, så har jeg aldri møtt en mer fantastisk lege enn Sandberg. Han møtte meg på en måte som gjorde meg trygg med en gang, så smilende, så engasjert, så dyktig på faget. Han tok seg veldig god tid til å forklare, til å få meg til å forstå, og jeg var aldri et sekund i tvil om at han ville gjøre det kan kunne for å hjelpe meg, og for å gi meg de beste svarene han kunne. Ikke en gang bruke han vekten min som en årsak. Sandberg er første lege som har vært helt klar på at mine utfordringer i beina ikke skyldes overvekt. ” Du kunne ha veid 50 kg og hatt akkurat de samme utfordringene.” Det var da tårene kom. Jeg som alltid har blitt møtt av leger som bruker vekten mot meg i alt. Det er første gangen jeg har møtt en lege som faktisk sier at overvekt er så mye mer enn dårlig kosthold. Det er første gangen jeg har hørt en lege snakke om alle andre faktorer som skaper overvekt. Sandberg var helt klar på at overvekt også handler om gener, og hormoner. Mitt lymfeødem har ingenting med min overvekt å gjøre, men overvekten bedrer jo ikke ødemet, så det at jeg nå så bevisst jobber for å gå ytterligere ned i vekt, det vil jo selvsagt bare være positivt.

Etter lymfoscintigrafien ved sykehuset her i Kristiansand samt røntgenundersøkelsen ved Nøtterøy Ultralydinstitutt, så kom i går dommen. Sandberg som på forhånd hadde en følelse av at det var ett ødelagt venesystem som var mitt største problem, han kunne i går fortelle at resultatene viser at jeg har det man kaller et blandingsødem. Det betyr at både venesystemet, og lymfesystemet er affisert, altså ødelagt. Lymfoscinigrafien viste at lymfevæsken hadde en liten passasje et sted, mens væsken andre steder ikke hadde noe passasje. Væsken møtte fort motstand. Hos en frisk person uten lymfeødem, så vil væsken bevege seg fint oppover i lymfebanene. For oss som har lymfeødem, så er det store spørsmålet hvor fort væsken møter motstand. Sandberg kunne fortelle at lymfebanene mine er ødelagt, så noe operasjon av nye lymfebaner vil aldri være aktuelt for meg. I tillegg har jeg mer lymfeødem enn han på forhånd hadde trodd.

I tillegg til å ha mye lymfeødem, så er venesystemet mitt er ingenting å skryte av. Her er mye ødelagt. Jeg er full av åreknuter i begge beina, her er det lekkasjer, og venene fungerer ikke som de normalt skal. For mange er åreknuter en kosmetisk sak, men for andre, som meg, så er det i tillegg til skjemmende, en tilstand som er med på å gjøre beina mine til ømme, verkende, og hovne tømmerstokker. Jeg tror dr. Tveit på Nøtterøy Ultralydinstitutt var overrasket over hvor mye åreknuter jeg har, og også hvor store de er. Jeg ble overrasket selv. Veldig mange ser jeg, men at det var så mange…

Åreknuter er vener som har svulmet opp fordi blodet ikke strømmer gjennom dem som de skal. Åreknuter oppstår når klaffene i noen av venene i beina ikke fungerer. Da øker trykket i venene slik at de utvides. Åreknuter oppstår ofte på baksiden eller innsiden av leggene, noen ganger går de oppover låret. Hos meg er de både her, og der, men aller verst oppover lårene faktisk. Åreknuter ser ut som lokale blålige hevelser på leggen eller låret. De kan stå ut fra huden, og både se og kjennes klumpete ut. Bena kan kjennes vonde eller pulserende, eller føles tunge. Noen ganger klør det. Åreknutene kan bli større dersom du står oppreist lenge eller i varmt vær. De dype venene mine er 100% friske. DET var en svært gledelig beskjed å få. Jeg har ingen blodpropper, og har heller ikke hatt noen. 

 

Min beste venn fremover blir kompresjonsstrømpene. Sandberg var helt klar på at bruken av kompresjonsstrømper er veldig viktig for at beina mine skal samarbeide best mulig. Jeg synes selv jeg er flink, men jeg er ikke fanatisk. Når jeg er lei av kompresjonsstrømpene, så kaster jeg de gjerne vegg imellom, og bare nyter noen timer uten. Det er spesielt når kvelden kommer at strømpene blir tatt av, og jeg skal love deg at det og da kunne ta av seg disse tykke strømpene, det er en fantastisk følelse. Jeg høres kanskje ikke så flink ut, men jeg er flink, men for meg er det viktig å bruke strømpene slik at jeg ikke får et hat forhold til de. Jeg må gjøre slik jeg føler for. Dette er strømper for livet, og da må jeg kjenne på hva som er riktig bruk for meg. Hva andre gjør, og hva andre mener er riktig, det bryr jeg meg faktisk ikke om. Det er mine bein, mitt liv, og mine valg.

Hva med treningen? Jeg trener 5 økter i uken, og jeg vet jo at den tiden jeg har trent, så har leggene gått ned noe i størrelse. Jeg vet at der er muligheter til at noe positivt kan skje, noe Sandberg var helt enig i. Ødem kan bli mindre. En vektreduksjon vil kun være positivt. Helsegevinsten er jo utvilsomt veldig stor, og jo mindre vekt man har, jo bedre har jo også beina det. Vi ble enige om å fortsette på den veien jeg er på nå. Sandberg var dypt imponert over jobben jeg har gjort, og det føltes så utrolig godt å få så mye ros fra en lege. Så nå må jeg bare ta tiden til hjelp, og se hva jeg kan klare å oppnå. Fettvev vil jo forsvinne, og Sandberg mente at jeg nok ville oppleve smalere bein etter hvert som jeg klarte å gå ytterligere ned. Akkurat den beskjeden gjorde godt å høre. Der er håp. Der er muligheter. Det trengte jeg å høre. Det motiverer meg.  Posene ved knærne hadde jeg håpet han ville si at jeg kunne fettsuge sånn at de ville forsvinne, eller i alle fall bli mindre. Sandberg var helt ærlig på det var noe han ikke ville anbefale. Han mente at posene var relatert til vekten, og at man her vil oppleve at posene blir mindre etter hvert som vekten blir redusert. Jeg glemte å høre med han om operasjon av åreknutene, så det må jeg ta opp igjen med han.

Det er ikke alltid lett å akseptere , og det er ikke lett og skulle akseptere at man må leve med tømmerstokker som bein, men etter hvert som tiden har gått, så har jeg klart det. Selv om jeg kjente på litt sorg etter samtalen med Sandberg i går, så har jeg ikke gitt opp håpet. Noe kan bli mindre, og det er dette som jeg nå skal fokusere på. Dette noe er motivasjon god nok, og store bein skal ikke stoppe meg for å leve ett fantastisk godt liv. Selv om jeg har mine utfordringer, så føler jeg meg likevel heldig. Jeg fungerer veldig bra. Beina er stygge, de er vonde, de er store, men de fungerer! De er i tillegg utrolig sterke. Jeg tenker på alle som kjemper en tøff kamp hver eneste dag, alle de som har det så mye tøffere enn meg. Joda, jeg kan klage, og synes synd på meg selv, men hvorfor skal jeg sørge, og være lei meg? Beina er som de er. Ferdig sørget! Den lille tåren i øyekroken er tørket bort, og smilet er tilbake. Jeg er en fighter.

 

Husk at du frem til 28.januar får 600 kr i rabatt på de nydelige skjefene i ull/ silke fra Schim Jolie
Bruk rabattkode HEI2018, og rabatten blir trukket av. Pris etter rabatt blir da 690 kr. En flott gave til deg selv – fordi du fortjener det <3
Skjerfene ser du her : https://www.thesilkshoop.com/ull-silke

 

 

 

16 kommentarer
    1. Kjære deg, du er god til å holde motet oppe til tross for dine utfordringer! Selvsagt er det alltid noen som har det verre, men det er lov å kjenne på sine egne ting. Det er jo ditt liv. Ønsker deg en god helg! Fint å følge bloggen din. Klem 😊

    2. stavangerinmyheart: Hei! Takk for klemmen 🙂 Selv om beina er som de er, så føler jeg meg faktisk likevel heldig . At beina er stygge, og store, det har jeg klart å akseptere. Jeg kan leve veldig godt med store bein. Det er ikke dødelig. Det er så mange mennesker der ute som kjemper en beintøff kamp hver eneste dag…så jeg føler meg heldig som har ett veldig godt liv <3 Ønsker deg en nydelig lørdag!

    3. Syns du er super flink.har hatt åreknuter i mange år.blitt operert to ganger.men de kommer igjen.har også disse lange strømpene.må noen ganger ta fri fra de.men de er gode og er jo forebyggende.ønsker deg ei flott helg

    4. Jeg forstår godt at du hadde håpet på at noe kunne gjøres med bena dine, Heidi. Det er som legen sier, at det kan endre seg hvis du går enda mer ned i vekt. Du har vært kjempe flink og stå på videre. Alltid stilig i klesveien, enten til fest eller fritid. Jeg ønsker deg lykke til videre og en riktig god helg 🙂

    5. Anonym: Mye gjør det. Det er vel ingen som er uenig i det, og jeg har heller ikke skrevet det! Men det er faktisk sånn at all overvekt har en årsak, og dårlig kosthold er ikke årsaken i alle tilfeller. Jeg hadde vært overvektig også uten lymfeødem, men akkurat de store beinene mine har faktisk en annen årsak enn overvekt. Jeg er født med et ødelagt venesystem, og da samler væsken seg opp istedenfor å sirkulere som den gjør hos de uten de samme utfordringene. Når man i tillegg da får lymfeødem, så blir beina store, noe som ikke har med dårlig kosthold, og lite trening å gjøre. Så du kan faktisk ikke samle alt, og si det du gjør.

    6. Hei på deg Heidi! Kjekt å lese at du endelig har fått et svar. Det er ikke lett i din alder. Forresten det er aldri lett. Men du er så utrolig flink å gjøre det beste ut av allting, så du klarer deg nok godt nå også! Ønsker deg virkelig lykke til med videre kamp! Ha en fin helg😘💐😘

    7. Hei. Så fint at du fikk så mange svar og så God hjelp 😀 men er det så at det er Lymfødem du har..ikke Lipødem ?
      Du er i allefall kjempe flink og du er et forbilde for mange 😀 Klem

    8. Kari Elise Log: Blir så rørt over de fine ordene fra deg, Kari Elise <3 Endelig kom svarene, og det var godt. Fantastisk å møte en så flott lege også, en lege som faktisk sa at vekten min ikke var årsaken til tilstanden i beina mine...det føltes så godt!

    9. Evelyn Ødegård: Hei Evelyn 🙂 Tusen takk for utrolig fine ord <3 De skal jeg ta med meg. Det var så godt å møte en lege som tok meg på alvor, og som gjorde alt han kunne for å hjelpe meg til å finne svarene jeg søkte. Sandberg er helt fantastisk!
      Jeg har et blandingsødem, altså ødelagt venesystem, og lymfeødem. Sandberg mente nok at jeg også hadde litt lipødem, men det er mest av de andre tingene. Stor klem

    10. Godt å endelig få svar. Selv om det ikke nødvendigvis er det svaret vi håper på. Jeg har også “poser” på innsiden av knærne. Det hjelper å ha støttestrømper helt opp til lysken, MEN for at de ikke skal skli kreves det strømpelim, og etter 2 dager med strømpelim er det sårt og vondt, og jeg må tilbake til knehøye strømper igjen. Veldig kjedelig !

    11. Jorunn: Tusen takk, Jorunn! Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme dit jeg er i dag. Jeg som har mislyktes gang på gang gjennom årene, men så knakk jeg en kode 🙂
      Jeg trener på treningsstudio. Tidligere var jeg på gruppetimer før alt dette ble lagt ned. Nå trener jeg kun alene. Noe styrke, men aller mest, så trener jeg intervalltrening på tredemølla.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg