Lykken er en skolett som passer

En utfordring kommer ofte ikke kommer alene, og sånn er det sannelig for meg også. Det at jeg hele livet har vært en størrelse for stor har gjort at jeg har stått overfor mange utfordringer, noe jeg har vært innom mange ganger på bloggen. Fra å slite veldig med å finne pene klær til en kropp som var en størrelse for stor, så har dette endret seg veldig opp igjennom årene heldigvis.  Som en størrelse eller flere for stor, og med kraftig lymfeødem i begge bein, så har jeg også hatt en annen utfordring, nemlig at føttene mine har krevd sko som går høyere enn str.41, og str.42 som er der sko til damer normalt slutter. Skulle man høyere i størrelse, så måtte man over på herresko, og du kan jo tenke deg hvor moro det var å måtte se på herremodeller når man er kvinne, og i tillegg liker å kle seg pent. 

Tenk deg følelsen av at man bare må ta på seg noen sko fordi der ikke er noe å velge blant. Følelsen av å gå med sko som absolutt ikke passet til antrekket, eller at man må gå med sko som ikke er like fine som klærne. Den følelsen er forferdelig kjip. Det er da man gjerne vil skjule skoene. Vise antrekket, men skjule skoene. Sko var lenge en stor utfordring. En kvinne skulle liksom ikke ha store føtter. Før sluttet damesko på str. 41, nå går vel de fleste sko til kvinner opp i str. 42, i alle fall veldig mange. Saken er derimot den at det faktisk er mange kvinner med store føtter. Jeg trodde jeg var en av få. Det stemmer ikke.

Jeg husker jeg innimellom var heldig, og fant sko som var ålreit. Ikke fine, men helt greie. Da tviholdt man på de, og kjøpte kanskje to par i slengen. Man gikk på de til de var rimelig utslitte, og måtte kastes. Joggeskoene ble veldig guttete. De var alltid typisk mann, og de hadde aldri et snev at feminitet over seg. Store, og klumpete var de også. Nå kan heldigvis også menn har litt farger, og da blir ikke alle joggesko typiske herresko. En del kvinner har gjennom alle tider hatt store føtter, så hvorfor det aldri har blitt tatt særlig hensyn til før de senere årene, det er merkelig. Eller kanskje det er jeg som aldri har funnet de få som har solgt damesko i store størrelser. Jeg har lett høyt og lavt.

Heldigvis har jeg nå funnet spesielt en butikk som har ett veldig godt utvalg av sko i store størrelser til damer. Endelig kan man også føle seg velkledd på føttene. Det er en lykkefølelse det! En selvfølge for mange, men ikke for meg. Det betyr så mye at man kan føle seg vel også når det kommer til skotøy selv om man også på det feltet er en størrelse, eller flere større enn ” normalen”. Jeg er nok født med større føtter enn ” normalen “, men jeg skylder også på det store lymfeødemet jeg har i beina. Et lymfeødem som gjør at føttene trenger mer plass. Hadde jeg ikke hatt lymfeødem, så hadde jeg heller ikke vært nødt til å kjøpe sko i så store størrelser som jeg må. Før skammet jeg meg over å ha så store føtter. Ingen kvinner hadde store føtter. Jeg følte meg så alene, og så rar blant venninner som tuslet rundt i flotte sko i str. 40, og 41, noen hadde dukkeføtter, og brukte str. 37 og 38…og så var det meg da. Mine sko skilte seg alltid ut. De var liksom ikke like søte, og nette som skoene til venninnene mine. De var både større, de var bredere. Jeg hadde jo herreføtter i forhold til dem.

Store Sko i Oslo er ” min ” butikk. For et skoparadis for menn og kvinner som trenger sko i store størrelser! Jeg husker første gangen jeg kom inn i butikken. Det var som å komme til himmelen! Jeg hadde aldri sett ett så stort utvalg av store sko i store størrelser til kvinner. Sko i alle fasonger, i alle hælhøyder, og i alle farger. Pensko, fritidssko, hverdagssko, joggesko, og her fant jeg også skoletter. Jeg aner ikke hvor lenge jeg var i butikken på mitt første besøk, men det var lenge. Jeg husker heller ikke hvor mange par sko jeg kom ut med, men det var også mange. Flotte pensko som jeg tidligere bare hadde sett på ” alle andre “, gode fritidssko som ikke så ut som om jeg hadde lånt min manns, og jeg fant skoletter – for en dag det var , og for en opplevelse. Det har blitt mange besøk på Store Sko i Oslo etter den gangen, og jeg er så utrolig glad for at det finnes butikker med ett slikt utvalg både til kvinner, og menn. Til menn tror jeg de har sko opp i str. 50, eller kanskje enda større.

Støvletter, og skoletter er en stor utfordring for meg. Det krever plass for å få ned mine føtter. Før jul var jeg på ny i Oslo, og da legger jeg alltid inn et besøk på Store Sko. Store Sko skiftet eiere for en tid tilbake, og de nye eierne har faktisk startet egen skofabrikk i Drammen. Hvor bra er ikke det? Egen skofabrikk hvor de produserer egne modeller. De startet med noen få modeller til herre. Gikk dette bra, så skulle de og produsere til damer, noe de nå har gjort.

Jeg er blitt den lykkelige eier av Store Sko sin egenproduserte skolett ” Frøya.” Det er virkelig en lykkefølelse når man finner en sko man går rett inn i. Det er ikke en vanlig ting for meg. ” Frøya ” passet perfekt. Skoletten finnes i ulike modeller. Jeg valgte den som er semsket, og når man finner noe som passer, så kjøper man ofte mer enn et par, så jeg endte opp med en i hver farge. Det finnes også en litt annen modell i skinn som er utrolig stilig. ” Frøya ” har også hæl, noe som heller ikke er en selvfølge for meg. Både pga lymfeødemet, men også fordi jeg sjeldent har funnet noe med hæl så stort opp i størrelse. Her finner du de ulike Frøya modellene som er i salg nå : https://www.storesko.no/search?q=Fr%C3%B8ya

I loftstuen har jeg mitt kontor. Her tas også litt ” modellbilder ” 🙂 Her er to andre modeller av ” Frøya.”

 

Det er en herlig lykkefølelse og ha funnet skoletter som både er flotte å se på, og som i tillegg er varme, og som sitter godt på føttene mine. Det føles godt å ha skoletter som passer bedre til klærne mine enn hva herreskoene gjorde før. Det betyr så masse å kjenne på  at man føler seg vel. For deg som sliter med det samme som meg, eller som har store føtter, så har Store Sko så masse å velge blant. Er man sjeldent i Oslo, så har de nettbutikk. En nettbutikk som er veldig enkel å handle i.

Skoene som går opp i størrelse er like fine som skoene som selges i ” ordinære ” størrelser. Skoprodusenter ser at mange kvinner faktisk har store føtter, og de ser at vi ønsker å gå med like fine sko som alle andre, og gjør noe med det. I noen tilfeller, så skulle jeg vel ønske at det var litt glitter, og glamour over sko i store størrelser også når man ser at det er det på de samme skoene i mindre størrelser, men jeg er veldig fornøyd jeg. Det er selvsagt ikke alltid jeg finner akkurat den skoen jeg tenker at jeg er på utkikk etter, men da dukker det alltid opp ett veldig godt alternativ, og jeg finner alltid en sko. Det med skoletter har for eksempel alltid vært en utfordring for meg, men det var før. Jeg har også funnet lekre pensko på Store Sko, men det blir en annen gang 🙂

Du finner nettbutikken til Store Sko her : https://www.storesko.no/

2 kommentarer
    1. Nydelige sko. Ja jeg husker hvor problematisk det var for ei venninne av meg…. til og med nå faktisk. Men det er vel å finne butikken som du sier. Er litt heldigere som har normal str. Ønsker deg en fin dag videre.

    2. Vet jo at det er flere enn “bare meg” som har vonde bein. Og når man da finner en sko / skoletter som er GOD på foten… Da er en såååååå lykkelig og glad. Godt det finnes hjelp til oss også. Ha en god dag, Heidi.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg