Ett sterkt møte, og en fantastisk gave!

Jeg er heldig. Jeg er så utrolig heldig som har mulighet til så mye selv om jeg ofte er litt småsur fordi det ikke er en hytte i familien, eller fordi jeg heller ikke kommer fra en velstående familie hvor penger aldri er noe spørsmål. Selv uten hytte, og selv uten millioner av kroner i banken, så er jeg så heldig som har en god familieøkonomi, og en økonomi som gir oss muligheter. Jeg vet at jeg har de pengene som jeg trenger til mat, jeg kan kjøpe meg en ny jakke når jeg har ønsker det, jeg kan reise, familien har mulighet til å gi hverandre fine gaver både til bursdager, og jul, jeg kan belønne meg selv når jeg har vært ekstra flink med trening, og viktigst av alt : der er alltid penger til de faste utgiftene, og regningene som kommer.

Heldigvis så har jeg aldri kjent på kroppen hva det betyr å slite økonomisk. Jeg har heldigvis ikke kjent på følelsen av og ikke få endene til og møtes, og jeg har aldri opplevd og ikke ha muligheten til å kjøpe den maten man trenger, eller betale de regningene som skal betales . Jeg har aldri vært nødt til å nekte datteren min fine opplevelser, opplevelser som mange av oss tar som en selvfølge, men som faktisk ikke er en selvfølge for mange rundt oss. Klart jeg gjerne skulle hatt en større økonomisk frihet, jeg vasser ikke i penger, men vi klarer oss veldig fint. I går gikk tankene mine igjen til ett sterkt møte jeg hadde for to år siden. Et møte jeg aldri glemmer.

Gjennom jobben jeg har hatt  i radioen, så har jeg ved to anledninger lagd en reportasje om en frivillig organisasjon som heter ” Hjelp oss å hjelpe Vest Agder .” Dette er engler på jord. Mennesker som på frivillig basis ønsker å hjelpe mennesker som sliter, og det uten ei eneste krone i offentlig støtte. Organisasjonen jobber omtrent døgnet rundt , spesielt nå før jul, for og kunne hjelpe andre. For disse menneskene så er det gleden ved å hjelpe andre som driver de i arbeidet. At det er nød i landet jeg bor i, i fylket mitt, og byen min, det er nesten ikke til å tro. Mennesker rundt meg har ikke har råd til mat på bordet, og det er nettopp mat, og klær de fleste henvendelsene til organisasjonen dreier seg om. Vår familie har middag på bordet hver dag, og det har sikkert du også. For oss er dette en selvfølge, men sånn er det faktisk ikke for alle. Jeg tør nesten ikke kjenne på den vonde følelsen det må være når lommeboka er tom, og man må innse at der ikke er mulighet for verken mat, regninger, eller for å gi barna det de trenger. 

For to år siden fikk jeg møtte jeg ” Per.” Per var på lageret for å hente mat, og møtet har gjort sterkt inntrykk. ” Per ” var familiefaren som hadde alt. Han hadde alt han ønsket seg av materielle goder, han hadde en veldig godt betalt lederjobb. ” Per ” var den som hadde anledning til å hjelpe, og som stadig snakket om å gjøre noe for andre. Han ga litt til Fretex nå og da, men ellers levde han det gode livet sammen med samboer, og 4 barn….aldri hadde han trodd at livet kunne snu fra topp til bunn, aldri hadde han trodd at han kunne miste det han hadde, og aldri hadde han trodd at han skulle komme i en situasjon hvor han måtte be andre om hjelp til mat…men livet snudde.” Per ” ble syk, han opplevde dødsfall tett innpå seg, og livet raste. Den gode lønnen han en gang hadde ble redusert til 66%.  Familien måtte leve på kun en inntekt, og plutselig stod han der, og opplevde livets tøffe sider. Skammen han følte var så stor, og det tok lang tid og komme dit at han faktisk måtte spørre andre om mat som han ikke selv hadde anledning til å kjøpe. Han som familiefar skulle jo være pilaren, det var han som skulle sørge for at familien hadde det de trengte. Fra å være vant til å prate foran store forsamlinger, så stod ” Per ” nå utenfor et lager i Kristiansand for å be om hjelp til mat. Per ” grudde seg til jul, og det faktum at han ikke kunne lage den samme julefeiringen for familien sin som han kunne før. Han var en av mange som har søkt organisasjonen om hjelp til julemat denne julen.”Per ” var evig takknemlig for at ” Hjelp oss å hjelpe Vest Agder ” fantes – de er engler på jord avsluttet Per samtalen vår med. Med seg hjem hadde han fått 3 gode poser med mat til familien, en hjelp som betyr så enormt mye i en vanskelig tid av livet, og en hjelp som betydde at de kunne feire jul.

” Jeg ønsker meg et håndkle til jul, for jeg har aldri hatt ett eget håndkle ” – dette skrev en ung gutt på 15 år på sin ønskeliste til jul i fjor. Jeg husker ennå reportasjen.  Gutten hadde ingen andre ønsker. Han ønsket seg et håndkle. Gutten kom fra en av mange familier i Norge som er fattige, en familie som ikke hadde råd til å kjøpe ett eget håndkle til gutten sin. Jeg fikk en stor klump i halsen da jeg hørte det. Ønsket hans hang på et juletre hvor barn fra fattige familier hadde hengt sine juleønsker. Et eget håndkle – jeg har jo opptil flere egne håndklær, og et håndkle koster jo ikke så mange kronene, men for denne familien, så var dette kroner de ikke hadde, og som de ikke kunne bruke på ett eget håndkle til gutten.

Jeg fikk også en litt flau smak i munnen. Barn i dag sliter jo med å vite hva de ønsker seg fordi de har alt de trenger, og mye mer. Jeg har tenkt på det mange ganger hvor mye man faktisk har når man ikke kan komme på ønsker til jul. Det skal i tillegg koste, for gaver som ikke koster, det er ikke gaver verdt å gi føler mange. Det er ikke lengre tanken bak som betyr noe, men hva gavene koster. Jeg er faktisk ikke helt der, men klart jeg liker å få fine gaver, men at de må koste all verdens, det må de ikke. Samtidig er man med på karusellen. Når det kommer til gaver, så er mammaen min helt fantastisk, for hun mener av hele sitt hjerte at man ikke skal kjøpe seg fattig på julegaver, og hun blir oppriktig glad for hver minste ting, og tenker ikke en tanke på hva det koster. Hun er jo også generasjonen eldre enn meg, og har opplevd trange kår, så da har nok gaver en annen betydning. Så er min generasjon midt i mellom, og barna våre begynner vel å bli det man kaller ille i denne sammenhengen. Mange opptar kredittkortgjeld i julen for å ha råd til julegavene, og mange sitter og betaler på julegavene i evigheter, om de får betalt de – dette er jo galskap! Luksusfellen er vel ett godt eksempel på hvor ille det kan gå for mange når vi skal ha alt, og mere til.

Jeg tok meg selv i egen kommentar her om dagen. Ei klagde på at en ting kostet 50 kr. Hun synes det var dyrt, og det hadde ikke hun råd til nå. ” Hallo, det koster bare 50 kr” tenkte jeg i mitt stille sinn. 50 kr er jo ” ingenting.” For meg er kanskje 50 kr ” ingenting “, for andre så er 50 kr mye. Såpass mye at man ikke kan bruke 50 kr på akkurat den tingen. Kanskje er 50 kr det man har igjen på kontoen. Jeg skal aldri si ” bare ” igjen.

Møtet med ” Per ” , og reportasjen om 15 åringen som ønsket seg sitt eget håndkle forteller meg hvor takknemlig vi bør være de av oss som har det vi trenger, og det forteller meg også hvor fort livet kan snu for oss alle. Fra å være på toppen av livet, så kan ting endre seg fortere enn man tror…og da tenker jeg at det å være takknemlig er så uendelig viktig. ” Per ” sa en annen ting også som satte spor i meg….” barna får ikke ” alt ” de ønsker seg denne julen, men de får masse kjærlighet, og det er det som betyr noe.”  Jeg sier ikke at vi skal la være å kjøpe julegaver verken til barna, eller familien, men jaget etter å gi barna ” alt ” de ønsker seg er kanskje blitt det viktigste? Jeg kjenner folk som kjøper seg fattige på julegaver til barna fordi barna må ha det de ønsker seg, og barns ønskelister er liksom ikke snaue heller for tiden. Jeg kjenner meg igjen… vi har aldri gitt datteren vår ” alt ” hun ønsket seg, men med et barn, så er det klart at det har gått en del kroner i gaver til henne. Vi tror jo at gavene er det som er julen, og uten ny Iphone, Ipad eller andre dyre ting, så blir barna skuffet. Jeg tror vi har mye å lære av ” Per “, og jeg tror vi har mye å lære oss selv, og barna våre.

Hvor heldige er vi ikke som slipper å grue oss til jul? Hvor heldige er vi ikke som kan glede oss? Vi kan pynte, og lage den gode julestemningen i huset. Vi kan bake, og handle inn julemat. Vi kan kjøpe gaver til hele familien, og nyte en fantastisk førjulstid, og nettopp det skal vi også!  Jeg sier ikke at vi skal gi slipp på denne gleden, for det skal vi absolutt ikke. Å få kjenne på denne gleden, det er så utrolig viktig, og det er en fantastisk følelse, men det er viktig at vi faktisk har tid til å kjenne på den gode følelsen. Det er viktig at alt ikke bare blir styr, stress, jag og tomme lommebøker….  Vi SKAL glede oss, og vi skal lage en fin julefeiring for familien vår. Vi skal spise god mat, og vi skal både gi, og motta fine gaver. Samtidig så håper jeg flere vil tenke på alle de som gruer seg til julen fordi de ikke kan gi familien den julefeiringen de fortjener. De av oss som har anledning kan kanskje strekke ut en hånd til de som trenger hjelpen vår. Der er mange som trenger julemat, og som trenger julegaver – kanskje kan vi gjøre litt for å hjelpe? Kanskje kan vi handle litt ekstra mat når vi er på butikken, eller kjøpe noen små gaver som andre kan få lov til å pakke opp på julaften…kanskje kan vi gi en 50 lapp slik at organisasjoner kan kjøpe inn julemat til de som trenger det. Du finner ” Hjelp oss å hjelpe Vest Agder ” her : https://www.facebook.com/Hjelp-oss-å-hjelpe-Vest-Agder-1548174602093831/

I går lå der et gavekort fra Mother India på 1000 kr bak luke nummer 9. Den heldige vinneren som kan gå på Norges beste indiske resturant  å spise ett deilig måltid, det er : KRISTIN HUSDAHL!! Gratulerer så masse, Kristin med gavekortet fra Mother India!! Nå er det du som skal spise nydelig, indisk mat 🙂

I dag skal vi åpne luke nummer 10. Dagene flyr virkelig avgårde. Bak luke nummer 10, så finner vi en gave som har høy verdi. Gaven kan fort ha en verdi opp mot 3000 kr. Bak luke nummer 10 finner vi en VALGFRI JAKKE FRA LOFT. Gaven er gitt av Loft i samarbeid med Alexis Mote.

Loft har virkelig flotte jakker. Tidligere i år, så kjøpte jeg ei flott ullkåpe fra Loft. Denne kåpen som du ser på bildet er ei av jakkene du kan velge om du vinner. Kåpen finnes i både sort, og rødt.

Loft Fashion er dansk, og her snakker vi yttertøy av høy kvalitet. Loft har produsert yttertøy i over 75 år, og  eksporterer i dag yttertøy til 18 land i Europa samt til Canada. Du kan lese mer om Loft Fashion her : https://www.loftfashion.dk/da/

Dagens kalendergave blir altså gitt av Loft Fashion i samarbeid med Alexis Mote. Den som vinner kalendergaven får altså velge en valgfri jakke/kåpe via Alexis. Gå inn på linken til Alexis Mote får å se utvalget : http://www.alexismote.no/merker.php?produsent=27

Har du lyst til å vinne en valgfri jakke/kåpe fra Loft, så legger du igjen en kommentar på bloggen. HUSK EPOSTADRESSEN DIN!! Altfor mange glemmer epostadressen, og skriver kun et fornavn. Uten epostadresse, så kan jeg ikke la dere vinne om en av dere blir trukket ut…

 

 

 

90 kommentarer
    1. Det er mange som sliter hele året men nå til jul er det ennå flere. Jeg har ingen overflod av midler, har vært alene mamma i mange år men jeg gir allikevel til noen som trenger hjelp.
      Skulle gjerne ha vunnet jakke.😍
      Ønsker deg og alle her en riktig god 2.søndag i advent.
      Klem Gunn

    2. Det er så sant det du skriver.vi prøver å gi litt hver mnd. Vi gir også litt tid..for noen er ensomme denne tiden av året.
      Ååjeg ønsker meg veldig den røde kåpen.. Jeg har aldri turt å gå i noe så fargeflott men nå kanskje jeg får en utfordring. Gun Iren Westad. [email protected]

    3. Flotte kåper og jakker str 50 om æ skulle være den heldige 😁ha en hærlig 2 søndag i advent Heidi og nyt å være sammen med familien 😁👍🌟🎅🎄

    4. Nå er den Loftjakka jeg har god og slitt. Har likt den såååå godt. Hadde blitt kjempeglad om jeg hadde vunnet en ny😀😀🌲👍.

    5. Som uførepensjonist blir man ikke rik, men bare det går rundt uten altfor store problemer med regningsbunken og litt mat oppi skapet, har jeg ingen intensjoner om å klage.😘Et nytt ytterplagg i denne kvaliteten, kan jeg med hånda på hjertet si at jeg aldri har hatt i mitt eie, så jeg våger å drømme litt her nå.. (Er forresten en str 48) Ønsker deg & dine en flott adventssøndag, og om du vil ha fatt i meg, finner du meg her; [email protected]— Vennlig hilsen Ann-Christin Lorentzen.

    6. Fine ord og gode tanker. Det er så viktig å dele litt i julen. Jeg vippser alltid penger til min kommunes «fattighus»😃

    7. Et innlegg til ettertanke i dag. Og fakta er nok at stadig flere ender opp i kategorien fattig. Forskjellene blir merkbart større også her i Norge….
      Jeg har jo allerede vunnet en utrolig flott regnfrakk. Men skriver meg nå opp med et stort ja takk i dag også. Flott kalendergave! 💜❤

    8. Loft er et merke som er ukjent for meg, har store overarmer og trenger plagg som ikke er trange i ermene. Men vil gjerne prøve om dette kunne være noe for meg. Må nok ha str 48 og da helst dynekåpe da vi kan ha det kaldt her nord – om jeg skulle vinne.

    9. Hjelp oss å hjelpe er en fantastisk organisasjon. Jeg har vært med ting av mun overflod der flere ganger. Og det er godt å vite at andre kan bruke det. Jeg er helt i mot dette bruk og kast systemet flere holder på med, eller enda verre… kjøp og ikke bruk det. Nei da gir jeg penger og gaver til dem heller..
      Ønsker meg premie idag også, den vil jeg gi til mamma som ikke har så mye å rutte med ❤

    10. Fine ord og tanker ❤🎅🌲. Takk for at jeg får delta i den flotte julekalenderen din 😍

    11. Viktig tema du tar opp, og vi som har en trygg økonomi bør hjelpe til der vi kan – hele året 👍 Ønsker meg veldig en flott kåpe 😊 [email protected]
      Ha en flott søndag ☺️

    12. Er så viktig det du skriver om i dag 💕 En tekst til ettertanke i denne travle førjulstiden ❤

    13. Skulle jeg være så heldig å vinne den fine kåpen, så ønsker jeg en i str:46
      En fin dag til deg og dine.

    14. Hjelp oss å hjelpe er en fantastisk organisasjon.
      Jeg setter meg også på lista og håper å vinne 😊

    15. En viktig ettertanke på bloggen din i dag…En jakke hadde vert fint nå i vinter… bruker str 48

    16. Tårene renner! Kan ikke alle byer sette opp et juletre ala Vennesla? Det er konkrete gaver som er ønsket av enkeltpersoner – og blir gitt direkte. Ønsker alle en fin førjulstid, og håper vi alle kan bidra til at flere får det greit! Stor klem til alle som trenger. 😘 Har aldri prøvd LOFT, så det kunne jeg absolutt prøvd.

    17. Takk for viktige ord til ettertanke. 💜 jeg har selv vært en av di helt på bunn, hadde ikke klart meg uten hjelp fra forskjellige organisasjoner. Nydelig ullkåpe, hvis jeg er heldig str 54. Mvh suzan Hansen
      [email protected]

    18. Det du tar upp på bloggen din idag e väldigt bra men ändå ett väldigt känsligt tema..
      Jag å mina 2 barn lever på gränsen på fattigdom.
      Å julen är förfärdilig som mamma..
      Min dotter på 19 år sa att iår skulle vi bara köpa en julklapp till lillebror på 4år för d va viktigare att han fick paket som fortfarande e
      liten ❤
      Men självklart får hon ju oxå en liten paket, men d gör så ont i mamma hjärtat😔

    19. Go morn Heidi! Strek historie du skrev om . Godt man ikke vet hva morgendagen byr på🤦‍♂️Veldig fine kåper👍Takker ikke nei til en av dem🎄[email protected] god 2. søndag i advent

    20. Jeg er så enig med deg Heidi. Vi glemmer fort i velferdsstaten Norge at mange sliter med sitt og det er nok tabubelagt fortsatt å snakke om dårlig råd. Det er så fint at noen ildsjeler drar igang ulike tiltak slik at vi MÅ huske og ikke minst kan bidra til å hjelpe de som trenger det. Man vet jo aldri fra fremtiden vil bringe..

    21. Et innlegg til ettertanke! Viktig å hjelpe der vi kan! En sort ullkåpe i str. 46 er en drøm 🙂

    22. Som alenemamma når barna var små, kunne jeg ikke gi de det de ønsket seg alltid, hverken av turer, opplevelser eller gaver 😧 og i perioder som arbeidsledig har kontoen vært nokså tom og man må prioritere. Joda, jeg vet hva du skriver om, og drømmen om å ha mer.
      En ordentlig god kåpe er det lenge siden jeg har hatt, så det hadde vært topp 😄 som den røde f.eks. i str. 50 🙊 tenk om 😉
      Ha en flott 2. søndag i advent 🌲💗

    23. Vil gjerne være med i trekningen Str.44 Veldig godt skrevet! Tenker på alle som sliter med økonomi og ensomhet nå i julen♥️

    24. Tusen takk for det du deler i dag! Et utrolig viktig perspektiv å ta med seg. Ikke kun for å skape en dårlig samvittighet, men kanskje litt mer bevissthet rundt egne valg og prioriteringer. « Ingen kan hjelpe alle, men de fleste av oss kan trolig hjelpe noen.»
      Det er virkelig en flott adventsgaven du deler ut i dag. Den måtte være en drøm å vinne!
      Min størrelse er 48. Jeg har fylt i mailadresse i feltet over, men for sikkerhets skyld: [email protected]

    25. Så enig i bloggen din. Viktig å sette lys på. Loft yttertøy kjenner jeg. Kunne ønske meg ny jakke. God søndag. På Toten er det 10 minusgrader og sol. 😘

    26. Hei Heidi!Dette innlegget ditt var så flott og så viktig nå i juletida,virkelig til ettertanke.Jeg har gitt julegaver til barnehjem i Russland (et år samlet mamma og jeg sammen til over hundre gaver med leker,toalettsaker og klær som vi fordelte,pakket og sendte til Russland )og til fattige i egen kommune i flere år og det er så stort behov samtidig som det gjør godt å kunne hjelpe andre.Så fint at du setter fokus på dette,kanskje flere gir litt til de som ikke har så mye i år.Det kom bare “Åh….”fra meg når jeg så bildet av den røde kåpa.Jeg har ønsket meg rød kåpe så lenge jeg kan huske men aldri funnet den jeg har sett for meg.Denne var helt fantastisk og midt i blinken og jeg må bare få være med i trekningen her.Ha en flott advents-søndag Heidi.

    27. Tusen takk for at du skriver om oss i hjelp oss å hjelpe Vest Agder. Det blir satt stor pris på. Husker godt denne saken i fjor og i år er det en person som ønsker seg hansker, KUN hansker fordi denne personen fryser så på hendene. Jeg er sikker på at det er mange rundt omkring som har mange par med hansker…. så heldige vi er!!!! Håper det er mange som vil være med å hjelpe oss til jul og også resten av året. Det er med deres hjelp vi får det til🎅🏻GOD JUL Fra en frivillig i hjelp oss å hjelpe Vest Agder

    28. Fantastisk skrevet. Sitter her å leser med en tåre i øyekroken. Jeg er selv en av de frivillige i hjelp oss å hjelpe Vest-Agder. Før jeg startet med det var min hverdag preget av bruk og kast. Nå er det om å gjøre å kunne hjelpe så mange som mulig. Skulle jeg være heldig å vinne vil jeg gi premien videre til sjefen min i hjelp oss å hjelpe Vest-Agder. Ho er ei dame som står på 24 timer I døgnet. Uansett om formen er god eller dårlig stiller hun opp. Så Elisabeth denne premien fortjener du.

    29. Hjelp oss å hjelpe er en fantastisk organisasjon , jeg både kjøper mat for å legge i handlekurven og har gitt gaver og penger til dem , noe jeg akter å fortsette med 😀 Skulle jeg være heldig å vinne kåpen , så ønsket jeg str 44

    30. Kjenner tårer i øynene, stakkars de som sliter økonomisk og ikke har råd til å gi barna en liten julegave 😍 Jeg gråt da min varmepumpe gikk i stykker, og jeg må kjøpe ny før jul 😢 Fant heldigvis en løsning, og da tenker jeg på de stakkarene som ikke finner noen løsninger…. Jeg gleder meg over å ha gitt bort 2 middager til hjemløse ❤️ Ønsker meg veldig ei ny jakke i str. 44/46⭐️ Ha en nydelig 2. søndag i advent gode du 💜

    31. Flott innlegg som gjør at en tenker over hvor godt man egentlig har det. Godt det finnes organisasjoner som jobber for de som ikke har så mye.
      Hadde vært stas med en ny kåpe str 48.

    32. Her var det virkelig mange flotte kåper 👍👏👏
      Ønsker meg en sånn kåpe man
      kan føle seg pyntet med i
      Str 46 👍
      Som vanlig en flott blogg. I dag kjente jeg klumpen i magen over hvor heldig jeg er som har mat på bordet og har håndkle til både meg selv og familien.
      Å prøve å hjelpe andre er en gave i seg selv. Føler meg heldig som får bidra der jeg kan gjøre en forskjell for noen
      Ønsker alle en hjelpsom førjuls tid ,- å husk å hjelpe resten av året også 👍😊💖

    33. Takk for ord til ettertanke. Blir litt mye penge jag rundt jul. Dette er en organisasjon jeg støtter med glede.
      Ønsker meg ny jakke og hiver meg på kalenderen din
      Mvh Anne May

    34. Help oss å hjelpe gjør en fantastisk jobb. Skolen jeg jobber på har omvendt julekalender og i år (og ifjor) er det de som får pengene. 😊
      Den røde kåpa er bare helt nydelig. Heldig den som vinner den😊

    35. Viktig tema du tar opp! At mange sliter med økonomien og samtidig møter liten forståelse og empati fra samfunnet er det viktig å ha fokus på. Ikke alle har råd til den femtilappen..
      Lekre jakker og kåper! Der kan man finne seg noe fint, ja. Bare å krysse fingre for litt vinnerlykke. ☺

    36. Takk for ditt rørende og tankevekkende innlegg idag Heidi😊 Fort å glemme at det finnes fattige selv i rike Norge!!!🙄

    37. Litt av et blogginnlegg i dag 😢 ja ikke alle har det like bra, desverre. Da er det viktg at vi som haf det bra prøver å gi øitt ekstra til de som trenger det. Det blir litt rart og skulle hive seg på kalendergave i dag 🤔 hvis jeg trekkes ut i dag ønsker jeg meg rød kåpe 👄

    38. Godt skrevet. Her er det litt å tenke på for noen og en hver😳💕
      Ønsker meg en sånn lang god varm jakke jeg og🤗🤗🎅🏻

    39. En tankevekker å lese det du skriver om i dag🙄 bismak å si at man ønsker seg jakken i str 46. Takk for kloke ord

    40. En tankevekker vi alle trenger å minnes på både i juletider og ellers. ♥ Nesten litt flaut å skulle ønske seg ny jakke fra Loft da.

    41. Du er bare super, Heidi!
      Så flott arbeid du gjør med å sette fokus på hva som er viktig … til ettertanke…
      Så skulle jeg være så heldig å vinne ei jakke, så regner jeg med du er rett person til å hjelpe meg å gi den videre til noen som virkelig trenger den
      God advent 💜💜

    42. Sterkt innlegg 🙁
      Ser ut som ei god og varm jakke. Hadde nok holdt varmen i denne.
      Riktig god jul.
      Hilsen Ina Merethe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg