Nede for telling

Jeg har tidligere skrevet om de utfordringer jeg kan ha i livet mitt. Ikke bare overvekten, men jeg har også lymfeødem, og ett ødelagt venesystem som begge er kroniske tilstander. Noe er jeg født med, noe oppstod etter en større operasjon i 2002. Begge gjør at mine bein er unormalt store, og væskefylte. Det tok tid å akseptere at ting var som det var. Hvorfor jeg skulle ha disse store, klumpete, og væskefylte beina, det har ikke vært lett å akseptere, men med tiden, så innså jeg hvor godt livet var på tross av store bein. Jeg var heldig som ble frisk tilbake i 2002, utfallet kunne ha vært så mye verre. Jeg lever godt med tømmerstokkene mine, selv om jeg fortsatt kan kaste kompresjonsstrømpene vegg imellom,  jeg kan fortsatt gi pokker i å ta de på meg selv om jeg vet at beina vil bli hovne, og vonde. Sånn må jeg ha det for å kunne leve godt med lymfebeina.

Stort sett, så spiller jeg på lag med beina mine, og så er det normalt med de små kranglene vi har i blant.  En av utfordringene med å ha disse kroniske tilstandene i beina er at det fort, og før man vet ordet av det, kan sette seg infeksjon. Den aller minste mikroskopiske åpningen kan være grobunn for et rent mareritt. Heldigvis så kjenner jeg meg selv så godt nå at jeg merker tegnene, som jeg gjorde på mandag. Et sted på høyre legg begynte det å bli ømt. Jeg følte influensasymptomer, spesielt fordi leddene begynte å verke. Jeg skjønte tegnene, en ny infeksjon var på gang.  Jeg har hatt mine runder med dette før kan man si, og jeg har heldigvis med unntak av en gang klart å stoppe det selv med antibiotika. En gang gikk det ikke, og da ble det sykehusopphold, og intravenøs behandling. Nå har jeg alltid antibiotika liggende hjemme, og straks jeg merker den minste antydning, så er det bare å starte på en kur. Så mandag var det på an igjen.

Jeg aner ikke hva som forårsaket en ny rosen infeksjon denne gangen, men at den rir i kroppen er det ingen tvil om. Det første døgnet er et mareritt. Så akutt.Før man vet ordet av det, så er man så syk. Frostriene er de verste. I tillegg kommer den høye feberen, verkende ledd, og allmenntilstanden er helt blæh. Høyre legg er ildrød, og da snakker vi omtrent hele leggen. Den er sår, og den er øm.Her innbiller man seg ikke noe som helst. Man er gørrsjuk. Nå er det 10 dager på antibiotika, det er ingen trening under kuren, og jeg skal ta det mest mulig med ro. 10 dager uten trening gjør at jeg hyperventilerer. 10 dager er altfor mange dager uten at jeg skal få gå på trening.  Denne uka som skulle bli så bra skrev jeg på bloggen på mandag… Jeg hater å ta det med ro… sitte på en stol med beina høyt. Jeg klarer det de to første dagene, men så sliter jeg. Jeg hater rosen. Jeg hater virkelig å få dette. Det er en del av livet med lymfeødem, men jeg sliter veldig med å akseptere akkurat dette. Det at jeg stadig sjekker om rødfargen er gått ned, svetter som en gris grunnet feber, beinet er ømt og vondt, og så er det denne usikkerheten om antibiotikaen tar infeksjonen denne gangen også.

Jeg håper, og jeg tror at antibiotikaen klarer å gjøre jobben denne gangen også, og at den tar knekken på infeksjonen. Det føles kanskje litt sånn selv om feberen absolutt ikke har gitt seg ennå. Beinet er nok like rødt, og vondt. Kanskje vil humøret også vil stige etter hvert. Jeg blir lei, og jeg blir sinna… det nytter ikke, men jeg blir det. Årsaken kan jeg bare lure på, men jeg kan ikke være på vakt hele tiden, og små sår/kutt/rifter kan man ikke unngå. At infeksjonene er en del av livet sliter jeg med, men jeg får jobbe meg gjennom det. På slike dager er det vanskelig å tenke veldig positivt, men jeg jobber med det også, og sørger for å gjøre hyggelige ting. Det er viktig å prøve å glemme litt, og ikke ha alt fokus på det som ikke er så bra akkurat nå. Jeg vet det er forbigående, og jeg vet jeg vil bli bra, og jeg vet at jeg kan ha gode dager selv om dette rir kroppen min. Det er nok mange som har det sånn som meg i blant. Som har sine utfordringer som dukker opp innimellom. Jeg er ikke alene. Jeg synes bare litt synd på meg selv enda jeg vet at det ikke er noe mer synd på meg enn andre. Jeg tror bare jeg trenger å føle litt på ” stakkars meg .” Jeg skulle ha vært i full julemodus nå. Huset skulle ha vært pyntet. Jeg må prøve å tenke positive tanker. Lett er det ikke 🙁

Det er snart to år siden sist jeg hadde rosen – jeg håper det blir minst like lenge til neste gang.

En hyggelig ting på slutten av dagens blogg – Fredag åpnes den første luken i bloggens flotte julekalender!! Der er 24 flotte gaver bak like mange luker. Et klikk innom bloggen hver dag i adventstiden gjør at du er med i trekningen. Disse er med på årets kalender:

* Blæst

* Handberg

* Levolution

* Råh Fin

* Wilhelmines

* Pont Neuf

* KK Design ( Kirsten Krogh )

* Nais

* Alexis Mote

* Bærre Lækkert

* Stormberg

* Maxima

* Tinas Agentur

* Zhenzi

* Nice Size

* Cinderella

* Sørensen Sko

* Mother India

* Holte Velvære

* LauRie

* Loft

* Ciso

* PIP

 

29 kommentarer
    1. Skjønner at det kan være tungt! Det høres veldig vondt ut. God bedring! Så kan du glede deg til alle juletingene du kan gjøre når du blir frisk. 😊🌲

    2. God bedring Heidi og ønsker deg en fin dag og håper du klarer å kose deg litt med jule pynting fremover bli frisk klemz sendt 😁🖒🎅🎄

    3. Masse god bedring til deg Heidi. Jeg forstår din frustrasjon godt. Håper medisinen hjelper deg fort. Ha en fin dag 🙂

    4. Riktig god bedring! Skjønner frustrasjonen og følelsen av å bli satt tilbake. Håper du snart er tilbake i ditt livs storform❤️Klem til deg.

    5. Så trist, ønsker deg riktig god bedring ! Klæm fra en lipølymfedame 🤗❤
      Vet så godt hvordan det føles å motgang, det påvirker vårt lymfesystem så veldig… 😞

    6. Huff, dette var trist lesing 😢 Ønsker deg riktig god bedring kjære deg og håper at du snart er så frisk at du hopper og spretter rundt i huset ditt for å pynte til jul 😍 Sender deg en god og varm Styrkeklem 😘

    7. God bedring kjære Heidi ! En mager trøst at jeg vet hvordan du har det 🙁 HÃ¥per du raskt blir bedre. Klem ! <3

    8. Marit Nysand: Tusen takk, Marit 🙂 Det er sååå utrolig kjedelig å bli satt sånn tilbake, men formen er stigende, og snart er jeg der jeg skal være tenker jeg. Ha en nydelig torsdag!

    9. Ragna Karlsen: Tusen takk, Ragna. Det er så utrolig tungt når man møter motgang som dette, men jeg kjenner at antibiotikaen gjør jobben sin, så formen er stadig stigende 🙂

    10. Jorunn: Tusen takk, Jorunn! Rosen er noe skikkelig herk! Jeg blir så dårlig….men heldigvis hjelper antibiotikaen veldig godt, så formen er nok snart tilbake 🙂

    11. Ingrid: Tusen takk for hilsen og bedringsklem, Ingrid! Det er noe skikkelig herk å få rosen…trodde infeksjonen hadde glemt at den kunne bosette seg hos meg, men den gang ei. Formen blir stadig bedre, så snart skal jeg bare kose meg i denne herlige førjulstiden <3 Klem tilbake

    12. Nannah: Tusen takk, kjære Nannah <3 Det er faktisk en mager trøst at noen vet hvordan det er å ha rosen...heldigvis fungerer medisinen som den skal, og formen blir stadig bedre 🙂 Ønsker deg en nydelig torsdag!

    13. Jeg vet nøyaktig hvordan du har det, jeg har også hatt Rosen. Etter tre besøk på Akuten og tre forskjellige utenlanske leger som ikke forstod hva det var, kjørte min Sambo meg direkte til avdelingen på Sykehuset. ( han har selv hatt Rosen flere ganger) jeg hadde 400 i senk, å var veldig nære blodforgifting. Lå på sykehus i 10 dager, har vel aldrig vært så syk… önsker deg goe jente alt godt, forbaska skitt denna Rosen. Klem til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg