Jeg hadde gitt opp

Jeg hadde gitt opp. Jeg orket ikke kjempe denne kampen som aldri ga varige resultater. Jeg var lei av å starte hver mandag, og gå på trynet igjen få dager etterpå. Jeg var lei av en stor kropp som jeg aldri ble fortrolig med. Jeg tenkte på fremtiden, og ønsket en kropp som samarbeidet. Jeg var lei av å tenke stygge tanker om meg selv, og jeg var så lei av all nedsnakkingen jeg gjorde. Jeg ønsket å oppnå drømmen min – drømmen om å veie 60-70 kg, og dermed få kjenne på denne store lykkefølelsen. Jeg orket ikke å ta flere kamper som jeg aldri vant, så jeg gikk til legen, og ble henvist til operasjon.

Jeg ville jo ikke opereres, alle rundt meg visste det, men jeg måtte bare overbevise meg selv. Hjemme ønsket de ikke at jeg skulle gjennomførte dette, men de støttet meg i valget. Hvordan ville livet mitt bli? Ville det bli rosa, og fylt med lykke om jeg opererte meg? Det var tusen spørsmål i hodet. Selv om  jeg alltid har vært stor, så har jeg nok hatt færre utfordringer enn mange andre. Jeg har alltid hatt ett ganske aktivt liv, og jeg har aldri ” bare” sittet i sofaen uten å løfte en finger.

Vi er mange som kjemper en tøff kamp mot kiloene, og vi er mange som har gått så mange ganger på trynet at man ofte gir opp. Drømmen, og håpet om en slank, og lekker kropp trøkkes ned i søla gang, på gang, og det er liksom ikke måte på hvor mye man skal kjenne på det og mislykkes. Jeg er en av dem som vet hvordan det kjennes når man gang på gang mislykkes. Hva var galt med meg? Hvorfor klarte jeg ikke å lykkes? Følelsen av og være mislykket, tjukk, og stygg – det er en forferdelig vond følelse å gå og kjenne på . Det at man aldri over tid klarer å kjenne på det å mestre, det gjør noe med oss. Det å skuffe seg selv gang på gang – det er vondt det! I tillegg er det så utrolig flaut at man aldri lykkes. Noen blir så lei at de ser slankeoperasjon som eneste utvei. Ikke fordi de nødvendigvis ønsker det, men det blir liksom den eneste redningen de ser. Andre gir opp, og lar kiloene fortsette å komme på, og dermed også alle utfordringene som følger med en stor kropp med for høy vekt.

Det ble ingen operasjon. Hver enkelt må kjenne på hva som føles riktig, og gjør det som er best for en selv. For meg var det å velge bort en slankeoperasjon det riktige valget. Jeg mener operasjon kun skal være for de som kan dø om de ikke opererer. Jeg mener vi må jobbe for å oppnå det vi ønsker. Jeg mener vi skal vise at vi ønsker en endring, og jeg mener at det å kjenne på mestring er en viktig følelse alle bør kjenne på. Det er ingen som kan hvile på lauvbærene etter man er operert. Det er en kamp for å holde vekten, og her blir mange veldig skuffet. Det er så utrolig trist å se hvor mange som etter noen år igjen er overvektig, og tilbake på samme vekt som før, eller kanskje også enda høyere.

Kampen om å holde vekten vil være der hver eneste dag, akkurat som kampen kan kjemper for å gå ned i vekt uten operasjon. Man må trene, man må spise sunt, man må ta kosttilskuddene som legene sier – man må jobbe for å unngå at kiloene kommer på igjen. Kanskje merker man ikke noe til dette det første året, kanskje heller ikke det andre, men utfordringene de kommer om man ikke ser at livet må legges totalt om . Det er så mange som går på trynet, som ikke bryr seg om grepene i ettertid, og hva skjer da? Kiloene kommer på en etter en, og vekten er plutselig tilbake sammen med BMI’en som sier fedme.

Når jeg skriver om slankeoperasjoner, så er jeg redd for å såre. Det er ikke meningen. Mange jobber knallhardt for å holde vekten. Dessverre så er det en del andre som ikke helt skjønner at de må jobbe for å vedlikeholde en lav vekt. ” Jeg får glede meg over en lav vekt så lenge som mulig. Jeg spiser som før, og gidder ikke å trene…” – dette sa en bekjent av meg da jeg traff henne relativt kort tid etter slankeoperasjonen. Hva slags holdning er dette? Her har staten betalt  100000 kr for en operasjon, og så gidder man ikke å gjøre en innsats selv! Jeg blir forbanna jeg, og jeg blir frustrert når voksne mennesker ikke gidder å gripe den muligheten de har fått! En operasjon er ingen hvilepute, det er en starthjelp! Det er på tide at staten tar noen grep, og reduserer antall slankeoperasjoner slik de har gjort i Danmark. Det er en kamp å gå ned i vekt, og den kampen må kjempes hver eneste dag, også om man lykkes med å holde vekten nede. Man må legge om, man må bytte gir. Ingen kan leve som før om man vil lykkes.

Jeg drømte om å veie 60 kg. Er det mulig å drømme så stort, og så urealistisk? Når jeg innså at drømmen ikke var realistisk, så raste verden ett lite øyeblikk. Drømmen ble knust, og jeg følte på en ny nedtur. Samtidig fikk livet en ny retning. Jeg traff fantastiske Line, og sammen med henne innså jeg at det var nå reisen skulle starte. Reisen mot ett lettere liv, en bedre helse, og et tall på vekten jeg var fornøyd med. Line og jeg jobbet sammen mentalt. Jeg innså at lykken ikke er 60 kg, men lykken er en lykkelig meg. Jeg ønsket ett godt liv, jeg ønsket å kjenne på følelsen av å mestre, jeg ønsket en god helse, og en kropp som spiller på lag med meg. Reisen er ikke slutt, den vil aldri ta slutt… men jeg har opplevd å miste mye vekt, jeg har opplevd å komme i god form, og jeg har opplevd og faktisk kunne være stolt, og fornøyd. Hvem skulle ha trodd det? Det som virker umulig – det er faktisk mulig! Endelig kjenner jeg også på å lykkes – reisen min har gitt resultater. Jeg vet jeg vil komme dit jeg vil fordi jeg har endret på målene mine, og endret måten jeg tenker på – kan jeg, så kan alle.

Det som virker umulig er mulig. Man må bare sette seg mål som er mulige å oppnå. Målene våre er som regel så hårete at det er en av grunnene til at man går så mye på trynet. Man kan ikke klare alt på en gang. Babysteps, og delmål tror jeg er viktig for å nå dit man vil. Så tror jeg man må spørre seg selv hvilket vektmål man har? Hvorfor er målet 60, eller 70 kg? Hvorfor går lykkegrensen der? Hvorfor er det et tall på ei vekt som skal fortelle deg når du er lykkelig, og fornøyd? Lykken ligger ikke i badevekta, eller tallene den viser. Lykken er der når du kjenner den, og har ingenting med tall å gjøre. Når du er fornøyd, så drit i hva vekta viser! Når du føler deg vel, når du føler at kroppen samarbeider, når helsen er bra, når negative tanker er snudd til positive, når du smiler og har det godt med deg selv – da er du der du skal være – uansett hva badevekta forteller deg.

2 kommentarer
    1. Jeg har akkurat blitt operert, og jeg er hundre prosent klar over at dette likevel er noe jeg må jobbe med hver dag for at jeg ikke skal skli tilbake i vekt. Men vet du hva? Jeg gjorde akkurat det du drømmer om, gikk ned til 60-70 kilo på egenhånd uten hjelp. Jeg har gjort det utrolig mange ganger! Og da snakker jeg ikke om å slanke bort 5 kilo i slengen, men 20, 30 og 40 kilo.
      Jeg har slanket bort sikkert ett og et halvt menneske på egenhånd, og likevel var jeg i år tilbake på mitt tjukkeste noen sinne. Og selv om jeg ikke holdt på å dø av det så er kiloene i ferd med å ødelegge kroppen min, litt etter litt.
      Og siden jeg vet at jeg ikke får til dette på egenhånd (jeg har prøvd på egenhånd i 30 år), så har jeg altså blitt slankeoperert. Operasjon er ingen lettvint løsning, jeg må fortsatt gå på diett hver dag resten av mitt liv. Jeg har ikke engang luksusen av å kunne skeie ut en gang i blant, for det tåler ikke magen min.
      At operasjon ikke er riktig for deg er helt greit, det var ikke det for meg i 30 år heller. Men det er mange som får god hjelp av dette, og selv om vi alle vet av noen som ikke klarte å holde vekta så er statistikken god. Den dagen det kommer en trygg slankepille, så vil jeg anbefale alle å prøve den i stedet for operasjon. Men ikke “diss” operasjonene, jeg blir ikke lei meg over tankene dine men dette er et redskap som hjelper folk til å få en frisk kropp. Det er lov og mene noe om hva en selv bør gjøre uten at man ser på det som fasit for alle andre.

    2. Jepp: Hei! Jeg har ikke en eneste plass ” disset ” slankeoperasjoner, og jeg har ikke en eneste plass sagt at mitt valg er det eneste riktige. Jeg skriver ganske tydelig at hver enkelt må velge det som er riktig for dem. Det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktige for andre, og motsatt.

      Det jeg skriver, og som jeg også mener er at staten bør bli strengere med å innvilge slankeoperasjoner. Jeg mener at andre opplegg bør inn i kampen mot fedme. Det nytter lite å gi noen ukers kurs. Her må han få hjelp over tid, og hjelpen må inn der man bor, og den må inn i hverdagen. Slankeklinikker er veldig bra, men veldig mange sliter når de er hjemme igjen, og skal klare dette alene. Jeg mener at med ett langsiktig opplegg på hjemmebane, hvor det også stilles krav til oss overvektige er veien å gå.

      Du skriver at du har gått ned en haug av kilo på egenhånd mange ganger, og der er det nok mange av oss som er, men så er spørsmålet : hvorfor klarer vi ikke å holde oss nede? Hvorfor legger vi på oss igjen? Kanskje fordi overvekten vår sitter i hodet? Få klarer å holde seg nede når tankene våre fortsatt er de samme. I hodet er vi fortsatt tjukke, i hodet vårt tenker vi akkurat de samme tankene, og tar de samme dårlige valgene, Vi må endre tankemønster, vi må finne svarene på hvorfor vi er tjukke, og vi må slutte å unnskylde oss. Det er få som er så fulle av unnskyldninger som oss overvektige. Mental hjelp, og mental jobbing er det første man må jobbe med for og kunne klare å gå ned i vekt.

      Jeg er full av respekt jeg for de som virkelig klarer å holde vekten etter en operasjon. Det har jeg skrevet på bloggen flere ganger, men både du, og jeg kan sikkert telle på flere hender alle de som har gått opp igjen i vekt fordi de ikke tar på alvor hvordan man må leve etter en operasjon. Man vet at tallene på de som går opp i vekt igjen etter operasjon er høye. Man vet også en del om langtidsbivirkningene. Jeg mener at når staten betaler i dyre dommer for å gi overvektige en ny start, så bør man sannelig ta ansvar for livet sitt etterpå.

      Strengere må det bli, men jeg disser ikke operasjoner av den grunn. At mitt valg ble riktig for meg betyr ikke at jeg sitter på fasiten, noe jeg heller aldri har hevdet….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg