Dra til deg øyane!

Jeg blir så irritert, og forbanna over en del folk! Unnskyld stygg ordbruk, men det var det beste ordet jeg fant akkurat nå. Jeg blir så irritert, og forbanna over folk som ikke kan holde øyene, og blikkene for seg selv : hold øynene dine unna meg!

I dag må jeg få ut litt frustrasjon. Hvorfor skal andre folk interessere seg for hva jeg har i min handlekurv på butikken? Er det matkontrollen som er ute i butikkene for å sjekke hva folk handler, eller er det fordi enkelte er så innmari nyskjerrig på hva jeg som overvektig har i min handlekurv? Kanskje kan de ved nøye gjennomgang av handlekurven min finne svaret på hvorfor jeg er tjukk? Man ser blikket desperat flakker over hele kurven, fra bunn til topp, for å være sikker på at vedkommende har fått med seg alle varene som ligger der. Ofte holder det ikke å kikke en gang heller.

Jeg er så innmari lei av at noen mennesker skal gå igjennom mine varer på jakt etter sannheten om min overvekt. Finner de en pose chips, eller kanskje også en sjokolade, så sier blikket : ” det var det jeg visste !”  Så kan de fornøyd glise litt ekstra, og være sikker på at jeg skal hjem å proppe meg full av usunne ting, og dermed legge på meg enda mer. Da var det som de visste, og alltid hadde trodd – overvektige spiser bare usunt. I sitt lille hodet tenker de ikke på alt det andre jeg har i kurven av både grønnsaker, og frukt, eller andre sunne varer, de er kun konsentrert om det de finner som kan forsvare deres holdninger, og tanker rundt oss overvektige. Når handleturen deres er over, så er det opp med tlf, og ringe en venninne, eller ti for å fortelle hvor forferdelig det er med disse overvektige som bare fyller kurvene sine med chips, sjokolade og kaloribomber.

Nå tror sikkert mange at jeg overdriver . Om du tror jeg overdriver, så bli med meg på en handletur, så vil du fort finne ut at det stemmer. ” Matkontrollen ” er oftest godt voksne damer. Gjerne fra 60 år, og oppover. Det er rett, og slett foreldregenerasjonen min vi snakker om. Det er også disse som er de verste når det kommer til å kikke, og kommentere overvektige på gata. Godt voksne kvinner som dunker i sine godt voksne menn når overvektige passerer dem. De godt voksne damene som oppgitt kommenterer hvor fælt det er med disse tjukke menneskene. Det er nesten som om de tror vi har pest, eller at overvekt er smittsomt. De liker oss i alle fall ikke, og er nesten litt redd oss. Igjen, jeg overdriver ikke. Jeg merker jo at jo mer jeg tar av meg, jo mindre kommentarer får jeg, men det er fortsatt en del av eldreligaen som synes det er riktig ille med disse ekstra kiloene jeg bærer med meg.

Det er den samme ligaen, sånn aldersmessig som alltid skal kikke i handlekurven min. Her er det heller ikke snakk om å kikke forsiktig, eller diskre.  De skal ha med seg alt som er der, så da bryr de seg lite om jeg merker at de ser. Nakkene bøyes, tøyes, og strekkes for å  være helt sikker på at de har sett alt. Det er rene trimmen for disse damene. 

Denne uken har jeg selv opplevd dette to ganger, og det er ikke kun i mitt hode det har skjedd. Begge gangene har jeg stoppet opp, og spurt om de er ferdige med å kikke, eller om de vil ha noen ekstra minutter. De vet jo verken hvor de skal se, eller gå, og fargen blir ganske så rød i hele fjeset. At de blir så skamfulle at de neppe gjør dette igjen, det tror jeg ikke, men jeg tror ikke disse damene kikker i min handlekurv neste gang vi treffes på butikken. Dette gjelder jo ikke bare meg, og mine handlekurver. Dette skjer med mange overvektige. Det er så jeg i noen tilfeller ikke har lyst til å legge varene opp på båndet ved kassa, fordi jeg vet  at der er en del øyne som gjerne vil se hva jeg skal kjøpe med meg hjem.

Det er ikke hodet mitt det er noe galt med. Dette skjer, og jeg blir så forbanna over at andre overhode skal ha noen som helst interesse av hva jeg handler! Visst jeg har lyst til å ha ei handlekurv full av godteri, kaker, og sukkerbrus, så skal jeg få lov til å kjøpe dette uten at noen verken skal blande seg, eller bry seg! Ingen kan utifra min handlekurv vite hvorfor jeg er stor! Ingen har svaret på min overvekt ved å saumfare min handlekurv! Jeg kjenner pulsen stige mange hakk bare ved å skrive om dette. Det er en så uforskammet oppførsel, det er både frekt, og stygt!

Det er så mange der ute med forferdelige holdninger til overvektige, og disse gir blaffen i om de viser oss hva de mener, og tenker. De har sin sannhet om oss, og jeg skulle virkelig ønske at man kunne en gang for alle tatt liv av myten om at overvektige er mer enn mat og sofasliting. Jeg skulle så inderlig ønske at vi var så langt fremme at alle skjønte at all overvekt har en årsak, men dessverre så tror jeg vi må slite med disse holdningene i evigheter. Jeg tror aldri vi vil få bukt med dem. Overvektige vil alltid være den store skyteskiven i samfunnet. Vi kan ikke bare overse, eller overhøre. Man kan gjøre det en gang, eller 20 ganger, men når det til stadighet skjer, så gjør det noe med oss, og det er vondt….Til eldreligaen som vil til bunns i mine handlekurver, eller som misliker mine ekstra kilo – dra til deg øyane!  Neste gang jeg ser øyane dine i min handlekurv, så biter jeg enda hardere!

 

21 kommentarer
    1. Det har jeg aldri opplevd heldigvis.Men flott at du “tar” dem på det, skulle tro noen ikke eide oppdragelse eller empati.

    2. Det er det verste jeg har hørt!
      Jeg trodde først at du tullet, for jeg er helt sjokka over å høre at folk oppfører seg slik.
      Fortsett å si ifra, dette må de da lære at de ikke skal gjøre.
      Stå på.

    3. Det er faktisk sånn dessverre jeg opplever det samme helt sprøtt hva har de med det 😞

    4. Godt skrevet Heidi, jeg har selv opplevd det samme, folk er skikkelig uforskammet og frekke til tider. Man merker liksom blikkene i nakken når man skal legge varene på båndet. En ekkel følese, og man vil bare komme seg ut av butikken så fort som mulig. Fint at du setter fokus på dette.

    5. Hæ 😳 Er det mulig? For noen kjerringer, utrolig at de oppfører seg slikt, de skulle vite bedre. De fortjener å bli snakket til, så 👍🏻 for at du klarte å si noe der og da 🌸💕

    6. Huff så irriterende… 😐 Noen ganger klarer en virkelig ikke ikke overse dem nei. Men det hadde kanskje vært veldig interessant å sett reaksjonen, om en så dem rett i øynene og sa noen ord. Syns svarene fine til de to var kjempegode, og håper flere tør gjøre det samme. Det er rett og slett uforskammet oppførsel av dem !
      Ønsker deg en fin dag ! 🌹😀

    7. Det er forferdelig at folk kan være så uhøflige. Jeg har også opplevd det, men turde ikke si noe. Så bra at du sier fra! Fortsett med det 🙂

    8. Det er dessverre sånn at samfunnet består av så mange “bedrevitere.” Tøft av deg å spørre om de er ferdig med å kikke😊 De kommer sikkert til å gjøre det igjen, for de skjønner ikke bedre. Men kanskje ikke i akkurat din handlekurv 😃

    9. Så flott at du tør å si fra Heidi. Det er så utrolig uforskammet å oppføre seg sånn, og det er faktisk mange som gjør det😡

    10. Jeg husker jeg satte på Stranda for mange kilo siden. Jeg ser en mann ca 40 årene trekke opp tlf menst han sin datter ( noen kg for mye ) bader å ringer til sin kamerat å han snakket høyt. Stygge ting om overvektige personer om at di tok opp lån og fikk gjeld for å overleve så mye mat som di måtte kjøpe. Jeg hadde ikke helt valget jeg måtte vente til tante barn var ferdig med å bade før jeg kunne gå. Jeg var da 50 kg mere å satte med gråten i øyene hvor mye stykt folk kan si.

    11. Den opplevelsen e dessverre velkjent 😖 E heldigvis blitt så voksen at æ, som du, konfronter de som gjør d! Frekke ufine folk me lite omdreining under topplokket 🙄

    12. Jeg har aldri opplevd dette, og jeg glaner heller aldri i andres handlekurver…ei heller har jeg opplevd kommentarer på gata…men jeg tror deg ! Folk kan være så utrolig ondskapsfulle !!

    13. Hehe, dette var spot on! Jeg har kjent på det selv, og blir like forbauset hver gang. En annen ting er jo hva jeg tenker selv når jeg legger det jeg skal kjøpe på båndet. Som regel er det overflod av de sunne tingene, men noen FÅ ganger er det masse godteri, og da føler jeg nesten glødende øyne i nakken. Men som regel er nok akkurat det min egen skyldfølelse 😉

    14. Noe så frekt 😨 men jeg er ikke overrasket. Finnes dessverre mange slike mennesker som ikke eier folkeskikk. Godt du sa i fra😊

    15. Kjempeflott skrevet … nesten så æ tror æ har skrevet det selv, for slik er det , og ikke bare de andre som handler , men her har vi faktisk ei som sitter i kassen å kommenterer varene en kjøper også!! Nesten så en skulle i pur fa…..skap fylle kurv med bare negativitet og konfrontert alle som kommenterer med info om hvorfor mange er overvektige . Velkommen te Trøndelag .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg