Helt alene

Jeg er helt alene. Det føles rart, og det føles litt trist. Jeg som er vant til å ha mennesker rundt meg som har vært min støtte på veien, nå står jeg helt alene. Det er en skummel følelse, men jeg kjenner at dette skal jeg klare.

Foto : Børre Eskedahl / VG

 

Onsdag 30.august var siste kveld med gjengen. Siste gang treningsgruppen for overvektige var sammen, trente sammen. Etter å ha trent, og slitt sammen i 3 år, så var det slutt. Tre år med viktige gruppetimer sammen med en fantastisk gjeng, og fantastiske instruktører. Årene har betydd så mye for meg. Treningene med overvektsgruppen har vært så viktige for meg, så viktige for at jeg har kommet dit jeg er i dag. Nå er det slutt, og jeg står på egne bein.

Jeg står alene, men jeg er så utrolig motivert for trening ! Jeg vet ikke helt hvorfor, men motivasjonen er på topp, og den følelsen er helt fantastisk! Kanskje er det fordi jeg føler at livet er så godt for tiden. Jeg føler det meste fungerer som det skal, kroppen spiller stort sett på lag, og hele meg er fylt med masse gode følelser. Jeg smiler mye mer, jeg føler ryggen er mye rakere, jeg kjenner så mye mer på glede. Kanskje er det fordi jeg føler meg så fornøyd at jeg også har funnet en fantastisk treningsglede ? Jeg må bare nyte det mens ting er som det er, og håpe motivasjonen kan holde seg slik en lang stund.

Treningsglede. En utrolig motivasjon.  Tenk at jeg kjenner på glede over å trene! Jeg som for noen år siden var full av all verdens dårlige unnskyldninger for å unngå å være aktiv. Jeg som aldri klarte å trene systematisk over lengre tid. Jeg som aldri lyktes med noe når det kom til vektnedgang, og endringer. Jeg som alltid kjente på å være mislykket. Jeg som følte meg som en vandrende flodhest, og som har brukt altfor mange år av livet mitt på å kjenne på de negative følelsene. De siste tre årene har vært en tøff reise, spesielt mentalt, men når jeg i dag kan sitte her, og kjenne på den enorme treningsgleden, og alle de gode følelsene, så er det verdt alt slitet.

Gruppetreninger og egentreninger er byttet ut med kun egentreninger. Jeg skal nok ha en ordinær gruppetime i blant, men for det meste, så blir det meg, tredemøllen, treningsapparatene, og Spotify. Jeg liker å trene alene. Jeg liker å være på trening mellom 07-08, trene en time, og så være ferdig og ha hele dagen foran meg.  Det å trene på egenhånd, det er vel her jeg merker den største endringen når det kommer til treningsglede. Egentreningene, spesielt på Spring gir meg mye mer fordi motivasjonen er helt annerledes nå. Jeg har lenge hatt et treningsprogram som jeg synes har vært veldig bra, men nå har jeg tre ulike treningsprogrammer som er med på å øke motivasjonen. Treningsprogrammene er utrolig motiverende å gjennomføre. Jeg tar meg helt ut, svetter som jeg aldri har svettet før, og jeg kjenner på en glede, og en herlig følelse etterpå. Dønnsliten, men for en følelse!

I tillegg til to ulike styrkeprogrammer, så trener jeg intervalltrening på tredemøllen. Jeg bruker alltid tredemøllen når jeg har egentrening på Spring, men intervalltrening på tredemøllen er mye mer slitsom, den gjør at jeg forbrenner mer kalorier, og jeg tenker at den vil gi mye bedre resultater. Datteren min som er rå på trening har flere ganger foreslått denne typen intervalltrening, og nå er jeg veldig godt i gang. En av våre flotte instruktører, Anette har gitt meg et program som jeg nå følger. Jeg starter med å gå rolig i ti minutter, og så starter jeg med intervallene. Jeg har høy hastighet på tredemøllen. Jeg går først i 6.0 med litt motbakke, og så er jeg på mølla i rask gange i 30 sekunder, hopper av mølla i 10 sekunder, og så gjentar jeg det samme i 5 repetisjoner. Etter fem repetisjoner, så går jeg rolig i 1 minutt for så å øke farten på tredemøllen, og fem nye repetisjoner. Jeg øker farten opp til 6.4 på de siste intervallen, og for meg er dette nesten løpefart. Jeg kan fortsatt øke bittelitt før jeg føler jeg må løpe, men det å løpe er vel ikke en del av planen min.

 

Intervalltreningen har gitt meg blod på tann. Jeg kunne gjerne ha trent denne type trening hver dag, men jeg ser at bør jeg nok ikke. Jeg får holde meg til max 3 slike økter i uken. Dette er ett helt suverent program for de aller fleste, i alle fall alle de som føler at det er greit å gå på ei tredemølle. For de som synes det er litt kjedelig å gå på tredemølle, så er jo en slik intervalltrening helt super! Man har ikke mulighet til å kjede seg. Man har ikke tid til å kjede seg. Intervalltrening på mølle anbefales virkelig. Spring har også flotte, store og gode tredemøller. Jeg vet mange som sliter overvekt faktisk vegrer seg for å gå på ei tredemølle pga høy vekt, men tredemøllene på treningssentrene, de tåler også oss med mye vekt. Jeg trener nå mandag, onsdag, fredag og søndag – to dager med intervalltrening, og to dager med styrke og kondisjon. Innimellom dette, så er planen å dra på 30 minutters spinning de torsdagskveldene som jeg har anledning til det.

Fy flate, så langt jeg har kommet! Jeg kan sannelig være stolt, men jeg er nok altfor lite flink til å klappe meg på skulderen, og si til meg selv hvor flink jeg er. Før strittet kroppen mye i mot når den ante at det ville komme utfordringer. Kroppen ble ofte fort sliten, og den ble ofte veldig sliten, og når kroppen ikke helt samarbeider, så er det mye man ikke orker å gjøre. Istedenfor å ta utfordringen, og kanskje få kroppen til å samarbeide mer, så var det så mye lettere å ta de enkle løsningene, og det var mye lettere å komme med unnskyldninger, og heller lure seg unna. Alt annet var jo så tungt…. Og der, der er jeg ikke lengre, og hvilken seier er ikke det? Hvorfor er det så vanskelig å rose seg selv, og være stolt?

Det er tungt og være overvektig, og mye som andre gjør lett som en lek, det er innmari tungt for oss som bærer en del kilo for mye. Heldigvis har vekten ikke hemmet meg så mye i hverdagen, men jeg vet den gjør det for veldig mange . Jeg har aldri hatt problemer med å knytte skolissene, eller gjøre rent hjemme. Jeg har aldri hatt problemer med å bøye meg, eller vært nødt til å ha en inaktiv hverdag, men jeg vet at mange sliter med nettopp disse tingene. Kroppen min er heldigvis er sterk, og for meg har det alltid vært viktig å være så aktiv som jeg har kunnet, og deltatt i det som skjedde, men å bære så mange kilo for mye har jo vært innmari tungt. Klart jeg slet mye, og fortsatt sliter, men da er det også ekstra godt når man oppdager at jobben man nå gjør gir resultater. Når noen før sa at det ville bli så mye bedre om formen min ble bedre, så ble jeg sur, skikkelig sur. Hvorfor blandet noen seg inn? Egentlig hadde jeg mest lyst til å gråte, for overvekten var ett sårt tema, ett veldig sårt tema. Sannheten sårer, men det var sannheten. Livet er så mye bedre med en lettere kropp, og ett lettere sinn.

Det er herlig å kjenne på en utrolig treningsmotivasjon. Denne skal jeg jobbe for å beholde lenge. Med en god treningsplan, så tror jeg det er nøkkelen til å holde den gode treningsmotivasjonen oppe. Jeg skal suge lenge på denne gode karamellen, og jeg klappe meg selv på skuldrene for den utrolig gode innsatsen jeg gjør for tiden. Jeg er sannelig litt stolt jeg.

 

6 kommentarer
    1. Ja du har virkelig grunn til å klappe deg selv på skulderen Heidi!!! Du har liksom knekt nøtta😁Vi er mange som skulle ønske å komme dit🙄Ha en nydelig dag😁

    2. Dette klarer du, du virker jo veldig motivert. Hvis det er mulighet for det kan du jo avtale med en eller fler av de du har trent med å fortsette treningen sammen😀 Dette klarer du fint og vit at vi er mange som heier på deg, ta bare kontakt så skal vi prøve å motivere videre hvis det butter. LYKKE TIL😀😀😀👍👍👍👍

    3. Anny B Andreassen: Tusen takk for at du heier på meg, og tror på meg, Anny <3 Jeg har en utrolig motivasjon, og den skal jeg jobbe for å holde på! Jeg liker faktisk å trene alene. Ta på meg hodetelefonene, skru musikken på max, og gå inn i min egen, lille verden 🙂 Av og til skal jeg nok på gruppetimer. I dag skal jeg for eksempel på spinning sammen med to fra gruppen min, en ordinær time, så jeg er spent 🙂
      Jeg er så glad og stolt, og også rørt over å ha så flotte lesere som dere <3

    4. Jorunn: Tusen takk, Jorunn! Jeg må nok bli flinkere til å se hva jeg har oppnådd, og kjenne litt mer på det å være stolt. At jeg endelig har knekt denne berømte nøtta, det føles veldig godt 🙂 Ha en nydelig dag – vi skal på sopptur 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg