På en regnfull mandag

I’m singing in the rain, nesten sånn føles det når jeg skal ut i regnet for tiden.  I dag plasker det ned her i Kristiansand, og vinden uler rundt vinduene. Det er nesten så man blir glad når det regner. Selv når det plasker, og  det regner i strie strømmer, så gjør det ingen verdens ting. Jeg smiler ikke nødvendigvis fordi det regner, for jeg liker fortsatt sol, og oppholdsvær best, men jeg smiler fordi jeg kan gå ut i regnet, og ta på meg flotte regnkåper, regnkåper som er så flotte, og som i tillegg holder meg helt tørr. Da kan man jo smile i regnet da. Sånn har det ikke alltid vært. En regnværsdag som dette er en perfekt dag å skrive litt om noe som er ett stort problem for veldig mange, nemlig regntøy. Er man en størrelse for stor, så var fort regnklær en utfordring om man går litt tilbake i tid. I dag er det regnklær å få tak i også til oss. Der er nemlig ett godt utvalg også i store størrelser, og i tillegg er der jo så mye fint å få tak i. Prismessig så er det helt klart forskjeller. Her spørs det hvor mye man har anledning til å legge i et regntøy. Kvaliteten er det jo også helt klart forskjell på, og man ønsker jo gjerne noe som holder en tørr.

Jeg har mange ganger gått søkkvåt i regnet fordi jeg ikke har hatt en skikkelig regnjakke, eller aller helst en regnkåpe som har litt lengde. Beina mine tillater ikke regnbukse, så da er regnkåpe fint. Jeg har hatt mange sure, og våte turer i regnet, og da mister man lysten på å gå ut når man vet at man kommer hjem igjen våt som ei rotta. Det verste er vel egentlig ikke å være klissvåt når man faktisk har kommet til inngangsdøren hjemme, men det verste er jo når man blir klissvåt bare etter noen få skritt. En periode var det nesten umulig å få en god regnkåpe i store størrelser, så da skulle vel vi store bare gå rundt klissvåte…. men nå skjer det stadig mer her også, men ikke alle er like bra av de jeg har prøvd. Jeg liker jo ikke ei regnkåpe hvor man blir klam, og ekkel når man har den på som for eksempel den flotte regnkåpen jeg en gang kjøpte på Ullared til 298 kr. Etter første turen i skikkelig regn, så skjønte jeg fort at prisen burde sagt meg alt. Etter første tur i øsende regn, så var jeg kliss våt tvers igjennom, og den lyse rosa jakken holdt ikke unna for en eneste regndråpe. Pris, og kvalitet går ganske hånd i hanske på veldig mye, og for Ullared jakken til 298 kr, så kunne man vel ikke forvente så mye mer enn full lekkasje, men den duger i nøden som allværsjakke når man er helt sikkert på at det ikke kommer til å regne.

Stormberg har ett veldig godt utvalg av regnjakker og regnkåper i store størrelser. Stormberg har og ei tynn regnbukse som går opp i størrelse. To av mine regnværsfavoritter kommer fra Stormberg. Husk at om størrelsen din ikke er i nettbutikken, så gå innom din Stormberg butikk. Butikkene kan ha andre størrelser enn nettbutikken.

Vestergabet er ei regnkåpe jeg liker veldig godt. Denne går opp i størrelse 3 XL, og 3 XL passer veldig fint til meg. Vestergabet er Stormbergs toppmodell innen regntøy, og dette er ei sånn skikkelig solid, og kraftig regnkåpe. Denne er laget i SuperProof materiale, og er et regntøy som skal holde vannet ute også under ekstremregnvær. Vestergapet har sveisede sømmer, refleks og innerlomme med glidelås. Regnkåpen er i fargen dressblue, en marineblå farge med små, fine, lilla detaljer. Disse små detaljene gjør faktisk veldig mye på regnkåpen. Her finner du Vestergabet : https://www.stormberg.com/no/vestergapet-regnkape-dame.html#10328860013

I tillegg til Vestergabet så har Stormberg også regnkåpen Marina, en lekker gul regnkåpe som er litt tynnere enn for eksempel Vestergabet. Marina kan man få både i lang og kort modell. Ønsker man en enda tynnere regnkåpe/jakke, så er Mjelle ett godt alternativ. Mjelle er det perfekte regntøyet til turene i skog og mark. Så enkelt å legge sammen, og ta med seg i sekken. Mjelle kommer også i en lang, og en kort modell : https://www.stormberg.com/no/mjelle-regnkape-dame.html#10297759058

 

Foto : Stormberg

 

En annen regnværsfavoritt er regnkåpene fra norske Blæst. Den koster litt, men her får man også kvalitet tvers igjennom. Regnkåpene ser mer ut som en jakke, og det er jo ikke negativt. Regnkåpene finnes i lekre farger, og flotte design. Det er Lisbeth Lillebøe som er designeren, og det er kanskje ikke overraskende at Lisbeth er født, og oppvokst i Bergen. Når man kommer fra en by med 213 regndager i året, så er det kanskje ikke rart at man ønsker seg gode regnklær? Lisbeth Lillebøe ønsket ikke bare gode regnfrakker, men hun ønsket også at regnfrakkene skulle være moteriktige, fargerike og elegante. Man skulle føle seg velkledd, og glad. I tillegg til å se bra ut, så skulle også regnfrakkene være gode i all slags vær. Resultatet ble BLÆST. Min Blæst regnkåpe er i str. 4 XL, og jeg er en str. 50. Nå kunne jeg nok ha gått ned i en str. 3 XL. Noen av regnfrakkene til Blæst går opp i str. 6 XL, så her er det mulighet for mange å få seg en flott, fargerik regnfrakk, og for slike store størrelser, så gir jeg tommel opp, og håper Blæst vil fortsette med å produsere noe av kolleksjonen også for oss store kvinner som elsker å føle oss velkledde. Blæst har også stilige regnponchoer, og stilige sydvester. Du finner Blæst her : https://blaest-rainwear.com/no/

Regnet pisker mot ruten her jeg sitter i loftstuen og blogger. Snart skal jeg ut i regnet, og velger i dag min flotte Vestergabet regnkåpe fra Stormberg. Mandag betyr lymfedrenasje, og jeg ser alltid frem til den ukentlige behandlingen av lymfebeina mine. Behandlingen gjør godt, og jeg er heldig som kan få behandling så ofte. I da er det også valg i Norge. Jeg håper alle dere som leser bloggen min bruker stemmeretten i dag. Uansett om du føler at det ikke nytter – bruk stemmeretten din! Si hva du mener. Din stemme kan bety noe for hvem som styrer landet vårt i morgen. Det nytter ikke å klage om du ikke bruker stemmeretten din. Vi er så utrolig heldige som faktisk får lov til å si hva vi mener. Vi får være med å bestemme hvem som skal styre landet, og hvilke valg som tas politisk. Det gjelder din hverdag. Godt valg!

3 kommentarer
    1. ☔️nå har jeg passert 50 og for første gang siden æ var barn har æ kjøpt mæ regnjakke . Kostet selvfølgelig noen lapper, men æ e så overlykkelig . Kjøpt på Zip i Trondheim

    2. Nina: Er ikke det en helt fantastisk følelse? Jeg husker jo at jeg i mange år aldri hadde en regnjakke fordi der ikke var noe som passet meg. Jeg gikk i regnet klissvåt…da er det en helt fantastisk følelse når man faktisk kan gå inn i en butikk å kjøpe seg regnjakke 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg